Firma Nvidia dnes oficiálně uvedla 3-way SLI zapojení. Tedy spojení tří karet do systému SLI. Známe i první testy.
Již delší dobu víme, že Nvidia pracuje na spojení tří grafických karet do systému SLI. Jistě, máte pravdu, že tři grafiky je nuda, protože v SLI už fungovaly i čtyři grafiky v QuadSLI. To ale spíše nefungovalo, než fungovalo a Nvidia od QuadSLI prozatím ustoupila a vrhla se po dvou kartách na odladění spojení tří karet. Výsledkem je právě dnes oficiálně představené 3-Way SLI.
Zdá se vám zapojení dvou karet v SLI nudné, fádní a výkonově nedostatečné? Máte-li dostatek peněz a tři karty typu 8800GTX nebo 8800Ultra, čtyřjádrový procesor na 3,0Ghz minimálně, 1000W zdroj a odpovídající základní desku s čipovými sadami 680i, 780i nebo 790i, tak si můžete poskládat 3-way SLI.
Pomocí speciálního můstku, který je dnes k dostání samostatně, a později bude přiložen u základních desek s čipovými sadami 780i a 790i, můžete Triple SLI provozovat tam, kde to ovladače umožňují. To jsou dnes namátkou Call of Duty 4, Company of Heroes Opposing Fronts, Enemy Territory: Quake Wars, Unreal Tournament 3 a Crysis. Triple SLI je doporučeno na hraní v rozlišeních 1920x1600 a vyšších. Podle Nvidie poskytuje Triple SLI až 2,8x vyšší výkon, než jedna karta. Samozřejmě v závislosti na hře. A jaká je skutečnost? Některé herní magazíny, které nemají nejspíše co dělat, protože 3-way SLI by vážně zajímat mohlo zhruba 1 člověka ze 100 000, tak tohle spojení otestovalo.
Triple SLI opravdu funguje, jen si nejsem jist, zda investice opět občas odpovídá výsledku. Na 1920x1200 si pořád Crysis nezahrajete, ani se třemi grafikami v systému. Ovšem takový Bioshock ve 2560x1600 v plné palbě (i když bez DX10), to už je jiná ...
Strategická hra Company of Heroes v DX10 na 2560x1600, tak to musí být slušný zážitek. 3Way opět funguje s třetinovým nárůstem výkonu proti SLI.
Ne všude ovšem 3-way SLI funguje. Například v half Life 2 tu třetí grafiku raději odpojte. Také v určitých hrách je výkon 3 grafik v rozlišení 1920x1200 stejný, jako se dvěma grafikami a projeví se až v zapojení tří grafik.
Každopádně zejména v nových her, kde je udělaná podpora, tak 3-way SLI funguje, což se o starším QuadSLI říci nedalo, takže body pro Nvidii. Otázka je zda se to vyplatí, protože většina her podporu 3-way SLI nemá. U současných her, které 3-way SLI podporují je u běžných rozlišení do 1920x1200 včetně, tří grafik až škoda, dvě a často i jedna výkonná stačí bohatě.
Nicméně tam kde 3-way je podporováno a funguje u vyšších rozlišení, je přínos zajímavý a zejména pokud náhodou vlastníte skutečně kvalitní herní panel umožňující rozlišení 2560x1600, tak věřím, že vám Nvidia s tímto produktem udělá radost. 3-way určitě není produktem, který se má stát páteří prodejů. Je to spíše technologická třešnička na dortu. Ostatně tuhle exkluzivní záležitost si můžete dovolit jen s nejvyššími modely 8800GTS a 8800Ultra. 8800GT ani 8800GTS do 3-way SLI nezapojíte, i když prý Nvidia pracuje na tom, aby bylo možné zapojit do 3-way SLi i levnější grafické karty. Zde ovšem opět přichází otázka, zda se se slabšími kartami 3-way SLI vůbec vyplatí. Pokud si chcete užít pravé herní orgie v rozlišení 2560x1600 v plné parádě, tak máte konečně možnost a myslím, že i takoví jsou mezi námi. Uvidíme, zda konkurenční ATI a její QuadCrossFire nás v lednu, kdy konečně bude toto zapojení možné provozovat, také překvapí.
Nevýhody 3-way SLI jsou zřejmé. Nefunguje ve všech hrách a ne všude kde funguje je i tak přínos odpovídající investici. To ale platí jak o SLI, tak o Crossfire obecně. 3-Way SLI má ještě zvýrazněnu nevýhodu nutnosti skutečně výkonných komponent a výkonného napájecího zdroje, i když toho, kdo se o 3-way SLI vážně zajímá, takovéhle věci asi netrápí. Nároky na chlazení jsou také vyšší, ostatně vidíte kolik místa je mezi grafikami. 3-way SLI je ale tu a když funguje, staví současné nejvýkonnější nvidia grafické karty opět na o něco vyšší výkonový trůn.
Pro většinu z nás je takový produkt stejně tak akorát na podívání a povzdechnutí: „tak na to taky nemam ..." (- čas samozřejmě :) ). Spíše by nás asi potěšilo více dostupných levných a výkonných grafických řešení 8800GT. Situace je totiž v obchodech stále beze změn k lepšímu.
Testy a články:
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|