NVIDIA GTX 560 za 2 týdny s reinkarnací názvu Titanium? – víme jak je výkonná Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Thursday, 13 January 2011
altUž je to tak, očekávaná GTX 560 se blíží a přinese konečně jádro GF104 v plné palbě.

 

 

 

Stejně jako GTX 580 není nová grafika a je to jen GTX 480 s jádrem nové revize a hlavně s plně funkčním jádrem GF100 pojmenovaném GF110, je i GTX 560 pořád stará GTX 460 s konečně plně funkčním jádrem GF104, a i když je to jen jeho nová revize, nese nový název GF114. GTX 580/560 si rozhodně název nové řady v žádném ohledu nezaslouží, ale budiž, nějak to přežijeme.

To hlavní je, že po plně funkčním GF100 alias GF110 se NVIDIA konečně po mnoha měsících podařilo vyrobit i plně funkční GF104 alias tedy GF114. Nově má tedy již aktivní všechny jednotky, kterých je celkem 384. Spolu s tím se NVIDIA stejně jako u GF110 podařilo optimalizovat jádro tak, aby mohlo dosahovat ještě vyšších frekvencí. Konkrétně má mít GTX 560 TI frekvence 820MHz pro jádro a 4000 MHz pro 1GB GDDR5 pamětí. Není však pravdou, že by GTX 560 měla i tak stejnou spotřebu, jako GTX 460 1GB. Aktivní jednotky navíc, rychlejší paměti a vyšší frekvence jádra si žádají porci energie navíc.

TDP karty bude 180W, což je o 20W více než má GTX 460 1GB, jež měla 160W. konkurencí pro tuto kartu nebude nic jiného než Radeon HD 6950 1/2GB. Ten má typické TDP ale jen 140W a úplné maximum je 200W a to se bavíme o 2GB verzi. Na trh už se ale dostala i 1GB edice, jejíž skutečná spotřeba bude určitě nižší. 

GTX 560 má ale k HD 6950/6970 technicky a parametrově mnohem blíže, než takové GTX 570/580. V případě GTX 560 a HD 6950/6970 se bavíme o grafikách 256bit sběrnicí a s jádrem 360-389mm2, takže skuteční konkurenti. GTX 560 má jádro o pár mm2 menší a grafika je podle toho, co jsem viděl i kratší a levnější. Bohužel tradičně zatím architektura NVIDIA nedokáže těžit z pamětí vyšších frekvencí, takže má jen 4GHz moduly, zatímco HD 6950/6970 operují s 5-6GHz. Nicméně cenová výhoda pro GTX 560 je zhruba 20% a to také není málo. Frekvenční možnosti jader i výtěžnost ale budou podobné, i když NVIDIA stále ani u GF114 nedosahuje hustoty tranzistorů a tedy výrobní efektivity ATI RV970, což je s podivem, když jsou ta jádra vyráběná ve stejné továrně, stejným procesem. Bohužel, i když jsou parametrově i technicky GTX 560 s HD 6950/6970 zcela srovnatelné, GTX 560 ani zdaleka nedosahuje špičkového výkonu ani efektivity HD 6970, ale výkonem stačí jen na nejpomalejší grafiku s RV970 jádrem. Ale to jsme čekali, takže to není žádné překvapení.

GTX 560 bude díky tomu všemu samozřejmě výkonnější než GTX 460 1GB. Čekali jsme zhruba 20-25% a tedy pozici mezi HD 6870 a HD 6950. A tak to přesně bude. Podle prvních měření je to +-/ přesně v této úrovni. Nepotěší ale (zatím potvrzeno jen papírově) vyšší spotřeba než má HD 6950 2GB a také to, že GTX 560 aktuálně má cenovku na stejné výši, jako HD 6950 2GB, která ale jde hodně taktovat a hlavně odemknout na HD 6970. Nicméně Sapphire jako první uvedla Radeon HD 6950 1GB, který stojí jen 6000 korun a výkon má přitom jen o málo nižší než 2GB verze. Jsem si tedy jist, že NVIDIA bude muset s cenou GTX 560 ještě pohnout směrem dolů, někam k 249 dolarům.

AMD s GTX 560 dopředu počítalo, protože fakt, že GF104 na GTX 460 nemělo aktivní všechny jednotky, byl obecně dobře znám a potenciál a výkon nové revize se nedal nijak utajit. Neopakuje se tedy situace, kdy GTX 460 přišla a trh do segmentu, že neměla konkurenta. HD 5830 se opravdu nedala brát vážně. GTX 560 přichází naopak do situace, kdy HD 6850/6870 je bestseller a budou každopádně vždy levnější (je to nižšís segment, mají o 100mm2 menší jádro atd.) a HD 6950 má díky 2/1GB verzím pokryt celý segment mezi 200-300 dolary opravdu důkladně. NVIDIA se tak pravděpodobně rozhodla vsadit na sentiment a své tvrdé fandovské jádro, protože se v určitých materiálech objevují u názvu GTX 560 písmenka TI, jako Titanium. Zajímavý tah. Jsem zvědav, zda se objeví i MX :).

