NVIDIA nedokáže využít 7nm výrobu. Zůstane na 12nm GRAFIKÁCH a soustředí se na větší výdělky. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Tuesday, 26 March 2019
alt

 

 

 

 

Vystoupení společnosti NVIDIA na GDC a GTC bylo hodně očekáváno. Čekalo se na oznámení 7nm novinek, protože NVIDIA už delší dobu přešlapuje na 12nm, zatímco AMD již několik měsíců prodává 7nm GPU a plánuje brzy uvést další. Bohužel, NVIDIA má jiné plány.

Vzhledem k situaci na grafickém trhu NVIDIA nemá zájem investovat do skutečných technologických inovací na poli výroby, které by jí stály více peněz. NVIDIA raději bude investovat do marketingu a svých marketingových technologií, jakou jsou RTX, DLSS, G-SYNC atd. Tedy investovat do propagace svých produktů. Není to nic moc nečekaného ani nového. Zatímco AMD se soustředí na technologický pokrok, kdy investuje hlavně do výrobních procesů (téměř vždy AMD přechází na modernější a dražší výrobní proces mnohem dříve než NVIDIA), nových technologií pamětí (je spolutvůrce GDDR4/5 i HBM) a do technologií které jsou přínosem pro všechny (FreeSync alias AdaptiveSync, DirectX12/VULKAN alias API Mantle atd.) kdy však AMD na těchto technologických inovacích nevydělává a dává je k dispozici „zdarma“. NVIDIA se soustředí na marketing, podporu vlastních technologií, které většinou nejsou žádným zlepšením a záměrně jsou udělané složitě, a tak aby brzdily obecný vývoj vedle obecně dostupné funkčně prakticky stejné technologie, ale prezentuje je jako výhodu a prodává je tak.  

Vidíme to prakticky s každou novou grafickou technologií. AMD uvede skutečné technologické inovace, které však pochopitelně nemají v soudobých hrách využití, takže nová generace technologicky zaostalejších NVIDIA karet nijak výkonově nezaostává. Nicméně po cca 2 letech je vše jinak, technologicky vyspělejší a lépe vybavené Radeon grafiky soudobé konkurenční NV už znatelně překonávají. NVIDIA však prodala více karet, protože místo do technologických inovací investovala do podpory jejich prodeje, tedy marketingu. Bohužel tato dlouhodobá praxe znamená, že konkurenční prostředí přestává fungovat. A tak dnes NVIDIA může prodávat novou generaci karet, která prakticky nenabízí žádné zásadní zlepšení klasického výkonu proti téměř 3 roky starému předchůdci, ale NV si naúčtuje více peněz, a to i když nová karta má třeba méně paměti než předchůdce atd. Cílem NVIDIA není nabídnout lepší karty a lepší užitnou hodnotu pro uživatele, cílem je více vydělat. A to s RTX podle svých vyjádření plní.

NVIDIA tvrdí, že RTX grafiky vydělaly více po svém startu, než PASCAL karty. Někteří si mylně vydanou statistiku NVIDIA vyložili jako že RTX karet se prodává více než PASCAL, ale to není to, co NV tvrdí. Už dříve dokonce přiznala, že RTX se prodává hůře. Nicméně protože stojí o mnoho více, NVIDIA vydělala na tom menším objemu prodaných karet více než na starší generaci. NVIDIA si navíc pohrála se statistikami, záměrně vynechala některé GTX PASCAL modely a najednou tak RTX vypadá jako velký úspěch (i když i hospodářské výsledky NV a velký propad hovoří o opaku).

  • NVIDIA nemá a nebude mít 7nm GPU zatím.

Asi největší zklamání z vystoupení NVIDIA zavládlo po oznámení, že NVIDIA nemá v tuto chvíli žádný 7nm návrh pro GPU. Očekávalo se, že NVIDIA představí alespoň koncept nebo plán na nějakou technologicky pokročilou novinku, ideálně pro 7nm nástupce VOLTA.

