Společnost NVIDIA se propadla nečekaně do ztráty a problémy s vadnými čipy se množí, NVIDIA kontruje slevami a novým softwarem pro GeForce ...
Tradičně jako poslední z velkých společností zveřejnila NVIDIA finanční výsledky za 2Q letošního roku. A ty byly velkým překvapením. NVIDIA jen půl roku po tom, co ohlásila finančně nejúspěšnější rok, vykázala kvartální ztrátu 196 milionů dolarů. Čistá ztráta pak činilia 120,9 milionů dolarů. Výsledky byly diametrálně odlišné od toho, co NVIDIA očekávala při vyhlášení výsledků za 1 kvartál letošního roku. NVIDIA je oficiálně komentovala jako velké zklamání, který bylo z velké části zapříčiněn špatným odhadem konkurence. S tím nelze než souhlasit. NVIDIA totiž ukolébána svým úspěchem a s pohledem na hospodářské trápení konkurenční AMD-ATI prohlašovala, že AMD pro ni není vlastně konkurence a konkurentem je společnost Intel, do kterého se také nedávno pustila. Mnozí, včetně mě, upozorňovali na fakt, že AMD-ATI má technologické schopnosti, které dokáží překvapit a pustit se do křížku s Intelem také není nejlepší nápad ani strategie. Ve většině případů byly tyto hlasy označeny za fanatické obdivovatele AMD-ATI, zejména fanatickými obdivovately zeleného tábora. Dnes už můžeme konstatovat, že měli pravdu ti, kteří říkali, že NVIDIA orpavdu dělá dvě chyby zároveň - podceňuje AMD a hlavně přeceňuje sama sebe v boji proti Intelu. A nečekaně už 2Q letošního roku ukazuje důsledky a to se dosti nahlas mluví o tom, že 2Q v porovnání s tím právě probíhajícím (3Q) dopadl pro NVIDIA ještě dobře ...
Co je tedy příčinou propadu NVIDIA do ztráty? Pokles ceny grafických karet. NVIDIA se totiž nemůže vymlouvat na pokles zájmu o grafické karty, ten se totiž proti předchozímu kvartálu podle mnoha údajů vlastně ani nekonal. NVIDIA do teď zvyšovala výrobu a tedy i přes obecně klesající prodejní cenu čipů držela své příjmy a zisky v kladných číslech. Jenže konkurence přišla s čipem, který je výrobně výrazně levnější, prodejní ceny jsou tak velice nízko a výkonově zaznamenává úspěch i proti tomu, co nikdo nečekal - drahé NVIDIA GT200. NVIDIA tedy musela jít s cenou i u drahých čipů GT200 velmi dolů a mnozí dnes dokonce odhadují, že už je prodává jen za výrobní náklady bez jakéhokoliv zisku. NVIDIA musela zlevnit celou svou nabídku a konkurence ji odstavila zejména čipy, se kterými počítala jako páteří prodejů do konce letošního roku - 55nm G92. Ty jsou sice v 55nm levné a dostatečně výkonné (ale je to pořád staré známé G92 neboli dva roky staré G80), ale za stejnou cenu na konkurenci v podobě RV770 už nestačí a není to prostě ono. Pokles prodejních cen tedy srazil zisky společnosti NVIDIA i přes vysokou výrobu v podstatě na minimum. Ale to nebyl jediný důvod, proč se NVIDIA dostala do ztráty ...
NVIDIA totiž musela zaplatit 200 milionů dolarů jako náhrady výrobcům notebooků. NVIDIA nerada mluví o tom, že mnoho jejich čipů je vadná díky špatné výrobě. Přiznala jen dílčí problémy u některých sérií notebooků HP. Nicméně jak výrobci, tak mnozí pozorovatelé tvrdí, že problém je daleko rozsáhlejší a NVIDIA si je dobře vědoma toho, co by se stalo, kdyby se jeho plný rozsah přiznala. Mnozí výrobci hlásí, že vlastně všechny mobilní i desktopové čipy G84 a G86 jsou vadné a to se týká prý i G92 a G94 čipů! Za vším stojí snaha ušetřit na výrobních nákladech a chyba při návrhu pouzdra čipů, které špatně odolává změnám teplot, což je ale u počítačového čipu běžný jev, se kterým se musí čip vypořádat. NVIDIA oficiálně přiznala jen problémy u několika sérií notebooků HP, už teď je ale jasné, že problém je daleko větší - stejné problémy totiž hlásí u svých sérií i DELL, Apple, ASUS, Lenovo a vlastně skoro všichni kam NVIDIA čipy dodává ... a aby toho nebylo málo, problémy hlásí i výrobci desktopových grafických karet, kteří údajně museli celé várky vadných čipů vrátit ...
NVIDIA však stále k celé situaci zachovává mlčení. Výrobci notebooků řeší problémy výměnou celého systému, což je ale velmi drahé, vadné jsou ale celé aktuálně prodávané série, takže se může státá a vlastně je i dost pravděpodobné, že dostanete špatný kus za špatný kus. NVIDIA ovšem vydala jisté softwarové záplaty, které zabraňují v užívání nejvíce ohrožených částí GPU - to vše má ale vlastně jen oddálit nevyhnutelné zničení čipu a to tak, aby se to stalo až po záruce! Za chybu NVIDIA tedy zaplatí zákazník. Například HP se ale rozhodlo prodloužit své záruční lhůty, nicméně můžeme si být jisti, že HP bude náklady na opravy vymáhat po společnosti NVIDIA a je dost pravděpodobné, že nebude jediné. Mluví se tedy o tom, že oněch 200 milionů je teprve začátek ...
