NVIDIA GTX 1070/1080 dorazí i do notebooků – ořezané s nižším TDP. Postaví se POLARIS 10?! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Wednesday, 08 June 2016
altŽádné překvapení, stejně jako předchůdci GTX 970/980 i nové GTX 1070/1080 přijdou do NB.

 

 

 

 

Nemůžeme pochopitelně vyloučit, že se do notebooku dostane i GTX 1080 v plné desktopové specifikaci, ostatně notebooky s vodním chlazením na trhu jsou a je v nich v podstatě provozně to samé (tedy GTX 980), takže žádný problém. Nicméně do běžných high end mobilních PC se pochopitelně 180W desktopová GTX 1080 či 150W GTX 1070 nepodívá. Pro běžné NB je požadováno TDP někde kolem 100W maximálně, takže je jasné, že se bude muset „řezat“ jádro a snižovat frekvence, aby se do toho limitu karty s GP104 jádrem vešly.

Nové GTX 1070/1080 „for Mobile“ tak budou mít ořezané parametry proti desktopovým základům. GTX 1080M (For Mobile) by tak měla mít ne 2560 ale jen 2048 jednotek a kolem 1,45GHz na jádře, a také „jen“ 8GHz GDDR5 8GB (nikoliv tedy 10GHz GDDR5X) pamětí. Sběrnice by snad měla být 256-bit. Proti GTX 980M, která je také notně ořezaná proti GTX 980 by to měl být výrazný nášup výkonu při stejném TDP, odpovídající klidně velikostí rozdílu desktopové GTX 980 vs GTX 1080. Samozřejmě vysoká bude nadále i cena. Zde by ale konečně mohla do hry vstoupit i skutečná konkurence, kdy jak víte, AMD chystá pro mobilní high end své původem mainstreamové POLARIS 10 čipy, tedy Radeon RX M490 grafiku.

POLARIS 10 na desktopu míří na 200 dolarovou Radeon RX 480 grafiku s TDP pravděpodobně kolem 130W, takže by pro mobilní použití nemusely být karty až tak osekávány na parametrech i frekvencích. No a pak je tady cena, která bude samozřejmě mnohem příznivější. Navíc lepší schopnosti pod DX12 by mohly znamenat, že i přes výrazně silnější a hlavně dražší základ by GTX 1070M/1080M nemuseli být pod DX12 nějak znatelně výkonnější než POLARIS 10. Opravdu doufáme, že tentokrát výrobci NB uvedou své modely jak s GTX, tak s RADEON grafikou, abychom si mohli opravdu vybrat. Mobilní segment se bez konkurenční nabídky dostal do naprosto zoufalého stavu, kdy ke GTX grafikám výrobci nenabízí žádnou alternativu a ceny podle toho vypadají.

Mimochodem, pořád nevím přesně, jak to bude s názvem u nových mobilních NVIDIA grafik. Vypadá to, že v rámci marketingového matení nepřítele (zákazníka), opravdu vypustí z názvu to M na konci a jednoduše se budou v materiálech označovat jako „for mobile“ tedy „pro mobilní PC“, kdy ale ve zkratce se bude používat asi prostě GTX 1070/1080 označení, čímž by někteří zákazníci mohli nabýt „žádoucího“ dojmu, že GTX 1080 for Mobile = GTX 1080 a nadšeně za to ty nemalé peníze vysolit. Uvidíme, každopádně M v názvu, jak u GTX, taku  Radeon grafik v mobilních specifikacích, prostě dává smysl a je jednoduše přehledné a je marketingová hloupost jej měnit či dokonce rušit. Každopádně "GTX 1070M/1080M" mají dorazit zhruba v srpnu (08/2016), tedy na začátek letošní "školní sezóny".

 


 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
jalav [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-06-09 12:25:28

A za půl roku kupovat nový notebook s již dodělanou řádnou podporou DX12? Teda jestli se to nVidii vůbec podaří. Takový notebook bude zastaralý už při nákupu. AMD potřebuje konkurenci pro inovace (aby nezakrněli, nyní jsou velmi dobří), ale tu moc nemá, když je AMD ve všech konzolích i u Applu.

