Nová technologie AMD využívající platformu CPU+GPU jako celek, je problém. NVIDIA to ví.
Jaká náhoda :). Jen pár dní před oficiálním uvedením nových Radeon RX 6000 grafik od AMD na trh, kdy součástí bude nová technologie AMD Smart Access Memory, která dokáže zamíchat výkonem, přichází NVIDIA s „polooficiálním“ ohlášením podobné technologie.
Má to jen více než jeden háček. Teprve na ni začala dělat, nemá a nebude ji mít v dohledné době hotovou, neexistuje nic, podle čeho by se dalo usuzovat, zda bude vůbec fungovat, a jak. O nic z toho ale v tuto chvíli vlastně nejde. Je to jen marketingová strategie NVIDIA, jak se vypořádat s něčím, co ona není schopna v tuto chvíli (možná nikdy) nabídnout, a přitom to může mít velký vliv na výsledek. Každopádně relativně spolehlivý GamesNexus informuje:
Detaily jsou samozřejmě vágní, přesněji žádné detaily neexistují – je to hlavně marketingové oznámení. Je kolem toho hodně otázek. Jak to chce NVIDIA u současné generace vůbec udělat, když k tomu potřebuje HW kontrolu nad designem a některými prvky AMD a Intel platforem, procesorů samotných atd. AMD Smart Access Memory, tedy možnost, kdy CPU může využívat a přistupovat k celé grafické paměti, totiž funguje jen proto, že AMD s tím od začátku počítalo při návrhu svých procesorů RYZEN 5000 a grafik Radeon RX 6000, stejně jako u svých čipsetů s PCIe 4.0 atd. Jinými slovy, AMD s touhle funkční možností přímo své produkty navrhlo, a má přímou kontrolu nad svými sběrnicemi.
AMD Smart Access Memory přitom vypadá v praxi dost zajímavě. Prakticky „zadarmo“ navyšuje výkon (množství FPS) ve hrách bez toho, aby nutně vyžadovala jakékoliv ladění čehokoliv. Jsou hry, kde je přínos malý, třeba jen 2%, jsou ale hry, kde je to 11%. A těch 11% ve 4K je rozdíl výkonu mezi RTX 3080 a RTX 3090. Takže pokud AMD zapnutím „SAM“ na své platformě zvýší výkon 649 dolarové RX 6800 XT výkon o až k úrovni 1500 dolarové RTX 3090 v některých případech, NVIDIA má sakra velký problém …
- Může řešení NVIDIA fungovat, nebo je to další marketingová lež?
V první řadě AMD Smart Access Memory je nový přístup a nová technologie, která není nijak optimalizována pro využití ze strany jednotlivých her, a je teprve na začátku vývoje. Ale funguje natolik, že ji AMD bylo schopno nabídnout. I když ji musíte zatím ručně aktivovat. Není tedy v tuto chvíli zapnuta v základu. Její potenciál do budoucna je otázkou, nicméně ten systém a konstrukce, na kterých staví, je cestou, kterou se nejen AMD ubírá v rámci své komplexní platformy CPU a GPU. Pokud začne být software optimalizován na její využití, mohou být přínosy výkonu mnohem větší, než co uvidíte za několik dní v recenzích RX 6800/6800XT grafik.
V současnosti ale tahle technologie vyžaduje několik věcí. AMD Smart Access Memory je HW záležitost, aby fungovala, potřebuje určité prvky. Potřebujete HW přístup do grafické paměti a komunikaci CPU a GPU, musíte mít upravený BIOS základních desek a další věci. Všechno tohle má AMD, protože vytváří ta CPU, ta GPU i ty čipsety a veškerý SW pro ně. Ale NVIDIA?
NVIDIA vyrábí jen GPU a jen SW pro ně. Nemá procesory, nemá vlastní platformu. Má jen omezený přístup k některým aspektům Intel a AMD platformy. Přesto bych úplně nevylučoval, že je možné přijít s technologií, která může mít alespoň částečný přínos jaký má AMD SAM. NVIDIA má například už dnes přístup k některým aspektům Intel a AMD platforem, například může přepínat mezi integrovanou GPU v CPU a neintegrovanou vlastní grafikou. Takže podle mého se bude snažit tuhle možnost využít. Otázkou je, jak se k tomu postaví Intel a AMD, protože ti musí schválit úpravy BIOSů atd. které budou nezbytné. Ale spíše si myslím, že něco podobného by mělo být zpřístupněno hlavně ze strany AMD a Intel.
