Ústup z nejdůležitějších segmentů grafického PC trhu znamená nutnost soustředit se jinam.
Společnost NVIDIA se v posledních dnech opět vyjádřila ohledně svých plánů a směřování. Budoucnost NVIDIA se v oblasti spotřební elektroniky točí hlavně kolem TEGRA platformy a v oblasti vývoje grafik je to HPC a profesionální segment.
Jak víte, společnost NVIDIA je vývojem vytlačována z klasického grafického PC trhu, protože na rozdíl od Intelu a AMD nemá, kam by svoje grafiky integrovala, takže nemůže nabídnout na PC platformě APU procesor. A protože většinu grafického trhu tvoří levné hlavně integrované a low endové grafiky, které dnes nahrazují po všech stránkách právě grafické karty v nové generaci APU procesorů Intel a AMD, musí NVIDIA hledat jinou cestu. V současné době už se NVIDIA propadla na 17% podíl a už delší dobu je až třetí za druhým AMD s 21% a vedoucím Intelem s 61% podílem v oblasti grafik pro PC.
Ztrátu integrovaného segmentu NVIDIA není schopna při dalším soustředění jen na PC platformu vykompenzovat a s příchodem stále silnějších integrovaných grafik v procesorech postupně zmizí i klasické low endové grafiky, které tvoří hlavní část příjmů ze segmentu běžných spotřebních neintegrovaných PC grafik. NVIDIA tak logicky omezuje své aktivity na poli spotřebních PC grafik, což je vidět i na podpoře vývoje nových her a tak dále. I když se nemusíme bát, že by NVIDIA klasické grafické karty opustila v nejbližší době úplně. Tvoří totiž největší část jejích příjmů, i když nejsou tak ziskově zajímavé, jako profesionální grafiky do HPC segmentu a nerostou, spíše jen stagnují, na rozdíl od TEGRA platformy. Na HPC se NVIDIA zaměří i se svou upravenou grafickou architekturou KEPLER, vycházející ze současné FERMI. Samozřejmě tomu odpovídá zaměření a směřování aktivit celé společnosti. NVIDIA hledá způsob, jak této orientace GPU mimo běžný spotřební segment využít i v něm.
Aktuálně prozrazuje, že zkoumá možnosti technologie Streamování, tedy vlastně Cloudu v domácích podmínkách. Například by váš hlavní PC s pořádnou grafikou pěkně makal naplno a vy byste si mohli skrz bezdrátové připojení užívat jeho výkonu a hrát třeba na tabletu prostřednictvím streamování někde venku. Myšlenka zajímavá, ale řekl bych, že to má ještě mezery. Proč by třeba majitel high end PC s High end grafikou hrál na mrňavém Tabletu? Ale je to způsob jak využít profesionálního a HPC směru, kam jsou technologicky a architekturou nové grafické čipy NVIDIA směřovány, i když si myslím, že spíše než domácí Cloud budou využitelné v nějakých pronajímatelných CloudSlužbách, například jako je Onlive, které právě hry streamuje.
U spotřebního segmentu už NVIDIA dávno dala najevo, že architektura x86 PC je prý zastaralá a mrtvá, i když ostrá vyjádření o tom, že brzy její GPU pohřbí beznadějně zastaralé procesory Intel, už naštěstí neventiluje – ono také od té doby spadla z 30% podílu na grafickém trhu na 17%, takže pohřeb se odkládá na neurčito. Pravým důvodem, proč pro NV není segment běžných PC tolik zajímavý, už jsem ale vysvětlil výše. Prostě nemá s čím konkurovat AMD APU a Intel APU procesorům s grafikou, které tvoří a tvořit budou drtivou většinu PC platformy. A většině běžných uživatelů budou tyto grafiky více než stačit – ostatně když doteď mnoha stačily integrované grafiky s třetinovým výkonem klasické low endové s podobným výkonem, jako mají ty nové integrované grafiky v procesorech. NVIDIA tak hledala a našla jiný spotřební segment, na který se soustředí. Sem přesunula i své aktivity po ukončení některých aktivit (čipsety a integrované grafiky) ve spojitosti s PC a směřuje sem i svou podporu herních vývojářů. Ano je to SoC ARM platforma TEGRA, která brzy dostane třetí generaci a už dokonce 4 jádra. Pro ni by NVIDIA v roce 2012 měla podle svých slov ráda tak 50 her. NVIDIA také pracuje na projektu DENVER, který by měl konkurovat výkonem alespoň běžným x86 APU procesorům Intel a AMD, jenže na případné výsledky tohoto projektu si ještě pár let budeme muset počkat.
NVIDIA ale opět dává jednoznačně najevo, že její hlavní starost ve spotřebním trhu už nejsou běžné spotřební herní grafiky, ale platforma ARM TEGRA, která by ji měla živit především. Na poli GPU je hlavním zájmem HPC segment, tedy profesionální segment, kde hodlá pokračovat i v orientaci na vlastní CUDA GPGPU platformu. Čipy architektury KEPLER se ale letos určitě neobjeví, když půjde všechno dobře, tak se v závěru roku teprve začnou vyrábět, takže grafik se dočkáme až nejdříve na přelomu Q1 a Q2 příštího roku. Opět jako první půjdou vyšší modely, tedy nástupce GTX 470/570 a GTX 480/580 a hlavně jejich TESLA a Quadro alternativy pro profi segment. Pokud jde o TEGRA, tak rok 2012 je rokem TEGRA3 se 4 jádry, která nejprve bude vyráběna 40nm, posléze ale 28nm a ta už by měla zamířit i do SmartPhone. 40nm Tegra3 by se už snad na konci roku měla objevit v prvních tabletech.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|