NVIDIA lže o RTX 4000. Není 4nm, není 2 až 4x výkonnější a RTX 4080 12GB není RTX 4080. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Neděle, 25 září 2022
altČára mezi lhaním a přeháněním je tenká. A NVIDIA ji opět jasně překročila. Několikrát.

 

 

 

 

Reakce na představení nových NVIDIA grafik jsou ve skrze negativní. A to tak, že velmi. A není se co divit. Produkty samotné sice částečně vypadají určitě zajímavě, ale toho lhaní a klamání okolo! Prakticky všichni se shodují, že tohle bylo asi nejhorší představení nové generace od NVIDIA vůbec. Nejde jen o to, že bezmála 2hodinový monolog šéfa firmy byl k dlouhý a pro většinu hráče k uzoufání nudný, vlastně celé to představení nebylo zjevně ani pro hráče. Přitom představení herních grafik NVIDIA nové generace vždy mělo vlastní akci a bylo plně orientované na hráče a hry. Pokud jste ale chtěli důkaz, že NVIDIA na nás jako hráče doslova už kašle a herní trh ji vlastně nezajímá, pak vám ho tohle představení muselo poskytnout:

(poměr like/dislike je mimochodem 63tis vs 43tis)

Z bezmála 2 hodin keců o tom, jak je NVIDIA nejlepší a je „AI to“ a „simulace tohle“, bylo věnováno přesně zhruba 15 minut samotným grafickým kartám RTX 4000. Přitom jsme se stejně nedozvěděli mnohé zásadní informace, jako přesné parametry. Speciálně pokud jde o RTX 4080 16GB a 12GB, a hlavně jsme se nedozvěděli skutečný výkon prostřednictvím standardních testů a benchmarků. Tedy rasterizační výkon v nejpoužívanějších hrách. Místo toho nám byly předkládány nesmyslné DLSS 3.0 testy, kdy DLSS zdaleka není v každé hře, nejde o nativní rozlišení a nefunguje vždy dobře, a hlavně čím slabší grafika a čím nižší rozlišení, tím menší přínos a kvalitu má. Takže to, co nás zajímá a zajímat ještě hodně dlouho bude, je v 99% rasterizační výkon v nativním rozlišení. Tedy to, jak bude drtivá většina hráčů v drtivé většině her grafiku používat. NVIDIA kolem tohoto ale mlží. Proč? Protože ten skutečný reálný cca 70% posun (1,7x) proti udávaným 200% až 400% (2 až 4x), nezní tak hezky …  

  • NVIDIA hodně lhala během představení

Někdo tomu říká agresivní marketing, já tomu říkám lhaní a dělání z nás blbce. NVIDIA se při představení karet dopustila několika přešlapů. Některé jsou jen stupidní marketing, některé jsou ale skoro na podání podmětu k vyšetřování firmy za matení, či rovnou podvádění zákazníků. A něco jsou prostě jen záměrné lži převlečené za „agresivní marketing“.

  • RTX 4000 nemají 4nm GPU, ale jsou vyráběny 5nm

Začněme menší lží, kterou je záměrné zdůrazňování že nové čipy jsou prý 4nm. NVIDIA tohle uváděla i přímo na svých stránkách a v materiálech pro novináře atd. Problém je v tom, že ty čipy nejsou ve skutečnosti 4nm. A NVIDIA to na rozdíl od nás běžných zákazníků/nadšenců, moc dobře ví. A už to začala oficiálně „opravovat. Říká, že jde o mediální chybu. Samozřejmě byla naprosto záměrná, protože 4nm zní zkrátka lépe než 5nm, kdy NVIDIA chtěla vypadat, jako že má technologický náskok před konkurenčním AMD, které je „teprve na 5nm“ s novou RDNA 3, zatímco NV už prý na „4nm“. A nevěřím ani na sekundu, že šéf firmy s jeho znalostmi nevěděl, že představuje 5nm, nikoliv 4nm GPU ;).

NVIDIA tedy po vlně nevole neochotně mění původní informace o 4nm výrobě na správné TSMC N4 5nm. Protože ano, oficiálně je to stále 5nm výroba, ač to já a mnozí další pro zjednodušení označujeme nesprávně jako 4nm. Svou vinu na tom má hlavně samo TSMC, kdy označit to jako TSMC N4 5nm je prostě zavádějící, mělo to být třeba N5+ apod., protože N4 takhle není 4nm, ale je to vlastně jen lehce vylepšená verze původní N5 5nm. Proti původní 5N 5nm je čip vyrobený na 4N 5nm o zhruba 6% menší a o jednotky % může mít vyšší takt nebo energetickou účinnost. Zkrátka TSMC 4N 5nm je ve skutečnosti optimalizovaná aktuální verze 5nm výroby a nepřekvapilo by mě, kdyby stejnou používalo AMD na RDNA 3 NAVI 3x čipů.

