Jak jsem vás informoval již dříve, NVIDIA rozjela marketing naplno. Co nás tedy čeká?
NVIDIA oficiálně nastartovala marketingovou smršť ohledně nové generace herních AMPERE grafik a stejně jako každou novou generaci, i tentokrát slibuje doslova grafickou revoluci. Odpočet, který odstartovala pak míří na datum 1.9.2020, čímž tedy potvrzuje již velmi dlouho spekulované zářiové vydání nové generace. Zda toho 1.září představí a současně uvede samotné karty na trh, nevíme. Ale minimálně představení je asi jisté (jinak se v zákulisí omluví o dostupnosti karet až v druhé polovině září a pak v říjnu). MICRON potvrdil také existenci GDDR6X formátu pamětí. I to, že je ponese RTX 3090 grafika od NVIDIA s 384-bit sběrnicí. Tolik zatím k oficiálním potvrzeným zprávám. Co se o novinkách šušká v zákulisí?
- NVIDIA se hodně ohlíží na AMD RDNA 2
– parametry a výkon RTX 3000 ladí na poslední chvíli
Samozřejmě jsme velmi blízko uvedení nových grafik, které v tuto chvíli vstupují do ostré výroby finálních verzí. Jejich parametry NVIDIA ladila do posledních dní. Interní zdroje hovoří o tom, že sám šéf NVIDIA měl hlavní slovo v tom, jaké ty specifikace nakonec budou a firma měla připravených a testovala několik různých variant specifikací. Zásadním problémem je jednak výrobní proces, na který u herních modelů „vsadila“, ale také fakt, že AMD se proste vrací do high endu.
Návrat AMD je opravdu zásadní změnou, která po několika letech nabourává klid NVIDIA. A ta počítá s tím, že RDNA 2 je opravdu dobrá. RTX 3080 tak údajně vlastně nebude ani tak nástupce RTX 2080, jako spíše nástupce RTX 2080Ti. RTX 3080 totiž dostane největší GPU, které by původně měl mít jen nástupce 2080Ti. Jednoduše NVIDIA ví, že by s menším GPU neměla proti NAVI 21 čipu od AMD žádnou šanci. Co však NVIDIA neví a mám to potvrzeno ze všech zdrojů nezávisle na sobě, je jaký má NAVI 21 vlastně výkon. Ten AMD důsledně tají a neprozradilo ho ani výrobcům nereferenčních karet. AMD dokonce přistoupilo k tomu, že informuje partnery tak, že prezentovaný výkon v nějakém neznámém poměru „ponížilo“ proti skutečnosti. AMD totiž ví, že jakmile by vše prozradilo výrobcům nereferencí, o všem by se hned dozvěděla konkurence. Šéf NVIDIA z toho měl tak velmi těžkou hlavu, jak prostě nastavit výkon a cenu RTX 3080 protože ví, že bude stát na trhu proti velkému NAVI. Existuje prý dokonce varianta, že NVIDIA poslala do světa testovací vzorky svých referenčních RTX 3000 grafik, které mají několik různých BIOSů, které se liší tím, kolik zpřístupní paměti a sběrnice.
Zatím poslední sada úniků přinesla první fotografii PCB nové karty, ale je na tom řada věcí rozostřena. Nicméně potvrzuje i některé další věci, o kterých se mluví už delší dobu, ale zatím jsem vám o tom neříkal. Mezi jinými mají prý nové NVIDIA grafiky masivní napájecí kaskádu, kvalitativně srovnatelnou s tím, co dosud používala jen AMD na svých referencích. PCB údajné RTX 3090 má dokonce evidentně 3x 8-pin napájení! To potvrzuje že nové grafiky jsou prý hodně hodně náročné na napájení (TDP je prý 320 a 350W) a testovací vzorky prý topí doslova jak ústřední topení.
PCB však může pocházet i z nereferenční RTX 3000, které jsou podle mých informací hned na cestě a budou tedy dostupné brzy. Tohle je údajně fotografie nové ZOTAC RTX 3080:
- Šéf NVIDIA prý rozhodl, jet na maximum!
A teď tedy o tom, jaké asi budou finální parametry, tedy jak se šéf firmy nakonec rozhodl. Nejnovější spekulace říkají, že padlo rozhodnutí soustředit se maximálně na RTX 3080 verzi, kterou NVIDIA považuje za zásadní v boji proti AMD RDNA 2 „big NAVI“, jelikož AMD dalo opakovaně najevo, že právě pozice RTX 2080/3080 je to, kam se chce cenově soustředit.
Proto tedy RTX 3080 má největší jádro GA102. Ale „jen“ s aktivními 4352 jednotkami a mluví se o tom, že NVIDIA ji uvede jako 320-bit s 10GB GDDR6X, ovšem v záloze má výkonnější ale nákladnější variantu RTX 3080Ti s 384-bit a 20GB, kdyby AMD opravdu zazlobilo. Současně prý padlo rozhodnutí, poslat výkonově RTX 3080 tak vysoko, jak to jen půjde. A to bez ohledu na výsledné TDP, bez ohledu na výkon i cenu vyšší prémiové verze, tedy modelu RTX 3090. A tak prý má RTX 3080 nakonec výkon až kolem 30% nad RTX 2080Ti, kdy tedy nejde ani tak o nástupce RTX 2080, jako spíše o nástupce RTX 2080Ti. Tomu ale údajně bohužel bude odpovídat i cenovka, kdy ze 699/799 dolarů za které NVIDIA uvedla na trh RTX 2080S/2080 modely, má RTX 3080 stát prý minimálně 999 dolarů.
