Ptáte se, kde je AMD RX VEGA? Tam, kde její konkurence NVIDIA VOLTA ;). Na cestě!
Asi víte, že výrobci grafik NVIDIA a AMD před pár lety museli hodit své plány grafických generací a karet do koše a museli se přizpůsobit tomu, co nabízelo TSMC za výrobní proces. Po zrušení 20nm si museli všichni vystačit s 28nm delší čas, což vedlo v podstatě k improvizacím s architekturami. Do toho se situace dobře nevyvíjela ani na poli pamětí, kdy se pro nové generace grafik plánoval nástupce GDDR5 (jež už neměly kam dál se vyvíjet), ale jaksi žádný nebyl k dispozici a vývoj se protahoval. Stávající architektury na trhu musely vydržet déle, oba výrobci už museli navíc připravit „mezigenerační“ produkty pro konečně novou nastupující 16nm (a dokonce 14nm) výrobu a tak dále. Výsledkem jsou tedy současné grafické karty, které podle původních plánů vlastně neměly ve stávající podobě vůbec existovat. Jenže to bychom jinak na trhu nejspíše neměli nic ;).
Konkrétně u NVIDIA měl být MAXWELL trochu jiný, než jaký byl, a hlavně vůbec neměl existovat jeho REFRESH, tedy současný PASCAL (GTX 1000 série). Což je vlastně pořád MAXWELL na steroidech a s využitím lepších paměťových technologií GDDR5X, kdy NV už alespoň u TOP jádra P100 zkouší i ty vrstvené paměti, se kterými už teď měla být na trhu VOLTA generace. Právě VOLTA měla MAXWELL původně přímo nahradit někdy na přelomu 2016/2017 (tedy už měla být na trhu). Jenže NVIDIA už VOLTA architekturu postavila právě na využití nových vrstvených pamětí, kdy původně chtěla použít řešení HMC od MICRONu. Ale to se nepodařilo nikdy přivést ke zdárnému konci vývoje, natož do výroby. Takže NVIDIA neměla důležitý komponent a získala jej, trochu paradoxně, od AMD, které spolu s HYNIX přišlo s vrstvenými HBM paměťmi. A NVIDIA je poprvé použila u HPC výpočetní karty P100 a tedy VOLTA musela trochu upravit pro HBM. Nicméně protože k obojímu už má přístup minimálně více než rok, NVIDIA tedy už musí mít architekturu dávno hotovou a čipy už testovat. Současně s aktuálním nástupem již vyzkoušených HBM pamětí do běžné výroby má tedy vše potřebné, pro vlastní výrobu karet. Prvním grafickým řešením pro běžné počítače s HBM byla taktéž „improvizovaná“ grafická generace AMD FURY s čipy FIJI, díky kterému ale byl celý koncept HBM úspěšně vyzkoušet a dotažen do současné podoby již sériových „HBM2“. AMD si tedy připsalo s velkým náskokem první nasazení vrstvených čipů. A s novou AMD RX VEGA bude první i s HBM2 na běžném trhu. Mimochodem VEGA byla vždy plánovaná jako přímá konkurence VOLTA architektury a grafické generace ;).
Zbývá otázka výrobního procesu. Tady NVIDIA trochu bojuje s TSMC, které také několikrát změnilo sliby a plány. Po zrušení 20nm, a čekání na současný 16nm, měl být pro příští rok dostupný už 10nm proces. Ale ten nebude, místo něj bude jen mírně vylepšený stávající 16nm proces označený „pro přehlednost“ jako 12nm. A právě ten má údajně NVIDIA pro novou generaci používat. Víceméně nyní prý jde o jeho výtěžnost a cenu čipů. 12nm má nabízet zhruba 15-25% zlepšení efektivity vůči 16nm, což je samozřejmě zajímavé – ale za vyšší cenu. Spolu s využitím HBM pamětí i u herních grafik, kdy samozřejmě architektura VOLTA je na to plně připravena. Bohužel o dalších věcech kolem této architektury nevíme zatím nic. Ani jak výrazně se změnily výpočetní jednotky (předpokládáme minimálně zlepšení v oblasti využití výpočetního výkonu pod DirectX 12/VULKAN atd.).