NV se prostě snažila využít příležitosti, ale TSMC to za 5nm výrobu označuje (přesně jako „TSMC 4N 5nm“ a není to N4) a tak to tak musíme také označovat. A samozřejmě i já a další jsme částečně vinni tím, že jsme to nesprávně a zjednodušeně jako 4nm ve spekulacích označovali. NVIDIA ovšem jako ten kdo přímo čipy na danou výrobu vyvíjí a nechává vyrábět, ví naprosto přesně celou dobu, že jde o 5nm výrobu, takže v jejím případě neexistuje omluva, když to označovala jako 4nm. V jejím případě jasná účelová lež … ale byla přichycena. Nicméně horší lži jsou jinde …

  • Výkon aneb RTX 4090 není 2 až 4x výkonnější než RTX 3090

Mnoho z nás, kteří věnujeme hodně času testování HW a grafických karet, má velký problém s tím, jak NVIDIA udává ten výkonový posun. Velkohubé tvrzení, že novinka je 2x až 4x lepší, je přinejmenším extrémně vágní a nepřesné. Není to samozřejmě poprvé, i při představení předchozích RTX 3000/2000 NVIDIA takhle neurčitě lhala o výkonu a realita za sliby firmy hodně kulhala. Takže vás asi nepřekvapí, že realita kulhá i zde …

Tvrzení 2 až 4x lepší pro drtivou většinu běžných uživatelů naprosto logicky znamená, že budou očekávat, že RTX 4090 je ve hrách 2x a 4x výkonnější než RTX 3090. Tedy minimálně 2x, ale někde až 4x. Problém je, že to není pravda. A NVIDIA to moc dobře ví. Ostatně přímo graf z prezentace firmy jasně říká, že firma a její šíf při představení lhali:

V grafu jsou totiž vidět jasně patrné sloupečky, kde RTX 4090 má „jen“ méně jak 1,5x lepší výkon než 3090 Ti. Vlastně z 8 prezentovaných „případů“ je hned ve 4 případech výkon RTX 4090 dle měření firmy NVIDIA, menší než 2x proti RTX 3090 Ti. Takže tvrzení o 2 až 4x lepším výkonu, je objektivně prokazatelně lež. I ten případ, kdy je až 4x lepší je nesmysl, protože jedno je technologické demo a druhé vlastně také a obojí je měřeno za nestejných/nevyrovnaných podmínek, protože RTX 3090 Ti DLSS 3.0 neumí, zatímco RTX 4090 ano, kdy je navíc otázkou, zda ta absence DLS 3.0 u stávajících RTX sérií není čistě účelová (tedy jde opět o umělé omezení).

V každém případě tvrzení NVIDIA o 2x až 4x lepším výkonu je objektivně lež a matení běžných uživatelů a je jedno kolik poznámek malým písmem k tomu NVIDIA napíše. Ví, že kecá. Jak moc? Hodně. Pár lidí si dalo trochu práce. Vypadá to, že pokud jde o rasterizační výkon, tedy bez DLSS apod. nesmyslů, v nativním rozlišení ve 4K, tak RTX 4090 je o 55% až 75% výkonnější než RTX 3090 Ti, tedy zhruba 65% – 85% proti RTX 3090. Jakkoliv je to pěkný posun, samozřejmě to není ten bombastický dvojnásobek natož dokonce čtyřnásobek. Kromě toho RTX 3090 má 350W TDP, RTX 4090 vychází z 450W v základu (realita bude kolem 500W) a je o 100 dolarů na doporučené ceně dražší. Takže posun v efektivitě není nic moc.

Samozřejmě když to podám takhle objektivně, tak už to nezní tak bombasticky, jak NVIDIA do prezentace a svého tradičního zavádějícího marketingu potřebuje, aby to znělo. Každopádně celou tu prezentaci považuji za nečestnou, záměrně zavádějící a fakticky lživou, protože prostě když říkám, že je karta 2 až 4x výkonnější a 4 testované případy z 8 ukazují, že je to i mnohem méně jak 2x, tak to tvrzení o rozpětí výkonu 2 až 4x je jasná lež a žádné * a poznámky malým písmem to nevyžehlí!

  • DLSS 3.0 – aneb čarování s daty a vymýšlení FPS

A ty DLSS výsledky nemůžeme také brát, protože NVIDIA záměrně testovala DLSS v performance nastavení, což = odporný obraz a nikdo to používat nebude u karet za tisíce dolarů. Ale samozřejmě to generuje vyšší FPS, jenže taky to není testování ve 4K ale „1080p“ vydávané za 4K.

Problém máme i s DLSS 3.0, které přichází se zajímavým zlepšovákem, jež nahání počet FPS a snižuje spotřebu GPU (protože mu snižuje práci). Kromě toho že grafika tedy nevykresluje 4K rozlišení se vším, co k tomu patří, ale mnohem méně náročné nižší rozlišení a pak to jednoduše upscaluje, DLSS 3.0 přináší i „fake snímky“ prostě si část snímků „vymýšlí“. Takzvaně je „predikuje“. Že to moc dobře zatím nefunguje, je patrné i z těch několika málo ukázek. Speciálně u rychlejší hry jako CyberPunk 2077. Pokud se na tu ukázku podíváte, máte pocit, že tam občas něco nepatří. A máte pravdu. Některé ty snímky jsou zjevně nepřesném obsahují něco, co tam na té normálně renderované scéně není, proto to jako celek působí divně a neurčitě.