Každopádně není to nabídka AMD, která by vydáním GTX 560 nějak utrpěla. Ta jen dostane očekávanou konkurenci, která konkurencí skutečně bude, což je fajn. Paradoxně je to NVIDIA, která přijde o model GTX 570, jež dnes s HD 6950 2GB bojuje, ale pokud by měla být GTX 560 jen o pár % pomalejší, není co řešit. Nicméně stažení GTX 570 vlastně není ztráta ani pro NV, spíše naopak. GTX 570 za dané ceny a pozice není prostě rentabilní a výhodná. GTX 560 nabídne tedy o něco málo nižší výkon, ale jen samotné jádro bude výrobně několikrát levnější a samotná karta také, takže když to bude prodávat o něco levněji než GTX 570, pořád vy to mělo být výnosnější než GTX 570, která po stránce efektivnosti a množství nemůže s HD 6950/6970 soupeřit. A že to tak dopadne, naznačuje i fakt, že jste si možná všimli, že nereferenčních edic GTX 580 se objevuje docela dost, ale GTX 570 nějak ne. To proto, že výrobci kutí nereferenční OC verze GTX 560, která prostě ve všech ohledech vychází lépe než výroba GTX 570. V tomto ohledu se tedy zopakuje situace, kdy GTX 460 svými OC edicemi také odstavila GTX 470.

A kdy se GTX 560 TI objeví v obchodech? Počítejte nejdříve od 25.1.2010, ale neznám množství. V segmentu kolem 250-350 dolarů, to bude opravdu hodně nabité. Výkon bude podobný, takže rozhodovat budou provozní vlastnosti a přidané technologie a hlavně výbava.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-13 16:07:00
avatar
No uz se na GTX560(TI) tesim. Kdyz nic jineho, tak minimalne konkurence to bude a to je pro zakaznika vzdycky dobre. Jestli bude vykonem u HD6950, ale levnejsi tak do ni pujdu. Uz kvuli tomu, ze at je PhysX jaky chce standard, tak Nv ho ma a Ati nema nic navic, co by stalo za zvazeni(3 monitory nechci). Jsem zvedavy na prvni testy
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-13 16:32:12
avatar
PhysX není standard, ani ve hrách se v GPU téměř nevyskytuje a když tak ne že by ho tam dodali samotní tvůrci hry, a má mnohem menší využití a hlavně užitečnost než 3 monitory a to pro každého, takže PhysX v současné podobě opravdu není výhoda má stejný přínos z heldiska užitečnosti, jako logo na grafice. A nevypadá to, že by mělo ve stávající podobě nějakou budoucnost.

Standardem bude fyzika skrze DirectCompute nebo OpenCl a pak tě nezajímá, což máš za logo na čipu .... AMD umí GPGPU fyziku skvěle a podporuje všechny standardy, stejně jako NV.

Jinak ceny GTX 560 budou stejné jako HD 6950 a v tom případě hrají roli provozní vlastnosti a papírově je GTX 560 na tom zatím hůře ...
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-13 16:42:23

Bylo by krásné, kdyby se konečně dohodla a zavedli standard fyziky.

Ty provozní vlastnosti nebudou moc zajímat, pokud bude výkon, s tím nic nenaděláš! I když máš pravdu.
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-13 16:49:43
avatar
Souhlasim s tim, ze PhysX ma maly vliv, ze je na malem mnozstvi titulu pocitany pres GPU. Na tech nekolik pripadech, kde ale je pocitany je to znamena bonus ve vysi FPS. 3 monitory se mi nevlezou na stul a 3 kusy jsou docela drahe. Mam jiste naroky na kvalitu obrazu. OpenCl fandim, ale to pojede i na te karte od Nvidia. Spotrebu graficke karty neresim(nerikam, ze pro jineho nemuze byt smerodatna). Dulezitym kriteriem pro me bylo a bude cena/vykon a absolutni cena. Pokud bude stejna, tak to PhysX nepatrne nakloni misku vah na stranu Nvidia.
PS: pisu ciste jen o mem konkretnim pripadu...neni to dogma
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-13 17:17:14

jj to je jako s autem. Když máš na BMW, tak si koupíš bavora a neřešíš spotřebu a 12 000 kotouče. Když máš na Fábii tak ji bereš. Já koupil Octavii. Byla dražší, má dražší servis a provoz, ale je to komfortnější a mám dobrý pocit. Musí to potěšit jako ta karta. Vkládáš ji do PC s pocitem uspokojení, vybral jsi si ji, pasuje ti výkonem a vlastnostmi. Dát za něco X tisíc a mít divný pocit jako když se musíš ženit, to rači jít do Čimelic na užovky.
mimi.vx [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-13 21:23:20

tu nekdo neumi cist ony jsou ... a dva v DX je to DirectCompute a Khronos spravuje OpenCL
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-14 09:30:20

On číst umí, ale také vidí "partyzánskou" válku nVidie o prosazení PhysX. Navíc je tam čas budoucí. Netvrdím, že PhysX je něco zlého, ale chce to jeden otevřený standard.
artur74 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-15 17:12:23

ale zapomínáte na jednu vec , kdo ten "otevřený fyzikalní standart" zaplatí?!

nekdo to bude muset "napsat" a zadarmo vam to nikdo neudela,
proč AMD nekoupí licenci na "phsx" no

protože NV zanej chce zaplatit
protože i NV musí vykazovat zisk
protože donej vrazila dost penez a chce aby se jí vratili

a neříkejte žeby se AMD chovalo jinak
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-14 21:01:17

