NVIDIA předvede novou GTX 1180 na konci srpna. Uvedení později. AMD má PCIe 4.0 u VEGA 20! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Sobota, 30 červen 2018
altTěšíte se na nové grafické karty? Máme tady dvě zajímavé novinky.

 

 

Většina současných grafických karet je na trhu už dva roky, s výjimkou GTX 1080 Ti v případě NVIDIA, ale samotná architektura PASCAL je zde už více než 2 roky, což představuje smutný rekord v délce čekání na novou generaci za několik posledních let. U AMD je zde také POLARIS série (RX 400/500) už dva roky, takže to není o moc lepší, alespoň že tu máme Radeon RX VEGA 56/64, které představují současné nejmodernější nejen herní GPU, ale ty už jsou zde také skoro rok. A stále jsou to jediné herní grafické karty na trhu s plnou podporou DirectX12/VULKAN se vším všudy, čehož stále hry ani zdaleka nevyužívají. Každopádně zprávy o nových grafických kartách jsou velmi vyhledávaným artiklem a nové karty stále nepřichází. Anebo se na tom něco konečně změní?

 

  • NVIDIA pravděpodobně předvede GTX 1180 „Turing“ na GamesCom

Není to zcela 100% potvrzené, ale slyšel jsem to z více zdrojů, takže je to pravděpodobné. Na konci srpna se uskuteční Gamescom v Německu. a to je velmi dobrá příležitost (nejen) pro NVIDIA ukázat nějaký nový herní hardware. AMD bude ukazovat RYZEN procesory a nová mobilní řešení včetně nových VEGA. A NVIDIA zde údajně bude prezentovat a ukazovat novou nejdříve desktopovou grafiku, kterou by měla být očekávaná GTX 1180 „TURING“, tedy 12nm nástupce GTX 1080 „PASCAL“, od které se zhruba očekává výkon nad GTX 1080 Ti se spotřebou GTX 1080 a vylepšená podpora DX12/VULKAN.

Podle mých zdrojů je však pravděpodobná spíše jen prezentace ve smyslu „tohle chystáme a tohle to umí a nabídne“, než oficiální uvedení nové grafiky na trh. Na to totiž mívá NVIDIA vlastní akce, navíc 2 roky podobnou novinku neoznámila, takže o důvod více čekat nějakou „bombastičtější“ prezentaci, než jen ukázku v rámci Gamescomu. Každopádně NV bude mít prezentaci na GamesComu, pozvánky již existují a něco se tedy snad konečně dozvíme. Mám informace, že nové čipy jsou ve výrobě a na cestě k výrobcům grafik, stejně tak GDDR6 paměti už jsou objednány a očekává se, že výrobci grafik budou mít první karty hotové kolem září. V tuto chvíli tedy nemohu říci definitivně, kdy se nových karet dočkáme, ale vzhledem k pokračujícímu poklesu prodejů stávajících karet po výpadku těžařů a nacpaných skladech se nedá očekávat, že by nástup nových karet byl nějak rychlý. Navíc je zde několik technologických důvodů, proč to s novými kartami nebude nijak růžové a počet kusů nových karet pro první měsíce bude prý velmi nízký (ceny 12nm GPU a hlavně ceny a omezená výroba GDDR6). Osobně si tedy myslím, že NVIDIA oficiálně uvede na trh nové karty (a možná jen kartu), někdy na přelomu září/říjen nejdříve, ovšem stále je pravděpodobný i pro NVIDIA typický listopad, tedy předvánoční trh. Na co se netěšte je nějak dobrá cena. Výrobní náklady budou vysoké a situace na trhu nízké ceně podobné novinky také nesvědčí, spíše přesně naopak. V nejlepším případě bude pravděpodobně novinka stát to, co stojí GTX 1080 Ti dnes, přičemž proti ní nebude výrazně výkonnější (doufáme v +10 až 15%?), bude jen úspornější a technologicky vyspělejší. Bude to také nástupce GTX 1080 ne GTX 1080 Ti.  

 

  • AMD vybavilo novou 7nm VEGA 20 PCIe 4.0 sběrnicí!