Současně nikde není napsáno, že to řešení NVIDIA v téhle generace vůbec bude smysluplně fungovat, a hlavně bezpečně jako v případě AMD řešení, protože znovu opakuji, AMD dělá, jak to CPU, tak to GPU i desku a veškerý SW kolem a novou generaci na to přímo navrhla. Funguje to prostě jako celek. Tohle NVIDIA prostě nemá a nemůže teď nabídnout. Nicméně současně celá technologie, tak jak ji AMD představilo, je stále na začátku vývoje. AMD ji samozřejmě pečlivě testuje, takže teoreticky by mohla fungovat i jinde, než když je teď omezena jen na RYZEN 5000 a Radeon RX 6000 a X570/B550 platformy. AMD ale samozřejmě chce mít vše bezpečně otestované a nebude vypouštět něco, u čeho není schopna garantovat funkčnost. Protože komunikace mezi CPU a GPU a jejich pamětí je dost kritická záležitost.
- AMD Smart Access Memory jako standard u nové generace platforem?
Nelze tedy vyloučit, že podobná technologie bude postupem času běžná. Spíše bych řekl, že je prakticky jisté, že nové generace GPU a CPU s tím budou počítat, protože ten přínos je evidentní.
Otázkou je, zda může nějak rozumně fungovat u současných AMPERE grafik. Podle mě bude v jejich případě fungovat jen omezeně, protože při jejich designu samozřejmě s tím nebylo počítáno. Na rozdíl od Radeon RX 6000. U další nové generace GPU NVIDIA, bych ale funkčnost nevyloučil. Stejně tak je jasné, že Intel sám s něčím podobným také přijde. Takže postupem času bude něco jako AMD Smart Access Memory, naprosto běžnou funkcí a konstrukcí, stejně jako je dnes třeba PCI express.
V tuto chvíli se však snaží NVIDIA marketingově snížit zásadní dopad, který bude AMD Smart Access Memory nepochybně mít. Pokud totiž postavíte proti sobě RX 6800 XT a RTX 3080, tak s aktivním SAM může mít AMD zásadní výhodu. NVIDIA se proto snaží slíbit, že něco podobného nabídne také, i když neví kdy, zda to vůbec bude fungovat atd. přitom si myslím, že to není NVIDIA, která by měla tuhle technologii vůbec vyvíjet. Počkat bude muset na Intel a AMD, až ty tento systém zpřístupní v rámci svých platforem a NVIDIA bude muset přizpůsobit design svých GPU jim. Opak jaksi nedává smysl.
Jak ale říkám, princip, na jakém AMD Smart Access Memory funguje, se podle mě v dalších generacích rozšíří „univerzálně“, protože prostě dává smysl. AMD má dnes tu výhodu, že stále jako jediný výrobce vyrábí platformu výkonných CPU, GPU i čipsetů jako celek, což NVIDA není vůbec schopna nabídnout. AMD tak má prostě náskok a možnosti, jak to FUNKČNĚ a BEZPEČNĚ nasadit jako první. Nesmyslím si ale, že bude blokovat tuhle technologii, pokud bude možnost ji používat v GPU obecně. V tuto chvíli je to jen první generace tohoto konceptu, který je stále ve vývoji, proto je funkčnost a podpora řízeně omezena. Nové polo-oficiální prohlášení NVIDIA tedy berte tak, že je to jediný způsob, jak uklidnit její investory a své uživatele, protože v tuto chvíli NVIDIA není schopna podobnou funkci nabídnout.
Což je problém, když jejím zapnutím v jinak vyrovnaném souboji nových grafik, najednou AMD získá navrch. Těch několik % prostě bude hrát roli a NVIDIA to ví, takže marketingově dělá vše proto, aby zákazníky přesvědčila, že bude mít něco také, i když teď nic nemá a mít možná bude až u té další generace GPU. To ale samozřejmě nemůže oficiálně přiznat.
Jak tedy říkám, podle mě bude rozumně podobná funkčnost součástí další generace NVIDIA grafik hlavně proto, že ji AMD a potažmo Intel, prostě zpřístupní obecně. Ale zatím je to jen má spekulace. V tuto chvíli spolehlivě tahle technologie funguje a bude fungovat jen v případě kombinace AMD RYZEN 5000 + Radeon RX 6000 + X570/B550, potřebujete k tomu i aktualizovaný BIOS, a musíte ji ručně zapnout. Současně žádná hra ani aplikace není nijak optimalizována a s touhle technologií a jejím využitím tedy ani nepočítá. Jakékoliv přínosy jsou tak zatím jen příjemný bonus. Potenciál tu ale prostě je a s náležitými designovými úpravami nových generací CPU a GPU není samozřejmě důvod, proč by neměla podobná technologie fungovat v budoucnu v rámci Intel a AMD platformě obecně. Ale to zatím jen hádám … vývoj všeho je na začátku, AMD je u toho prostě jen jako první, protože ty možnosti má už dnes.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|