Společnosti AMD-ATI a NVIDIA jako výrobci výkonných GPU pracují na jejich využití v serverové oblasti.
Jak jistě víte, v současnosti již grafické karty neslouží jen jako karta převádějící grafiku na monitor. V současnosti už mají ATI a NVIDIA grafické karty významné výpočetní vlastnosti, který se začíná využívat a pár let se už také využívá v některých oborech. Například grafické karty společnosti ATI a jejich jádra se již objevila jako součást specializovaných serverů, které poskytují v rámci některých firem (typicky filmová studia) výkon a nástroje pro náročné filmové efekty a triky (technologie jako ATI Cinema 2.0 a další). Taktéž už se nejen v souvislosti s AMD-ATI hovoří (zejména po nástupu HD 5000 DX11 grafik) a už se to i zkouší o nasazení výkonných centrálních serverů, které by poskytovaly grafický a výpočetní výkon i běžným uživatelů, kteří by doma měli jen jednoduchou stanici, a veškerý výkon by byl k dispozici přes síť.
Konkurenční společnost NVIDIA samozřejmě na tomto poli má velké plány (není výrobcem CPU) a jde, jak je to v jejím podání zvykem, svou cestou. Představuje technologii Reality Server, což je speciální platforma kombinující hardware NVIDIA TESLA a software. Tento server vám umožní vzdáleně přes váš webový prohlížeč, využívat výkonu GPU ke zpracování mnoha výpočetních úloh prostřednictvím některých aplikací. Tedy přesně to, o čem jsem mluvil výše.
Samozřejmě bude zapotřebí výkonných serverů založených na GPU a to zde má NVIDIA několik řešení. Základní TESLA RealityServer nabídne 8GPU (zatím jen na G80), což obslouží 10 uživatelů a je vhodná pro lokální malé laboratorní teamy. 32GPU pak už postačí pro 100 uživatelů a konečně 100GPU bude sloužit pro 1000 lidí. RS servery jsou v podstatě dostupné ve formě stávajících TESLA serverů.
NVIDIA k tomu nově přidává rozhraní, které vzniklo díky firmě Mental images, kterou NVIDIA před časem koupila. Ta vyvinula RayTracing technologii, která v Reality Server umožňuje raytracing renderování pro vytvoření interaktivních prezentací. Samozřejmě výkon je omezen schopnostmi GPU, takže v současnosti je stále v plenkách, ale budoucnost je slibná. Nicméně RS již prezentuje použitelnou možnost referovat fotorealistickou scénu prostřednictvím běžného PC přes internet pomocí vzdáleného GPU serveru. To je samozřejmě velký pokrok a slibný start do dalšího vývoje. Celý Reality Server jede samozřejmě jak jinak než na CUDA, celá architektura podporuje celou škálu programovacích jazyků a skriptů atd. Lze si domyslet, když NVIDIA představuje tohle, kam je její nový FERMI čip určen především a proč má FERMI jinak pro běžné užití GPU zbytečnou podporu ECC pamětí a vůbec proč spíše než čip pro grafiku připomíná serverový počítačový čip.
(iray - rendering přes prohlížeč)
NVIDIA chce díky FERMI a Reality Server zvýšit zastoupení TESLA GPU serverů v serverové oblasti a není tajemstvím, že přes veškeré bombastická vyjádření kolem TESLA platformy v uplynulých letech většího významu natož úspěchu a zisku tato platforma zatím nedosáhla a tvoří zanedbatelné % na trhu a také v příjmech společnosti NVIDIA, což vzhledem k nákladům na její vývoj není moc dobré. Proto NVIDIA vyměnila svého šéfa vývoje za výpočetním směrem zaměřeného člověka a FERMI má architekturu, jakou má. Cílem je s TESLA GPU na serverové platformě konečně zabodovat proti vládnoucím Intel a AMD CPU.
Servery složené z GPU a tedy GPU cloud jsou pro oba přední výrobce výkonných grafických čipů NVIDIA i AMD-ATI žhavé téma už nějakou dobu. Na veřejnosti a směrem k běžným uživatelům se o tom moc nemluví, protože pro běžného uživatele nemají v současné době žádný přínos, ačkoliv je pravdou, že dnes a denně se setkáváme již s produkty, které za pomocí GPU farem byly vytvořeny. Ať už jsou to filmové efekty (ATI Cinema 2.0 apod.)a animované filmy, či auta a další produkty, které za pomocí GPU byly vymodelovány a vyvinuty. Samozřejmě i NVIDIA RealityServer je v současné podobě určen jen do profesionální oblasti. Nás uživatele bude zajímat až další generace podobných systémů … Nedávno jsme už měli možnost vidět malé domácí zařízení pro připojení periferií, které by právě prostřednictvím internetu využívalo GPU-CPU na vzdáleném serveru a postávalo tak herní a výpočetní výkon domácím uživatelům. Osobně si myslím, že NVIDIA TESLA a ATI FireGL serverech ve spojení s aplikacemi jako představuje Reality Server apod., se budeme setkávat stále více, i když já osobně, jako uživatel, se nechci dožít, že bych se nemohl hrabat ve svém vlastním PC a pěkně si ho postavit od procesoru :).
pekne povedana hlavne posledna veta pripajam sa osobne by mi moc chybalo keby som prestal kupovat grafiky a procesory a ani si ich nemohol dat do pc lebo by vsetko bezalo cez net
Clanek se sice jmenuje "NVIDIA představuje RealityServer: GPU cloud aneb Grafický výkon přes síť ", ale polovina clanku je o ATi, ze ona to ma taky........
Dnes to docela slo. Nebylo to az tak "protiNvidiovske".
Anonymní
2009-10-23 16:01:44
Mně dokonce přijde, že víc, než půlka je o ATI. To je na tomto serveru prostě typické. ATI má vždycky vše a to dřív a lepší a je třeba to náležitě v úvodu a zbytku článku zdůraznit. I kdyby to nebyla pravda.
tak proc pak maji clanky takovyhle nadpisy?nadpis je nvidia reality server a v clanku se dovidame jak se ati grafiky pouzivaji na filmove triky diky ati cinema atd. ale ze treba nvidia spolupracuje s ILM (star wars a spousty dalsich) to se tu nedoctes
No a nebo to bude v souladu s distribuovanou filozofií internetu tak, že si v ovladačích nastavíš, kolik svého volného výkonu lokální GPU uvolníš ostatním a po vzoru P2P sítí pak tolik dostaneš od ostatních, když se zase bude nedostávat tobě.
Existuje velmi pěkné video, které ukazuje tuto technologii v Google SketchUp. Kvalita a hlavně rychlost renderu je super. Uvidíme, co z toho nakonec bude.
"i když já osobně, jako uživatel, se nechci dožít, že bych se nemohl hrabat ve svém vlastním PC a pěkně si ho postavit od procesoru . "
beztak až budou vesmírné lodě budou i kompy tak složité že by se v tom hrabat vůbec nedalo.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!