Společnost NVIDIA slovy svého šéfa tvrdí, že 7nm výroba nic zajímavého nenabízí, a tak nevidí důvod k tomu ji využít a nabídnout na ní nějaké produkty. Je to samozřejmě jen další výsměch šéfa společnosti NVIDIA komukoliv, kdo o věcech něco ví. 7nm výroba je „k ničemu a nepřináší podle NVIDIA nic zajímavého“ proto, že NVIDIA ji není ochotna/schopna ji využít. Pokud by už něco 7nm vyráběla třeba GTX 1600 sérii GPU, určitě by šéf NVIDIA tvrdil, jak je 7nm výroba super ;).

NVIDIA by samozřejmě dokázala nabídnout 7nm GPU, jenže má pravdu v tom, že 7nm výroba je mnohem dražší než 12nm. Pokud by tedy třeba mainstreamové GTX 1600 NVIDIA místo 14nm nabídla na 7nm, měla by na těch kartách mnohem nižší marži, i když by ty karty mohli být třeba ještě o 15-20% lepší než jsou. Proto pro NVIDIA není 7nm proces výhodný. Nicméně reálné výhody proti 16/14/12nm procesům jsou značné, ostatně už AMD s jeho Radeon VII a VEGA 20 více než demonstruje, jak obrovský přínos 7nm výroba je a co dokáže udělat s velikostí, efektivitou a výkonem GPU postaveného navíc původně jen pro 14nm proces.

Důvodem proč NVIDIA nenabídne 7nm grafiky v dohledné době je, že pro mainstream by se dostala do pozice AMD, tedy obětovala by velkou část marže, což si NVIDIA vzhledem k poklesu příjmů nechce dovolit. AMD navíc historicky prakticky vždy nový výrobní proces využila klidně i 1-2 roky dříve, než na něj pak přešla NVIDIA. A situace se tak evidentně vrací do starých kolejí.

Proč mluvím o mainstreamu? To je druhý a hlavní důvod, proč od NVIDIA 7nm grafiky jen tak neuvidíme. NVIDIA jednoduše reálně nedokáže výhody 7nm procesu dnes využít. Pro dražší produkty, kde by dával smysl a dokázal by se v pohodě zaplatit, jej prostě nedokáže použít. NV u TSMC používá pro VOLTA/TURING grafiky 12nm výrobu s vlastními úpravami. Proces specializovaný na výrobu obřích velkých monolitických čipů, které dnes NV produkuje. Jistě víte, že čipy NVIDIA mají dnes běžně kolem 500, 600, 700 a ten největší až přes 800mm2. Čistě technologicky po stránce efektivity výroby NVIDIA zaostává za AMD o generaci, protože aktuální 7nm VEGA 20 má více než dvojnásobný počet tranzistorů na mm2 a nabízí výkon na který NV potřebuje dvojnásobně velká GPU. Jenže NVIDIA nedokáže svou současnou konstrukci 12nm GPU přenést na 7nm výrobu. Není totiž prostě možné vyrábět 500 až 800mm2 velká 7nm GPU! A NVIDIA, pokud by měla nabídnout další výkonové zlepšení a skok, tak by potřebovala vyrobit právě tak velká GPU, protože přechod na 7nm z 12nm sice zmenší velikost čipu, ale pokud současně navýšíte počet výpočetních jednotek, tak zase budete na té současné velikosti čipu. AMD u VEGA 20 počet jednotek nenavýšilo, proto je schopno jej vyrábět, protože výsledná velikost je na úrovni mainstreamového GPU, ovšem s výkonem high endu.