Nicméně DLSS 3.0 tedy tímto způsobem dále snižuje nároky na grafický výkon. Nejen že tedy GPU vykresluje jen nižší rozlišení, ještě si část snímků prostě doplňuje bez náročného počítání a výsledkem je tak ten „lepší výkon“. Teoreticky zajímavé, v praxi to bude mít určitě hodně háčků, počínaje tím, že kdo si pořídí grafiku za 50 tisíc, nebude chtít hrát v nenativním rozlišení s performance nastavením DLSS. A pokud jde o DLSS 3.0, vzhledem k tomu že je jen na RTX 4000 sérii, která začíná na 30 tisících za „RTX 4070“, a její přítomnost v dohledné době je a bude mezi hráči bude tedy prakticky nulová, nedává smysl pro nikoho z vývojářů her DLSS 3.0 do her vůbec ze své vůle implementovat. Většina grafik na trhu může a bude fungovat jen s AMD FSR, takže na něm záleží především. Jen malá část používaných karet hráči dnes umí DLSS 2.0 a v tuto chvíli žádná DLSS 3.0.

Prostě pokračování zavádějícího marketingu a dnes naprosto zbytečné marketingové technologie NVIDIA, kterou AMD a jeho univerzální FSR 2.0 už zabilo a překonalo svou univerzalitou. A kdyby AMD chtělo, jsem si na 101% jist, že by také mohlo přijít s „vymýšlením“ každého třetího snímku a opět by to fungovalo univerzálně na všech moderních grafikách s odpovídajícím výkonovým přínosem, který NV prezentuje jako velký zázračný posun a technologický div. Takže DLSS 3.0 je prostě další past do uměle uzavřeného ekosystému NVIDIA mající za cíl marketingově udělat RTX 4000 alespoň trochu zajímavé a něco extra přinášející za ty šílené ceny …

  • RTX 4080 12GB není RTX 4080 ale je to RTX 4070! Za 900 dolarů!

Nejhorší lež NVIDIA je však jednoznačně oznámení a značení RTX 4080 12GB jako RTX 4080. Tohle je na žalobu nebo minimálně na oznámení k přezkumu, zda se NVIDIA záměrně nesnaží mást zákazníky. Neexistuje prostě důvod, proč by se RTX 4080 16GB a RTX 4080 12GB, měly obě honosit označením RTX 4080! Jde o parametrově naprosto a zásadně odlišné produkty s odlišnými čipy i výkonem!!!

NVIDIA oficiálně zveřejnila specifikace a jasně uvádí, že RTX 4090 má 608mm2 velké AD102 se 76,3 miliardami tranzistorů, RTX 4080 16GB má 378,6mm2 velké 5nm AD103 se 45,9 miliardami tranzistorů a konečně RTX 4080 12GB má 294,5mm2 AD104 jádro s 35,8 miliardami tranzistorů! Takže RTX 4080 12GB se rozhodně od RTX 4080 16GB neliší jen 4GB paměti, jak by název napovídal. Jde o zcela odlišné produkty:

Jiná jádra, výrazně odlišný počet výpočetních jednotek, zcela odlišná šířka sběrnice a množství paměti a tedy zcela odlišný výkon! RTX 4080 12GB je naprosto jednoznačně RTX 4070, přinejlepším. Vlastně, vezmeme-li logiku značení z hlediska použitých parametrů a tříd GPU u současné RTX 3000 série, tak RTX 4090 je v pořádku, odpovídá proporčně RTX 3090, ovšem RTX 4080 16GB je jasně proporčně RTX 4070/4070 Ti třída a nová RTX 4080 12GB je jednoznačně RTX 3060 Ti třída!!! Takže NVIDIA fakticky servíruje nástupce mainstreamového RTX 3060 Ti za cenu 900 dolarů, a aby to tedy zamaskovala, tvrdí, že jde o RTX 4080 třídu produktu …

Mám sto chutí udělat velký banner a dát si tady na stránky „NVIDIA lže a vypíchnout tam to parametrové klamání a srovnání „RTX 4080 série“. Ale nechci si hyzdit stránky :). Každopádně tohle je na žalobu, nebo minimálně na podmět za klamání spotřebitelů. Je jedno co kde NVIDIA uvádí v podrobných parametrech, protože 90% běžné populace je zásadní to co vidí na první pohled na krabici. Když si půjde koupit RTX 4080, tak uvidí krabice na kterých je prakticky jen RTX 4080 16GB a RTX 4080 12GB. A bude si tak logicky myslet, že jediný rozdíl mezi nimi jsou 4GB paměti. A to přeci nemůže dělat žádný velký rozdíl. Ostatně název jasně napovídá, že ty karty musí mít velmi podobný ne-li stejný výkon, protože 16GB a 12GB ve hrách nebude příliš velký rozdíl a obojí je přeci jinak stená karta RTX 4080.

