Herní grafiky jen omezují příjmy, a hlavně zisky firmy, takže se logicky soustředí jinam.
Není sporu o tom, že NVIDIA dominuje prodejům neintegrovaných grafických karet na poli PC. V noteboocích má přes 90% podílu, v desktopu přesahuje 70%. A to přes fakt, že reálné vlastnosti produktů, a především cenová nabídka, ani náhodou neodpovídá, aby takové podíly měla. Objektivně jsou v mnoha ohledech NVIDIA GPU a karty s nimi, jasně horší za stejné peníze, než co nabízí hlavně AMD. Nicméně taková je současná situace nefunkčního konkurenčního prostředí, zejména na poli OEM, kam jde drtivá většina neintegrovaných GPU. A velmi to poškozuje nás, zákazníky a uživatele PC v mnoha rovinách.
NV za poslední roky navíc ani tak neinvestovala do HW a vlastně ani do technologií, ale především investuje do marketingu, který často vydává za technologie. A dělá to proto, že to prostě na lidi funguje. Jednoduchá zavádějící nebo dokonce přímo lživá ale líbivá hesla, to se masám líbí. Pravda většinou už pak nemá šanci. Většina lidí si tedy myslí, že DLSS zvyšuje výkon, což je lež. Nezvyšuje. Snižuje rozlišení a tím zvyšuje počet FPS. Výkon karet se nezmění. Pak je tu marketingová technologie DLSS 3+, s falešnými FPS. Ty neexistují. Hra, která má 40 reálných FPS a za pomoci DLSS3 pak 70FPS, stále běhá a funguje jako by měla jen 40FPS. Taková je realita. Ale prostě více FPS, více Adidas …
NVIDIA tedy přesně věděla, co dělá. Své získané dominantní pozice na OEM si pojišťuje zákulisními dohodami, které balancují na, nebo rovnou za hranou zákona, a neumožňují konkurenci se prosadit. Nedávno dokonce vyšlo najevo, že nechvalná GPP stále existuje, jen se nová verze lépe tají před veřejností a také úřady. Realita je, že v oblasti OEM vůbec a v retailu částečně, nezáleží vůbec na tom, který produkt je objektivně lepší, natož výhodnější pro koncové zákazníky, ale na zákulisních dohodách a především marketingu. Tam také NV masivně investovala posledních mnoho let. To je hlavním důvodem současné tržní pozice firmy. To a také štěstí, že několik let stála na trhu v mnoha směrech sama, protože grafická divize AMD (a celé AMD) se jako jediná existující konkurence sbírala ze země. A setrvačnost od té doby je speciálně na poli OEM obrovská.
- Nezájem NV o hráče a herní trh i technologie se prohlubuje
NVIDIA se však nyní nachází v jiné pozici, kdy herní GPU jsou pro ni v současnosti na obtíž. Celý trh s herními GPU je sice velký z našeho úhlu pohledu, kdy několik miliard dolarů za herní grafiky ročně je určitě hodně peněz, ale z hlediska NVIDIA jde o drobné. Pro ni je to něco kolem 2 miliard dolarů tržeb za kvartál. Dříve, kdy herní grafiky tvořili drtivou většinu příjmů firmy, na to samozřejmě koukala jinak. Dnes jsou ale herní GPU jen zlomkem příjmů firmy, zejména z HPC a AI divize. Ba hůře, herní GPU zabírají nezanedbatelnou část kapacit výroby u TSMC a také kapacit inženýrů a vývojářů společnosti NV. Takže s produkcí herních GPU a jejich podporou jsou spojené velké investice a náklady, a výsledné tržby a zisky jsou pro firmu zanedbatelné. Zatímco na jednom prodaném herním GPU má NVIDIA 100 až 1000 dolarů, na jednom prodaném výpočetním GPU má i desítky tisíc dolarů. A při pohledu na poslední kvartální výsledky tak asi nikoho z vás nepřekvapí, že NV prakticky zastavila výrobu herních GPU, nehodlá nic dělat s jejich přehnanými cenami, ba ještě hůře. Omezila výdaje na softwarovou podporu pro herní grafiky a vývoj ovladačů atd. Výrazně totiž zmenšila teamy, které s herními studii a tvůrci spolupracují a převedla je na vývoj SW podpory pro AI atd. Tento přesun potvrzuje část zbývající teamu u firmy, která je samozřejmě situací značně frustrovaná, ale v tuto chvíli s tím nemůže prostě nic moc dělat a je ráda, že vůbec ještě herní divize NV existuje.