  • 7nm od NVIDIA jednou dorazí …

Je tak velmi pravděpodobné, že NVIDIA bude mít se 7nm GPU zpoždění minimálně 1,5 roku za AMD. Pravdou totiž je, že NV chtěla původně využít 7nm, ale ten měl být původně jiný a lepší než ten, který nyní TSMC nabízí. V současnosti navíc NVIDIA využívá situace na grafickém trhu, která jí dovoluje nabídnout novou grafickou generaci s minimálním zlepšením a často i za vyšší cenu. Spousta zákazníků se rozplývá nad výkonem a cenou GTX 1600 série či RTX, přičemž jaksi zapomíná, že prakticky stejný výkon a poměr cena/výkon tu máme u starých Radeon RX 500/VEGA nebo i PASCAL série už 2 roky. A o to jde. Zákazníci dovolují, aby tohle prošlo, protože drtivou většinu z nich ovlivňuje velmi jednostranný marketing, kterému jsou vystaveni. NVIDIA dlouhodobě záměrně tak investuje do marketingu a ten evidentně funguje. Samozřejmě by ty peníze mohla investovat do přechodu na 7nm a do dalších skutečných technologických posunů, které by byly přínosem pro zákazníka, ale to není styl podnikání NVIDIA. Proto z její strany 7nm GPU hned tak neuvidíme.

Určitě se však jednou dočkáme. 7nm proces teprve začíná. Fakt že na něm AMD už loni dokázalo vyrobit VEGA 20 jádro, je skoro zázrak, protože výroba je stále v plenkách a bude následovat několik vylepšení a generací. Takže určitě se 7nm GPU od NVIDIA také dočkáme, ale velmi pravděpodobně o nich NV začne mluvit až tak za rok. V té době už samozřejmě AMD bude dokončovat druhou generaci 7nm GPU a nástupce 7nm NAVI, přičemž RX NAVI dorazí na trh už za pár měsíců.

Otázkou je, pokud by AMD vyrobilo nové NAVI jen tím podstatně levnějším 12nm procesem místo podstatně dražší 7nm výroby (i když s dalšími přínosy), a investovalo ty extra peníze co by stála 7nm výroba po vzoru NVIDIA do marketingu a prodeje karet, zda by na tom nebylo lépe. Asi ano, ale tohle zase evidentně není styl AMD. Společnosti AMD a NVIDIA jsou extrémně rozdílné firmy myšlením, stylem, vystupováním, zaměřením, chováním a přístupem k zákazníkům. Lidé jsou různí a firmy jsou stvořeny lidmi, proto ty rozdíly být prostě musí. Bohužel za situace, kdy máme na trhu jen tyhle dvě firmy, je tím prostředí negativně poznamenáno. Přístup NVIDIA se samozřejmě zcela legitimní, nicméně fakt že firma, která sebe sama označuje za vynálezce GPU a velkého inovátora tvrdí, že mnohem modernější a lepší výrobní proces prý nic nepřináší a nebude na něj zatím přecházet, i když konkurence už dávno 7nm GPU vyrábí, mluví sám za sebe a neříká nic hezkého … prostě NVIDIA ve své pozici a postavení už dávno měla 7nm grafiku mít a předvádět ji, ne-li běžně prodávat. Nemá. A tak nastupují výmluvy a plácání nesmyslů.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
shadowmage [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-27 18:38:02
avatar
Kdyby Nvidia nekoupila v roce 2000 3dfx i s jeho patenty a vývojáři, tak toho na poli 3D grafiky moc nemá. Riva TNT a GeForce MX a 256 měli proti prvním herním Radeonům ten obraz dost vyblitý a o stínech a odrazech se nedalo mluvit vůbec. Když jsem z GeForce 256 přešel na Radeon 8500, tak takový Soldier of Fortune 2 byl rázem úplně jiná hra. Změna nastala po převzetí 3Dfx. Takže označovat se jako vynálezce GPU mi přijde dost drsné. AMD alespoň tím, že nechalo název Radeon přiznalo, že bez převzetí ATI by toho v rukou na poli grafiky moc nemělo. Takže aby se jim Navi podařilo bych jim moc přál, nabídka grafik pro notebooky je v současné době tragická v obou táborech, v desktopu ve velké bedně člověka chlazení tak netrápí, měl jsem v historii už horší topení. Ale v noťasech je to neřešitelné
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-28 13:49:51

Co já si pamatuju, tak mizerný obraz měly všechny karty Nvidie až do příchodu DX10. Ještě GTX 7800 měla proti soudobému Radonu X1900 velice mizerný obraz. Jakmile ale přišla rodina GTX 8800, tak se to srovnalo. Obecně od té doby Nvidia převzala otěže i z pohledu tržního podílu. Posledním důstojným konkurentem Nvidie bylo Ati. Jak se z toho z toho stala grafická divize AMD, tak to šlo do kopru.

