Konkurence k HD 7900 v nedohlednu a žádná KEPLER grafika to v dohledné době nezmění.
Opět se objevily zajímavé nové informace, podle kterých může být KEPLER dost velký propadák, tedy pokud ji nebudete testovat ve hře/hrách s vynikající podporou GPU PhysX, kterou optimalizuje NVIDIA. Tak lze ve zkratce shrnou poslední novinky, které unikly z průmyslových zdrojů (tedy žádné jentak klepy).
Zatímco HD 7970 nebyla pro NVIDIA finančně ještě tak zlá zpráva, protože prodeje takto drahých grafik tvoří jednotky % trhu a zanedbatelnou část příjmu, to Radeon HD 7950 je výrazně větší problém. NVIDIA z vydání této grafiky byla hodně nervózní, takže zkoušela taktiku virtuálního marketingu, kdy „jakoby náhodou“ se po internetových fórech začaly šířit zprávy o tom, jak je KEPLER úžasný a jak to AMD natře, načež samozřejmě byl původce těchto zpráv identifikován a tyto naprosto nepodložené sliby, ke kterým se NV samozřejmě oficiálně nehlásí, byly z internetových fór vymazány.
V nejhorší pozici jsou hlavně výrobci grafik s čipy NVIDIA, kterým zbyla v ruce velká hromada velmi drahých GTX 570/580 grafik, které samozřejmě teď už nikdo nechce. Navíc po HD 7900 přijdou brzy i HD 7700/7800 grafiky a někteří výrobci grafik tak doslova stojí společnosti NVIDIA na krku a dožadují se nových čipů a také podrobnějších zpráv, protože tady nejde o peníze NV, ale o peníze a holou existenci výrobců grafik. Kepler má zase zpoždění a opět náklady toho zpoždění a všechny důsledky ponesou výrobci grafik, zejména výrobci specializovaní na NV grafiky. A nové informace o aktuálním stavu KEPLER výrobci v posledních dnech dostali, protože NVIDIA samozřejmě musela reagovat na četné dotazy výrobců po vydání konkurenčních HD 7950 grafik. A samozřejmě tyto informace se příliš dlouho pod pokličkou neudrží.
- V jakém stavu je Kepler (aktuálně)?
Samotná architektura je samozřejmě dávno hotová, je to logicky pokračování FERMI, i když NVIDIA byla nucena udělat kvůli neefektivitě FERMI a také novému výrobnímu postupu hodně stěžejních změn, takže rozhodně KEPLER není zdaleka jen zmenšené FERMI.
S čipy samotnými je to ovšem horší. Finální výroba pořád neběží. Aktuálně stále platí, že NVIDIA nemá high endový čip a žádného nástupce čipu pro GTX 570/580. Pracuje se jen na dvou-třech menších variantách, kde aktuálně ten největší je GK 104, což je nástupce GF 114, čipu pro GTX 560 grafiky atd. NVIDIA se ovšem pere s jeho funkčností. Zatímco AMD je schopna vyrábět na 28nm i poměrně velký TAHITI se slušnou výtěžností a velmi dobrou funkčností, NVIDIA takové štěstí zatím nemá. Její čipy mají několik problémů, které ale prý nesouvisí se samotnou 28nm výrobou, ale spíše s návrhem čipů samotných, které byly totiž původně dělány pro 32nm proces. V současné době už NVIDIA ladí další revizi a akutně hrozí, že se opět bude posouvat termín uvedení prvních 28nm desktopových grafik NVIDIA s čipem KEPLER a to až na přelom dubna/května.
- NVIDIA zkouší grafiky specializované na fyziku PhysX protože AMD univerzálním GPU neporazí?
O tom, že NVIDIA směřuje svá GPU do výpočetní oblasti a stále více je specializuje, už asi všichni ví a je to hodně vidět. NVIDIA se postupně „stahuje“ svým zamřením z tradičního grafického spotřebního grafického trhu a omezuje i svou podporu vývojářům her. Za to může fakt, že NVIDIA nemá jak konkurovat integrovaným grafikám AMD a Intel v procesorech AMD a Intel a z čistě herního vývoje i fakt, že NVIDIA nebude mít žádný svůj GPU v nové generaci konzol, zatímco AMD minimálně obsadí Wii U a Xbox 720. Protože hry jsou vyvíjeny multiplatformě, není samozřejmě o čem polemizovat, pro čí grafické čipy bude většina nových her optimalizována už z podstaty. Jaké možnosti má tedy NVIDIA?
