Ačkoliv NVIDIA inzeruje úžasné schopnosti PhysX, realita je takové, že o ně nestojí ani hráči ani herní studia.
PhysX - dnes přes GPU akcelerované výpočty fyziky, měly být trhákem. Ačkoli o technologicky pokročilé úrovni této záležitosti není sporu, jejich současný stav je takový, že se příliš neliší od stavu, kde byly ještě za samostatné společnosti AGEIA. NVIDIA sice inzeruje jejich úžasné schopnosti kdekoliv a kdykoliv může, a snaží se je prosadit do her, ale nedaří se jí. Realita je totiž taková, že PhysX nemá smysl, protože s jednou grafikou se dá provozovat snad jen s GTX 280, ostatní NVIDIA karty totiž nemají dost síly souběžně akcelerovat video a ještě se starat samozřejmě o grafiku samotnou. A dávat druhou grafickou kartu do PC je nesmysl - reálně je nesmysl i dvou karet do SLI nebo CF, také jsou tyto systémy rozšířeny zhruba ve výše 3-4%, což jasně dokazuje, že dvě grafické karty do PC nacpe opravdu málokdo. Navíc ve hrách se dostává PhysX jen málokdy ke slovu. Intel a jeho HAVOK totiž v tichosti vyjednává s herními vývojáři. Většinou je jednání krátké a nejspíše ve stylu: „kolik vám zaplatila NVIDIA? ... tak málo? Fajn, dáme 5x tolik, PhysX zahoďte, bude tam HAVOK." Samozřejmě NE není pro Intel odpověď a myslím, že síla jeho argumentů možnost odpovědi NE snižuje do úrovní fantasy. A tak prosadil HAVOK i do herních titulů, kde NVIDIA slibovala nasazení PhysX. Jedním z hlavních taháků PhysX mělo být Far Cry 2. Už oficiálně vám mohu prozradit, že nebude. Far Cry 2 totiž bude využívat fyziku HAVOK, i když již několikrát dříve bylo oznámeno, že bude využívat PhysX. PhysX se nepodařilo dostat ani do dalších her špičkových her. Mezi nimiž figuruje i Fallout 3. PhysX tak jen paběrkuje a v dohledné době není nic, co by na tom něco změnilo. Zájem ze strany herních společností vyvíjet hry s PhysX je v podstatně nulový. Ostatně jiný být ani nemůže, NVIDIA grafické karty se v současnosti nezdají moc perspektivní, prodeje klesají, i když technologicky nebrání nic v tom, aby se PhysX rozšířilo i na ATI karty, politika je taková, že AMD-ATI nemá o nic podobného zájem, i když PhysX přímo nezavrhlo, podporuje totiž HAVOK, který má v podstatě díky podpoře Microsoftu a hlavně tomu, že za ním stojí Intel, vyhráno. A protože Microsoft zařadí HAVOK do podpory v DX11 jako GPU akcelerátora fyziky, jsou šance PhysX uspět v tom samém s tím samém, vlastně nulové. Stejně tak pokud NVIDIA nezaplatí vývojářům balík, tak není žádný důvod PhysX vůbec do her zařazovat a to NVIDIA dávno spolupracuje s celou řadou herních studií. Když tedy padla oznámená podpora v několika letošních herních titulech, které měli jediné šanci na to, aby se o PhysX více mluvilo, vypadá to s NVIDIA PhysX vážně bledě. Příští rok už totiž bude GPU klient HAVOK hotov, bude s velkou pravděpodobností součástí DX11, které také přijdou v příštím roce a protože budou umět to co PhysX, můžeme hovořit o tom, že co NVIDIA nedokázala letos, už nedokáže. Nemá totiž čas a vypadá to, pokud se potvrdí černé ekonomické výhledy, které navíc sužují celou ekonomiku, že na to nebude mít ani prostředky. A Intel jasně ukázal, že nemá žádný zájem na tom, aby PhysX NVIDIA někam propašovala a dokáže prosadit HAVOK, i kdyby se NVIDIA stavěla na hlavu. To je zkrátka realita souboje velké společnosti s malou ...
Osobně si myslím, že PhysX už to prohrálo dávno před tím, než jej NVIDIA koupila. Chybu totiž udělala už Ageia, která místo toho, aby se je snažila rozšířit co nejrychleji a tedy získat dlouhodobé výhody, snažila se vydělat co nejvíce, co nejrychleji. Nasadila tedy na Ageia PhysX karty vysoké ceny a to samozřejmě prodejům nijak neprospělo. A když nebyly prodeje, nebyly peníze na „úplatky" herním vývojářům, tudíž nebyla podpora ve hrách. Nápad to přitom je dobrý, a když NVIDIA koupila PhysX, tak tu byla naděje, že PhysX dokáže prosadit. Jenže sama NVIDIA se začala potýkat s problémy a konkurenceschopností svých karet, rozšířit PhysX na ATI karty se jí nepovedlo, protože to podmínila přijetím CUDA GPGPU prostředím a Intel, který zpozoroval nebezpečí pro svůj HAVOK, rychle zareagoval. Uzavřel další spolupráci s Microsoftem, bez jehož podpory nemá žádný systém podobný PhysX šanci na úspěch, a dovolím si říci, že tím je rozhodnuto. Samozřejmě se najdou tací, kteří budou argumentovat tím, že je ještě čas a že to je jen názor fanATIka, ovšem to nic nezmění na tom, že kdyby se místo společnosti NVIDIA snažila PhysX prosadit AMD-ATI, dopadla by proti Intelu stejně. Prostě Intel+Microsoft pevnou rukou vládne technologiím x86 platformy a firmy velikosti AMD-ATI a NVIDIA jsou zkrátka příliš malé, aby dokázaly prosadit víceméně stejnou technologii proti technologii výše zmíněných společností. NVIDIA PhysX je toho zdá se příkladem. Rozhodně netvrdím, že se nepletu a společnosti NVIDIA se podaří zázrak a PhysX prosadí, co si mi ale říká, že pravděpodobně se tak nestane, i když nikdy neříkej nikdy :). Nám hráčům je to v podstatně jedno, HAVOK přes GPU nebo PhysX přes GPU, když to bude chodit na všem stejně a bude to mít význam používat, používat to budeme, ať se to bude jmenovat jakoliv, stejně jako většina z nás kupuje kartu ne proto, jaké je na tom logo, ale pro výkon, stejné to bude i s fyzikálními instrukcemi, tkeré rozhodně jako takové budoucnost před sebou mají ...
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|