Jinak co se týká 3Dfx firmy a jejích karet ... byla to právě Riva TNT, která znamenala skutečnou konkurenci pro tyto karty. Karty 3Dfx nějakou kvalitou obrazu nikdy neoplývaly a dlouho byly omezeny jen na 16bit barvy, v podstatě firma 3Dfx ani nikdy nedodala na trh DX7 kartu, všechny její karty zůstaly u DX6. Ta firma jenom využila krátké díry na trhu, kdy dodávala 3D akcelerátory jako přídavek k tehdejším 2D kartám a měla výhodu v tehdy unikátní podpoře API Glide. Jakmile probralo DX a OpenGL a jakmile se pokoušela o komplexní čipy s 2D po vzoru Rivy TNT nebo Ati Rage 128, tak šla do kopru, protože ty karty byly mizerné. Riva měla nejlepší výkon v 16bit barvách, Rade 128 zase při vyšším počtu barev a s příchodem DX7 karet Voodoo karty neměly šanci.

Takže nespojoval bych to s 3Dfx ... akvizice proběhla v podstatě v roce 2001 a první karty s kvalitním obrazem Nvidia vydala až o 5 let později.
martin.666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-28 09:35:56
avatar
pokud se nepletu tak pár měsíců před tím než Nvidia uvedla RTX karty tak taky říkali že hoodně dlouho žádné nové karty nebudou .. to že 7mn karty nebude mít za mesíc či dva neznamená že nebudou ani za 3-6 měsíců tomu se říká marketing ...když by už nyní říkali že v červenci například začnou prodávat nové karty na 7nm tak by jim nejspíš klesly prodeje současných karet ... stačí trochu uvažovat a podívat se do nedaleké minulosti na to jak se k víceméně podobné otázce ( tedy jestli budou nové karty) stavěla Nvidia minulý rok před uvedením RTX karet
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-28 07:23:16

Na to by som si tiež nevsadil že nvidia bude mať prvi čip na 7nm procese až 2021 Moje informacie je tohtoročne leto. nvidia začala vyrabať 7nm čipi v tom istom čase ako AMD a žeby ich mali na sklade 1,5 roka a nechali na nich sadať prach a celi trh by nechali 1,5roka AMD sa mi zda nepravdepodobne
Caveman0305 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-27 18:57:06
avatar
Je krásný ze Radeon VII je na 7nm.Zní to dobře..ale nas zajímá výsledek. Opravdová TOP Grafika přijde příští rok. Počítám ze dorovna či mírně překoná RTX 2080TI. To uz ale budem vyhlížet nástupce dnešního TOP modelu Nvidia.Takhle je to stále.. Furt stejný příběh.Uvidíme s čím přijde INTEL. Snad trh Grafik dostane novej Impuls.Jinak se nestane prostě opět NIC.
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-27 20:26:04
avatar
Citace:
Otázkou je, pokud by AMD vyrobilo nové NAVI jen tím podstatně levnějším 12nm procesem místo podstatně dražší 7nm výroby (i když s dalšími přínosy), a investovalo ty extra peníze co by stála 7nm výroba po vzoru NVIDIA do marketingu a prodeje karet, zda by na tom nebylo lépe. Asi ano, ale tohle zase evidentně není styl AMD.