Jenže mezi těmi grafikami bude 20 – 25% rozdílu a to proto, že prostě nejde o produkt jménem RTX 4080 jen s rozdílnou kapacitou paměti, jde o naprosto odlišné produkty!

NVIDIA prostě lže a klame. A udělal všechno pro to, aby tento a podobné články vycházely. A já bych v pozici výrobců karet, kteří budou své karta jako RTX 4080 12GB ve výsledku nabízet, byl hodně opatrný. A pakliže nechtěl své zákazníky klamat, tlačil bych na změnu názvu, ještě než se to na ten trh vydá. Protože to je přinejlepším maximálně RTX 4070. Vážně doufám, že k té změně názvu dojde, je na to dost času, protože karty na trh dorazí až někdy v listopadu. Každopádně tuhle věc považuji za jeden z nejhorších zákazníky poškozujících tahů, se kterým NVIDIA v rámci svého marketingu přišla. Tohle je daleko přes čáru …

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - hm 2022-09-26 06:09:10
avatar
Ona tam bude ještě jedna jobovka. Hráč chce hardware s vyšším FPS z důvodu rychlejší reakce. Jenže tím že NV pro zvýšení počtu FPS použije trik (na úrovni implementace DLSS 3.0) s domyšleným snímkem znamená, že například každý lichý snímek je vykreslen hrou a každý sudý je defacto domyšlen. Co to ale znamená? Znamená to, že hra bude mít více snímků, ale odezva rychlejší nebude. Hra totiž bude reagovat na povely hráče jen u lichých snímků, které jsou vykresleny hrou, protože o těch domyšlených neví. V praxi může často nastat situace, kdy ve hře hráč dá nějaký povel v okamžiku kdy se vykresluje domyšlený snímek, ale hra zareaguje až s vykreslením následného snímku ze hry. Tak že to bude takové malé šidítko.
HoCh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-26 09:11:58

Nevím přesně, jak dělají hry sledování uživatelových aktivit, ale myslím, že nevzorkují vstupy jen v okamžiku vykreslení snímku. To by znamenalo, že se reakce na aktuální snímek načítala až při dalším snímku, kdy už je jiná situace. Navíc by pak postrádalo smysl nastavovat vysoké frekvence zpracování dat z periferií, třeba z myší.

Se zpožděními to při vkládání snímků může být lepší, ale i horší než píšeš, záleží na tom, jak bude to vykreslování dopočítávaných mezilehlých snímků implementované.

Jedna možnost je vzít aktuální snímek a ten mezilehlý počítat dopředu. Z pohybových vektorů objektů aktuálního snímku lze odhadovat jejich změny pro ten mezilehlý a napočítat ho na správný čas. Pak by ke zpoždění nedocházelo.

Pokud by se, ale počítal mezilehlý snímek z předchozího i následného, nešlo by spočítat mezilehlý dřív než bude dokončen ten následný. Zobrazovalo by se tedy 2x víc snímků a pohyb by byl plynulejší, ale vykreslování by bylo se zpožděním jednoho reálného snímku. Plynulost pohyb je důležitá hlavně u malých FPS, ale tam by zpoždění 1 snímek znamenalo větší problém.
Ttxman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-26 15:33:24

Jako v podstate to reaguje az pri vykreslenem snimku / tiku fyzikalni simulace, zalezi jak je udelany engine hry (porad dost veci ma locknuty framerate, protoze na nem je navazana fyzika).
Pokud je fyzika nezavisla na framerate, tak se stejne v okamziku renderovani udela snapshot stavu hry a ten se pak zacne renderovat, takze vzdy je tam minimalne zpozdeni o dobu renderingu. Takze vzdycky obraz je zpozdeny minimalne o dobu, kterou trval vyrenderovat + dobu nez se to vykresli na monitoru.

Reakce uzivatele mezi framy se akumuluji. Kdyz mys sampluje 1000Hz (1ms), tak v okamziku snapshotu/zacatku renderingu jsou dostupna 0-1ms stara data. Kdyz budes samplovat 125Hz (8ms), tak kdyz engine jeste nevi o poslednich datech z mysi muze pracovat s informaci az 8ms starou.

Pak tu jsou legrace jako double/triple buffering, ktere stejne bufferuji 1 az 2 snimky navic, takze latence automaticky narusta o 16-32ms (pri 60Hz).


Generovani/vkladani mezi snimku nemuze predikovat akce uzivatele, to znamena, ze latence se nesnizi, ale v pripade ze uzivatel neudela zadnou akci, to muze delat plynulejsi obraz. Takze cim vic akci uzivatel dela, tim vic chyb to bude renderovat.