DirecCompute a ani OpenCL nie sú žiadne fyzikálne enginy. Ide o GPGPU rozhrania. Musel by sa nájsť niekto, kto by fyzikálny engine na týchto rozhraniach naprogramoval. Jediná alternatíva je zatial Bullet, ktorý sa dá akcelerovať cez OpenCL. Ten ale zatial nikto v takej forme nepoužíva narozdiel od PhysX-u. Ja by som bol len za aby sa niečo také objavilo. A najlepšie tak, aby to bolo ako PhysX konfigurovateľné. A teda by si si mohol vybrať GPU, ktorá by tie výpočty mala na starosti.
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-13 18:19:54

Citace:
AMD umí GPGPU fyziku skvěle


A je nejaký fyzikálny engine, ktorý by sme mohli vidieť v nejakej hre, ktorý by tie GPGPU možnosti u AMD kariet ukázal? Bullet je síce fajn, ale v žiadnej hre sme ho na rozdiel od PhysX-u nevideli akcelerovať cez GPU. Okrem toho je závislý na OpenCL u ktorého má kupodivu NVIDIA lepšiu podporu ako ti to už iný užívateľ písal v inej diskusii.

Každopádne som zvedavý na nejaký fyzikálny engine skrz DC alebo OCL. Už aby tu bol a aby ho bolo vidno.

PS: Aby nedošlo k zbytočnému nedorozumeniu tak je jasné, že karty AMD sú v pohode pripravené na GPGPU akceleráciu čohokolvek. Len to treba využiť. NV je viac vidieť preto, lebo sa snaží pre svoj HW zadovážiť aj SW, ktorý dokáže využiť možnosti ich kariet. Preto si myslím, že je tento prístup lepši ako striktné oddelovanie HW vyrobcov a SW vyvojárov a čakať kým SW vývojári využijú nové možnosti.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-13 19:18:15
avatar
PhysX jsme také neviděli v žédné hře skrze GPU tak, že ho tam dali vývojáři hry ;)
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-13 19:35:20

Myslím, že pre nás je jedno či ho tam dali vývojári hry alebo programátori NVIDIE. Dokonca Bullet na rozdiel od PhysX-u má výhodu akcelerácie aj na kartách od AMD a predsa sa do toho nikto nepustil. Aspoň zatial.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-13 19:50:32
avatar
není to jedno ... ukazuje to stav a přístup ke GPU akcelearci fyziky a hlavně její důležitost, využitelnost a přínos. GPU PhysX je jen marketingový tahák v současné době nic přínosného a významného nepřináší ... má stejný vliv a význam pro zákazníka, jako barva PCB grafické karty. Není o čem se bavit.

Naopak by se měl omluvit každý, kdo kvůli PhysX doporučoval koupy nějaké grafiky ...
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-13 20:00:11

Toto asi ťažko rozhodneme kým nepríde fyzikálny engine, ktorý by v tomto vedel PhysX-u konkurovať. Nedá sa bohužial porovnávať. Bullet v 3D Mark 2011 tiež niečo poodhalil. A to hlavne náročnosť. V 3D Marku nebolo ani zďaleka vidieť toho toľko čo napríklad v Mafii 2 a ešte to bolo po grafickej stránke účelne kvôli testu minimalizované. A predsa sa GPU aj s CPU riadne zapotili. Ale vyzeralo to dobre a aj to dokazuje že sme sa v niečom pohli ďalej. Využitie komplexnejšej fyziky, ktorá očividne GPU akceleráciu potrebuje (aspoň zatial), je stále v plienkach. Otázne je čo s tým urobia APU. Vzhľadom na integrované GPU v procesore by sa mal výkon CPU v tomto smere výrazne zlepšiť. Na to som dosť zvedavý.
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-13 21:24:47
avatar
ale zadnyho normalniho zakaznika nezajima kdo a jak a proc to tam delal nebo nedelal. zakaznika zajima ze tam je a treba v batmanovi v nekterych misich slusne pridal na atmosfere.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-13 21:31:24
avatar
... nic co by se nedalo udělat běžným nenáročným skriptem a vypadalo by to úplně stejně, PhysX v žádné hře ještě nepředvedl. Takže tady nepovídej pohádky, batmana jsem hrál, recenzoval, vím přesně o čem je řeč ...
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-13 22:17:23
avatar
jediny co pisu je ze tam v nekterych misich slusne pridal na atmosfere a fakt je ten ze vizualne to bylo se zapnutym physx jednoznacne lepsi nez bez nej. pohadky co by kdyby me nezajimaj, zajima me hlavne vysledek a kdyz si ten vysledek muzu bez problemu uzit, tak me je uprimne jedno jak a kdo se k nemu dopracoval stejne jako naproste vetsine beznych zakazniku.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-13 22:19:01
avatar
no když uděláš létající papíry a trochu destrukce jen skrze PhysX a bez toho to tam enní, tak se nediv. jenže ty věci se dají udělat skripty s minimálními nároky na výkon a vypadalo by to úplně stejně o to jde ;)
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-14 01:44:42
avatar
Myslím že bude problém v tom, že udělat ty skripty je pro vývojáře obtížnější, než to nechat na PhysX. Výsledek s PhysX vypadá pravděpodobně lépe s mnohem menší vynaloženou lidskou prací (která se samozřejmě platí). Je to podobné jako říkat, že Motion Capturing je zbytečný, protože to lze udělat animací. Ano lze, ale za jakou cenu a jaký je výsledek? Samozřejmě ideální by bylo použít Bullet jako v GTA IV, bohužel žijeme ve světě, kde vládnou peníze...
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-14 08:12:15

