Na papíře vypadalo FERMI skvěle, ale realita je věc úplně jiná …
Na svět se dostalo vyjádření šéfa NVIDIA, který v jednom rozhovoru s novináři možná nechtěně prozradil, co se skutečně stalo u GF100. Už dlouho jsem vám říkal, že plány na papíře a reálný čip jsou dvě různé věci. A to, jak si NVIDIA naplánovalo FERMI, tak to prostě nefunguje.
Šéf společnosti NVIDIA byl v jednom rozhovoru až nezvykle moc upřímný, skoro se zdá, že zapomněl na marketingovou strategii, kterou NVIDIA razí, kdy se tváří a všem okolo říká, že je všechno v nejlepším pořádku a skvělé, i když není. A jako by šéf NVIDIA četl DDWorld.cz, i když i to je možné, vzhlede k tomu, jak moc jsme populární u některých zaměstnanců NVIDIA, kteří nás sledují dnes a denně a o tom co píšeme, referují všude možně. Teď řekl novinářům na rovinu, že NVIDIA FERMI se prostě nepovedlo a finální čip a grafika neodpovídala tomu, jak fungovalo FERMI na papíře a v plánech NVIDIA.
Stalo se prý to, nejednotlivé části čipu, místo aby spolupracovali a komunikovali spolu tak, jak mají, tak se vzájemně ruší. Problém je zkrátka v tom, že NVIDIA nezvládla kočírovat ty 3 miliardy tranzistorů. A to i přesto, že čipy GF100 dosahují nižší hustoty tranzistorů na mm2, než konkurenční čipy AMD RV7xx. Celý problém prý vznikl proto, že vývojové teamy nespolupracovaly, jak měly. Inženýři zabývající se fyzikou a inženýři zabývající se návrhem architektury čipu pracovali příliš odděleně a výsledkem je tak to, že čip nefunguje ani zdaleka tak, jak měl, nemluvě o zpoždění vývoje.
Šéf NVIDIA tak otevřeně přiznal, že FERMI se prostě nepovedlo. Otázka je, zda se NVIDIA dokáže z této dalekosáhlé chyby, jejíž důsledky bude pociťovat ještě dlouho, správně poučit. Mezitím se na svět dostaly i všechny informace o GF100 čipu, který je dnes v podstatě pro běžný spotřební trh nepoužitelný.
Samotný čip GF100 zabírá se svými více než 3 miliardami tranzistorů plochu 549,9mm2 a to je opravdu hrozně moc. NVIDIA skutečnou velikost čipů nerada prozrazuje, zejména v tomto případě, kdy se z toho snadno dají odvodit výrobní náklady a situace firmy. Protože AMD a NVIDIA čipy vyrábí stejná firma stejným způsobem a na stejných linkách a výchozí polotovar (křemíkový Wafer) je pro obě společnosti stejný (jak co do rozměrů, tak ceny), jsou výpočty a z toho pramenící skutečnosti více než zřetelné. GF100 se nakonec dokáže poprat na GTX 470/480 jen s modely HD 5850/5870, které mají ale čip RV870 s „pouhými“ 349 mm2. Čipy s architektury FERMi mají vůbec velký problém s tím, že proti starší konkurenci ve všech segmentech zaostávají právě efektivitou. A to je ohromný problém. Všechno je to ale způsobeno tím, že prostě na papíře vypadala architektura FERMI skvěle, ale ve skutečnosti to prostě nefunguje.
Jistý podíl na tom má jistě i TSMC a její 40nm výrobní proces, který se také ne zcela podařil. NVIDIA také nepřímo TSMC obvinila, že nese na neúspěchu FERMI část vinny. A to je také částečně pravda. Ostatně problémy se 40nm má i AMD, které ale přesto dokázalo své čipy odladit pro tuto výrobu mnohem lépe a nejen že dosahuje vyšší hustoty tranzistorů na mm2, ale i mnohem větší výtěžnosti. Je takovým veřejným tajemstvím, že za problémem TSMC i za tím, že AMD dokázalo odladit své čipy pro 40nm mnohem lépe než NVIDIA, stojí to, že GlobalFoundries (partner AMD) přebralo TSMC klíčové pracovníky a odborníky na výrobní procesy. NVIDIA ví, že na 40nm prohrála s AMD na celé čáře a ve všech ohledech. Někteří se mylně domnívají, že GTX 460, či GTS 450 jsou povedené produkty, díky kterým se NVIDIA dostane zpět do hry. Opak je pravdou, protože čipy pro tyto grafiky trpí stejným problémem jako GF100, ze kterého vycházejí – jen samozřejmě v menším měřítku, protože jsou menší . To, že přišly pozdě, je jasné každému, ale jak moc nestačí, se ukáže již za měsíc. Na 40nm NVIDIA prohrála na plné čáře a také proto si podobná vyjádření na adresu FERMI může dovolit. Není totiž šance, aby s FERMI na 40nm ještě něco smysluplného udělala a dokázala skutečně konkurovat. Problém je hlavně nedostatek času. NVIDIA všechny své síly vrhá na profesionální segment, kde jedině má FERMI šanci a to hlavně díky softwaru. Na poli vývoje GPU už se NVIDIA plně soustředí na 28nm a novou architekturu Kepler, která dorazí v druhé polovině roku 2011, tedy zhruba za rok. Na 28nm už ale bude úplně jiná kapitola soubojů AMD a NVIDIA na poli GPU.
Zdroj: HEXUS.net, PCGH.de, DDWorld.cz
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|