Aby obesli tohle musi se pokusit predikovat akce uzivatele. Coz zavani stejnym BS, jako kdyz herni streamovaci sluzby tvrdili, ze budou mit nulovou nebo dokonce zapornou latenci a skutek zatim porad utek
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-26 07:32:56

Myslim si že už sme si na Nvidiu zvykli.
RTX3000 preznačeny 10nm od samsungu na 8nm, nič ine som od Nvidii nečakal ani u rady RTX4000 že znova 5nm preznači na 4nm
A ten Unscaping? Dnes to ma každa modernejšia TV. 4K, 5K 8K ale zdroj signalu je s 99% FullHD tak že unscaping forever Nvidia sa tvari že objavila ameriku My po GPU chceme kvalitny zdroj signalu a nie unscaping!

Ten 5nm proces je fajn dokazal čip RTX3080 čo ma cca 650mm2 zmenšiť na cca 370mm2 RTX4080 a takty zvyšiť na cca 3GHz len ta cena...
Inak RTX4090 cenovku 2600-3100€ myslia važne?
buzuluq [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-26 08:04:37
avatar
asi myslíš "upscaling" ?
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-26 08:52:44
avatar
Při čtení tohoto článku jsem se musel ťukat na čelo víc, než obvykle. Tolik "hejtu" a žalob a nebo podnětů za klamání apod., to tu snad ještě nebylo. Pak se divte, že Vás má většina čtenářů za AMD fanboje. Bez těch "příkras" by se to četlo vážně mnohem lépe.
Jinak souhlasím, nVidia si vždy najde způsob, jak "to svoje" zvednout ještě na vyšší úroveň. My, co to známe, si na to dáváme pozor a v dnešní době možností šíření informací je stejně hned do pár dní plno článků i videí na dané téma, takže kdo tomu aspoň trochu rozumí a jen trochu čte/sleduje, tak ví a udělá si obrázek sám.
K cenám - Jensen to koneckonců naznačoval dost jasně, že bude ohýbat trh. Aby se doprodávaly zásoby RTX 3xxx, napálili ceny RTX 4xxx do absurdních výšek. Zase - kdo to sleduje, toho to nemohlo překvapit.
Build - že jsou to neskutečné cihly, co vám urvou desku, pokud si je pořádně nepodepřete, to snad ani nemá cenu komentovat.
Značení - ano, byli jsme zvyklí na jisté značení dle čipu, ale není to nic normovaného. To, že si nVidia nazvala kartu RTX 4080 12GB je jen její věc. To není na žalobu. Prostě si máte pořádně zjistit informace o tom, co kupujete. Já jsem taky před X lety kupoval GTX 1060 3GB s tím, že jsem věděl, že je to okuchaná 1060 6GB a že by bylo lepší, kdyby se jmenovala GTX 1060 LE (Light Edition) a nebo rovnou 1050Ti. Ale zjistil jsem si, věděl jsem a s tím jsem do toho šel. Rozhodovaly peníze.
Z Vaší strany zbytečné výkřiky. Musím říct, že mě to za Vás mrzí, že to pořád musíte dělat a takto to psát. Zbytečně příliš mnoho citových zabarvení. To do objektivní novinařiny nepatří.
Přeji hezký den.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-26 09:45:03
avatar
divím, protože píšu fakta ... protože ono opravdu nejde o nás, kteří to známe, jde o 90% ostatních zákazníků, kdy jen plním informační povinnost.

a že nechápete že to není jen NVIDIA věc nazvat produkt zcela zavádějícím způsobem, je smutné. A ano, zákony opravdu podobné případě zavádějícího značení řeší ...

Citové zabarvení? Takže vám lhaní nevadí? mě ano, protože jsem zvyklí pracovat hlavně s objektivními fakty a mám tak problém, když se mě někdo záměrně snaží klamat a objektivní fakta se snaží naředit polopravdou nebo rovnou lží ... a že vy prostě nechápete, co je být objektivní a že být proti lhaní do objektivní novinařiny patří na prvním místě!?
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-26 10:08:22
avatar
Já to naprosto chápu. Taky píši hned ve druhém odstavci, že souhlasím. Tak mi prosím nepodsouvejte, že mi lhaní nevadí. Vadí. Jen jsem Vám psal, že by se Vaše články četly mnohem lépe bez citového zabarvení a X-krát opakovaných konstatování. To není čistá a dobře se čtoucí novinařina. Nic víc.
A už si prosím opatřete nějakou korekturu. Ve Vaší odpovědi jsem napočítal 9 chyb.
Co se týče toho značení, tak já říkám, že se mi to nelíbí. Podle mě RTX 4080 12GB není z ranku 4080 podle stávajících zvyklostí této společnosti. Ale ukažte mi, kde je v jakém zákoně psáno, jak musí ten výrobce daný model pojmenovat. Podle čeho? Je někde zákon na to, že když vydá kartu s trochu jiným čipem a výbavou, ale nazve si to podobně, jako jiný model, že je to protizákonné? Když nazvu rohlík chlebem a chleba rohlíkem, tak to už je. Jiný tvar, gramáž, složení apod. Na to normy jsou. Je to v tomto případě stejné? Když si vyrobím 3 karty s čipy A1, A2 a A3 a nazvu je každý stejně a odliším to pak někde ve specifikacích (zezadu na krabici např.), tak to jsem porušil nějaký zákon? Morální snad. Za mě je to hnus. Ale pokud nedělají nic protizákonného, tak co my jako zákazníci můžeme kromě toho, že ty modely nebudeme kupovat? Chcete se s nimi snad soudit?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-26 11:56:24
avatar
zjevně nechápeš, když neustále vymýšlíš, jak NV omluvit a jak naopak mě a mě podobné pomluvit že prý nepíšeme objektivně a jsme nějak citově zabarvení ... nesouhlasím, že článek bez citového zabarvení nad fakty jsou čtivější (čtou se lépe) ...