Snad se celkový trh dostane do přirozeného a férového podílu výrobců GPU, tedy přesně naopak, než je teď.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-06-09 13:33:55
avatar
na podpoře DX12 se u grafik nic nezmění ... některé věci ve kterých NVIDIA ztrácí jsou zkrátka věcí efektivity a stavby samotné architektury a bez zcela nové architektury s tím nic nenadělá a to není pravděpodobně otázka ani příštího roku ještě ...
jalav [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-06-09 14:11:01

Tím páda smysl něco takového vůbec kupovat v nejbližších 2 letech. Snad toho AMD spravedlivě využije, u Applu a konzolí už zabodoval na 100 %.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-06-09 14:16:11
avatar
uvidíme, jak to bude u dalších her s DX12/VULKAN ... nicméně zatím to vypadá, že NVIDIA se snaží silou hrubého výkonu a megataktů držet zuby nechty ... až se rozjedou prodeje nových generací grafik, tak uvidíme jak to s touhle strategií vydrží ... každopádně ano, NVIDIA má problém s architekturou a ví o tom ...
rigix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-06-09 13:16:24

Pokud jak tvrdíš je radeon při DX12 efektivnější než nvidia, tak samozřejmě při limitu TDP 100W matematicky vychází, že 480 polaris musí porazit GTX1080 v mobilní segmentu. Právě nejlépe se pozná výkon ne podle ceny a testů, ale podle výkonu do určitého příkonu, a pokud na hranici 100 TDP polaris neporazí stejně žravou GTX1080 tak je samozřejmě horším jádrem, oba čipy tam nepojdou hnané na svých hranicích a bude tam dobře vidět efektivita čipu při běžných podmínkách a v různých hrách :-)
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-06-09 13:35:31
avatar
pořád tu máš hodně velký rozdíl ve velikosti jader a i v základním výpočetním výkonu těch jader ... oba čipy jsou zcela zjevně rozdílné výkonové segmenty bez ohledu na to jaký výkon ve hrách pod DX12 mají .... takže AMD nemusí pořážet mnohem dražší a větší NVIDIA, stačí když nebude moc zaostávat a bude stát řádově méně ...
rigix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-06-09 13:45:05

Řekl bych, že je to blbost. Je fuk jak velké máš jádro, když ti to výrobní procesor umožňuje, můžeš malé jádro nechat pracovat rychleji a větší jádro pomaleji, když oboje jádra, jsou stanovena na vyšší TDP než podmínky mobilního segmentu umožňují, tak by polaris měl minimálně při DX12 podat aspon stejný výkon jako GTX1080. Pokud tomu tak nebude, tak prostě má nvidia lepší čip. Proto tvrdím že GTX980 je o dost lepší než R290, kdyby nvidia měla zájem potopit AMD jejich R390, tak nastaví GTX 980 stejné TDP a výkon by byl úplně někde jinde, ale to by si zase srali do vyšších řad jako je 980TI a pod. Stojím si za názorem, že pokud bude 1080 a R480 vycházet ze stejných čipů jako na desktopu, tak to perfektně ukáže, jak která architektura je účinná. Poslední kolo to nvidia vyhrála na celé čáře. Navíc tu dávám zcela jasnou výhodu pro AMD s tím že beru výsledky v DX12. Já si myslím že to zas tak spásný polaris nebude, je to pořád GCN stejně jako pascal je maxwell a maxwell prostě byl účinější než GCN, nicméně jestli bude R480 dostupná za 200 dolaru tak je vše zapomenuto.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-06-09 14:14:51
avatar
rozhodně to není fuk ... 16nm a 14nm FinFET jsou si podobné ... takže je dost rozdíl když má jedno jádro 230mm2 a druhé přes 300mm2 ....

Jedna z největších zavádějících kravin a hloupostí ... MAXWELL/PASCAL není a nikdy nebyl účinnější než GCN ... podívej se na Radeon R9 NANO ... je to GCN a strčí jak herně tak výpočetně NVIDIA do kapsy pokud jde o efektivitu.

NVIDIA se je zdá efektivní, protože u herních GTX 900 grafik chyběla řada věcí, což se projevuje mizerným GPGPU výkonem a výbavou a to i třeba pod DX12 ... GCN naproti tomu má vše, proto se zdá, že má vyšší spotřebu a horší efektivitu, jenže když vezmeš do úvahy všechno, tedy herní + výpočetní výkon a podporu technologií zjistíš že GCN je mnohem efektivnější a účinnější ...nemusí se hnát do megavysokých taktů, nemusí lhát a manipulovat s boostem, kdy udávaný výkon dosahuje na taktech, na kterých se stabilně nedrží atd.

stát za názorem si můžeš, ale chtělo by to mít k němu ještě nějaká fakta a ta tvůj názro nepodporují ...
Lawliet [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-06-09 14:14:43