Hlavný prínos real-time fyziky nie je iba ulahčenie práce vývojárom. Všetky objekty s ktorými sa počíta môžu reagovať s prostredím a medzi sebou. To je obrovský rozdiel oproti skriptom. Lenže toto DD nechce vidieť. Uprednostňovanie skriptov oproti real-time fyzike je smiešne. A robiť to len preto lebo to nekaceleruje na grafikách od AMD je už na zamyslenie sa. Argumenty o menšej HW náročnosti neobstoja. PhysX v pár hrách pridal dosť na atmosfére. A to nielen v Batmanovi. DD sa na PhysX pozerá s predsudkami nad ktoré sa nevie povzniesť.
Peitho [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Zbytecny 2011-01-14 11:06:42

Ono kdyz neco nemas na sve karte a pak ti to brzdi treba Mafii, urcite to nastve a clovek si tu frustraci musi nejak vybit, omluvit, ulehcit.. to dela kazdy. ja mit Amd kartu, pisu uplne stejne jako DD, takze mu davam v podstate za pravdu, kdybych nemel PhysX nadavam take, jedine tak je pote sance na vyplaveni potrebneho mnozstvi serotoninu a citit se dobre. Stavte se k pravde celem, nezaujate a primo, budete v depresich, ja bych vam moh vypravet..
Uz vidim nekoho, kdo rekne, ano nemam kartu s PhysX a sem ochuzen v nekterych hrach o řadu peknych detailu to by fakt udelal jen blbec.
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-14 11:22:49

Pokial sa to bude dať vypnúť tak ťa to brzdiť nemusí. A keď je to ešte podla niekoho aj zbytočné tak by mu to nemalo ani chýbať. Ale chápem. Beriem to o uvolnení a vyplavení serotoninu. Máš recht.

EDIT: Inak ja by som si v prípade, že mam kartu od AMD a chýbal by mi PhsyX, kúpil lacnejšiu kartu od NV na jeho akceleráciu. Nepotreboval by som nadávať na to aké je to strašné a špatné. Rozchodiť sa to dá aj keď oficiálna podpora chýba.
Peitho [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-14 11:57:30

Tak mi nezbyva nez nadavat na Eyefinity, protoze to neni bezny domaci standard, pristupny vsem .)
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-14 13:23:00
avatar
A co když někteří nehrají hry kvůli tomu, že dobře vypadají, ale kvůli tomu, že je baví?

Kdysi dávno, když PhysX s nvidií začínalo, tak jsem si chtěl koupit fyzikální "koprocesor" od nvidie (byl jsem zvědavý), což mi ale vbrzku zatrhla softwarově (asi prostě měli strach, že když už si musím kvůli SW koupit jejich HW, že bude v podřadné roli). Nakonec jsem tu kartu nekoupil a v zásadě vůbec nelituju. Her s PhysX mám v zásadě myslím pouhé 3 kusy (z těch cca 90 co vlastním - podotýkám, že vše legálně, většinu mám na Steamu), a ani v jedné z nich nemá PhysX nějaký kvalitativní přínos k hratelnosti a zábavě.

A abys mi zcela rozuměl: já hrál první hry už v roce 1985. A musím říct, že se k některým hrám z tohoto období neustále vracím, a protože tehdy hry nemohly zaujmout nějakou "realistickou" grafikou ani perfektním zvukem, tak musely zaujmout hráče svým skvělým příběhem nebo hratelností. Tehdy mezi hráči při hraní fungovala i fantazie, a nikoli sprostý a přízemní konzum, hry byly výzvou a nikoli "vizuálním demem", které projde i retard za 10 hodin hraní.

Takže, mám-li se vrátit např. k Mafii2 (kterou bych nekoupil, kdyby na steamu nebyla za už přijatelných 300Kč, protože těch 10 hodin hraní protkaných vulgarismy hlavních postav za víc nestojí), je to sice pěkná podívaná, ale co se hraní týká, je to naprostá nuda, prakticky žádné nové nápady a dokonce bych řekl, že z hlediska nápadů a nachystaných "zákysů" je na tom stará Mafia1 o dost lépe (např. hraní s výhybkami/vagóny v docích).

Můj závěr je tedy jasný: pro béčkový odpad je PhysX v dnešní podobě a implementaci "požehnání" (hra se alespn nějak odlišuje od jiného odpadu), pro áčkové tituly je naopak přítěží - regulérně a smysluplně použít nejde, protože hra by pak nechodila půlce hráčů (a to si žádný vydavatel a vývojář nedovolí), nebo použít lze, ale pouze v CPU režimu (pouze 1 jádro, omezený výkon), nebo se dá použít pro grafickou prezentaci nějakých pro hru nepodstatných nesmyslů. Hlupáci, co si nechtějí hrát, ale chtějí jen konzumovat, nad tím budou hýkat nadšením, opravdoví hráči (kteří nadto za hry platí, a tedy znají jejich reálnou cenu), budou jen nevěřícně kroutit hlavou.
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-14 13:38:07

Citace:
pouze v CPU režimu (pouze 1 jádro, omezený výkon)


To už neplatilo ani v Mafii a ani v Metre. Vývojári si podporu viacjadrových CPU doprogramovali sami. Takýto problém by už v budúcnosti byť nemal.

