NVIDIA hledá cestu, kterou by se mohla dále ubírat, protože budoucnost na PC trhu není příznivá.
Společnost NVIDIA měla v posledních několika letech velké štěstí, že jí konkurenční AMD dobrovolně (nedobrovolně) vyklidilo pozice na trhu, a tak se firma dostala k rekordním příjmům a ziskům z prodejů klasických PC grafických karet. Párty ale končí. Situace na trhu se stabilizuje a pro NVIDIA není budoucnost příliš růžová, pokud jde o klasické počítačové grafiky. Na nich ale NVIDIA stále z většiny závisí, pokud jde o příjmy společnosti, i když už v minulosti naplánovala několikrát úplně něco jiného.
Výhled na další působení NVIDIA na PC trhu není totiž příliš pozitivní. Ač v tuto chvíli je jasně největším výrobcem samostatných GPU, má také nejvíce co ztratit a její oslabení a ztráty na trhu jsou 100% nevyhnutelné. Intel se totiž chystá vstoupit na pole samostatných GPU a tentokrát prakticky jisté, že se mu to podaří a dotáhne to (nemá na výběr a je to pro něj nutná cesta, jinak ho AMD začne výrazně ohrožovat). A je jedno, že první generace Intel GPU určitě nebude plnohodnotnou konkurencí pro NVIDIA ani AMD grafiky. Intelu totiž stačí, že bude použitelná pro běžné uživatele (něco, co nyní Intel nenabízí), protože díky svému vlivu a platformě si prostě své GPU do PC mnoha výrobců protlačí. A nejvíce na tom bude tratit právě NVIDIA, protože to bude na její úkor a její podíl GPU.
Ta navíc ztrácí pozice a konkurenceschopnost i kvůli postupujícímu technologickému posunu a růstu výkonu integrovaných grafik v procesorech AMD a Intel. Stále více počítačů, zejména mobilních, prostě přídavnou GPU nepotřebuje. A jak AMD, tak Intel už tento rok opět posunou hranice novými produkty a chystají se i výrazně výkonnější „SoC“ řešení a dokonce složené čipy (v jednom pouzdře bude CPU i GPU). Pro NVIDIA tak jednoduše není na takovém trhu místo. Intel její GPU do svých CPU přidávat nebude (to tam radši přidal čip od konkurenčního AMD viz KABY LAKE-G) a AMD už teprve ne. Stále více počítačů a běžných uživatelů si tak vystačí s „integrovaným GPU“ a protože NVIDIA nemá do čeho by svá GPU integrovala, žádný x86 CPU mít v dohledné době nebude ani nemůže, koukají z toho další ztráty.
Jinými slovy, po roce 2020, kdy Intel vstoupí na trh s výkonnějšími integrovanými GPU a hlavně vlastními GPU, zcela reálně hrozí, že NVIDIA začne ztrácet výrazně podíl na trhu, protože jednoduše kompletní Intel a AMD PC platformy nebudou potřebovat přídavná NVIDIA GPU. Stalo se to s integrovanými grafikami a čipsety NVIDIA, které umřely (i když fandové a zástupci NV proti nejen mé předpovědi jen o dva roky dříve než se vyplnila, vehementně protestovali) a stane se to i s většinou nabídky klasických grafik. Low end přestává pomalu dávat smysl, ztrácí se nejrychleji na trhu a na řadě bude klasický mainstream. Pokud AMD a Intel dokáží dostat mainstreamové GPU na „SoC“ řešení, a vše nasvědčuje tomu, že dokáží a vývoj k tomu směřuje, rázem nebude mít minimálně 50% současných grafických karet od NVIDIA důvod existovat. A není podle mě otázkou jestli, ale kdy se tak stane. Neříkám, že příští rok, ale kolem roku 2022/2023 bych klasický samostatný grafický low end/mainstream, viděl v drtivé většině PC za ohrožený druh. Dominovat budou ve většině PC složené čipy s CPU+GPU+HBM pamětí vše v jednom. Něco, co NVIDIA nemá a mít ani nemůže. Kompletní PC platformu.
NVIDIA to moc dobře ví. Vývoj na PC platformě mluví proti ní. Nebezpečí Intelu s vlastními GPU je extrémní. Společnost tak hledá cestu dalšího vývoje a fungování. Mnozí dokonce tvrdí, že NVIDIA prakticky odsouvá vývoj klasických grafických karet a herních karet na úplně vedlejší kolej a soustředí se primárně na HPC a výpočetní GPU a systémy kolem. A fakt, že se tato oblast stává absolutně primární a NVIDIA ji skutečně vybrala jako hlavní zaměření do dalších let a fungování, o tom svědčí i aktuálně oznámená akvizice, kdy NVIDIA přeplatila Intel a za 6,9 miliardy dolarů kupuje společnost MELLANOX. To je velmi důležitá zpráva a jasně dokládá, kam firma dále bude směřovat.
6,9 miliardy dolarů jsou obrovské peníze zejména s ohledem na velikost NVIDIA. MELLANOX byl navíc v hledáčku Intelu, ten neměl problém za ni zaplatit případně i více, pokud by na to přišlo, ale v zákulisí se hovoří o tom, že Intel se rozhodl vycouvat ze souboje přihazování poté, co vyšlo najevo, že by jednoduše spojení Intelu a MELANOX neschválily antimonopolní úřady. Obě firmy patří k předním výrobcům v oblastí síťových technologií a spojení obou by tak nebylo ku prospěchu trhu. NVIDIA tedy se svou nabídkou vyhrála a jejímu spojení nic bránit nebude. NVIDIA se tedy stane výrazným výrobcem síťových prvků, technologií, které sama nutně potřebuje pro svou stále se rozrůstající rodinku HPC produktů a řešení a bude se na ně primárně soustředit.
Samozřejmě s klasickými grafikami nekončí a bude je nabízet, dokud to bude možné a následující 2 roky můžeme být v klidu. Co bude dále, je ovšem otázkou. Osobně si myslím, že TURING v oblasti low endu a mainstreamu dost možná dostane už jen jednoho nástupce a pak už nebude na trhu prostor. Určitě se ale nebojím o vyšší segment a high end, ten určitě bude dále existovat, ovšem uvidíme stále více produktů jako jsou Radeon VII či TITAN V apod. Tedy grafiky, které vznikly hlavně jako HPC produkty a teprve poté byly předělány i pro prodej „běžným uživatelům z řad hráčů“.
A ještě jedna aktualita na závěr. NVIDIA současně oznamuje, že ukončí podporu KEPLER generace grafik GTX 600/700/800, což není překvapivé. Jedná se o zastaralou architekturu. Překvapením je nicméně oznámení, kdy NVIDIA ukončuje podporu 3D VISION, tedy podpory 3D a vlastního 3D setu brýlí, který nabízela. Končí tedy další z produktů, které sice využívaly „obecnou“ 3D technologii, ale fungovala jen s NVIDIA hardware. NVIDIA samozřejmě bude podporovat 3D i nadále, ale již jen řešení třetích stran (OCULUS apod.).
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|