Neblahý osud PhysX, ze kterého NV udělala další marketingový nástroj, se nám opět připomněl.
Těch pár uživatelů, kteří měli „štěstí“ a možnost zasponzorovat NVIDII nebo jiného svého oblíbeného skalpera, a mají tedy některou z nových RTX 5000 grafik zjistili, že u některých starších her se objevily nečekané potíže. Nefunguje na nich totiž vždy GPU akcelerace PhysX.
Jak víte, NVIDIA tuhle technologii, stejně jako většinu „svých“ technologií, nevymyslela ale odkoupila spolu s jinou firmou. A z univerzální podpory a fungování ji převedla na vlastní uzavřený CUDA systém. Technologicky zajímavá HW akcelerace fyzicky, bylo velké marketingové téma a NVIDIA jej udělala jedním z hlavních marketingových taháků pro nákup tehdejších grafických karet kolem roku 2010 (něco jako DLSS dnes). Bohužel NVIDIA nakonec udělala PhysX záměrně tak, aby špatně chodilo akcelerované na čemkoliv jiném než na jejích GPU. Speciálně na CPU. Ty by s tou akcelerací neměly potíž, ovšem NV záměrně akceleraci na CPU zpomalila použitím staré instrukční sady a omezení na kolika jádrech může jet. A tak to zůstalo. Stojím si za tím, že NVIDIA tím, co udělala s PhysX, výrazně poškodila celou technologii akcelerované herní fyziky a výrazně zkazila a zpomalila vývoj na tomto poli obecně …
A má to ještě dohru. U nové generace grafik RTX 50 série, NVIDIA ukončila podporu 32-bit CUDA, tedy rozhraní, na kterém běží i starší verze GPU akcelerace PhysX v mnoha starších hrách. A na RTX 5000 kartách tak prostě nefunguje. Není to chyba a nebude to opraveno. Samozřejmě by to nebyl problém, kdyby NVIDIA nebránila tehdy tomu, aby PhysX správně a optimálně běhalo akcelerované i na procesorech. Pokud si některé starší hry chcete zahrát i na RTX 5000, nezbyde vám, než hrát bez GPU akcelerace PhysX, nebo tedy bez PhysX úplně, protože to tam prostě neběhá dobře a nikdy nebude. Týká se to například her Metro 2033, Mafia II Borderlands 2, nebo trilogie Batman atd.
Bohužel pro hráče, NVIDIA nikdy „neopravila“ a neoptimalizovala tu akceleraci PhysX na procesorech, takže i se současnými čipy jede mizerně, i když by nemuselo. PhysX bylo svého času zajímavou technologií, ovšem NVIDIA známá svým odporem a bez přehánění vyloženým nepřátelstvím k obecným standardům, tuhle technologii prostě zabila. A opět nám to připomíná, proč není radno v žádném případě oslavovat a vázat se na čistě proprietární technologie jednoho výrobce, jako jsou právě například PhysX, DLSS, G-Sync, CUDA apod. Pro uživatele je to krátkozraké a pro technologický vývoj jako takový jde o výraznou brzdu a problém. Speciálně, když by se jejich tvůrce dostal do monopolního nebo výrazně dominantního postavení na trhu, a začal ho třeba zneužívat ...
Tak ještě, že o tom teď všichni vědí a neudělají tu chybu, jako že by preferovali proprietární technologie před univerzálními standardy s podobnou či stejnou funkcí. A už vůbec, že se třeba někdo jako NVIDIA s jejím přístupem k technologickým standardům nedostane do pozice, kdy by navrhovala nějaký obecný nový standard. Umíte si představit s jejím přístupem, kdyby vytvářela třeba nějaký nový zásadní napájecí konektor? No jo vlastně, už si to představovat nemusíme …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|