A úplně nechápeš, že opravdu není v pořádku pojmenovat dva zcela odlišné produkty prakticky stejně a že na to skutečně jsou zákony a nařízení, kterými se musí řídit i NV a žaloba nebo minimálně podmět k ochraně spotřebitelů je plně na místě ...
Funin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-26 17:25:42

a kolik už jsi podal na NVIDIA žalob nebo aspoň podnětů k ochraně spotřebitelů, když je to v tomto případě plně na místě?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-26 17:40:34
avatar
dokud to nevyjde na trh jako produkt, tak to nemá smysl podávat, proto také píši, že je ještě čas to jméno změnit (nebylo by to poprvé) ...
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-26 17:41:58
avatar
DD ale blackgray má pravdu. On zcela jasně říká, že se mu to stejně jako mě nelíbí. Nicméně se musíme zamyslet nad tím, jak vlastně NV rozlišuje jednotlivé modely. Pokud podle návrhu čipu a k tomu navržený zbytek GK. Tak je tvé rozhořčení namístě. Pokud však NV značí modely podle jmenovitého výkonu na který má nějaký rozptyl, je její značení v souladu s předem stanoveným rozptylem výkonu v pořádku a může tu GK nazvat v tomto duchu. Můžeme si tady říci, že je to změna pravidel, do kterých se mohou a asi i chytí dost lidí a jak už jsme se tady shodly, nelíbí se to ani jednomu z nás. Napadnutelné to ale asi není. AMD stále značí modely podle návrhu čipu, stejně jako v minulosti NV, to že to nyní NV změnila (nevíme zda je to trvalá změna politiky značení GK, nebo jen pro tuto řadu), udělala v tom lidem guláš. Protože určitě někde na zadní straně krabice to bude ozřejměno. protože NV nestojí o žaloby. Pokud jde o ty citové projevy, tak profesionál a já doufám že by si chtěl, aby si byl za profesionála považován, se k takového projevu vyvaruje. Profík pracuje s fakty a city jdou stranou. Je mi jasné že každý člověk má nějaké sympatie a nějaké averze, ale profesionál se musí snažit v maximální míře toto od práce oddělit. Protože pokud to nezvládne, může se dobře míněná práce změnit v očích čtenáře v agitku.
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-26 20:02:49
avatar
Tak nějak. Proto jsem už ani na další komentáře nereagoval. Nemá to cenu.
Já mám momentálně v PC bazarovou GTX 1070 a pořád čekám, jak se ještě vyvinou ceny a co přijde od AMD na trh. Velmi mě láká RX 6700 XT. Na bazoši už jsem viděl i RX 6600 XT prodávat pod 6 tisíc, což je super cena (otázkou je stav). RX 6700 XT zatím lehce nad 8 tisíc, ale v porovnání s 9400 za RX 6800 to je pořád málo (a naopak mi spadla čelist, že se někdo zbavuje 6800 za ty prachy). Co se týče cen v obchodech, tak tam to nikterak výrazně nepadá. Spíš stagnuje. Tak už aby tu byly ty další modely RX 7700 XT (?) a níže.
Dnes jsem koukal na recenzi R5 7600X a teda čumim. Až na ty teploty. Ale to asi bude holt nový standard.
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-27 14:27:57
avatar
zbavuji se toho tezari, kterej se ty karty davno zaplatili, + ty karty sou celkem utrapeny a najeli tisice a tisice hodin bez prestavky.. proto jsou tak levny.
Janami [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-26 13:16:21

Já bych se na komentáře zde vykašlal. Jsou prostě lidé, kteří nechápou, že "méně je někdy více". Zdejší redakci nepředěláte. Je jaká je. Chodím sem, když se chci pobavit, když si chci prostě přečíst takový ten "IT bulvár". Když se chci něco dozvědět, chodím jinam (kde mohu číst články bez emočního balastu, ale zase nedostanu své "guilty pleasure").
Trace4x10 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-27 18:44:22
avatar
To by mě zajímalo, kam chodíš. Asi někam na Tom´s Hardware, protože české IT weby jsou komplet bulvár. Ale já to chápu, český trh nedokáže uživit čistě IT nebo HW magazín, tak pak ty magazíny musejí psát o blbostech.
hor410 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-26 15:12:52