Ja si nemyslim, ze by to pro AMD mohlo prinest neco dobreho. Domnivam se, ze tu "tvarnou" cast uz ma zahackovany marketing nvidie natolik, ze "stejnou" zbrani by mensi a financne slabsi firma tyhlety uzivatele pretahovala jen velice obtizne. Naopak verim, ze by si tim spise akorat nakrkla tu zbylou cast jejich stavajicich uzivatelu, kteri davaji prednost tomu jejich pristupu. Osobne si velice cenim toho, ze AMD k veci pristupuje odlisnym zpusobem nez nvidia a vazne bych si nepral, aby svuj kurz namirili do stejnych koleji. Ja porad naivne verim, ze ten styl "maximalizace zisku za kazdou cenu" se z dlouhodobeho hlediska jednou musi vymstit.
Marcel19751 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-27 22:18:10

všichni dneska chtějí maximalizovat zisky do takových výšin,až je to nechutné a proto podpořím firmu,která má jiný přístup, pak jsem ochoten nakoupit,ikdyž vím,že můžu koupit i s lepším poměrem cena výkon.Mám nově Ryzen 2200 G s RX 580 a ikdyž vím,že efektivita zaostává.koupil jsem i notebook s ryzen 2500 U ikdyž se za podobné peníze v různých slevových akcích nabízel výkonnější Intel+výkonnější NV grafika. můžete nás nazývat za hlupáky, ale pokud by nebyli zákazníci jako já,tak, už tu dávno máte jen Intel s NV za dvojnásobné ceny a proto ostatní se tady mohou vychvalovat jak dobře nakupují a jak jim to dobře myslí, když vynechají ten shit produkt od AMD. Pořád jsme to my kdo může ovládat trh s tím, že jsme to my komu dáme vydělat. Bez nás jsou nic a tak nebuďte ovce, když se Vám zdá, že Vás někdo bere na hůl. nemusíme kupovat...musíme akorát umřít. Češi jsou v tom mistři jak se nechat okrádat. Nedávno mi přišlo,že zvyšují cenu elektřiny místo 1150 Kč za KWh na 1800 Kč. Samozřejmě zkoušejí zda se ozvete. Ani jsem se neozýval, ale rovnou jsem přešel za 1350 Kč jinam. Jak dlouho pak otravovali, že by to za těch 1250 Kč šlo. Typicky České
je odkývat to a tak jo a zas to podepsat. Já takové věci beru jako kdybych přistihl kapsáře jak mi krade peněženku s tím, že jako sorry nechtěl jsem ti vzít všechno něco bych ti tam nechal. Dokud nás takových bude jen pár tak se na trhu nic nezmění a tyhle velké firmy se dál budou na nás pakovat víc než je zdrávo.
Patt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-27 22:16:01

Takže prvně napíšeš, že jsi měl možnost koupit za stejné peníze výkonnější variantu a pak napíšeš, že jsou lidi ovce a někdo je bere na hůl....Moc tomu nerozumím.
Marcel19751 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-28 08:01:53

já myslel, že je to srozumitelné koupil jsem z mého pohledu o něco hůře,abych podpořil firmu,kterou chci podpořit a nepřiléval peníze do chřtánu firem, které se chovají na trhu arogantně a marže 40-45 % je jim málo potřebují 55-60% a kdyby tu AMD nebylo tak jim bude málo i 70% o to jde. AMD tu bude, když něco od nich koupím.
Patt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-28 09:58:14

OK. Je to každého věc co si koupí a jaký k tomu má důvod.
Pro mě ty firmy znamenají jen fabriku na karty. Nic víc, nic míň. Jetli má marži 40, nebo 100% je mi celkem jedno. Pro mě je důležitý výsledný produkt. To znamená - mám produkt A a produkt B. U každého si porovnám pro a proti a vyberu si, co je pro mě lepší. Jenže většina lidí se nechá buď strhnout davem nebo nemají na věc svůj názor a berou názor druhého. Stejně tak neřeším marže škoda/Ford, Samsung/LG, AEG/Miele adt....A chování na trhu? Nevím co máš na mysli.
Marcel19751 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-28 10:28:07