Rozsah problému není přesně znám, je však evidentní, že se to netýká jen u přiznaných pár sérií notebooků HP, ostatně těžko si lze představit, že by stejné čipy se stejným návrhem byly problém u jednoho výrobce a u jiných ne. NVIDIA ale moc dobře ví, co by se stalo, kdyby se přiznalo, že chybný návrh zapouzdření vlastně všech jejích čipů způsobil, že dříve nebo později všechny selžou. Dokonce se mluví i o tom, že problémy mají i 65nm GT200 čipy - ostatně už při jejich uvedení NVIDIA vydala pro výrobce varování, že nedoporučuje, aby takty jádra překročily 675MHz právě z obav o přehřívání a tedy možnost jejich poškození. Problém s vadnými čipy je stále více aktuální, protože do prodeje se právě dnes dostávají hotové počítače se všemi těmito čipy. Pro nás, běžné zákazníky určitě není příjemná nejistota, zda právě ta naše NVIDIA karta v PC nebo notebooku má vadný čip, jehož životnost prodlužuje jen softwarová úprava, která to prodlouží až do vypršení záruční lhůty. Bohužel neexistuje žádný způsob jak to zjistit zda nás to potká, nebo nepotká ...
Od problémů se NVIDIA snaží odpoutat pozornost ohlášením dalších slev svých modelů GTX 260 a GTX 280, které se moc dobře neprodávají. Slevy GTX 260 už dostaly kartu na pozici cenově rovnocenného soupeře s ATI HD 4870. Už jen při pohledu na karty samotné a jejich parametry, musí být všem jasné, že na výrobně drahé GTX 260 se za stejnou cenu jako na HD 4870 skutečně moc vydělat nedá. Navíc karta je v průměru výkonově slabší a technologicky mnohem méně pokročilá. Cena GTX 280 pak už by měla být běžně kolem 8500-9000 korun. Problém této karty je, že konkurenční model HD 4870 X2 stojí 10 000 korun a je běžně o 40% rychlejší. Navíc AMD připravuje uvedení modelu HD 4850 X2, který bude za cenu kolem 7000 korun pořád rychlejší než GTX 280. Navíc prodej GTX modelů brzdí i to, že všichni víme, že NVIDIA nasadí 55nm jádra GT200. U těch nelze předpokládat žádné velké změny, nicméně lze určitě odhadnout, že za stejnou cenu jako dnes stojí 65nm verze, nabídnou vyšší takty a tedy i vyšší výkon při srovnatelné spotřebě jako současné 65nm modely. Už jen z toho důvodu nechápu, jak dnes někdo může o 65nm verzi GTX 260 nebo 280 vůbec reálně uvažovat a tím spíše tomu říkat dobrá volba. Naštěstí rozumných lidí, kteří si počkají alespoň na ty rozumnější 55nm modely je většina a i to je příčina špatných prodejů těchto karet. Slevy jsou pak odpovědí na silnou konkurenci AMD - dobře pro nás zákazníky, protože je dost pravděpodobné, že AMD má možnost jít s cenou ještě níže, i když nejspíše u AMD není zatím zájem za každou cenu být levnější - na HD4870 se totiž i v současných podmínkách vydělává docela dobře, což nemá cenu si říkat, že AMD-ATI potřebuje jako sůl, protože 200 milionů ztráty NVIDIA je skoro nic v porovnání se ztrátou, kterou AMD-ATI vykázala za poslední necelé dva roky.
Hlavním marketingovým tahákem NVIDIE v současnosti je ale software. NVIDIA tak narychlo vydává balíček PowerPack, který obsahuje jakási dema toho, co dokáže PhysX a Badaboom. Bohužel prakticky se nejedná o nic použitelného. Je to vlastně jen taková demo ukázka, snad s výjimkou tří map pro ale nepříliš oblíbený UT3, kde si NVIDIA vyhrála s funkčností PhysX. Doufejme, že to není ono Big Bang 2, které NVIDIA slibuje, ale to by mělo přijít až v září. Doufejme, že s ním už NVIDIA představí plnou verzi zajímavého BadaBoom prográmku, který opravdu velmi rychle dokáže překonvertovávat video. Otázkou je, jaká bude mít nastavení kvality a formátů. Součástí zmíněného PowerPacku je i konečně klient pro Folding @ home, který na konkurenčních AMD-ATI kartách funguje už léta. Celý tento soubor softwaru je určen pro grafické karty GF8/9 a GT200.
NVIDIA má tedy problémů docela dost a to jsme ještě nemluvili o skomírajících čipových sadách, které dříve přinášely značné zisky. Z poklidného vegetování v minulém roce se tedy situace opravdu velice rychle obrací a vrací společnost NVIDIA zpátky na zem. Každopádně hodně nahlas se mluví o tom, že 2Q dopadl pro NVIDIA ještě dobře a její vyhlídky do 3Q jsou docela špatné. Navíc v dohledu není žádná nová grafická generace od NVIDIA, která by na stávající situaci něco výrazně změnila. Té se údajně dočkáme až za necelý rok. Pravdu také mají ti, kteří říkají, že z problémů a vzájemného souboje společností NVIDIA a AMD-ATI těží společnost Intel ... Intel totiž roste jak na procesorovém, tak grafickém trhu, společnost NVIDIA vlastně vystrnadil ze své platformy, co se týká čipových sad, připravuje své Larrabee, kterým hodlá změnit grafický svět a podstatně zmenšit prostor společnosti AMD-ATI i NVIDIA, stojí za fyzikálním enginem HAVOK, který prosadí ve variantě GPU klienta spolu s Microsoftem a AMD-ATI do DX11 jako jediný fyzikální standard, který bude muset podporovat i NVIDIA, čímž v podstatě zabije PhysX. Zkrátka když se dva perou, třetí se směje ...
Zdroj: NVIDIA, The Inquirer, Fudzilla a DDWorld.cz
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|