Určitě se shodneme, že optimalizace hry v obecném slova smyslu má pro nás znamenat hlavně posun k lepšímu, tedy vylepšení výkonu, vzhledu apod. Nové technologie mají dělat věci lepší, detailnější, nebo lépe fungující, optimálně využívající CPU a GPU atd. To je jistě herní optimalizace, jak je chápeme, chceme a jak se naštěstí ve většině her objevují.
NVIDIA GameWorks ve Final Fantasy XV
– z původně DX12 hry je DX11 s příšernou optimalizací?
Očekávaná hra Final Fantasy XV se blíží, a tvůrci tak vydali Benchmark, který má reprezentovat nárokya podobu finální hry. Benchmark obsahuje herní test přímo ze hry. Jedná se o titul, který oficiálně sponzoruje NVIDIA, a tak je ve hře celá záplava technologií GameWorks od NVIDIA. Výsledek je ale šokujícím způsobem mizerný. A zejména, když se nenechaví novináři pustili do podrobnějšího zkoumání věcí, objevily neskutečné věci, které jdou proti smyslu technologických optimalizací využití CPU, GPU atd..
Hra a její engine byl totiž původně ohlášen jako DirectX12, měl mít všechny náležité optimalizace, jenže NVIDIA dnes pod DirectX12 obvykle výrazně ztrácí, neboť její současné grafiky jsou slabší a zastaralejší než konkurenční modely AMD Radeon pro DX12 již postavené (ve stejných cenových třídách, alespoň dle doporučených cen). A tak benchmark hry běží jen v zastaralém mizerně optimalizovaném DirectX11 a navrch je vybaven celou řadou NVIDIA GameWorks technologií, tedy přehnanou tessellací, HairWorks a dalšími výpočetně náročnými věcmi.
Vtip je v tom, že o tom běžný uživatel a hráč neví, protože oficiální benchmark nenabízí žádné možnosti a informace nastavení, jen obecně možnost High a standard nasazení. Ukazuje se, že na High je hra s aktivními GameWorks na Standard už většinu deaktivovaná. Problém je, že GameWorks naprosto nesmyslně podráží nohy AMD grafikám, kdy rozdíl mezi NV a AMD po zapnutí gameWorks "optimalizací" je alarmující.
Jako obvykle však nejen AMD grafikám, NVIDIA svými GameWorks likviduje výkon i svým vlastním kartám, kdy hrát hru hratelně ve vysokém nastavení ve 4K můžete tak leda na 1080Ti/TITAN X. NVIDIA GameWorks tak evidentně ubližují drtivé většině hráčů a je to ještě horší, než si myslíte.
Asi si říkáte, že ten obrovský rozdíl ve výkonu s aktivními GameWorks, které posílají výkon grafik GTX i Radeon do kytek o desítky %, musí být vidět. Inu, není. NVIDIA opět tesseluje, renderuje a dělá věci, které nejsou na samotné scéně vůbec vidět! Stejně tak hairworks a další náročné věci nejsou vůbec vidět. Novináři z různých magazínů tak zjistili po rozpitvání celého benchmarku, že vizuálně mezi aktivními GameWorks a neaktivními, není žádný viditelný rozdíl.
Zůstává jen obrovský výkonový rozdíl a totální záměrná degradace výkonu AMD (kterou potvrdilo, že pro hru ještě nevydalo optimalizované ovladače, ale učiní tak v době vydání hry), ale i degradace výkonu NVIDIA grafik, které mají velké problémy také i se stabilitou FPS. Zkrátka názorný důkaz, že NVIDIA a její optimalizace a spolupráce s vývojáři jsou jen pohádkou pro hlupáky.