Já to řeším tam, kde je mizerná konkurence. Telefony tam si můžu vybrat s x výrobců. Takže,když to někdo nezvládne tak nastoupí další. Díky konkurenci si i můžu vybrat.
Co myslíte, když úplná většina koupí Intel a GK Nvidia a AMD padne(vím,že Vás to nezajímá,ale nicméně se vás to dotkne).
Jaké ceny produktů pak budou,když,už teď Nvidia předvedla generační skok po 2,5 letech 1080 Ti na 2080. Výkon navíc cca 5% cena vyšší. Co asi předvede, když, už nebude nic bránit roztáhnout se úplně. Pokud by zákazník nakupoval jen jako popisujete tak prostě AMD nebude a OK pokud Vám nebude vadit,že budou mít třeba 100% marži s tím,že střední třída nebude za 8000 Kč ,ale třeba za 12000 Kč tak je vpořádku mě by to vadilo nemít možnost výběru.
Patt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-28 11:06:43

Jenže taková situace tu není že ne...Je to pouhá spekulace. Myslím (a je to jen má domněnka), že by do toho skočil antimonopolní úřad. Jinak 1080Ti vs 2080..Výkon je vyšší o 5%, ale cena je stejná. Já to neobhajuji, že je to správně. Jsme zvyklí na to, že je výkon vyšší o 30, 40% za stejnou cenu. Nicméně je nasnadě stejná otázka, kterou jsi položil ty. Co by se stalo, kdyby 2060 byla za 7k, 2070 za 10k, 2080 za 15k a 2080Ti za 23k? Všichny by byli happy, ale AMD by mohlo zavřít krám. Z tohoto důvodu si myslím (a je to opět jen má domněnka), že si to Nvidia nemůže dovolit, protože by s tím mohl mít antimonopol problém. To znamená, že ty musíš prodávat produkty za cenu "obvyklou", což můžeš porovnávat u dvou firem v tomto případě. Takže pokud jeden prodává produt za 10k a druhý za 11, tak je to ještě asi ok. Al pokud bude jednen prodávat produkt za 10k a druhý za 15, tak už by s tím mohl být problém. To, jestli má jden marži 30% a prodává za 10k a druhý má marži 60% a prodává 10k je jen otázkou nákladů té dané firmy na daný produkt. Resp. tady je zmiňováno, že Nvidia sype hafo peněz do marketingu, na který AMD nemá love a přitom má vyšší marže. Jsou to různé veličiny a ty firmy nedělají jen grafické karty. Je to spleť všech možných produktů, služeb, obchodu atd, do kterých my nevidíme. Každá firma může účtovat jinak své náklady na výrobu, obchod atd...
Patt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-27 22:32:23

Osobně si myslím, že Nvidia se bude pomalu ubírat malinko jiným směrem. I když bude pořád vyrábět karty, tak už se nebude snažit rvát dopředu a bojovat o to pomyslné vítězství. Jasně to naznačila koupí Mellanoxu. Tam šly obrovské peníze, tudíž je potřeba něco skrouhnout. To co je nám tu podsouváno, že Nvidia místo do vývoje investuje do marketingu, je pouhá spekulace a domněnka jedince. Celkem mě přestává bavit neustálé spekulování....A proč za to může Nvidia? Nvidia je samostatná firma, která si může dělat co chce. Jestli se rozhodne, že dalších 10 let bude dělat karty jen a pouze na 12nm, tak je to pouze její věc. Má k tomu své důvody- pro Nvidii to neznamená v tuto chvíli velký posun. Prostě to nedokážou, tak to nebudou dělat. Co je na tom špatného? Přiznat si, že na něco nemám?
Jako tento článek je fakt mimo. Nvidia neudělá 7nm karty, tak je špatná a brání ve vývoji....WTF???? Však jen houšť. Ať AMD jede jak pila. Ať nám tu nasype 7nm, 5nm atd karty. Nvidia ať si dělá co chce. Ale rozhodně ji nebudu za to pomlouvat. Každá firma nechť si dělá co uzná za vhodné.
A marketing? Jen člověk bez vlastního názoru si jde koupit hrnce z promoakce od šmejdů. Naučme se udělat si názor na věc sami a ne brát to, co nám kdo kde napíše, řekne, ukáže...Ať je to AMD, Nvidia, místní DD, samsung, LG, atd...
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - armagedontek 2019-03-27 22:33:55

