Uspěchané vydání nových NVIDIA grafik, které navíc stejně nestačí a cena je velmi přehnaná.
Čím dál více indicií naznačuje, že NVIDIA vydala GTX 1070/1080 předčasně a to úmyslně a cíleně. Myslím, že asi i slepý vidí, že karty na trhu normálně nejsou a ty co jsou, tak nejsou hotové. Referenční GTX 1080 mají problém s chlazením (regulací otáček ventilátoru), což se podle vyjádření NV týká chyby v ovladačích a tak zjevně nebyl čas doladit ani takhle základní věc. GTX 1070 na trhu pro změnu není ještě vůbec (až od 10.6.).
NVIDIA ani nedala výrobců grafik čas dodělat a připravit nereferenční lépe fungující modely a ti tak dodělávají vše teprve v těchto týdnech, když se karty teprve začaly vyrábět a prodávat se budou až v průběhu června, kdy postupně jednotlivé edice budou přicházet na trh. Není tedy pochyb o tom, že vydání a představení GTX 1070/1080 bylo zjevně předčasné a uspěchané (a pro zajímavost, z výše uvedených důvodů právě AMD nevydalo do prodeje POLARIS = chce aby karty byly běžně dostupné v obchodech, ne jen na papíře). Ale má to důvod.
NVIDIA totiž moc dobře ví, že 16nm PASCAL má stejně jako 28nm MAXWELL velký problém. Ten se týká zastaralé architektury, fungování DirectX12/VULKAN a vůbec nových API a optimalizací. A to ne že by NVIDIA nepodporovala některé věci, ona je podporuje a to včetně Asynchronních shaderů, jenže je nepodporuje použitelně s funkčními přínosy a tak jak je standardy nových API vyžadují ke správnému a hlavně přínosnému fungování. PASCAL je totiž jen 16nm vyrobený MAXWELL a jeho výkon těží jen z vysokých frekvencí, jež umožňuje 16nm výroba – žádná vylepšení a výrazné úpravy architektury samotné NVIDIA neudělala. NVIDIA tuhle „hrubou“ sílu ale potřebuje. Asi jste si všimli, že v poslední době se nejen o DX12/VULKAN ale i lepších optimalizacích pro využití vícejádrových CPU mluví, ale i se opravdu něco dělá. Jenže architektura grafik NVIDIA prostě není tak dobrá, jako architektura AMD (GCN). AMD je univerzálnější, navíc za spoustou technologií, jež se dnes objevují, stojí přímo jako vývojář a tak logicky má výhodu (danou i přítomností GCN v konzolích). Nástup DirectX12 her které reálně z DX12 těží (tedy her jako Hitman, AotS, Total War, Deus Ex atd.) je tady a má prostě přínos a objevují se v testech. NVIDIA tedy vydala záměrně GTX 1070/1080 tak rychle, aby se v prvních recenzích neobjevil větší počet nových DX12 her. Do úvodních recenzí se tak nedostaly právě třeba nový Total War s DX12 update (+ až 50% proti DX11), nedostane se tam ani DooM s update na API VULKAN a další novinky s optimalizacemi, ze kterých těží AMD i NV hardware, ale nedokáže z nich zdaleka tolik vytěžit NVIDIA jako AMD. Pokud by se tedy recenze dělali dnes jen na aktuálních hrách, NVIDIA GTX 900 grafiky by zaostávaly za konkurenčními Radeon grafikami, což ještě před pár měsíci neplatilo.