Citace:
nebo se dá použít pro grafickou prezentaci nějakých pro hru nepodstatných nesmyslů


Nezmysly ako pre koho. Pokial tieto efekty dotvárajú atmosféru v hre, tak prečo ich hneď zhadzovať?

BTW tiež si za hry platím. Nevlastním ich síce tolko ako ty, ale to snáď nie je problém. Ale snáď mi nechceš vyčítať, že ma baví hrať sa s fyzikálnym systémom v hre a sledujem ako na to niektoré objekty reagujú. Pre teba zrejme nepodstatné pretože ťa to nezaujíma. To beriem. ja s tým problém nemám. Ale za to snáď hneď nie som hlupák.

PS: Tiež si pamätám staré hry a tiež som si vedomý toho, že to s hratelnosťou ide dolu vodou.
j.matrix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-14 13:54:58
avatar
no dobre, ale ide o to ze pokial je hra na hovno tak ti tam ani noviny lietajuce pomocou pissXu nepomoze
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-14 14:15:15

Ano. S tým súhlasím.
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-14 15:20:55
avatar
Marku,

pokud si vývojáři musí něco doprogramovat, není to už jaksi vlastnost daná tím či oním frameworkem (v tomto případě PhysX), ale propritární technologií danou jen konkrétnímu vyvíjenému SW. Je mi jasné, jak podpory více jader nejspíše dosáhli (tím že spustili dva-tři-čtyři separátní procesy), ale to mi nepřipadne jako extrémně efektivní.

Co se "atmosféry" týká, tak já chápu atmosféru zcela jinak a myslím, že mi sám dáváš svými slovy za pravdu. Což o to, mně taky chvilku baví koukat na to, jak poletují papíry nebo jak zurčí voda, ale na to se hodí krásná replika maminky z Pelíšků, která prohlásila: "to je krása, a přitom taková blbost." Hru přece nehrajeme, abychom se "kochali nad podružnostmi", ale abychom žili příběhem, nebo akceptovali herní princip u nepříběhových her (platí od Clověče nezlob se, přes LodeRunner až po třeba World of Goo). Souhlasím, že grafika dotváří příběh. Ale pamatuješ se na sérii Alone in the Dark? Grafika byla i na svou dobu ubohá, ale příběh tě doslova vcucnul...
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-14 16:00:29

S podporou viacjadrových CPU to NV prepískla. To ano. Buď doplatila na nezáujem alebo cielenú stratégiu. To je ale v podstate jedno. Teraz to bude hasiť s novým frameworkom. Sám som zvedavý čo bude ďalej.

Aj hry bývali ovela zábavejšie ako sú teraz. Až na svetlé výnimky. Sám si pamätám na hry z C64(a im podobných), ktorý mám ešte dnes niekde schovaný. Na druhej strane niekedy proste nemám chuť rozmýšlať a tak si pustim hru, ktorá spĺňa toto kritérium. :-)

Ja sa inak neopieram o PhysX iba čisto kvôli grafickému efektu ale ma zaujíma ako technológia. V Mafii 2 som sa vyhral s výfukovými plynmi v slepých uličkách alebo som si odsledoval reakciu šiat na smer vetra a pod. PhysX je zatial jediný engine, ktorý toto priniesol aj inde ako do technologických dem. Či naozaj prežije neviem. Ale ako som písal vyššie zatial nad ním palicu nelámem.
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-14 13:03:37
avatar
Ok, a kde se tyto efekty, které popisuješ tedy v reálu vyskytují? Mně napadají jen nějaké hříčky, které ale (jako na potvoru) PhysX nepoužívají... ;-)

Navíc se nedomnívám, že prosté naskriptování je těžší, než použít "reálný" fyzikální model, protože zatím co naskriptovaný objekt jen defacto vyexportuješ z editoru, tak fyzikální model vyžaduje pro každý objekt definované fyzikální parametry jako je např. váha, hustota apod.

Můj názor je ten, že PhysX je už definitivní mrtvola a nvidia si ji pohřbila sama..
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-14 13:26:28

Bolo viacero hier, ktoré využívali pokročilé efekty cez PhysX a ktoré atmosféru v danej hre zlepšili. To, že sa akcelerácia cez GPU niekde použila aj na niečo s čím by si vystačil aj CPU je vec druhá, ale to neznamená, že CPU stačí na všetko.

Ja by som rád videl niečo viac ako len skripty. Na to ale bohužial stále dnešné CPU nestačia. Dôvod optimizmu v tomto smere mi dáva príchod APU ale aj to chvílu potrvá kým získa na trhu taký podiel, že ho vývojári začnú masovejšie naozaj využívať. Čo sa týka náročnosti naskriptovania tiež si mýslím, že je to ťažšie, ale na druhej strane je real-time výpočet, ktorý je zasa náročný na výkon HW(či uz CPu alebo GPU).