RTX 3090 pak nabídne 5248 jednotek v GPU (pořád není odemčeno naplno) v kombinaci s 384-bit a 24GB GDDR6X. Takhle karta má ovšem údajně stát nehorázných zhruba 2000 dolarů! Tedy dvojnásobek. Samozřejmě je to záměrné. NVIDIA ví, že existují nadšenci, kteří prostě chtějí to nejlepší, ať to stojí, co to stojí. A když kupovali RTX 2080Ti edice za 1500+ dolarů, tak proč „novou“ generaci pořádně neosolit? A je jedno, že RTX 3090 bude 2x dražší než RTX 3080. O to lépe najednou bude vypadat samotná RTX 3080 i přes tu spekulovanou šílenou 1000 dolarovou cenovku. Spousta lidí si řekne, že je to přeci jen výhodné, když RTX 3090 stojí 2000 dolarů. Samozřejmě jsou to stále nepotvrzené spekulace, ale dle mého to dává perfektní smysl. A hlavně to dokonale odpovídá stylu NVIDIA.
Takže se opravdu vážně připravte na možnost, že RTX 3080 sice nabídne výkon lepší, než má RTX 2080Ti, ale bude stát podobné peníze. Takže ano, je to zlepšení, to nepochybně, ale asi to není to, co někteří čekali. Mimochodem ta šílená spekulovaná cenovka pro RTX 3090 kolem 2 tisíc dolarů, není údajně jen pro těch 24GB GDDR6X pamětí, ale prý karta nese také speciální přídavný „RayTracing“ čip. O tom se dlouho mluví a mohu z vlastních zdrojů potvrdit, že skutečně existuje, a že se už delší dobu testuje! Dává to samozřejmě smysl nejen u NVIDIA. Měl jsem na téma samostatného RayTracing čipu spousta zajímavých rozhovorů v posledních měsících, a vypadá to na koncept, kterým se chce průmysl vydat. Je prakticky nutností, speciálně v souvislosti s MCM, tedy multičipovým uspořádáním, o kterém se už velmi vážně mluví v případě RDNA 3 od AMD i nástupci AMPERE, kdy obojí je už v pokročilých fázích vývoje. AMD chce vyrábět GPU stejným čipletovým stylem, jakým dělá RYZEN a tak je nezbytně nutné, aby samot GPU bylo co nejmenší a nejjednodušší. Oddělení výbavy a třeba i RayTracingu, by pak bylo nutností. NVIDIA a její RTX 3090 by tak mohla být první kartou, která by podobné řešení jako průkopník měla (neříkám teď, že jej ve finálně ale má, to se dozvíte brzy). Samozřejmě by to nebylo bez určitých funkčních omezení a nedostatků, ale v některých věcech by to slibovalo extrémní nárůst výkonu pod RayTracingem, takže by to tu šílenou cenovku „omluvilo“.
Přiznám se, že jsou spekulace, o kterých psát nechci a vůbec moc spekulovat o RTX 3000 nechci, protože už si musím dávat pozor na pusu ;). Každopádně RTX 2080Ti, 2080S/2080 jsou mrtvé, pokud za ně chcete ještě slušnou cenu v bazaru, prodejte je brzy. Nová generace RTX 3000 je na cestě, zatím ale opravdu jen pro ty nejmovitější hráče. Nereferenční verze budou prakticky ihned. Co je zřejmé, že zatímco u končící RTX 2000 NVIDIA jasně při uvedení na trh vymýšlela, jak nabídnout zákazníkům co nejméně za co nejvíce peněz, kdy připomínám, že s výjimkou 2080ti, všechny RTX 2000 vyšly na trh s horším výkonem, než jaký za stejnou cenu měly v té době prodávané GTX 1000 modely, tak u nové generace si tuhle maximalizaci zisků a stagnaci klasického výkonu, NVIDIA dovolit nemůže.
Neví přesně, co AMD s RDNA 2 v ruce má, ale z toho málo co ví, tak je jasné, že to není opakovaní situace s POLARIS a VEGA, kdy AMD konkurence schopná v high endu nebyla, protože ani být nemohla. Současné AMD je ale úplně jiné. Prostě NVIDIA se musí skutečně snažit, přitom ale má jasný cíl a tím je obrana vysokých cen a marží herních grafik. NVIDIA si prostě zvykla na to, že konkurenci neměla a marže 60% +. Nemůže si dovolit, aby RTX 3080 prohrála s AMD NAVI 21 (RDNA2), natož aby dokonce prohrála i RTX 3090. Takže je osolí na maximum, osolí ceny na maximum, v záloze má ještě varianty s většími kapacitami paměti a bude doufat, že AMD NAVI 21 na poli GPU nebude takový bez přehánění zázrak, jako jsou RYZEN na poli CPU, a hlavně že AMD nenabídne výkon RTX 3080 za 599 dolarů.
Nicméně zatím se NVIDIA nemá čeho chytit, střílí prostě od boku. Velká potíž je i přítomnost AMD a jeho RDNA 2 v konzolích, což u NV berou jako nejzásadnější problém nové generace herních produktů, protože zájem vývojářů o technologie NV a jejich široké nasazení v praxi mimo marketingově podporované tituly, je úměrný tomu, kolik GPU od NVIDIA se nachází v nové generaci konzolí. Herní AMPERE není ani tak revolucí, jak spíše o minimalizaci ztrát současných pozic a podílu NVIDIA ve výrazně měnícím se prostředí GPU, PC, her a her pro ně.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|