Strana 3 z 3
- Hodnocení GF100 před vydáním …
Bohužel, opět je to všechno jen snůška líbivých PR materiálů, které si opravdu nelze reálně ověřit, takže nám v podstatě NVIDIA může nakecat cokoliv a pak se když tak vymluvit, že se to úplně nepovedlo a na to jsme prostě zvyklí. Důležitý je důraz na srovnání a udávání výkonu. Když se mluví ve smyslu, že nabídne AŽ o tolik a tolik výkonu víc, a ve srovnání s předchozí generací je ta nová o tolik a tolik lepší, vždy buďte na pozoru.
(Tesselace na GF100)
Realita totiž bude zcela určitě a na beton výrazně horší. Ty samé řeči se vedly i před vydáním minulých generací a hodně podobné sliby byly slyšet i při vydání GT200 a nakonec NVIDIA přiznává v materiálech FERMI, že GT200 vlastně tohle zdaleka tak dobře neumělo a tak dále. Srovnáte-li si prezentace a sliby u architektury GT200 s FERMI, zjistíte, že mají hodně společného a pokud i stejně dopadnou, jako že bychom se divili, kdyby ne, tak rozhodně uberte svá očekávání a připravte se na to, že až přijde nová řada střídající ještě nevydané GF300 grafiky, bude NVIDIA vydávat srovnávací prezentace a přiznávat, že FERMI vlastně tohle neumělo, a v tomhle bylo výrazně horší než se uvádělo a tak dále (samozřejmě FERMI2 bude opět ve všem lepší a tak dále…). Zkrátka, tyhle prezentace jsou opravdu jen marketingovými prezentacemi, jak by to v nejlepším případě mohlo vypadat a to v případě, že by všechen software dělala NVIDIA sama a konkurence neexistovala. Realita bude výrazně odlišná a samozřejmě horší a k FERMI tvrdší.
Říkáte, že prezentace architektury herních grafik vlastně nic nového neřekla? Tedy s výjimkou toho, že FERMI GTX 300 bude výkonnější, lepší a hezčí než GT200. No máte pravdu, přesto něco málo. Jistě jste slyšeli o ATI Eyefinity, kdy grafiky HD 5000 všechny umí obsloužit minimálně 3 monitory, některé edice i 6! NVIDIA musí nabídnout samozřejmě něco podobného, ale nenabídne.
(NV 3D "Eyefinity")
Na jednu FERMI grafiky GF300 nenapojíte 3 monitory. Výjimkou by mohla být duální FERMI, která vlastně bude SLI. Teď si ale říkáte, že NVIDIA přeci ukazovala 3D Surround Vision – 3x120Hz LCD a 3D na tom. Ano, tohle je ona alternativa k Eyefinity, ale na tři monitory budete potřebovat vždy 2 grafiky NVIDIA (nebo duální grafiku). V tomhle má ATI tedy zjevnou funkční výhodu a tři výstupy obslouží najednou i nejlevnější HD 5450 grafika ATI. A 3D? To ATI oficiálně už podporuje a softwarovou podporu nabídne již brzy v ovladačích. NVIDIA FERMI tedy proti HD 5000 nenabídne žádnou funkční výhodu z hlediska obsluhy více monitorů atd.
- Co tedy víme o GTX 360/380?
Prezentace architektury opět neukázala nic, co nás nejvíce zajímá. Oficiálně vlastně stále nevíme to nejdůležitější:
- Neznáme přesné rozměry čipu a od toho se odvíjející cenu a problémy
- Neznáme parametry a frekvence - nejsou totiž ještě zcela finálně stanoveny
- Neznáme TDP a spotřebu – pracuje se na finální revizi čipu
- Neznáme ceny GTX 360/380 – budou dražší než HD 5800
- Neznáme výkon – nebude to taková pecka, jak ukazují oficiální materiály, což ukazují ty neoficiální
Chtě nechtě, přes všechny prezentace o FERMI grafikách nevíme v podstatě nic z toho, co o grafikách chceme vědět. Obě prezentace s architekturou jsou jen líbivé nic neříkající neověřitelné vzdušné zámky malující PR materiály nevypovídající nic o skutečné realitě. Nevadí. CES prozradil mnohé a výrobci grafik také hodně vědí, takže si pojďme povědět něco o tom, jak se aktuálně věci kolem GTX 360/380 mají:
(uniknutý reálný benchmark GTX 380 512SP vs GTX 285 ve Far Cry 2 - 83 vs 50 FPS)
- Finální verze grafik neexistují. Finální revize čipu bude až A3 a už se také spekuluje o tom, že by jí mohla být až A4, což by znamenalo další zdržení.
