Máme to tady zelené na černém. FERMi bude příští rok nahrazeno 28nm architekturou Kepler.
Na GTC měla NVIDIA svou akci, kde představovala novinky. Na rozdíl od Intelu nebo AMD, kteří na svých akcích v minulých dnech představovali klíčové reálné produkty, se kterými se setkáme již brzy na trhu, NVIDIA se bohužel omezila jen na řeči a sliby. Asi tím nejzajímavějším bylo v podstatě odpískání architektury FERMI, kdy NVIDIA zdá se již uznala, že šlápla poněkud vedle a ještě pozdě.
U NVIDIA mají tradičně problémy s vnímáním reality a na oficiálním snímku GPU plánů svítí u FERMI rok 2009, i když všichni víme, že první FERMi grafiky vyšly až na přelomu Q1/2 2010. Každopádně celou tuhle GPU roadmapu berte s rezervou jak kolo od traktoru. NVIDIA si opět maluje věci hodně na růžovo, ostatně jí ani moc nezbývá. Tak si představte, že už příští rok vyrukuje s architekturou Kepler na 28nm, která bude 3-4x výkonnější než FERMI. Abychom byly přesnější, NVIDIA spíše doufá, že se na 28nm už nebudou opakovat ty problémy, kdy její čipy FERMI zdaleka nefungují tak, jak si plánovala a zdaleka nedosahují výkonu, jak si slibovala. Kepler by tedy měl dosahovat toho, co si NVIDIA slibovala od FERMI a násobeno dvěma (jako nová generace grafik). Bohužel jedná se pouze o plány na papíře, které nemají oporu v reálném čipu.
Já si dokonce myslím, že na 28nm projde současná architektura FERMi opravdu velkou obměnou, kdy je docela pravděpodobné, že NVIDIA využije i některá řešení konkurenčních čipů AMD. Celkově se zdá, že se chce NVIDIA hodně zaměřit na efektivitu, což je to, co současným FERMi čipům zoufale chybí a žádný z aktuálních čipů nestačí na své přímé konkurenty z dílny AMD. A protože u čipů jde hlavně o to být co nejmenší, nejlevnější a nejúspornější a zároveň co nejvýkonnější, je současná generace FERMI čipů jasně horší než RV800 čipy konkurence. Při pohledu na roadmapu se navíc zdá, že nějaké upravování FERMI nehrozí, není čas. NVIDIA, jak se zdá a jak jsem říkal už dříve, se plně soustředí na 28nm.
V této souvislosti mám jednu perličku. Dobře informovaní vrabci na střeše si štěbetají o tom, že NVIDIA se potají dohodla z GlobalFoundries, že i ona bude u něj vyrábět 28nm čipy. Ti z vás, kteří celou situaci pečlivě sledují, si jistě pamatují, jak zhruba před rokem vykřikovala NVIDIA do světa, že s GF nikdy a jejím hlavním a jediným partnerem pro výrobu velkých GPU je TSMC. Jestli si také vzpomínáte, tak jsem vám vysvětloval celý důvod toho. TSMC má vlastní zájmy a velkou nelibost vůči GlobalFoundries, které mu přebírá zákazníky a hlavně klíčové pracovníky. Díky tomu má velké problémy se 40nm procesem a zpoždění s 28nm. A protože GlobalFoundries je úzce majetkově propojeno s AMD, NVIDIA chytře využila toho, že TSMC rozhodně z propojení AMD a GF nejásá a tak to má AMD u TSMC dost těžké. Navíc TSMC se snaží udržet si NVIDIA, co by jednoho z hlavních partnerů. NVIDIA tak získala různé výhody proti AMD a je u TSMC upřednostňováno.
Jenže čipy NVIDIA FERMI se dvakrát nepovedly, poptávka po nic rekordy netrhá a naopak po konkurenčních se výrobci grafik mohou utlouct. A TSMC samo ví, že z hlediska businessu na 40nm není NVIDIA nakonec tedy hráčem číslo 1. NVIDIA zase na druhou stranu už ví, že TSMC má problémy se svou výrobou. 40nm proces se asi nikdy nepodaří uspokojivě odladit tak, jak bylo plánováno a 28nm proces u TSMC je velká otázka, a zdá se, že GlobalFounries má náskok a zahájí dříve. To by byla pro NVIDIA doslova katastrofa, protože AMD přejede se svými GPU na 28nm hned, jak to půjde a už dnes se svými novými čipy zbrusu nové generace finišuje. Dobře informovaní Vrabci na střeše si tak docela vážně štěbetají, že NVIDIA se s GF dohodla. Že NVIDIA nedrží své slovo? A on snad někdo rozumný opravdu věří tomu, co někdo u NVIDIA říká? Navíc když už před tím rokem bylo jasné, že setrvávat u jednoho výrobce je v situaci, kdy konkurence bude u dvou, pro NVIDIA cesta do pekla. A abych uvedl všechny souvislosti, i tak to nebude mít u GF NVIDIA zrovna růžové. GF ji samozřejmě uvítá s otevřenou náručí, ostatně GF chce TSMC totálně porazit. NVIDIA ale rozhodně nemůže počítat s nadstandardní spoluprací a se zvýhodňováním, jako u TSMC. U GF bude vždy v pozici toho druhého. Majetkové vztahy a přímá spolupráce na vývoji výrobních procesů GF+AMD určují jasně pozici toho, kdo a pro koho je 28nma budoucí výroby u GF určeny. Navíc NVIDIA je i s 28nm ve skluzu proti AMD a výše uvedené plány jsou až příliš optimistické a v podstatě NVIDIA doufá, že s upraveným 28nm FERMI, bude stačit na zbrusu novou architekturu AMD, která nahradí dosud nevydané 40nm HD 6000. A NVIDIA ví, proč mluví o 3-4x vyšším výkonu na Watt proti FERMi u nového Keplera, s ničím menším, totiž nebude mít šanci uspět.