Tak jasné, jenže to značení se posouvá už nějak moc. Za "chvíli" tu budou už jenom 8099Ti, 8095, 8090Ti, 8085, 8080Ti, 8080 a 8075/8070 bude totální low-end s o 2 generace starším čipem (třeba) + se budou furt prodávat GT1010
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-27 01:12:11

to uz tu bylo ne tak davno..8800 rada byla 8800gt 256mb/512mb, 8800gts 320/512/640mb a gtx. taky dve ruzny jadra v nekolika variantach a 3 ruzny sirly sbernice..pak jeste prejmenovani na 9800gt/gts
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-27 14:25:52
avatar
nebo GTX 970 to byl extrem.. tam primo lhali v tom ze to je 256bit/4GB grafika.. v USA dokonce museli platit lidem odskodny..
Dubik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-26 09:06:45
avatar
Problém je ten , že NVIDIA to stejně prodá.. na PC má dominantní pozici, tak si dovoluje víc a víc.. dokud to lidi kupují skrze značku a její marketing, bude to dělat dál
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-26 11:49:34

AMD preto ma len cca 19% podiel u GPU, lebo nemala dosť kremiku na ich vyrobu, proste konzoli plakali že je ich malo, CPU nestihali vyrabať a proste kremik niekte sa zobrať musel a viac waferov od TSMC nedostali, odskakala si to GPU oblasť.
Lenže teraz sa karta obratila a dosť vela firiem znižilo odber mnostva kremiku.
A tu je voda na mlyn pre AMD, o CPU už vieme že to bude besceler 23-47% narast vykonu od predchadzajucej generacie. Intel ide konkurovať AMD s pretaktovanou 12000 na 10nm to bude neskutočny vyprask...
GPU zatial AMD mlči ale to čo už vieme nevizera že by si AMD pohoršilo, ak daju rozumnu cenu kludne podiel AMD v GPU oblasti môže podskočiť aj na 25-30%
Dubik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-26 15:37:22
avatar
Tak Intel se spíš používá pro práci v IT firmách primárně, takže ten nemá důvod k obavám, že by měl problém s prodejem svých CPU..
Pro běžný uživatele je logicky AMD lepší volba už nějakej ten rok a postupně se dostává i do serverů a tam kde jsou ty pořádný peníze z prodejů..
Na GPU trhu má AMD taky potenciál k růstu pač Nvidia je dominantní až nezdravě moc, snad RDNA3 architektura bude konkurovat dost hlavně cenově..

Mají co zlepšovat hlavně pod RT tam je to tato generace slabota.. tedka třeba hraju Metro Exodus tu rozšiřenou verzi a mam tam dost velký propady když se mění počasí až na 20fps místama hlavně v cutscenach což je dle mě tim ,že se stim RT moc dobře nevyrovnává ta 6800xt a je uplně jedno na jaký nastavení to jede ta hra
Alienware [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-28 08:35:48

A proto byla počas krize nVidia úplně vyprodaná a AMD grafiky se daly v průběhu normálně koupit
friťák [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - RTX 4080 12GB 2022-09-26 10:13:30

To značení RTX 4080 12GB je fakt prasečina a souhlasím s tím, že tohle by prostě nemělo projít. Vždyť to vypadá, že ty karty jsou stejný, jenom je tam "míň giga".

Takže si šmudla řekne, že mu stačí 12GB alespoň hodně ušetří. Pochybuji, že bude někde na krabici varování, že je to úplně jiný produkt...
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-26 14:25:05

Tady na tohle mám jednu otázku. Co si tedy myslí ten neinformovaný zákazník? Jak ví, že mu 12GB stačí? To vzal kde, tuhle informaci?

Jistě chápe, že rozdíl mezi 16 a 12 GB verzí je.
12GB jsou 3/4 z 16GB
Když se koukne na cenovku, tak cena "4070" je - jaké to překvapení - shodou náhod též přesně 3/4 z ceny 4080.
bude si tedy myslet, že "4070" má výkon 3/4 4080? Pokud ano, jak daleko bude od pravdy? A není pak jedno, jak se ta karta jmenuje?

A nebo si tenhle neinformovaný zákazník, co má ale skoro třicet litrů na grafiku najde nějaký test, kde mu ukážou, jaké fps to dává v jeho oblíbené hře a podle toho se rozhodne (a koupí radeon)?


Já prostě tvrdím, že premisa, když se to jmenuje stejně, tak to má stejný výkon nelze očekávat, protože to zcela očividně v názvu má něčeho míň a úměrně míň to stojí.

Zas blbý autopříklad. Fabia s čtyřválcem je úplně jiný kafe, než fábia s tříválcem. Přitom se to furt jmenuje fabia.

Ano. Porušení pojmenovávací konvence je prasárna, nelíbí se mi to, ale nějak mi není jasné, komu že to škodí a koho že to podvádí. Ano, dá se uvést, že 4080 série je již od 900 dolarů místo od 1200, ale kde je to příkoří na zákaznících?

