Už se to blíží, za pár dní už bude KEPLER skutečností. Bohužel 28nm výroba stále stávkuje …
Upozornění: Článek obsahuje upřesnění a připomenutí některých dřívějších informací a pár osobních poznámek autora. Čtěte než začnete komentovat, případně nečtěte, ale pak nekomentujte ;).
Před pár dny skončilo setkání společnosti NVIDIA s novináři, na kterém jim představila novou generaci grafických karet. Karty už mají někteří recenzenti ve svých počítačích a ovladače pro ně určené také, takže unikají samozřejmě informace. Karet je ale pro recenzi i pro trh velmi velmi omezené množství. DDWorld.cz bohužel mezi prvními, kdo má novou kartu k dispozici, není, ale zase jsme si přednostní recenzi vybrali u HD 7800 grafik, které vzhledem k výrazně nižším cenovým hladinám zajímají podstatně více lidí:
TEST: ASUS Radeon HD 7870 DirectCUII TOP – je libo mainstreamovou grafiku s výkonem GTX 580?!
Má to ale také výhodu, nemusíme zcela mlčet o některých věcech a můžeme vám je prozradit.
- NVIDIA GTX 680 skutečně jako nadopovaný nástupce GTX 560 Ti
Jistě si mnozí pamatují sliby a informace, kterými nás někteří blogeři zásobují o tom, jaký bude KEPLER drtička, vlastnoručeně vytvořenými fake obrázky, a že už všechno vědí. Je zajímavé, že jim stále někdo věří a zbytečně zvyšuje očekávání (a potenciál zklamání), protože se jejich informace se málokdy potvrdí a jsou až v neuvěřitelném rozporu s tím, co slibovali a tvrdili, že vědí. Na DDWorld.cz vás ale za nos netaháme. „GTX 680“ se blíží a bude přesně taková, jak jsem říkal: Nadopovaný mainstreamový nástupce GTX 560 TI! (opět děkuji svým zdrojům za přesné informační podklady, kéž bych je měl v době HD 2900XT :-/ … ).
NVIDIA nemá skutečného nástupce GTX 470/480(570/580)! Mainstreamový 28nm čip KEPLER GK114, který je nástupce GF104/114 na GTX 460/560 je maximum, co NVIDIA dokáže u TSMC 28nm vyrábět.
NVIDIA ale potřebuje alespoň marketingového nástupce GTX 570/580 aby mohla konkurovat HD 7950/7970 – řešením je tedy vytáhnout z mainstreamového čipu co nejvíce a pojmenovat to GTX 670/680.
O tom, že tento scénář na 99% nastane, jsem vám říkal už před mnoha mnoha měsíci, zatímco mnozí další žili a krmili okolí naivními sny o drtiči asfaltu, který rozdrtí HD 7900 od AMD, které už jsou třetí měsíc na trhu. Pokud jste těm blábolům jinde uvěřili, bude pro vás GTX 680 zklamání. Pokud jste důvěřovali DDWorld.cz, neměli jste nerealistická očekávání, protože jsem vás před nimi opakovně varoval. O tom, zda budete z prvních grafik KEPLER zklamaní nebo ne, to nedokáži posoudit.
- NVIDIA GTX 680 +/- dotáhne HD 7970, ale konkurovat mu úplně nemůže …
Protože už jsem viděl výsledky finálních testů finálních grafik s finálními ovladači, mohu již bezpečně říci, že GTX 670/680 konkurovat HD 7950/7970 nedokáže. Ano ano, už slyším to bučení a kvičení některých. Takže doufám, že si přečtou i další část článku a nebudou jej ignorovat jako obvykle, protože se jim nehodí do krámu. Tedy pokračuji, GTX 670/680 výkonově sice HD 7950/7970 dotáhnou, problém je v tom kde, kdy a s jakými parametry a s jak velkým využití prostředků (potenciálu) celé grafiky. Navíc si vůbec nemyslím, že by konkurovat vyloženě museli, protože parametry je předurčují jinam!