Jistě jste si také všimli, že NVIDIA mluví o výkonu v DP. Ostatně celé vystoupení NVIDIA na GTC se točilo kolem profesionálního segmentu a je to logické. NVIDIA cítí, že v segmentu klasických grafik jí ujel vlak. Nejde o to, že by nebyla schopna vyrobit výkonné herní GPU. Jde o to, že výrobce GPU a vývoj a výrobu výkonných GPU vždy živil segment levných grafik kolem 100 dolarů, kde se prodá 90% všech grafik. Jenže AMD a Intel integruje hodně výkonná GPU do svých procesorů, čímž podle všech odhadů v podsadě klasický segment levných grafik zlikvidují. NVIDIA ale nemá kam své GPU integrovat a musí se tak soustředit na jiný trh s GPU. Highendové čipy si na sebe a svůj vývoj nejsou schopni v herních grafikách vydělat. Proto se NVIDIA soustředí na profesionální segment a GPGPU. Pokud tedy čekáte, že 28nm Kepler bude konkurovat ve spotřební a tedy i herní oblasti 28nm GPU AMD, tak o tom dost pochybuji. NVIDIA jasně cílí na DP výkon, který je pro spotřební a herní nasazení naprosto irelevantní. NVIDIA ví, že její současná pozice je taková, že ji z klasického spotřebního PC trhu konkurenti pomalu ale jistě vytlačují. Soustředí se tedy na to, kde pozice konkurence nejsou takové a to je profesionální segment a GPGPU, kde má dnes navrch a zkouší to i na mobilním trhu, se svým Tegra.
NVIDIA sice tvrdí, že čipy architektury FERMI GF100/104/106/108 jsou vyrobeny pro hráče, ale to není pravda. FERMI je pro hráče vyrobeno asi tak, jako Tank pro závody Formule 1. Kdyby G400 grafiky byly vyvíjeny pod taktovou bývalého šéfa vývoje NVIDIA, tak by tomu tak bylo, ale pod současným vedením, které snad ani více nemůže být zaměřeno na vědecké výpočty a výkon v DP, nemá FERMi k hráčům moc blízko. A obávám se, že 28nm architektura Kepler udělá od hráčů ještě krok dál. Současné vedení vývoje GPU u NVIDIA rozhodně překotný vývoj herních grafik neslibuje, spíše naopak. NVIDIA se také snaží o to, aby GPU byly více nezávislé na CPU a měly vlastní virtuální paměť.
Každopádně už si můžete napsat do deníčku, že příští rok, když všechno půjde u NVIDIA opravdu skvěle, pravděpodobně zhruba v říjnu-listopadu dorazí 28nm Kepler grafiky jako GeForce 500, které se utkají se zbrusu novou architekturou AMD, o které víme asi tolik, že bude vyráběna 28nm a dorazí nejdříve v Q3 2011.
PS: a víme také, co nahradí Kepler – v roce 2013 to bude 22nm Maxwell – jasně vědecké a výpočetní cílení GPU architektur NVIDIA. Mimochodem šéf NVIDIA tvrdí, že Maxwell grafiky budou 40x rychlejší než FERMI a 10-12x rychlejší než Kepler. Mě by jen zajímalo, z kterého prstu si u NVIDIA tyhle čísla cucají. Není to poprvé, kdy NVIDIA hází podobná šílená čísla a samozřejmě za nějakou dobu reálný produkt ani náhodou těch čísel nedosahuje. Já osobně vyznávám politiku malých cílů a o to větších úspěchů. Ne velkých cílů a ještě větších zklamání, protože málokdy přežijí plány první kontakt s realitou. FERMI je tím nejlepším důkazem, že to v oblasti GPU platí se vším všudy.
Zdroj: NVIDIA, DDWorld.cz
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|