Není třeba zdůrazňovat, že výkon GTX 1070/1080 tak vypadá pod DX11 hrami opravdu dobře, ale když se podíváte na výkon pod skutečnými DX12 hrami, tak vypadá dobře jen proti minulé generaci NVIDIA, ale má často problém se výkonově výrazně (nové generaci odpovídajícím rozdílem) vzdálit starší generaci 28nm AMD Radeon grafik, které mají klidně i poloviční frekvence jader. A těchto her a tedy testů ukazující tento obrázek, bude přibývat a NVIDIA se tak snažila tomu alespoň pro úvodní testy ovlivňující zásadně vnímání produktů, vyhnout. Protože ano, tyto úvodní testy jsou často určující na dlouhé měsíce až roky dopředu. Podle i rok a více starých testů dnes stále mnozí kupují grafiky a i třeba proto se stále skvěle prodávají GTX 960/970, které ale dnes konkurenční Radeon R9 380/390 grafiky jednoznačně kvalitativně i výkonem dnes předčí. Jenže protože recenze říkají … ale ne každý bere v potaz, jak moc se od doby vydání recenzí změnilo …
- GTX 1070/1080 jsou předražené,
nevýhodné a rychle ztratí na hodnotě
Nákup GTX 1070/1080 je čím dál více terčem varování. Referenční edice jsou jednoznačně prostě propadák. Nekvalitní, předražené až hrůza a pokud by měla cena odpovídat, měly by mít minimálně AiO chlazení v základu a zlatý řetízek s diamanty v balení :). Nereferenční edice vypadají mnohem lépe a fungovat také budou lépe, jenže na ně se můžeme těšit až tak od poloviny měsíce a ty zajímavější dorazí ještě později.
Problém ale je, že za ty prachy GTX 1070/1080 prostě, nestojí v referenci i nereferenci, protože prostě nepatří, tím co je, do toho cenového segmentu, kde teď je. GTX 1070 nepředvádí výkonem nic světoborného, co by taková Radeon R9 FURY i bez X nedokázala pod DX12 také už dnes a to stojí podobně. GTX 1080 je hnaná na extrém, takže ta o něco výkonnější je, ale těch cca 10% proti FURY Radeon pod DX12 není zrovna úchvatných vzhledem k ceně 21tisíc+ 1,9GHz a 16nm výrobě. A jestli si myslíte, že NVIDIA o tom neví, tak jste na omylu. GTX 1070/1080 jsou prostě takové vějičky, první 16nm vlaštovka, ale věřte, že velmi rychle se okoukají a ještě rychleji ztratí na hodnotě a pokud jejich výkon pod DX12/VULKAN bude, jaký vypadá, že bude, tak se možná dostanou i do žebříčku „ne úplně povedených karet historie“. NVIDIA moc dobře ví, že si s nimi rozhodně nevystačí, a i když bez potíží překonají první 14nm POLARIS Radeon grafiky, které však směřují do zcela jiného segmentu, tak rozhodně nepřekonají první AMD Radeon 16nm „VEGA“ s HBM2, který míří o stejného výkonového segmentu. Tady se klidně můžeme bavit o tom, že pod DX12 budou „VEGA“ Radeon RX 490/490X o poznání (třeba i 25%) výkonnější než GTX 1070/1080 a to bude stát pravděpodobně stejně, či o něco méně. NVIDIA tak připravuje ještě jedno výkonnější grafické jádro.
Všichni víme, že má GP100 pro TESLA P100 s HBM2, ale jak víme tohle jádro a celá karta v konstrukčním řešení podobném jako má AMD s FIJI na FURY grafikách, nesměřuje do spotřebního segmentu. Zaměřeno je na HPC segment. A tak se už delší čas přetřásá druhé velké jádro s označením GP102, tedy pravděpodobně o zhruba třetinu větší grafické jádro než je GP104 na GTX 1080. Jádro, které by se tak mělo objevit na GTX 1080Ti/“TITAN 2“ a Quadro grafikách. Tedy kartách patřících cenou i výkonem do segmentu, kam NVIDIA teď nacpala GTX 1070/1080. A není vyloučeno, že se objeví ještě letos na podzim, protože GTX 1070/1080 na AMD s VEGA grafikami prostě stačit nebudou a ztráta pod DX12 v mnoha nových hrách, které jej letos dostanou, bude narůstat. Pokud tedy uvažujete o nákupu GTX 1070/1080 a neměníte karty jako ponožky, tedy chcete, aby za těch 15-20 tisíc ta karta chvíli vydržela, asi bych hodně váhal spěchat s nákupem …
Zejména když nastupující 16/14nm grafiky tady s námi určitě vydrží mnoho let … takže hrozí opakování situace, že mnozí ještě teď mají HD 7970 – první 28nm grafiku vůbec.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|