Společnost NVIDIA nabádá výrobce i novináře, aby neužívali 3DMark 11 pro srovnání AMD a NV.
Společnost NVIDIA je opět v centru zájmu pro své sporné počínání při srovnání výkonu s konkurencí. Opět se snaží získat výhodu nepříliš fér způsobem, který dokonce podle některých může být už v rozporu se zákonem o volné hospodářské soutěži. Osobně si myslím, že v tomto případě NVIDIA prostě balancuje na hraně a využívá naplno možností. Druhou věcí je ale férovost směrem k nám, zákazníkům.
NVIDIA není vůbec nadšená z oblíbeného benchmarku 3DMark 11. Hned po jeho vydání obeslala některé novináře a všechny výrobce s tím, aby tento test ke srovnání výkonu nepoužívali. NVIDIA se totiž nelíbí, že test je až příliš reálný, že neklade třeba tak přehnané nároky na schopnosti Tessellace jako Unigine (to ve skutečnosti není benchmark pro srovnání grafik, ale jen technologické demo jedné jediné funkce - Tessellace!) a hlavně Crysis2, který NVIDIA upravila podle svého, jak nedávno vyšlo najevo. NVIDIA se také nelíbí, že nový 3DMark 11 již nepoužívá a nezvýhodňuje PhysX na jejích grafikách, ale dal přednost otevřenému OpenCL standardu a fyzikálnímu systému Bullet Physics. Prostě 3DMark 11 neznevýhodňuje NVIDIA grafiky v žádném směru, ale ani AMD grafiky, jenže to se NVIDIA nehodí v současnosti moc do krámu.
Jak víte, síla NVIDIA grafik spočívá ve větší síle pro náročnou Tessellaci. Problém je, že reálně se taková tessellace nebude používat, protože ji prostě současné grafiky nezvládnout ve hrách se všemi dalšími nutnými efekty okolo. NVIDIA přesto upravuje ve spolupráci s vývojáři některé hry tak, aby tam té tessellace bylo co nejvíc, ale takové jednodušší, které tam zároveň vůbec není potřeba, ale tak aby její grafiky měly určitou výhodu a náročnost většího množství tessellace se tam projevila. Příkladem jsou hry HAWX2 a nejnověji Crysis2, kde jsou tessellovány i věci, které jednak nejsou nutné a hlavně věci, které ani nejsou vidět.
Například Tesselovaná voda se táhne neviditelně celou scénou, i když tam žádná voda není. To však zaměstnává GPU více, než by muselo, ale protože NVIDIA má v tomto režimu malou výkonnostní výhodu, tak jí to pomáhá se dostat o pár % před konkurenční grafiky AMD Radeon. O celé věci jsme vás informovali zde:
Ze stejného důvodu NVIDIA tlačí na to, aby testeři a výrobci grafik do testů a srovnání zařazovali Unigine test. Jenže jak už jsem napsal, tento test vůbec není reálným testem nějakého výkonu grafik a neměl by se tak rozhodně používat. Je to totiž jen a pouze technologické demo jedné jediné technologie, což proti 3DMark 11, které je komplexním testem vícero technologií najednou (benchmark)a tedy schopností moderních DX11 grafik se vším všudy a jeho engine i rozsah použitých technologií se bude normálně ve hrách používat, je dost rozdíl.
Proč se objevil názor, že NVIDIA údajně porušuje pravidla volné hospodářské soutěže a snaží se zdiskreditovat konkurenční grafiky AMD tímto předepisováním určitých testů, které třeba i jistým způsobem ovlivnila a zakazováním těch testů, které jsou realističtější a férovější srovnávání grafik obou konkurentů? Protože jsou tu sankce ze strany NVIDIA, pokud se výrobce (a možná i novináři) rozhodnou použít 3DMark 11 pro srovnání grafik AMD a NVIDIA. Tou sankcí je, že NVIDIA neposkytne žádnou podporu a marketingové prostředky pro propagaci výrobků. A to právě některým zavání porušením výše zmíněného zákonu a volné hospodářské soutěži. Osobně si myslím, že je to hodně na hraně, ale NVIDIA neporušuje literu samotného zákona. Jestli dodržuje i ducha onoho zákona, to už je ale sporné. Rozhodně balancuje na hraně.
Co však svým počínáním rozhodně porušuje je férové jednání při srovnání. Užívání předepsaných testů, které jsou průkazně ovlivněné, nebo ani nejsou reálnými benchmarky a naopak zakazování a dokonce svým způsobem postihování těch, kteří použití i realističtější neupravené testy férové k obou výrobcům grafik a zohledňující reálné užívání technologií, to je prostě jednoznačně neférové směrem k zákazníkům. Nutně to ukazuje na to, že NVIDIA má co skrývat, a že se bojí reálných testů. Protěžování magazínů a výrobců, kteří takto neférově vůči zákazníkům jednají v tomto diktátu, toho bychom se měli všímat. Sporné hry typu HAWX2, Crysis 2, kde prokazatelně probíhá ovlivňování výsledků poněkud „náhodně“ divným chováním a začleněním některých technologií, či testy typu Unigine nebo Stone Mark, které nejsou reálnými testy ale jen technologická dema, by se v nezávislých recenzích a férových srovnání neměly vůbec používat. Je spousta her, kde AMD nebo NV jsou partnerem, ale naštěstí minimum z nich je nějak ovlivňováno ať už jednostranným přidáním Tessellace, kam není potřeba, nebo PhysX které dělá složitě to, co jinak běžně dělají skripty nebo počítá procesor. Na tyto věci se ale vždy přijde.
Optimalizace na hry pomocí ovladačů, kdy má jedna firma dřívější přístup ke hře než druhá, která to dožene o měsíc později, nebo hru používá co by marketingovou podporu ke svému HW jako bonus pro zákazníky zdarma, to je běžné a nijak to objektivitě srovnání neubírá, protože hry se v testech používají delší dobu a obě firmy to vědí a ovladače vyladí. Ale průkazně manipulované a zjevně nestandardní věci náhodně sedicí tomu či onomu, to je něco jiného.
Pozor tedy na magazíny a některé výrobce, kteří do srovnávacích testů zařazují Unigine, Crysis2 a naopak vyřazují 3Dmark 11 a další testy dle diktátu NVIDIA a na základě nich nám říkají, která grafika je lepší-horší. Není tam vše v pořádku s objektivitou a hlavně rozhodně ty testy neodpovídají reálné situaci vzájemného výkonu grafik AMD a NVIDIA napříč současnými hrami. Teď už alespoň víme, proč. Stejně si myslím, že NVIDIA zákony neporušuje, prostě jen využívá maxima možností a je na výrobcích a novinářích, zda podlehnou tlaku a budou čtenářům a zákazníkům ukazovat neférová srovnání anebo nepodlehnou, peníze od NVIDIA jim za to manipulování nestojí, a jejich čtenáři a zákazníci mohou být v klidu a vybírají na základně objektivních informací.
Zdroj: BSN.com, DDWord.cz
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|