Při bližším zkoumání nových grafik NVIDIA se nachází více a více zajímavostí.
Nová RTX 3080 vypadá na první pohled dobře, hlavně teď, když prostě neexistuje generační konkurence. Jenže jak stále více lidí upozorňuje, zdání může v tomto případě hodně klamat. V mnoha směrech je AMPERE spíše jeden z nejmenších generačních posunů, než největší, jak jej vykresluje marketing.
On vůbec i ten marketing NVIDIA v téhle generaci je nějaký divný. NV výkon nových karet netradičně extrémně přechválila a přehypovala. Jak ve slidech, tak přímo v prezentaci šéf NVIDIA prohlásil, že RTX 3080 je 2x výkonnější než RTX 2080. Neřekl „až“ 2x, ale že je prostě 2x výkonnější. Což ale jak testy a recenze odhalily, není pravda ani zdaleka v běžných hrách. A ten rozpor je dost značný. Určitě také neplatí tvrzení NVIDIA, že jde o největší generační posun v historii. Realita totiž je, že jde o jeden z nejmenších na úrovni těch nejmenších posunů mezi generacemi NVIDIA karet.
Současně NVIDIA vůbec nemluví o efektivitě karet a spotřebě, což přitom bylo velké téma v předchozích generacích. Teď když máme výsledky reálných testů a výkonu, a současně známe spotřebu, tak můžeme ty věci skutečně porovnat. A nové AMPERE z toho nevychází zrovna nejlíp. Efektivita se posunula jen o cca 20% což je tristní generační výsledek z mnoha důvodů. Ale má to jednoduché vysvětlení ...
- NVIDIA RTX 3080 vypadá dobře
jen díky předraženému předchůdci RTX 2080 Ti?!
Největší marketingový úspěch NVIDIA je zatím fakt, že se jí daří „prodat“ RTX 3080 jako nástupce RTX 2080 tedy GTX 1080 apod. Jenže ona jím není. RTX 3080 je naprosto jednoznačně nástupce RTX 2080Ti a GTX 1080Ti. Vyšší model RTX 3090 je pak nástupce TITAN série (ale nemá TITAN možnosti). Do značné míry RTX 3080 vypadá prostě dobře jen proto, že místo toho, aby RTX 2080 Ti jako nástupce GTX 1080 Ti stál těch 699 dolarů, tak stál nesmyslných přepálených 1200 dolarů. RTX 3080 by správně měla být značena jako RTX 3080 Ti, a je zpět na těch 699 dolarech. To samo o sobě hodně značí, NVIDIA tedy z nějakého důvodu prodává nástupce 2080Ti o polovinu levněji.
Potíž je, že ve srovnání s RTX 2080 Ti by RTX 3080 (alias RTX 3080Ti) nevypadala prostě tak, jak NV tvrdí, když ji staví proti RTX 2080 s o třídu menším GPU, která bude mít až RTX 3070. Tedy že jde o největší generační posun. RTX 2080Ti a RTX 3080 mají jádra v přímé výkonnostní a generační linii, tedy xx102 sérii. RTX 2080 Ti na 12nm TSMC s TU102 má 754mm2 a 18,6 miliardy tranzistorů, v něm 4352 jednotek, 88 ROPS.
RTX 3080 má 628nm2 8nm GA102 s 28 miliardami tranzistorů, 4352 tradičními CUDA jednotkami a 96 ROPs. Mezi kartami je rozdíl ve sběrnici, kdy novinka má 320-bit proti 352-bit u předchůdce, ale díky GDDR6X má RTX 3080 propustnost 760 GB/s proti 616GB/s.
Ve hrách je RTX 3080 zhruba o 30% výkonnější než RTX 2080Ti. Jenže má o 50% více tranzistorů, o 24% větší propustnost pamětí, 2,23x(!!!) vyšší FP32 výpočetní výkon a o 28% vyšší spotřebu! A teď řekněte sami, kdyby stála RTX 2080 Ti to, co stát měla, tedy 699 dolarů jako předchozí GTX 1080 Ti a to co stojí RTX 3080 (Ti), odpovídá ten 30% výkonový posun ve hrách tomu deklarovanému „největšímu generačnímu posunu“ a také těm všem technologiím a parametrům? Samozřejmě že ne. Má to ale snadno vysvětlitelný důvod …
- Proč NVIDIA AMPERE vypadá jako AMD VEGA?