Souhlasím. Máš to srovnaný klobouk dolů.
AMD sice prohrává v aktivním marketingu, ale jejich přístup se nedá koupit ani prodat. Pokud by toto ztratili, tak se časem už neproberou a značka zlaciní a pokud budou hrát 3 housle (Intel, NVidia - hypoteticky), tak by mohli skončit jako tuctová společnost a jejich současní zákazníci by se od nich odvrátili.
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-28 04:23:37
avatar
Ehm, trošku bych ubral na nVidia hate.

Jinak 12nm vs 7nm ve skutečnosti není až tak velký rozdíl (přesně 5nm, že ).

Jo jasně, že to pomůže, ale ten skok ve výkonu není až tak moc.

Plus tu máme RTX, respektive jeho "free" varianty ve formě DX12 raytracingu.

To se bude používat v budoucnu. Být nVidií, tak nadesignuju pro 7nm (či méně), něco co bude fakt future proof a raytracing ready (ne jako ten RTX pokus).

Další věc, nVidia prakticky vlastní výpočetní trh, tam předpokládám, že bude další karta (možná těch 7nm), už proto, že se jim to docela vyplatí.

V podstatě i já mam teď Titan Xp (jo vim, děsně fuj) protože jedno výpočetní centrum přecházelo na Titan V (Titan RTX tak nějak nejsou v zájmu zřejmě co sem pochopil).

Mimochodem, nemam pocit, že by se AMD nějak zasloužilo o třeba budoucnost raytracingu. I ten FreeSync je jen proto, že nVidia udělala G-sync. To samé PhysX, extra simulace vlasů v TR. Věci co ano, mají AMD ekvivalenty (či spíš free ekvivalenty). Ovšem až potom co je nVidia uvedla.

Pro mě je naprosto fajn, když nVidia vytáhne nějakou novinku, zpracuje ji tím svým nepřístupným způsobem, vydělá na tom balík a o nějaký kus později všichni dostanou free verzi (třeba od AMD). Protože, kdyby inovace závisely na AMD, tak nejspíš moc nebudou..
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-28 13:54:08

Ono záleží, jak ta označení chápete. Ono 12nm proces i 7nm proces jsou jen marketingová označení. 12nm proces je v podstatě na úrovni Intelova 14nm a 7nm proces je v podstatě na úrovni 10nm Intelu. Takže když to srovnáme do stejné škály dle Intelu, tak je to lepší 14nm proces versus standardní 10nm proces. Takže opravdu to takový rozdíl zase není.
AMD mí GPU na 7nm, ale stejně má problém konkurovat 12nm GPU Nvidie a ještě má i tak obří spotřebu.
Nvidia aktuálně nevidí v AMD velkou konkurenci, tak nemá důvod na 7nm nějak spěchat. Přechod na nový proces stojí peníze, proč s tím spěchat, když vás k tomu nic netlačí?
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-28 16:31:49
avatar
Jo, vím, že od cca 14nm jsou ty označení víceméně orientační a neodopovídají tak úplně realitě.

Rozdíl mezi 7nm a 14nm pro AMD je 15% výkonu (to je cca rozdíl mezi Vega 64 a Vega 64 "2" - tedy Radeon VII).

Ono by to mohlo být značně víc, ale chtělo by to dost velký kus křemíku, otázkou je jak snadné je dělat větší kusy na 7nm procesu. Co sem tak pochopil, tak to je hodně drahé a hodně těžko realizovatelné. Což nejspíš bude důvod proč AMD udělalo jen die-shrink a nechalo to zatím být.

Předpokládám, že se nVidia probere v případě, že Navi bude úspěšné (jakože fakt úspěšné, ne že to jen dotáhne RTX 2080 Ti).