Či je PhysX mŕtvy alebo nie sa podľa mňa ešte uvidí. Podobne sa veľa ludi vyjadrovalo aj pred minulým rokom a dokonca aj rokom 2009 (pre niektorých bol mŕtvy uz od začiatku). Samozrejme som tiež sklamaný z toho, že minulý rok vyšli iba 2 hry, ktoré niečo navyše (Mafia aj viac) ponúkali. Síce som nečakal veľa ale 2 je zasa málo. Podľa teba je toto merítkom toho či PhysX skončil alebo nie? S podporou akcelerácie na konzolách PS3, XBoX 360, na CPU, NV GPU a na MACoch(iba CPU) by som nad ním ako celkom palicu nelámal. Uvidíme čo ukáže PhysX SDK 3.0, ktorý podla toho aký má byť ukazuje, že NV pomaly prístup k PhysX-u mení(samozrejme ale nemôžeme očakávať že by ho bolo možné v blizkej dobe akcelerovať na kartách konkurencie). PhysX bude dosť prekopaný a mal by obsahovať všetko to, čo sa mu v minulosti vyčítalo. S pokročilými efektami akcelerovanými cez GPU som už aj ja pesimista smerom ku ich počtu (očakávam čo ukáže U-Wars alebo Batman 2) ale nad PhysX-om ako celkom palicu nelámem.
Peitho [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-14 13:59:21

http://www.youtube.com/watch?v=guOu-nXf46g&feature=channel
http://www.youtube.com/watch?v=g_11T0jficE&feature=channel
http://www.youtube.com/watch?v=iyg9HgiD8X0&feature=channel
http://www.youtube.com/watch?v=6GyKCM-Bpuw&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=BGCZtXg5LyA&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=uGvNpYUyMcY
http://www.youtube.com/watch?v=HE_lnS7TfDI&feature=related

Proc mam pocit, ze PhysX je porad prinosnejsi nez DX 11?
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-14 15:24:18
avatar
Peitho: a kde je ten přínos? Tohle jsou typické ukázky zbytečností, které sice dobře vypadají, ale na hratelnost mají nulový, nebo záporný vliv.
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-14 22:17:54

V čom myslíš že majú záporný vplyv?

EDIT:

Len tak pre zaujímavosť: Odkaz.

Som zvedavý čo z toho bude. Niečo také očakávam aj v U-Wars. Tieť NVIDIA dokončila na jeseň prvú verziu APEXu, ktorý by mal výrazne pomôcť k začleneniu PhysX-u do hry čo je ďalšia vec, ktorá by mu mala pomôcť sa presadiť.

EDIT 2: Odkaz - Tak tu vplyv na hratelnosť PhysX určite má. :-)
Peitho [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-14 19:29:51

radsi mi napis, co si hral ze starych titulu, ted hraju 10lete adventury.)
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-14 19:44:48
avatar
Například:
Elite (popř. Frontier, pokud je to na tebe už moc velká oldie)
ATF (http://en.wikipedia.org/wiki/ATF_%28video_game%29)
Midwinter II (http://en.wikipedia.org/wiki/Flames_of_Freedom)

Z těch zábavných jsou to definitivně:
North vs. South (od Infogrames)
Worms (ty původní z Amigy)
a české hry Achtung die Kurve! (nejlépe Amiga verze) popř. rovněž Amigácká Flyers (ke stažení zde: http://www.amigaportal.cz/files/games/czech/flyers.lha)
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-17 12:06:08
avatar
Elite jsem miloval... To byla aspon Hra. Takovou at udelaji znovu.
mimi.vx [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-13 21:24:26

to je jen o portaci v dvojite presnosti FP jsou amdcka uz tri generace rychlejsi nez nvidie .. jen marketing amd by zaslouzil za mrize ..
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-13 21:50:21
avatar
a není to spíše naopak? AMD prostě ví, že dvojistou řpesnost nebude cpát běžným uživatelům, protože je to k ničemu .... mě osobně je tento přístup normální a nevidím v tom žádné selhání. Naopak vidím selhání uživatelů, kteří se nechají nalákat na 3D a PhysX, když od začátku tak jak jsou dělány je jasné, že nemají budoucnost ...

Jinak (to není na vás):

3D by NVIDIA je hloupost už jen z principu - co má co výrobce GPU dodělávat 3D podporu do her? 3D má být nativní už ve hře ... a třeba u Crysis 2 to konečně tak bude, takže nebude záležet na HW.

To samé GPU PhysX. je to hloupost na entou, dělat GPU akcelerovanou fyziku v době, kdy se mnohojádrové procesory flákají, v době kdy graficky mají hry strašné mezery a navíc dělat v PhysX efekty, které se dají udělat skripty, kdy nepoznáš rozdíl, zatímco náročnost na HW bude mnohem nižší. Nemluvě o tom, že udělat to záměrně způsobem, aby to nechodilo pořádně na vícejádrových CPU, aby to chodilo jen na jedné značce GPU, aby to nechodilo v systémech, kde je druhá grafika s čipem jiné firmy, aby to nechodilo na standardzivaném GPGPU jazyce a halvně aby to do her opět násilně dodělával výrobce GPU, to mi přijde jako strašná blbost.