DD... v monohom mate pravdu, ale mnohom zase nie. Herne grafiky su primarne urcene na hranei hier, GPGPU vykon je zalozitost, ktoru drviva vacsina hracov nedokaze vyuzit. Osobne to vsak dokazem a aj preto zboznujem svoju R9 280, ale pripade spracovania videa vsak dokazem vyuzit aj rozhranie CUDA. Pascal nie je efektivnejsi ako GCN, ale maxwell bol (mam stale za to, ze takt na takt je Pascal horsi ako Maxwell), ale... AMD si za svoju neefektivitu moze samo, podvoltovana fury X ma spotrebu gtx 980 (dokazalo to tomshardware, kde sa im podarilo znizit spotrebu R9 FURY o takmer 70W) a pod dx12 ma pomaly vykon gtx 980ti oc. AMD ma vyborny hardware, ale o dost horsi software, no nie co sa tyka stability, ale proste veci ako CPU overhead, efektivita instrukcii atd. Dobre na to poukazuje jadro hawaii, ktore malo problemy s GK110, ale v podobne R9 390 prekonavalo GK110 bez problemov a bolo ohladom vykonu zdarnym superom Maxwellu. Proste... pomaly ziadne jadro AMD nie je vyuzivane naplno a obsahuje kopec potencialu (FURY X nie je vyuzivana na 100% ani v 4K, ukazal tak uzivatel adoredTV, kde poukazal na fakt, ze niektore CU jednotky su defakto vypnute a ASYNC a dx12 masivne pomahaju).
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-06-09 14:23:51
avatar
AMD svůj HW naplno užívat nemůže ... brání v tom hlavně různé bottlenecky a neoptimalizace a řada není bohužel v moci AMD aby je ovlivnila ... AMD udělalo vše proto, aby odstranilo tyto věci a naučilo vývojaře využívat HW prostředků ... udělalo celé nové API, které posloužilo jako základ DX12/VULKAN ... co více po něm ještě chcete? Nic tak zásadního s tak velkým dopadem a rychlostí prosazení nikdy žádný HW výrobce neudělal

V případě FURY série jde o to, že FIJI jádro vzniklo neplánovaně. Na 28nm v této podobě nemělo nikdy existovat, ale nic jiného nebylo. Je to koncepčně nevyvážený čip, nedalo se s tím ale nic jiného dělat. FURY sérii hodně brzdí i první prototypová generace HBM, která je omezena rychlostně ale hlavně kapacitně. 4GB paměti je prostě málo. Ano FIJI zdaleka neukazuje svůj potenciál, ale omezují ho technické možnosti technologií v době jeho vzniku a AMD prostě nemůže některé věci ovlivnit.

GCN architektura je ale jako celkem mnohem lepší, efektivnější i výkonnější než co nabízí NVIDIA. Několik let staré GCN grafiky umí to, co NVIDIA nedokáže ani u nejnovější generace. GCN je také univerzálnější což se nyí když se prolíná herní a výpočetní výkon, projevuje naplno. a tak dále ...

Nízká spotřeba je fajn, ale pokud je to za cenu absence výbavy, horší efektivity ve využití herního+výpočentního výkonu je ta nižší spotřeba na škodu, protože kartu budeš muset třeba dříve vyměnit, protože přestane stačit. Takže co ušetříš na spotřebě, o to více musíš investovat do nové karty, její výroby apod.
Vraby [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-06-09 14:32:34

Vydají R9 Nano, skvělou kartu pro HTPC a nedají do něj HDMI 2.0 ? X měsíců se čeká na redukci...

Za některé faily si AMD může samo.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-06-09 14:36:35
avatar
čip byl navržený už v době, kdy žádné HDMI 2.0 neexistovalo ;) grafiky FIJI by se na trh dostaly už dříve, ale nebyly jaksi paměti HBM ;) Za některé faily prostě AMD nemůže a absence HDMI 2.0 na FURY sérii je jeden z nic ... ano chybí tam, ale prostě nebylo technicky možné ho tam mít klasickým zprůobem protože ještě nebylo, když se čip dělal ...
Vraby [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-06-09 14:37:01

tak ten návrh ale mohli upravit před výrobou, přece věděli do jakého segmentu se ta karta bude hodit.

Navíc GTX 9XX ty HDMI 2.0 měly tak v čem byl problem ?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-06-09 14:42:58
avatar
nemohly, některé věci prostě jen tak neupravíš a výbava co se týká HDMI a DP je u AMD součástí návrhu architektury čipu ...