Upřímně si myslím, že na to jdou jak AMD tak nVidia blbě.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-28 16:49:46
avatar
Radeon VII je spíše "VEGA 60" má méně aktivních jednotek než VEGA 64. jede také na konzervativních taktech i napětí kvůli stavu 7nm výroby, potenciál je větší .... rozdíl mezi VEGA 64 a Radeon VII je 25%
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-28 18:02:04

Nechápeš AMD politiku. Pokud čekáš NAVI s výkonem RTX 2080Ti, tak jsi totálně mimo. Promiň. Nezapomínej, že AMD dělá jak CPU, tak GPU jako komplet platformu s jejich rozpočtem ...
Pokud bude NAVI jako efektivní mainstream nové generace s výkonem Vega 64 za nižší cenu, tak to bude úspěch.
Čteš vůbec aktuality ve světě, nebo jen tak hádáš
Dirtrix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-28 06:30:57

Už jsem myslel, že jsem článek přečetl, protože byly zmíněné všechny hlavní body o nvidia kartách (jak AMD pracuje pro lidi a s nižším rozpočtem dokáže představit lepší produkt na lepší technologii), a pak jsem zjistil, že jsem teprve v půlce...
phv [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-28 15:21:25

No nevím.
Když srovnám RX590 vs 1660ti, tak ta nvidia za poloviční spotřebu podá větší výkon.
Tak nevím, kdo výrobní procesy nezvládá.
Já jako BFU dám raději méně peněz za kartu s poloviční spotřebou a větším výkonem. A je mi jedno, jakým procesem je to vyrobené. NVIDIE naopak dokazuje, že proces výroby zvládá na výbornou.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-28 16:27:12
avatar
no to je hezké že srovnáváš produkty různých generací ... to bys taky mohl srovnávat jablka a hrušky

RX 590 je POLARIS architektura, jen vylepšená RX 580 vyrobená 12nm místo 14nm a sama RX 580 je jen vylepšená původní RX 480 tedy záležitost stará 3 roky.

GTX 1660Ti je úplná novinka na zcela nové architektuře na vylepšeném 12nm procesu s novou generací pamětí (GDDR6) atd.

Takže tě omlouvá jen to, že jsi BFU .... jinak srovnání RX 590 a GTX 1660Ti je z hlediska technologií nesmysl, protože to nejsou generační konkurenti. Srovnávat můžeš z hledisak výrobní efektivity a vyspělosti soudobé generace, což v současnosti je jen 7nm Radeon VII postavená proti RTX 2080 ...
phv [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-29 09:11:50

Ano, ale z hrušek jablečný kompot prostě neuděláš.
Když za 7000 koupíš od jednoho výrobce kartu A a od druhého výrobce kartu B.
A ta karta A má větší výkon a poloviční(nebo o 1/3 menší) spotřebu, tak není co řešit.
Je úplně jedno o jakou generaci karet se jedná. Je důležité co za těch 7000 dostaneš. A výrobce B nemá prostě čím v main streamu konkurovat.
7mm v proces v případě výrobce karty B bych přirovnal k superlativu - čím víc pruhů, tím víc Adidas.
gard [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-28 21:01:37

Ono to taky může býti takto - Nvidia vůbec nemá v plánu vydávat nějaké produkty na 7nm procesu se současnou imerzní litografií od TSMC, ale čeká na EUV proces. EUV proces TSMC, ani EUV proces Samsungu nebudou k sériové výrobě větších čipů vhodné dříve než za rok.
martin.666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-03-29 20:25:34
avatar
také je možné že relativně menší čipy jako je TU116 z GTX 1660 Ti a TU106 z RTX 2070 ( možná i TU104 z RTX 2080) bude možné už v druhé polovině roku na 7nm EUV víceméně bez problémů vyrábět, přecejen na 7nm budou menší ( např. Vega 20 7nm z Radeon VII má 331 mm vs Vega 10 14nm z Vega 64/56 má 495 mm
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 608x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 403x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 909x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1177x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1504x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1335x
Komentářů: 6