Konkurovat si na trhu rozhodně budou, a to hlavně cenou. Zdají se vám 384-bit grafiky AMD HD 7950/7970 s 3GB GDDR5 paměti za 449/549 dolarů drahé? No tak to počkejte, až uvidíte skutečnou cenu 256-bit 2GB grafik GTX 670/680 s 28nm NVIDIA KEPLER čipem.
Problém je ten výkon. Pokud fandíte rozlišením 1680, maximálně 1920 a přijde vám kombinace s těmi to nízkými rozlišeními s grafikou za 10 000 – 13 0000 normální, pak se vám GTX 670/680 budou celkem pozdávat. Jenže problém jsou rozlišení 1920x1200/2560x1600/5760x1200 a plné detaily tedy včetně 8xMSAA+FXAA/16AF atd., které potenciální majitele takto drahých grafik zajímá nejvíce. Tam už to moc slavné není.
Aby bylo jasno, už nyní říkám, že „KEPLER je lepší než FERMI“, bohužel to nebude moc vidět (a nemůže za to zdaleka jen NV) :(. A to jednak z důvodu 28nm výroby TSMC, které má do ideálního stavu daleko a také proto, že konkurence zatím nabízí víc. AMD, musíme objektivně přiznat, velmi přesně diferencovalo novou HD 7000 sérii a udělalo model pro úplně každou příležitost a uživatelský požadavek (s výjimkou cen, které ale moc ovlivnit nemůže). Maximálně efektivní grafiká jádra pro každou cenovou relaci.
- HD 7700 (128-bit) pro nenáročné hráče mají jádro s pouhými 123mm2
- HD 7800 (256-bit) pro běžného hráče mají jádro s 212mm2
- HD 7900 (384-bit) pro náročné mají jádro s 365mm2
V každé řadě navíc dva modely, jeden s preferencí maximální efektivity provozu (nízká spotřeba-solidní výkon-solidní cena) a druhý s maximálním využitím možností dané řady a parametrů. Bohužel NVIDIA nic podobného zatím nemá a mít ještě nějakou dobu nebude. GTX 670/680 mají jádra o velikosti zhruba 320-340mm2, ale jen 256-bit sběrnici. Takže jsou o třetinu větší než mainstreamové jádro AMD pro HD 7800 s 256-bit sběrnicí. Jenže 384-bit modely HD 7900 dnes neukazují skutečné možnosti! Možná záměrně je AMD nastavilo absurdně nízko, takže i taková HD 7870 2GB dokáže HD 7950 3GB dotahovat (tudíž i GTX 670/680)!

Jenže už víme, že HD 7950/7970 se dají jednoduše popohnat na mnohem rozumnější a odpovídající takty, bez zvýšení spotřeby, které jim dají o dalších více než 20% zvýší výkon! A to je ten problém. U grafik s cenovkou 10 000+ řešíte ten výkon, a když nadopované GTX 670/680 tak tak stačí na referenční HD 7950/7970, je to trochu málo. Myslím, že pokud AMD konečně neudělá referenční „HD 7955/7975“ s takty, které mají mít, bude nás čekat týdny, možná měsíce dohadování se v podobném duchu. Osobně si myslím, že většina recenzentů to vyřeší jako u nás, a otestuje ty HD 7950/7970 na těch taktech „bez zvýšení napětí přes ovladače“ a nebude o čem diskutovat. Ostatně právě přímé srovnání grafik GTX 670/680 s HD 7950/7970 na taktů 1,0-1,1GHz pro jádro a 6GHz pro paměti, bude nejzajímavější.

NVIDIA se tedy velikostí jádra i parametry grafik trefuje mezi modelovou HD 7800/7900, což znamená, že vlastně dost dobře není konkurencí ani jednomu. V současnosti to tedy vypadá, že hodnocení GTX 680 bude následující: Výkonově v 1080p dotahuje nová GTX 680 2GB tři měsíce starý HD 7970 3GB, ale také stojí stejných 12 500,- a žere podobně. Ale děje se tak jen na základních taktech HD 7970, kdy ovšem GTX 680 nemůže s výkonovým potenciálem HD 7970 soupeřit a stačí HD 7970 nastavit o kousek výše (zdaleka nemusíte využít vše, co nabízí) a výkon je úplně jinde. Osobně si na základě výsledků a faktů o nových grafikách NVIDIA KEPLER myslím, že jsou rozhodně lepší než FERMI, efektivnější a výhodnější i pro výrobce. Problém je ovšem TSMC a jeho 28nm výroba-nevýroba. Ta už nemá jen nějaké problém, ale dokonce neběží! A pravé důvody jsou tajemstvím.
O zajímavých cenách HD 7000 a GTX 600 grafik si tedy nechte jen zdát, o slevách nemůže být v dohledné době ani řeč. GTX 680 bude pravděpodobně vydána 22-23.3.2012 a bude mít asi cenovku 549 dolarů. Dostupnost ale bude jen v početně velmi omezené edici, a další karty budou, až kdo ví kdy. Recenzi vám přineseme na prodejní kousek, jakmile bude nějaký k dispozici. OC a nereferenční verze ale asi zatím nečekejte.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|