GTX 900 jsou návrhem mladší než FIJI protože to vychází z R9 290 návrhu a je dost staré, vyšlo pozdě jen kvůli absenci HBM a výrobě potřebné konstrukce. Celá FURY série je koncepční cvičení, používá jádro co je uděláno z menšího a není zdaleka doladěno, vše se soustředilo na dodělání a otestování standardu HBM pamětí a otestování a vyladění výrobní konstrukce kterou potřebují ... samotné jádro byla prostě podružná věc a AMD ani nectělo investovat hromadu peněz do pořádného GPU na 28nm, když už dva roky měla být 20nm výroba ...
Vraby [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-06-09 14:53:23

ok díky za vysvětlení
Vraby [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-06-09 14:27:23

na jednu stranu má AMD R9 Nano které je bezpochyby co se týče efektivity dobré

ale na druhou má i 390X, který velice rádo srovnává s GTX 980 a tvrdí že má v DX12 vyšší výkon, což je bezesporu pravda... ale podívej se na spotřebu

GTX 980 - 154,9W vs 390x - 333,9W tzn. 2x větší spotřeba

Odkaz

Ashes of Singularity DX12 1080p High preset
fps: 60 (980) vs 66 (390X)

Odkaz

tak kde je pak pravda ?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-06-09 14:33:51
avatar
víš že Radeon R9 390X je 290X tedy karta a jádro několik let staré ... a mimochodem R9 390/290 série je pořád jedna z nejuniverzálních a nejefektivnějších vůbec ... na rozdíl od GTX 970/980 má i značný výpočetní výkon a výbavu i proto žere víc. Umí toho více a výpočetně jde stále o ceněné modely ... spotřeba prostě odpovídá výkonu a výbavě, herní je možná stejný, ele výpočetní výkon a výbava tak R9 390X je proti 980 úplně nesrovnatelná liga ... takže protože je výpočetně několikrát lepší, ale spotřeba je jen 2x vyšší, je vlastně ve výsledku efektivnější ;) ... samozřejmě nikdo nebere GTX 980 že v herním nasazení žere méně ... ale pokud se bavíme o efektivně celku ....
Vraby [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-06-09 14:42:21

tak pokud to bereš takhle komplexně tak ano máš pravdu.

např. v lámání hesel je ten Radeon rychlejší.

Řekněme pokud bereme i ten výpočetní výkon pak ano, řešení AMD Radeon 290X/390X je efektivnější.

Ale pro masu pro kterou je tahle karta určena, jde o herní grafiku především je ta herní efektivita na horší úrovni v poměru k výkonu.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-06-09 14:44:55
avatar
jasně ale v tom případě se nedá mluvit o efektivně karty jako celku jak to někteří dělají, ale jen o efektivně v konkrétní oblasti, tedy her. Ale pak by se mělo správně dodat: "Ano GTX 900 má nižší spotřebu ve hrách, ale jako celek není efektivnější" ... pokud prostě někdo obecně tvrdí, že GTX 900 je efektivnější a Radeon je méně efektivní tak je to fakticky lež ...
Vraby [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-06-09 14:56:08

jj máš pravdu, čtu dost zahraničních webu které se zabývají testováním HW a u některých chybí ten smysl pro detail a vysvětlení všech souvislosti.

V poslední době se mi velice začínají líbit rozsáhle testy her. Dělení na kategorii DX12 hry, DX11 hry a porovnávání v těhle oblastech zvlášt i dohromady a vyvozování různých závěrů.

Můžeme se i tady na webu na něco takového těšit ?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-06-09 16:07:11
avatar
Bohužel, velké weby mají lidi a rozpočty a tedy i možnosti (včetně časových) o několik řádů jinde než DDWorld.cz takže už takhle děláme o mnoho % více než by se k naší velikosti a možnostem slušelo.

Dělit hry na DX11-12 nebudeme, označujeme nicméně testované hry a v závěru popisujeme rozdílnost situací a celkový stav. dělit ty hry jinak nemá smysl, jen teď pár měsíců, než se DX12 rozšíří a převáží ...
rigix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-06-10 10:11:15

Jako že nano je na W efektivnější než 980 ? Leda tak ve tvém vlhkém snu.
Vraby [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-06-10 10:49:37

je, někde více někde méně.

tady je např. perf / watt test v crysis

Odkaz

a avp

Odkaz
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-06-10 11:55:53
avatar
takže to ukončíme jo .... běž si nadávat někam jinam někomu jinému kde o tvoje dětinské výkřiky někdo bude stát.
Vraby [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Marketing NV v akci 2016-06-09 22:29:54

Normálně jsem se teď zasmál, že jsem málem spadl ze židle

Kauza ME: Catalyst

Aby NV mohla říct že má jediné karty které tuto hru zvládnou na plné detaily tak do hry přidá HYPER nastavení, které totálně odrovná Fury X grafiku, protože má pouze 4GB VRAM. Jinak by v této hře zvítězilo Fury X nad 980Ti ... Test nové 1080 bohužel zatím není zahrnut.

Tleskám NV za sviňárnu roku a nevím co na to říct víc

Odkaz
ripper6 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 490 2016-06-10 18:14:21

Me zajma jakej bude mit vykon a cenu AMD 490 treba zakladni a pak 490X pripadne
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 396x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 257x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 846x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1156x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1471x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1317x
Komentářů: 6