Jsem pro technologie, jsem pro vývoj 3D jsem všema deseti pro fyziku, ale způsobem, aby to mělo význam. PhysX GPU a 3D NVIDIA jsou přesně příkladem přístupu, jak to nemá vypadat. Nejvíc mě na celé věci štve fakt, že jsou tu lidi, co tenhle přístup sežrali i s lodí a budou nás tu ostatní přesvědčovat, že je to vlastně tak správně.

Fyziku ano, ale smysluplně, GPU physx předvedlo naopak to, že smysl a přínos nemá.

3D ano, ale smysluplně, sama o sobě je 120Hz technologie s aktivními brýlemi problémová a já sám za sebe říkám, nikdy, je to překonaný navíc starý koncept jehož negativa vysoce převyšují přínos. NVIDIA to korunuje od začátku nefunkčním přístupem, který prostě nikdy nemohl fungovat, že dodělává 3D podporu sama do her dodatečně - ve většině her, kde udává podporu 3D, to nefunguje dobře doteď a prostě je to nesmysl, hra má podporovat 3D nativně, ne zpětně a ještě nějakým čachrováním jednoho výrobce GPU. Blbost.

PhysX a 3D NV byly jen marketingové nástroje, o 3D NV přišlo, protože standardzizované 3D dnes podporuje NV a s nástupem her, jejižch engine budou mít 3D podporu v sobě, na HW nezáleží. PhysX v roce 2010 podle mnohých názorů zemřelo definitivně i jako technologie. Bullet jako OpenSource umí minimálně to samé, jako takový je zdarma, podporuje standardy a má některé simalční technologie i lepší a nikoho nenutí cpát to přes GPU. Jasně nikdo k vývojářům hry nepřijde, že to tam zdarma dodělá, jako chodí NV a dodělává si tam PhysX, ale je otázka, zda je to přínosem pro vývoj. Má to být udělané tak, že to má být jednoduché a přístupné pro samotné tvůrce a přínosem pro uživatele, které se nemusí trápit výběrem HW aby jim to chodilo a to PhysX v žádném případě není. je to jen marktingový nástroj a mucholapka na lidi, co tomu nerozumí. Je to škoda, ale PhysX je nefunkční od svého založení, zajímavá technologie, ale zatím jsem nevyděl žádný přínos. Navíc od NV odešel její hlavní tvůrce právě loni, řpešel k AMD a samotnému mě to přijde jako fakt, že v tom, jak NV PhysX používá neviděl další přínos. Není sám. A NV o tak důležitého člověka přišla, samotné PhysX je podle mě v podstatě mrtvé a pokud nepředvede letos něco opravdu úžasného, končí zcela ....
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-14 08:34:01

Citace:
PhysX a 3D NV byly jen marketingové nástroje


3D Vision je v stovkách hier DD a dorába sa aj v nových. To už nie je iba marketingový nástroj. Môžeš mi napísať definíciu toho čo to vlastne marketingový nástroj je? Pretože v tvojom podaní to vyzerá, že je to všetko na čom sa podiela NVIDIA.

Citace:
Bullet jako OpenSource umí minimálně to samé, jako takový je zdarma, podporuje standardy a má některé simalční technologie i lepší a nikoho nenutí cpát to přes GPU. Jasně nikdo k vývojářům hry nepřijde, že to tam zdarma dodělá, jako chodí NV a dodělává si tam PhysX, ale je otázka, zda je to přínosem pro vývoj.


Nikto nikoho nenúti "cpát" fyziku cez GPU. To je na vzájomnej dohode medzi NV a vývojármi hry, s ktorými má NV dobré vzťahy. A teraz sa skús zamyslieť sa nad tým aký prístup je teda lepší. Máme tu na jednej srane Bullet, ktorý je opensource a zadarmo a nikto ho skutočne nevyužíva (maximálne na to, čo dokážu aj iné fyzikálne enginy pričom jeho potenciál je ďaleko väčší). Na druhej strane tu je niekto kto sa snaží real-time fyziku presadiť a aktívne sa na tom podiela. A má reálne výsledky. Narozdiel od AMD, ktoré len organizovalo tlačovky o fyzike cez GPU ako Havok FX alebo Bullet. Ale skutek utek. Nikdy nič takéto nepodporovala. To, že má HW schopný niečo také akcelerovať nie je ani zďaleka taká podpora akú v tomto smere robí NV. Pretože bez SW je HW iba kus ničoho.

Citace:
A NV o tak důležitého člověka přišla


Ano bol to dôležitý človek. Ale nebol sám kto PhysX vyvíjal. Celé know-how je stále v NV a má ludí na to, aby pokračovala ďalej. A tiež DD PhysX nie je iba GPU@PhysX. Ono samotné rozdelovanie PhysX-u na GPU a CPU časť nie práve najšťastnejšie. Ide iba o spôsob akcelerácie. Tento rok má vyjsť nová verzia PhysX-u, ktorá bude automaticky vedieť využívať viacjadrové CPU (už si to nebudúmusieť vývojári robiť sami) a ktorá bude podporovať aj SSE inštrukcie. Nepozeráš sa na PhysX ako na celok. Hier s CPU PhysX-om vyšlo minulý rok dosť.
ljelinek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Proboha DD, 2011-01-14 19:44:32
avatar
kde zijes? Porad 3 monitory, 3 monitory, 3 monitory. Dej sem anketu, kolik kdo ma na stole monitoru. Ja stravim tak 80 % pracovniho dne v CADu a bohate mi postacuji 2 monitory a i to he obcas rusive, protoze se proste nejde soustredit na jednu vec na vice monitorech. Pro gameseni mozna dobre, pro nejake "byznysmeny" sledujici grafy take dobre, ale jinak? Takze sup sem s tou anketou.
Leclerk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-13 16:09:21
avatar
Konečně nějaká pořádná konkurence. Za to si Nvidia zaslouží pochvalu teď už jen, aby padali ceny a my kupovali nějaké pěkné kousky za méně pěnez
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-13 16:24:32
avatar
s tím padáním cen moc nevím ....
Leclerk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-13 20:00:04
avatar
uvidíme, třeba aspoň o 10$ pude cena dolů
luboš32 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-13 16:33:45