Protože jak FERMI, tak KEPLER směřují stále více do výpočetní oblasti, pokud hádáte specializace, hádáte správně. NVIDIA se prý v nových čipech snažila posílit výkon právě v oblasti akcelerace fyziky a to speciálně PhysX (dokonce prý je v čipu někam specializovaná část na to - ale určitě nejde o nějakou zvláštní PhysX jednotku, protože by to bylo proti smyslu unifikace architektury GPU). Z toho by měla těžit nejen ve výpočetní oblasti, ale také ve hrách. Problém je, že akcelerace PhysX skrze GPU je otázkou jen několika málo existujících her, kde ty kvalitní spočítáte zhruba na dvou prstech. A zde nastává ten problém, kvůli kterému už se objevují od průmyslových zdroj zprávy a obavy, že KEPLER grafiky mohou být pěkný propadák.
S výkonem grafických karet s čipem GK 104, které se na desktopu objeví snad jako první by to mělo vypadat následovně:
- - hra s vynikající podporou GPU PhysX: výkon „GT 680“ soupeří s HD 7950-7970
- - hra bez podpory PhysX (normální hra): výkon GT 680 nestačí ani na střední třídu HD 7870
Jinými slovy, je několik velmi specifických případů, kde v úzce optimalizované aplikací přímo NVIDIA dokáže KEPLER grafika bojovat s HD 7970, bohužel těch případů bude velmi velmi málo a v běžném životě a většině hrách bude pro KEPLER problém porazit HD 7800 grafiky!
A proč by tedy mohly být KEPLER grafiky se specializací na PhysX propadák? Když si vzpoměnu na specializované karty AGEIA PhysX a vezmu v úvahu, že většina her nemá PhysX a na světě jsou i jiné fyzikální API, které podporují ostatní čipy bez problémů, tak nevím nevím ...
Poznámka závěrem:
Výše uvedené informace kolují jak mezi výrobci grafik, tak jinde po internetu. Upřímně řečeno, nejsem si vším, co bylo řečeno, úplně jistý, na druhou stranu viděl jsem některé věrohodné důkazy, které výše uvedené informace potvrzují. Bohužel už jsem viděl i výkon, který by ty první grafiky měly mít, a řeknu na rovinu, že pokud by to byla pravda, tak je skutečně souboj KEPLER a HD 7000 rozhodnut.
Osobně naprosto chápu, proč by se NVIDIA vydala cestou specializace svých GPU, protože zkrátka na poli univerzálních multimediálních čipů ji AMD dávno porazilo, ba co hůře s novou generací svých GPU v procesorech jí hodně zatopí i Intel. NVIDIA se prostě musí specializovat, to ví a také už od výměny technického ředitele a vývoje FERMi přesně to dělá. KEPLER v tomto ohledu tedy nebude žádné překvapení. A vzhledem k situaci s herním vývojem a tím, že AMD obsadí, když ne rovnou všechny tak drtivou většinu nových herních konzolí, nemá NVIDIA na vybranou a musí nabídnout prostě něco extra. A tím je PhysX, celé tohle API a softwarové prostředí + vývojové nástroje. Problém toho všeho je, že pokud nebude podpora ve hrách, nebude to mít smysl a výkon takto specializovaných grafik NVIDIA ve srovnání s AMD bude tristní. Ale má smysl pro běžné vývojáře (když to za ně neudělá NV) optimalizovat a vyvíjet svou hru přes PhysX, když to zase poběží pořádné jen na HW NV, který ale nebude v herních konzolích a v mnoha PC? Přijde mi to trochu jako začarovaný kruh a mám bohužel hodně špatný pocit, že NVIDIA to sice s velkou pompou ohlásí, optimalizuje 1-3 hry a bude ticho a konec a majitelé KEPLER grafik budou brečet, protože ve většině hrách mají nižší výkon, než za tu samou cenu mají konkurenční grafiky HD 7800, což může být problém, když toho výkonu bude tak akorát nebo i méně.
Jsem na KEPLER grafiky čím dál tím víc zvědavější, bohužel stejně jako vy si na reálný produkt k testování/nákupu budeme muset počkat ještě pěkných pár týdnů. Optimisticky přelom března/dubna. V horším případě konec dubna. Na rovinu ale rovnou už vám nyní říkám, že skutečná konkurence pro HD 7900 grafiky hned tak nedorazí, a jak to tak zatím vypadá, v mnoha případech by navrch mohly mít i nové, které přijdou na začátku března HD 7800.
Každopádně neříkejte, že jsem vás nevaroval a raději uberte ze svých očekávání a neberte výkon ani schopnosti prvních 28nm grafik HD 7900 za samozřejmé ....
EDIT a Upozornění: zdržete se jakýchkoliv flame, narážek, urážek, výpadů proti/pro nějakou značku apod. Článek jen informuje o aktuální situaci KEPLERu na základě nejnovějších informací, nic víc a nic méně. Není to výzva ke kopání do jednoho a vyzdvihování druhého. Narušitelé budou zastřeleni ... nebo smazáni, podle toho, co bude zrovna jednodušší :) ;)
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|