Firma Nvidia nezahálí a už víme, co bude s Ageia PhysX a také jakým směrem se sama Nvidia vydá, není tajemstvím, že v současnosti jsou vztahy s Intelem na bodu mrazu.
Zajímavá informace se objevila opět na serveru Fudzilla, který nás jako obvykle zásobí krátkými informacemi s prohlášením jednotlivých výrobců, ze kterých lze ale vyčíst mnohé, pokud znáte další souvislosti. Nejnověji firma Nvidia už oznámila, jak naloží s nedávno pořízenou firmou Ageia a s její technologií fyzikálních karet PhysX. Z minulosti dobře víme, že mnohé společnosti se kupují hlavně proto, aby se jim zabránilo v ohrožování kupující společnosti. Takhle to třeba udělala Nvidia s firmou ULI, která představila velice slibně vypadající čipové sady podporující SLI i CF zároveň, což rozhodně není v zájmu firmy Nvidia, což je stále aktuální problém, o kterém si povíme později. Lze předpokládat, že s firmou Ageia to mohlo být obdobné, i když zde šlo také o to, že Ageia celkem vzato kalkulovala s tím, že ji někdo koupí. Technologie hardwarové fyzikální přídavné karty je sice zajímavá a potenciálně by mohla fyzikální projekty Nvidie ohrožovat, na druhou stranu podpora ze strany výrobců minimální, ATI i Nvidie dávno vsadili na fyzikální výpočty pomocí GPU a o jejich výkonu nikdo nepochybujeme. Nvidia tak nejspíše prostě koupila skoro hotovou technologii, protože byla k mání za slušnou cenu. Pokud ale čekáte nové PhysX karty s logem Nvidia, tak čekáte marně. Nvidia totiž doslova prohlásila, že PhysX hardware je pro ni mrtev. Jinými slovy, současné PhysX karty jsou první a také poslední svého druhu a pokud víme, nic podobného už ani nikdo neplánuje.

PhysX instrukce prý budou implementovány do technologie CUDA, která se nachází v grafických jádrech Nvidia GeForce. Zda to bude nějaký významný krok k fyzice ve hrách, se teprve uvidí, ale myslím, že si v současných hrách na haprující fyzikální model moc stěžovat nemusíme. Tímto tedy končí historie Ageia PhysX a sama Ageia se dostává na seznam firem jako 3DFX, ULI, Mental Ray, Aureal, které NVIDIA koupila, rozporcovala na užitečné věci, které převzala a použila a neužitečné věci, které vyhodila. To je život a běžná praxe ve světě. Alespoň ten, kdo vlastní PhysX kartu, může mít pocit, že vlastní něco výjimečného :).
Trochu už jsem nakousl věc, že Nvidia řeší problém s čipsety, ohledně podpory SLI i jinde než ve svých čipových sadách. Tahle věc souvisí se zatím tichou válkou, kterou vede Intel s Nvidií. Nvidia podle pozorovatelů se ale pouští do stále více otevřeného konfliktu s Intelem. Nvidia se totiž nechala slyšet, že GPU (grafické jádro) je lepší a menší než dualní CPU. Procesory jsou prý nudné a Nvidia tvrdí, že pokud použijete low-end CPU a High-end GPU, budou hry chodit lépe, než s high-end čtyřjádrovým CPU a levnou grafikou. Mezi námi, tohle je od výrobce, velikosti Nvidie a jejím postavením na trhu, historické prohlášení, protože je až zarážejícím způsobem pravdivé a trefné. Tohle od Intelu, ani AMD určitě neuslyšíte. Ale nutno dodat, že pokud by Nvidia nebyla s Intelem na nože a AMD by dnes nebylo přímým konkurentem na grafickém trhu, asi byste to nikdy neslyšeli ani od Nvidie. Rozhodně se plně ztotožňuji s oním prohlášením, a opakuji to hodně často, že dnes není pro 90% uživatelů rozumný důvod, utratit za procesor více, jak 2000 korun! Nicméně v souvislosti s aktuálními vztahy mezi Intelem a Nvidií, si nemyslím, že podobné prohlášení vyřešení situace nějak prospívají. O co přesně jde?

Určitě víte, že Nvidia vyrábí čipové sady, které dnes potřebujete k tomu, abyste mohli provozovat SLI. Nvidia totiž zakázala možnost SLI v jiných než jejích čipových sadách a de facto právě na tomto staví svůj obchod s čipovými sadami na desktopu. Problém ovšem je, že Intel zanedlouho musí změnit patice a vlastně i celý princip fungování svých čipových sad v souvislosti s uvedením architektury Nehalem. Nvidia ale stále nemá potřebné povolení ani údaje od Intelu, že může vyrábět čipové sady pro tuto novou platformu. Intel totiž za to chce právě možnost fungování SLI na svých čipových sadách. Nvidia má dvě možnosti a ani jedna se jí nelíbí, čemuž se nikdo nedivíme - nelíbily by se nám taky. Tou první možností je, že Nvidia nedá Intelu SLI do jeho čipsetů a tím pádem nebude moci vyrábět čipové sady pro platformu Intel a zbude jí jen platforma AMD, kde ale AMD má své zájmy a tak by vlastně pozice Nvidie, jako výrobce čipových sad i další vývoj SLI, notně utrpěl. Druhou možností je, že Nvidia SLI Intelu poskytne, vývoj SLI tím sice bude zachráněn, ale nedovedu si představit, že by čipové sady Nvidia pak měly na platformě Intel nějakou budoucnost a de facto je to stejný scénář, jako u možnosti č.1. Nvidia si rozhodně důsledky uvědomuje a ví, že doba, do kdy se bude muset rozhodnout co dál, se blíží. Do zákulisí jednání nevidíme, ale z podobných prohlášení můžeme soudit, že neprobíhají moc dobře. Intel rozhodně podobné chování a de facto prohlášení ve smyslu: „k čemu čtyřjádrový Intel Core 2 Quad, když máte výkonnou grafiku Nvidia", sleduje a zapamatuje si ho. Asi nejsem sám, co si není jistý, jak se situace mezi Intelem a Nvidií vyvine.
Prohlášení Nvidie ale jako uživatelé skutečně oceňujeme, říci lidem pravdu, že výkonné komponenty jsou sice fajn, ale často také vyhozené peníze, tak to se jen tak nevidí. Jestli to ale bylo takticky vhodné, ukáže až budoucnost.
Zdroj: Fudzilla
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|