Nová generace grafik NVIDIA bude mít pravděpodobně zpoždění. Problémy se 40nm výrobou …
Krátce poté, co TSMC oznámilo problémy se 40nm výrobou, bylo jasné, že ohledně větších čipů bude asi zle. AMD-ATI má na 40nm náskok a jeho ATI RV740 s již vyrábí. Je to taková zkouška před výrobou DX11 RV870. To sice bude parametrově minimálně o 1/3 silnější než RV770, ale pořád nebude tak složité jako NVIDIA GT300.
NVIDIA totiž nemění svůj zažitý postup a jádro GT300 bude čistokrevný high end. Jádro bude mít téměř 2x tolik jednotek, co GT200 a podle všeho bude mít GT300 taktéž 512bit sběrnici. Je tedy jasné, že pokud by mělo být GT300 takový obr, není možné jej vyrábět 55nm, ale 40nm výroba je naprostá nutnost. Jenže už před oficiálním oznámením problémů se 40nm, bylo uvedení GT300 naplánováno na začátek listopadu a to jen v případě, že všechno půjde doslova jako na drátkách a nebude nutné dělat více revizí. Jenže problémy má už samotný výrobní proces. I výroba poměrně jednoduchého jádra (ve srovnání s RV870 nebo GT300) jako je RV740 pro Radeon HD 4770, dělá společnosti TSMC, která vyrábí grafické čipy pro AMD i NVIDIA, velké problémy. Zpoždění tak nabírají složitější čipy a NVIDIA nezačala 40nm ještě vyrábět ještě ani low end. Má se za to, že se 40nm desktopových grafik NVIDIA nedočkáme dříve jak v polovině letních prázdnin a to kdo ví jestli. A protože nejde všechno jako po másle, v zákulisí se již hovoří o tom, že 40nm DX11 NVIDIA GT300 letos dost pravděpodobně nevyjde vůbec. Podobná otázka panuje i kolem DX11 ATI RV870, které má na 40nm přijít u AMD-ATI na řadu po RV740. Jako o pravděpodobném datu vydání se hovoří o přelomu července/srpna. Pokud budou problémy TSMC se 40nm pokračovat, je dost možné, že se zpozdí i RV870 o nějaký ten týden. I tak má ATI na DX11 pořád náskok a ten se počítá už na měsíce, což by mohlo mít jistou váhu, alespoň do té doby, než se ukáže, zda je u nové generace grafik důležitější DX11 nebo výpočetní výkon a optimalizace pro OpenCL aplikace a souboj s Intel Larrabee.
AMD-ATI a NVIDIA ve spolupráci s TSMC usilovně ladí 40nm proces pro výrobu svých čipů a zkoumají, proč je výtěžnost tak malá. Je jasné, že když si dnes stěžují na nízkou výtěžnost už u malého RV740, tak čipy jako RV870 nebo pravděpodobně 2x tak velké GT300 není možné v současnosti vlastně ve stávajícím stavu 40nm výrobního procesu vyrábět. Jenže jiný výrobní proces nepřipadá v úvahu. TSMC sice tvrdí, že už ví v čem je chyba, ale zatím to zůstává jen u tvrzení. To už konkrétněji mluví o 28nm, kterým chce začít vyrábět už příští rok, takže se dá čekat, že příští rok touhle dobou už budeme reálně mluvit o přechodu DX11 čipů rodiny ATI RV800 a NVIDIA G300 ze 40nm na 28nm …
spozdeni? kdeze! oni pocestuju spet v case do 2001 a miesto riva TNT2 cico to mali budu tieto GT300, co vlastne zmeni buducnost a zrujnuje ATI. Tym padom nvidia nebude mat dnes konkurenciu a budu pani sveta Akonahle sa im to podari dopravit do toho roku 2001, tak vlastne uz odvtedy budeme mat GT300 a aj dnes budeme mat GT300, lebo bez ATI nvidia nic nove odvtedy nebude potrebovat ;)
To by pak znamenalo, ze dnes by byla tak uz GT700 a kdyz by zmizela ATI a neobjevila se jina konkurence NVidie tak by hiend GT700 byly tak drahe, ze by si je mohla dovolit jen hrstka lidi a na lowlendu by se nedalo hrat a mainstream by neexistoval!
nanometre ... mi pripada cely vyvoj len v tom ako co nojviac zvacsit pocet vypocetnych jednotiek, a z architekturou sa nic nerobilo, kazda nova generacia ukazuje novy vyrobny proces a 2nasobne mnozstvo jednotiek, a len male kozmeticke upravy, oni vlastne riesia iba ako to vyrabat co najmensie a na novynky v architekture dlabu (len kozmeticke upravy) sa mi vidi
To bylo podle tebe malá změna která přišla s G80 a R600 ? Mě teda nepřišlo. Navíc Dx11 je jen jakési vylepšení Dx10 takže stačí jen ''ladit'' architekturu a ovladeče už jsou taky u obou výrobcý vychytaný.