Spekulovalo se o tom a nyní to bylo potvrzeno. AMD má v současnosti nejen vůbec první 7nm GPU na světě, ale také první GPU, které má rozhraní PCIe 4.0. Fakt že jej nese GPU určené pro zpracování velkého množství dat, tedy pro HPC použití, asi příliš nepřekvapí.

PCIe 4.0 zdvojnásobuje možnosti sběrnice proti současnému PCIe 3.0 z 32GB/s přes 16 linek na 64 GB/s. Pochopitelně budete muset mít i odpovídající základní desku a řadiče pro využití něčeho podobného. Je však nutné upozornit, že PCIe 4.0 do běžného spotřebního segmentu jen tak nedorazí. Jsou zde objektivní překážky. Jednak není nutné, protože z hlediska herních grafik není zdaleka plně využito ani možnosti stávajícího PCIe 3.0, nicméně hlavní problém je především cena nového řešení.

Celá infrastruktura kolem PCIe 4.0 a nutná výbava a fyzické zpracování jak karty samotné, tak především desky a vše, co k nasazení PCIe 4.0 a posléze i 5.0 je třeba, stojí násobně více, než současné PCIe 3.0 řešení. Takže zejména ve spotřebním segmentu si na PCIe 4.0 a následně 5.0 ještě několik let počkáme. Ano, Radeon VEGA 20, která vyjde pravděpodobně ve finální verzi na nějaké Radeon grafické kartě na konci roku, je první kartou, která bude PCIe 4.0 mít. Zda jej ale bude mít i spotřební mainstreamová 7nm RX NAVI je otázka. Podle mě zatím ne (pokud ano, tak určitě nebudou základní desky které by jej využily), jednoduše jej nepotřebuje a bylo by to plýtvání po všech stránkách. A NAVI má být o efektivitě co by primárně herní řešení pro konzole i PC.

Až bude PCIe 4.0/5.0 skutečně třeba, určitě se ho na herních kartách a v našich PC dočkáme. Osobně očekávám, že 4.0 bude nejspíše záležitost nových AMD/Intel platforem až při nástupu DDR5 platforem někdy kolem roku 2021/2022 a dost možná zprvu jen u high end platforem (vycházejících ze serverových). U HPC produktů jako je právě VEGA 20 od AMD, nebo nějaká nová 7nm NVIDIA Quadro/TESLA pro příští rok, je samozřejmě nasazení PCIe 4.0 úplně jinou otázkou, kdy to velmi brzy bude spíše nutnost vzhledem k požadavkům a výkonu současných HPC řešení, ale v případě AMD Radeon VEGA řešení i přímé komunikaci a propojení GPU s SSD cache atd.

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-30 16:07:43

K PCIe 4.0 nesuhlasim, že dnes GPU nevedia využiť ani PCIe 3.0 to sa tyka dnešných jednočipovich riešeni, lenže ako AMD pisalo nove typy GPU sa budu skladať s viacerich jadier ako su teraz RX580, napriklad 2 alebo 4.
A 4x RX580 dokaze s prstom v nose využiť PCIe 4.0 lebo PCIe 3.0 by jej bolo malo. AMD nielen u CPU dava k sebe viacej jadier, ale po novom to bude robiť aj u GPU.
mittar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-01 08:20:38
avatar
dalsi vec je, ze ani nejde o plnou x16, ale x4 budou jako x8 a x8 jako x16, coz se hodi skoro vic, samozrejme za predpoklady ze do x4 pujde PCIe 4.0, kdyz se tam da PCIe 3.0 bude porad stejne "pomala" coz se hodi pac SSD jdou taky s rychlostma dopredu, btw jsou nejake rozdily v odezve u PCIe 2.0 oproti PCIe 3.0? pokud jo, tak by "pingy" u PCIe 4.0 byly lepsi nez u PCIe 3.0 coz by taky bylo lepsi, ale jak je to s odezvou u PCIe bohuzel nevim
suchanr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-01 11:15:35
avatar
AMD nikdy nereklo, ze by nova generace mela byt MCM!
Mereklo o jakou generaci by se melo jednat a uz vubec nereklo, ze se bude jednat o herni grafiky!!!
MCM samozrejme zkouma, ale jsou tam objektivni duvody predevsim na strane softwaru, proc takove reseni neni vubec jednoduche implementovat. Zatimco u CPU je software na vice-vlaknova reseni sestavajici se i z nekolika samostatnych jader je pripraveno po dve dekady u softwaru pro GPU jsme uplne nekde jinde a herni vyuziti je pak samostatna kapitola, kde by zrejme bylo neefektivnejsi pouziti nekolika nestejnych modulu, tedy zcela jine reseni, nez AMD vyuziva s obrovskym uspechem u jejich ZEN CPU.