Každopádně aktuálně zvěsti hovoří o tom, že NVIDIA chce „uspíšit“, či spíše zkrátit zpoždění, nástupu VOLTA grafické generace, tedy „GTX 2080“ apod. na trh. Údajně ji místo až začátku příštího roku, chce dostat na trh ještě letos na přelomu Q3/Q4. A protože já sám mám z více zdrojů potvrzeno, že NVIDIA už dokončuje novou výkonnou grafiku, která už prý není PASCAL, tak tomu docela věřím. Ostatně jak jsem uvedl, VOLTA měla být už na trhu. A totéž se dá říci o její přímé konkurenci, což není nic jiného než AMD RX VEGA. Obě architektury jsou postavené na využití vrstvených pamětí a všeho co s tím souvisí. O VEGA toho víme o něco více a myslím že NVIDIA kráčí velmi podobným směrem a nebude o moc jiná.
Současně se dá říci, že pokud se ptáte, kde je AMD a její RX VEGA, úplně stejnou otázku máte mít na NVIDIA s její VOLTA. RX VEGA je a vždy byla konkurencí VOLTA architektury, nikoliv současného MAXWELL-PASCAL. Což nás přivádí k otázce, co přinesou a proč NVIDIA tedy vlastně jen pár měsíců před VOLTA vydává lehce na pamětech zrychlené GTX 1080 a také přeznačený TITAN X =GTX 1080Ti a plnotučný TITAN Xp? Že nejspíše ví o RX VEGA a jejím výkonu něco více než víme a VOLTA tedy potřebuje? Samozřejmě je tu i prozaičtější důvod, NVIDIA padají prodeje … přesněji řečeno, díky absenci AMD ve vyšším segmentu a absenci marketingu AMD jinde, měla NVIDIA poslední 2-3 kvartály naprosto úžasné prodeje a zisky. Jenže zatímco na růst si rychle zvyknete, naopak to jde těžko. Zejména pro firmy, které „žijí z kvartálu na kvartál“ a křivky růstu jsou všechno. Ano, samozřejmě s tím, že AMD má už nyní jasně o něco lepší mainstreamové grafiky a podařilo se mu s RYZEN procesory se opět dostat do podvědomí (a hlavně počítačů) zákazníků a hlavně tím, že se chystá návrat AMD do vyššího segmentu, NVIDIA logicky přijde o tu část trhu, který pouhou absencí AMD získalo. Kromě toho tlak AMD díky konkurenceschopným CPU bude narůstat, protože platforma AMD+AMD jako celek dává samozřejmě větší smysl, než kombinace AMD CPU s NV grafikou ;). Do toho VEGA vypadá i velmi schopně jako výpočetní řešení atd. Zkrátka NVIDIA už nemůže počítat s takovými prodeji, jaké měla poslední rok (a že takové ani neplánovala).
Prodeje jsou sice stále skvělé, ostatně stále panuje situace nepřítomnosti AMD ve vyšším segmentu, ale už se samozřejmě zpomalují a prodeje tak fakticky už klesají a tahle křivka se prostě žádné firmě nelíbí. NVIDIA tedy i proto potřebuje nové produkty a zase to trochu nakopnout :). Pokud se tak chystáte k nákupu GTX 1080 či dokonce 1080Ti … měli byste vědět, že je velká pravděpodobnost, že ještě letos přímo od NVIDIA přijde něco lepšího ;). Prostě letos je to na poli CPU i GPU opravdu drsný útok na peněženky počítačových nadšenců :), ale po letech leštění 28nm grafik a 4jádrových CPU a čekání na aspoň něco trochu zajímavého, si to myslím zasloužíme.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|