Samozrejme, ze jde predevsim o zvysovani pocet jednotek co se da. To, ale souvisi s celkovym prikonem takove grafiky a velikosti cipu a tim padem se musi i zlepsovat samotne jednotky a zbytek cipu, aby to bylo pouzitelne pro dnesni dobu. Pro priklad meho tvrzeni staci uvest takovou vetsi dulezitou zmenu, ktera snad neutekla nikomu kdo se aspon trochu o grafiky zajima, prechod ruznych shaderu na unifikovane shadery a tim se zvysila efektivnost vyuziti shader jednotek, protoze nektere jednotky v urcitych situacich nelezi ladem jak v minulosti. A taky ATI nam to predvedla v rozdilne architekture mezi radou 3000 a 4000, ze vykon neni jenom o poctu jednotek, ale taky vyzralosti dane architektury!
Oficialne specifikacie Microsoftu hovoria ze
Compute shader 4.0 pojde aj na DX10 grafikach /?? DX9c/
Multithreated Rendering takisto / viac renderovacich vlakien na gpu = poctu jadier cpu/
Pre uvedene F. su podstatne DX11 ovladace/catalyst, forceware/ nie DX11 grafika
Nova kompresia HDR textur - ?? na Dx10 kartach
Takze realne chybat bude iba teselator
a
Larabee ktorý nemá ešte ani PCB, a skladem nebude brzy
Myslím, že to vůbec nevadí. Pochybuji, že letos vyjde hra, se kterou se GK typu Nvidia GTX 280 nebo HD 4870 nějak výrazně zapotí. O rozšíření DX 10 a následně DX 11 si taky žádné iluze nedělám. Budeme rádi když následující 3-4 roky budou hry vypadat alespoň jako Crysis na high nastavení. Né, že by mě to neštvalo ale jsou věci, které prostě neovlivníme...
Podla mna nVIDIA takticky vyckava co prinesie nova ATIna a takisto kym sa doladi 40nm proces. Alebo maju proste problem so svojim navrhom, a nechcu dopustit dalsie sklamanie aj ked to asi nebude taky boom ako s G80 pred par rokmi ale nechajme sa prekvapit.. Kazdopadne este tu dost dlho nebude hra ktoru by sucasne karty nezvladli, takze sa nie je kam ponahlat. A ktovie kedy pride DX11 hra... Taktiez sa zmierili s tym ze nejaky cas tu bude kralovat ATI a oni mozu pospekulovat ako ich prekonat. Ci to je fer vyhlasovat ze vyjde tohto roku a potom to oddialit o pol roka hmmm... mne osobne je to jedno, ale taketo menenie planov nerobi dobrotu... Ale podla mna to este zo 2 krat zmenia, ako pozname nVIDIU...
možná nVidia počítá s tím že ten pulrok co nebudou mít DX11 grafiku nebude žádná hra co na DX11 pojede ... takže zisky ATi nebudou tak velké .. možná chtějí mít výhodu v tom že budou vědět co předvede ATi a tak doladí svou grafiku tak aby ju překonala ..
Ati mozna tak baronuje, ke kralovani ma opravdu daleko. Pokud pomines vsechny fan stranky karet, tak maji obe srovnatelnou nabidku a Nvidia prodava vice. Nevim kde mas to kralovani.
Ja som myslel ze bude kralovat s najvykonnejsou kartou (teda dufam ze to takto dopadne, inak nema zmysel ponahlat sa s vydanim), a takisto ako jedina bude mat kartu s DX11 aj ked to bude zatial nevyuzitelne. Ale predsa verim ze sa na to vela ludi co pomysla o novej grafike chyti a kupi si ATI. Ti co maju karty rady HD4xxx alebo nV 8800 a vyssie budu cakat, lebo sa im to neoplati. Nemyslel som kralovat v predaji.. Ano ponuku maju porovnatelnu a ano nVidia predava viac to je mi jasne. To len na doplnenie mojho postu aby to bolo jasne co som myslel