Jedina informace, kterou AMD vydalo je "scalable architecture" pri prvni zmince o NAVI. To si ovsem muzeme vysvetlit mnoha zpusoby a rozhodne to automaticky neznamena pouziti MCM!

Pokud by AMD skutecne vydalo MCM s generaci NAVI o vice nez dvou cipech, pak by skutecne PCI-E 4.0 davalo smysl. Co by ale nedavalo smysl by bylo pouziti vice nez dvou takovych cipu!!! Protoze podpora ze strany softwaru dokaze ztezi efektivne vyuzit crossfire dvou samostatnych cipu, u vvetsiho mnozstvi by to bylo zcela neefektivni reseni.
Rozparovac_vlaken [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-02 07:36:05
avatar
Nooo teoreticky by takové užití bylo docela dobře užitelné pro rendering, tam totiž aplikace přistupuje ke každému GPU zvlášť. Ale težko říct.
Richelieu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Multi gpu 2018-06-30 17:45:52
avatar
Ono vytvořit multi CPU, je podle všeho daleko jednodušší než multi GPU. Někde jsem četl, že bez podpory v samotnych aplikacích to nepůjde. Takže v tom vidim zase problém jak je ten čip pokrokovej, ale že aplikace s tím dělat neumí.
net.Xtreme [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-30 20:11:08
avatar
Je to začarovaný kruh, vývojáři nedělají aplikace na technologii, která neexistuje, a tak není snadné uvést technologii, která nebude využita stávajícími aplikacemi. Ale za generaci, dvě se využití objeví.
shipo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-30 22:07:04

Jo, snad budou hry podporovat - Dx12 Split Frame Rendering.
suchanr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-01 11:24:11
avatar
Ta moznost tam je, ale jeji aplikace je mnohem slozitejsi. Tedy rozdelit cip na ciplety s ruznymi funkcemi. TEdy samostatne stream procesory (pokud je tak AMD porad nazyva) by byli soucasti jen jednoho modulu a dalsi moduly by resili jine casti (UVD,VCE apod.). Problem je, ze mistem se pri tomhle reseni moc neuspori (hlavni cast GPU bude muset byt porad na jednom kremiku) a riziko vzniku uzkych hrdel je tam i tak prilis vysoke. Dle slov AMD s timto reseni experimentuji (coz koneckoncu rekla i nvidia), ale zdaleka nejsme u nejakeho finalniho reseni, ktere by prinaselo nejaky benefit (financni napriklad).
U CPU je situace zcela opacna, tech benefitu je tam mnoho a pri pouziti napr. butterdonuts typologie komunikace tam vlastne nejsou pritomny negativa. RYZEN pritom tyhle pokrocile topologie komunikace zatim nevyuziva a presto jsou tam benefity obrovske v porovnani s high-endem konkurence.

Tedy naprosty opak od situace okolo GPU implementace.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Vega20 2018-07-01 15:28:04
avatar
pěkné, už jen vydat jako herní kartu v Nano verzi, na což si počkáme tak 2 roky
richard28 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-02 14:36:54

Myslim ze Vega 20 tu malohoho zaujima, nie je to karta na hry.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaStředa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 472x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Středa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 309x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Pondělí, 18 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 869x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Úterý, 12 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1162x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Pondělí, 11 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1480x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Pátek, 08 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1323x
Komentářů: 6