Těžko to můžeme brát jako nějaké překvapení. NVIDIA už roky sama veřejně všude možně tvrdí, že není GPU společností, a tedy firmou vyrábějící GPU, ale je AI a softwarovou firmou především. Ostatně nezájem NV o herní GPU a grafiky obecně je naprosto neskrývaný. Prezentace mnoha RTX 4000 i RTX 3000 karet v posledních letech, byla totálně odbytá několika minutami, zatímco hodiny byly věnovány prezentacím AI, RT a dalších SW věcí, určených především pro profesionály a vývojáře v těchto oblastech, nikoliv pro hráče. V současné generaci RTX 4000 karet, NVIDIA posunula nezájem o hráče na vyšší level a nepokrytě nám ukazuje prostředníček …
Nástupce RTX 3050 uvádí pod názvem RTX 4060 za dvojnásobek ceny, co by měl stál, nástupce RTX 3060 stojí téměř jako high end a má označení RTX 4060 Ti 16GB. A třeba nástupce RTX 3080 v podobě RTX 4080 stojí rovnou jako ultra high end, tedy dvojnásobek toho, co by měla stát a nikde poblíž toho za co reálně stojí. A přesto se najdou tací, kteří to kupují, protože NV pochopila, že více než do slušného HW za slušné ceny se vyplatí investovat do marketingu, který hráče přesvědčí a bude udržovat v bludech. Ostatně NV využila této taktiky i v současné situaci, kdy omezila finanční a lidské zdroje pro svůj SW team, který dělá podporu a optimalizace pro hráče.
Asi víte o takové malé hře jménem STARFIELD. A asi už také víte, že NVIDIA grafikám se tam moc nedaří, a že ve hře chybí hlavní současná marketingová zbraň firmy, tedy DLSS. A asi jste slyšeli teorii, že za to může AMD, které zabránilo NV tam ty optimalizace udělat a DLSS do hry dodat. To je samozřejmě lež, kterou tlačil marketing NV skrze své spřátelené novináře a influencery. Teorie, kterou AMD důrazně a veřejně popřelo. Ostatně nedávalo by to ani smysl, protože jeden z největších rozdílů mezi AMD a NV je právě v opačném přístupu a chování k zákazníkům, firmám a technologiím jako takovým. AMD je otevřené a jeho technologie jako FSR fungují se stejným přínosem jako DLSS i na konkurenci, i když je to finančně pro firmu nevýhodné. AMD jasně řeklo, že sice samozřejmě existuje smlouva o spolupráci mezi AMD a Bethesda, kdy StarField je „AMD sponzorovaný“ titul, ale stejně jako u řady jiných her to nijak nebrání Bethesda, aby implementovalo i DLSS.
Faktem navíc je, že NVIDIA udělala optimalizované ovladače pro StarField, které vydala už několik dní před veřejným zpřístupněním hry. Takže hra optimalizace NV má. Fakt, že hra nemá DLSS není vina AMD, ale Bethesda, která je známá zastaralostí a technickými problémy svého Creation engine a u STARFIELD se to ukazuje v plné nahotě. Pokud by AMD nezaplatila Bethesda (a hlavně vydání hry neprobíhalo pod taktovkou Microsoftu) za to, aby hra měla FSR2, tak tam není ani to. Ostatně tvůrci hry se neobtěžovali do nastavení dát ani posuvník kvality textur, dohledu, dokonce ani FOV slider apod. A i jejich implementace FSR2 není tak dobrá, jako v jiných hrách, což prostě vše stojí a padá s tím problematickým herním engine a přístupem Bethesda k technologiím obecně. Fakt že hra má oficiálně FSR2 považuji za zázrak. Pokud by NV chtěla, mohlo mít DLSS ve hře také. Ale musela by stejně jako AMD tvůrcům zaplatit a ještě si to sama udělat do toho jejich technicky příšerného a zastaralého Creation engine, protože sama Bethesda na to kašle. Navíc Microsoft, který nyní Bethesda vlastní, nepochybně tlačil na to, aby hra měla alespoň FSR2 ale DLSS tam nepotřebuje, protože hra vychází především jako exkluzivní Xbox titul, kde je Radeon a navíc FSR funguje na rozdíl od DLSS na všem ;).
NVIDIA, která ale výrazně omezila zdroje a investice do SW podpory ve hrách a pro hráče, využila situace a tlačila narativ, že je to AMD, které omezuje konkurenci. Přitom základem všeho v tomto případě je, že prostě omezení investic a zdrojů ze strany vedení firmy NV znemožnilo, aby DLSS ve StarField bylo, protože prostě nezaplatila jako v minulosti tvůrcům hry i části vlastního teamu zaplatila, aby tam její technologie byly. To je celé.
Pokud se AI a HPC rozjede, NV nemá důvod se k herním GPU vracet a investovat do nich. Z jejího pohledu jí všechno, co kolem herních GPU dnes dělá, jen snižuje zisky a okrádá o drahý čas její teamy, které by se mohly plně věnovat AI a HPC. Takže pokud AI a HPC šílenství vydrží, nedivil bych se tomu, kdyby RTX 4000 byla poslední herní grafickou generací NV a ta opustila herní GPU úplně.
Co je však evidentní, že nemá žádný zájem dělat něco s mizernými cenami současných karet. Takže už vůbec nepřekvapuje, že osekala velikosti a možnosti teamu dělající SW podporu. Ze strany NV to opravdu není o penězích, klidně by mohla prodávat své RTX 4000 za náklady a stejně by končila v mnoha miliardovém zisku jako firmy. Celé je to prostě o zájmu. Nezájem o hráče ze strany NVIDIA, by dokonce snaha je sedřít z kůže, není nijak skrývaný a opravdu nechápu, proč vůbec někdo ještě NVIDIA grafické karty za současných podmínek kupuje, pokud má na výběr, protože když o nás někdo nemá zájem, proč bychom měl mít zájem my?
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|