Prostě tahle situace není to samé jako 3,75gb+0,25gb někde bokem vydávané za 4gb. (nebo jak to bylo) Zákazník ví, co kupuje. Proč to striktně brát podle jádra? Proč některé karty mají standardně aktivované jádro s 95% procenty, jiné jsou lite edice s 80% a některé se 100% a říká se tomu XT, nonXT, Ti nonTI atd... To nejsou podvody na zákazníka, který není explicitně varován, že kupuje něco zkripleného? Proč nějakým dovu písmenkům XT/TI mám věnovat větší pozornost než třeba OC v názvu? Mě tedy třeba 12 vs 16 přijde z pohledu neinformovaného jasnější, než nonXT a XT.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-26 20:04:24
avatar
Asi souhlas. Prostě je to další rozbití myšlenky, že podle názvu něco poznáš. Stejně jako u RX 6500XT, kde byla taky velká bouře kvůli nesmyslnému názvu...

Prostě je to případná další lekce pro lidi, že bez čtení recenzí se věci nekupujou ;-)
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-27 14:26:47
avatar
tak 6500XT byla jenom jedna a je to karta za par tisic, zde se bavime o druhe nejvykonejsi grafice teto rady..
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-27 15:36:05

Sice jedna karta, ale v cenové relaci, kde se těch karet prodá mraky proti těm druhým nejvýkonějším = ve výsledku mnohem více uživatelů bylo zmateno.
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-27 19:55:36
avatar
ptal jsem se u jednoho VO a 6500XT byl totalne okrajovy produkt.. skoro nikdo to nekupoval.. kazdej radsi priplatil na 6600XT nebo 6700XT
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-28 17:32:41
avatar
To máš sice pravdu, ale co to mění na tom, co jsem napsal?
Prostě je blbost kupovat kartu podle názvu, protože výrobci žádné tradice názvosloví nedodržují. Naopak se dá spolehnout na to, že když se jim karta nepovede, použijí všechna marketingová kouzla, včetně čachrů s názvem, aby kartu prodali.
Takže se budu opakovat, ale bez recenzí prostě kartu koupí akorát blbec nebo ten, kdo má peněz na rozhazování...
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Nuda :P 2022-09-26 17:07:31
avatar
A ono to jeste nekoho prekvapuje? Imho nektere preslapy nvidie v minulosti byly i horsi, co treba nvidia GPP? Takhle dela ostudu akorat sama sobe..
Na druhou stranu stejne idioticke praktiky se bezne deji v mobilnim segmentu uz dlouhe leta a tam to nikdo neresi? Jako chapu to taky tak, ze mobilni segment je jeste vice konzumka, zamerena jeste vice na "jednoduchost" zakaznika, ale tam jsou taky ty stejne desktopove chipy (mensi), znacene prakticky zpravidla o tridu vyse. Vzdyt to je uplne stejna pitomost
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-27 14:24:57
avatar
nebo legendarni GTX 970 3.5GB
Anarki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-26 18:01:15
avatar
Nie nadarmo sa fanatický užívatelia týchto grafických kariet prezývajú nvidioti. Takéto prešľapy by na normálnom trhu (nie oligipole) stáli značku minimálne poriadny odliv zákazníkov, penicilínomozgovci im ale ešte budú tlieskať a horlivejšie ich kupovať. Veď kto im môže dať viac ako to čo im sľúbi 1 huangova AAA kecárna.
peAce [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-27 12:12:54

Tak to mohla NV rovnou pojmenovat všechno 4090
4090 24GB
4090 16GB
4090 12GB
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-27 14:24:31
avatar
vice mene ano efekt by to melo stejny..
jan333 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-27 13:46:27

posledni dobou mi prijde ze tenhle web je jak zvlastni vysetrovaci jednotka zabyvajici se "zlociny" nvidie + intelu . Kazdy druhy clanek je o tom jak tyto dve firmy podvadi,lzou,apod. Potazmo je uplne jedno zda to je pravda nebo ne pripadne i kterou znacku admin nema rad ,ale cpat to uplne vsude?
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-27 14:24:17
avatar
pokud naka firma klame zakazniky v IT oboru a tohle je IT web, tak by se na to mela IT verejnost upozornit a ta mohla nejak zareagovat.. treba tim ze nebude od techto spolecnosti co neustale lzou svym zakaznikum od nich kupovat zbozi.. jak jinak tyto spolecnosti potrestat?
pcmaker [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-29 20:48:24
avatar
Taky jsem si hned vzpoměl na trik s GTX1060 3GB/6GB. Pořád to budou zkoušet. Dodnes si někteří mí kolegové myslí, že je tam jen rozdíl ve velikosti RAM. Je pravdou, že stejné praktiky zkoušela i AMD se svou RX560 4GB. Detaily se dají zjistit na stránkách AMD ve specifikacích i na e-shopech v popisech, ale koho by to napadlo?
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 289x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 205x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 827x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1153x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1466x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1314x
Komentářů: 6