Pokud mohla nVidia konkurovat(cena/výkon) ATI/AMD s GTX460-tkou, tak se může situace opět opakovat s GTX560 což je jen dobře,protože jen tak se budou držet ceny karet v této kategorii na rozumné cenové hladině
mimi.vx [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-13 21:25:35

nemuze ... Nvidia tam nekonkurovala ... jen vlezla do diry na trhu ... kterou tam amd nechalo .. ted uz ta dira neexistuje ...
Jack18 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-13 16:54:51
avatar
Už jsem měl několikrát v košíku Nvidia GTX 460, ale dobře jsem udělal že jsem počkal.
Jinak zajímavej článek je na bonuswebu - herní trendy pro rok 2011. 3D je tam na prvním místě, takže doufám, že se k němu v tomto roce taky dopracuju.
PhysX možná není standard, ale třeba v Batmanovi se mi moc líbyl i když mi to trochu škubalo při PhysX na High .. tak doufám, že na 560tce už bude vše OK.
mimi.vx [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-13 21:26:28

Bonusweb je jako vzdy o rok dozadu .... 3D je v teto podobe ptakovina na dve v.....
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-13 21:30:03
avatar
3D se v současné podobě neuchytí ... na hraní je 120Hz technologie nepoužitelná.
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-13 17:02:51
avatar
To ze vyjde, je pozitivni ... ale penize mi to z kapsy nevytahne
MIKRON [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-13 22:14:15
avatar
Já neříkám tak ani tak zůstávám u AMD ale jsem rád že NV se dala trochu dohromady a je zase v sedle.Pánové potřebujeme NV jinak ty grafy budou za dlouhý peníz.
milenium [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - si uz delate srandu !!! 2011-01-13 22:28:15

Nechapu, stale resite spotrebu el. enrgie - je to k smichu... nemate na stavu bo co... 6 tacu za rok navic za pc za stavu vas polozi ? ))))
bobesko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-14 11:01:40

Vcera som si odomkol moju 6950 a potreboval by som vediet na ake hodnoty sa da bezpecne pretaktovat, aby to taktovanie malo vobec vyznam. Skuste niekto poradit prosim.
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-14 12:03:09

On ti nikdo přesně neřekne hodnotu, protože každý čip je jiný. Doslova. Dva čipy vyrobené vedle sebe jsou jiné, jed nataktuješ na 810, druhý na 880. Zkoušej to postupně po 5 MHz. Zvedni a otestuj na náročné hře, je stabilní, pokračuj dále. Až se začne přehřívat, nebo bude nestabilní, vrať se k poslední stabilní.
HonzaN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-14 12:14:27

anebo obráceně, narvat takty na max v cc a po možné nestabilitě snižovat frekvenci.
Max hodnoty taktu v catalystech jsou spolehlivé, takže netřeba se bát.
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-14 12:36:37
avatar
catalysty nejsou neklepší nástroj na taktování, protože v nich nejde zvýšit napětí. Bez zvyšování napětí se vysoko nedostaneš, prakticky takový OC ani nemá cenu.
HonzaN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-14 12:53:06

pro člověka co nemá zkušenosti si myslim že dostačující...
JonnyS [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-14 14:50:10
avatar
Kde sosas informace DD ohledne tovaren, 40nm vyroby a vyrobnich kvalit obou vyrobcu GPU? Jak jsou tyto informace presne?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-14 17:40:21
avatar
Čínské zdroje .... přesnější informace mít nemůžeš, leda bys seděl ve vedení TSMC
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-15 21:47:50
avatar
Mimo téma : takhle se paří wowko :-D
http://www.youtube.com/watch?v=4hHoaYqc0y8
HonzaN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-15 22:06:00

a co tam měl za gráfu, že se mu to tak sekalo
Casper [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-01-17 12:06:16
avatar
Tohle bude super grafika... už se na ni těším Jinak tohle: Stejně jako GTX 580 není nová grafika a je to jen GTX 480 s jádrem nové revize a hlavně s plně funkčním jádrem GF100 pojmenovaném GF110, je i GTX 560 pořád stará GTX 460 s konečně plně funkčním jádrem GF104, a i když je to jen jeho nová revize, nese nový název GF114. GTX 580/560 si rozhodně název nové řady v žádném ohledu nezaslouží, ale budiž, nějak to přežijeme. to snad ani komentář nepotřebuje... prostě DD ty si v každém článku týkajícího se NVIDIE prostě do ní musíš "dloubnout" že jo ?
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 479x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 318x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 874x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1163x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1482x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1323x
Komentářů: 6