- Prozatím platí březen, jako datum vydání GTX 380, kdy se několik tisíc grafik začne ve finální specifikaci montovat v druhé polovině února. V současnosti neexistuje finální verze grafik FERMI.
- O čem NVIDIA nemluví, jsou obrovské problémy se 40nm výrobou a velikostí čipu. NVIDIA podcenila možná rizika výroby tak velkého čipu, podcenila konkurenční ATI HD 5000 a přecenila sama sebe. 500mm2 čip GF100 je prostě příliš velký, příliš hřeje a jeho výroba se nedaří. NVIDIA se dušuje, že nejvyšší verze bude mít 512SP, ale mnohem častěji se budeme setkávat se 448SP verzí, protože zkrátka výtěžnost je minimální. Problém je, že 512SP potřebuje NVIDIA k výkonovému náskoku, protože frekvenčně srovnat krok s RV870 prostě s čipem se 3 miliardami tranzistorů nemůže.
- Na CES byly prezentovány předvýrobní verze grafik GTX 380 s čipy A2. Ty měly TDP 300W a v podstatě nabízely reálnou ukázkou výkonu. A můžete mě klidně brát za slovo, ale v GTX 380 nabídne v DX9/10 hrách zhruba jen o 20-30% více výkonu než HD 5870 a to přinejlepším. Někteří fandové NVIDIA sází na to, že předvýrobní vzorky neměli finální frekvence, realita je ale taková, že s frekvencemi se moc hýbat nebude, není pro to prostor a u A3 revize se NVIDIA snaží co nejvíce optimalizovat výrobu tak aby se katastrofální výtěžnost zlepšila a hlavně aby TDP grafiky GTX 380 nebylo při nižším výkonu než má HD 5970 stejných téměř 300W. Snaha je dostat ho alespoň na dohled k 250W.
FERMI má určitě potenciál, pokud NVIDIA přesvědčí herní vývojáře k tvorbě DX11 titulů tak, aby z toho FERMI architektura těžila (což je z důvodů tvorby pro většinu titulů hlavě pro konzole se starými generacemi GPU nebo novými stavěnými na ATI (nový Xbox i Wii), v podstatě vyloučeno), může být v extrémních případech GTX 380 o 60% rychlejší než HD 5870, ale to rozhodně nebude v letos vyvíjených hrách a i tak to není žádné terno. HD 5870 je mainstream a má o 1/3 horší parametry, výrazně nižší cenu i spotřebu než GTX 380 a není pro ni soupeřem i proto, že GTX 380 vyjde PŮL ROKU po vydání HD 5800! Navíc je tu HD 5970 a chystaná 5990, kterou GTX 380 nepřekoná a duální monstrum GTX 395 bude z hlediska spotřeby opravdu něco. Mainstream DX11 FERMI přijde až v druhé polovině roku 2010 a to už se bude mluvit o 32nm skutečně nové generaci HD 6000 grafik ATI. Jinými slovy těsné vítězství nové architektury NVIDIA FERMI, která by tu měla být následující 3 roky nad odcházející starou architekturou ATI, která u generace grafik HD 5000 dosáhla pravděpodobně svého absolutního vrcholu a vyladění, není žádné vítězství, ale varování. Co bude NVIDIA s FERMI dělat, až půl roku po vydání FERMI přijde opět malé a supervýkonné zcela nové 32nm ATI HD 6000, které bude minimálně 2x rychlejší a výkonnější než HD 5000 a samozřejmě technologicky mnohem dál?
Každopádně pořád mluvíme jen o GTX 380, což je grafika zajímající reálně maximálně 5% trhu. Pak je tu GTX 360, která se dostupná objeví tak někdy v polovině dubna, pokud nedojde k dalšímu zdržení a tak bude výkonově konkurovat HD 5870, ale cena i spotřeba bude vyšší. Ale to jsme pořád obsloužili jen 15% trhu a kde je konkurence k mainstreamovým DX11 grafikám HD 5850? Kde je konkurence k ATI HD 5700/5600? V nedohlednu a zatím nemáme na trhu ani ty GTX 380/360. Obě nás čekají až v březnu …do té doby se bude mlžit a placení redaktoři budou hypovat výkon a očekávání, aby se nakonec zjistilo, že GTX 380 512SP bude drahá, HD 5870 bude překonávat jen o 15-35% a na přímou konkurenci v podobě high endového HD 5970 mít nebude ... to je můj reálný odhad situace, co nás čeká ... zatím nic nenasvědčuje tomu, že by to mělo vypadat jinak ...
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|