Ta podobnost s VEGA je v mnoha směrech až zarážející. Jak AMPERE, tak VEGA architektury jsou totiž orientovány na masivní výpočetní výkon. A v aplikacích, které jej využívají, tedy rendery například, ty karty doslova excelují. RTX 3090 bude pro ty, kteří dokáží výpočetní výkon využít, nový šampion. To byl vždycky problém VEGA a vlastně i předchozích architektur AMD. VEGA měla obrovský výpočetní výkon, kterým výrazně překonávala konkurenční NVIDIA karty ve stejných cenových hladinách. Speciálně v FP64 byla násobně lepší. Ale herní výkon tomu prostě neodpovídal. NVIDIA to teď s AMPERE prakticky zkopírovala.
Zdvojnásobila FP32 výkon, tedy výpočetní výkon, ale nárůst herního výkonu tomu ani zdaleka neodpovídá. Zato tomu odpovídá výrazně vyšší spotřeba. Což byla i průvodní vlastnost VEGA. Ta měla poměrně vysokou spotřebu, a to právě protože měla ten výpočetní výkon a tomu odpovídající výbavu. NVIDIA AMPERE má spotřebu ještě mnohem vyšší, což je „jednoduše“ proto, že VEGA je mnohem menší čip. V 7nm verzi má stále aktuální VEGA 20 jen 331mm2. 8nm AMPERE RTX 3080 má ovšem 628mm2! Výsledných 320 - 350W TBP je jednoduše šílené na jedno-jádrovou grafiku. NVIDIA se nicméně vydala přesně tou cestou, kterou kráčelo AMD s VEGA … tedy univerzálnější GPU s orientací hlavně na výpočetní oblast a výkon. Zatímco AMD oddělilo vývoj na RDNA (herní) a CDNA (výpočetní) architektury, NVIDIA má AMPERE univerzálně na obojí.
- Proč má RTX 3080 při tak velkém výpočetním výkonu „nízký“ nárůst herního výkonu?
Jak bylo řečeno, NVIDIA udává u RTX 3080, že má 8704 jednotek, tedy dvojnásobek proti RTX 2080 Ti s 4352 jednotkami. Vtip je v tom, že NVIDIA zdvojnásobila jen ta FP32 jádra a tomu tak odpovídá i ten udávaný dvojnásobný FP32 výkon z 13,4 na 29,8 TFLOPS. Jenže pro hry potřebujete i ostatní části GPU a jednotek a prostředků, a ty už NVIDIA nezdvojnásobila, téměř s nimi vlastně nehnula. Proto RTX 3080 má „jen“ o 30% vyšší výkon ve hrách. A to pozor, jen ve vyšších rozlišeních!
- NVIDIA AMPERE potřebuje vyšší rozlišení, aby vůbec fungovala!
Určitě jste si všimli, že těch 30% mezi RTX 2080 Ti a RTX 3080 je pouze ve 4K rozlišení. V nižším 2560x1440 už se rozdíl pohybuje jen kolem 22 – 25% a v 1080p pak klesne klidně na malé jednotky %!!! Mnozí to okamžitě vysvětlili, jako že RTX 3080 v 1080p omezuje výkon procesorů. To je sice možné vysvětlení a u některých her tomu tak nepochybně bude, ale u mnoha, ne-li většiny her, ta limitace CPU není ani v 1080p nijak zásadní. A přesto AMPERE dosahuje jen velmi malého posunu proti RTX 2080 Ti a s tím má tak vlastně horší efektivitu! Proč? No protože až ve vyšším rozlišení může využít ten vysoký shader výkon.
V tom nižším rozlišení ji jednoduše omezuje to, že NVIDIA nepřizpůsobila nárůst shader a výpočetního výkonu, posílení ostatních částí GPU. Jejich zlepšení je i proti 2080Ti vlastně minimální a tomu tak ve výsledku odpovídá ten výkonový nárůst. V nižším rozlišení to není jen o výkonu CPU, ale v tomto případě i o architektuře GPU samotného. Reálně je samo AMPERE bottleneckem více než procesorový výkon v nižších rozlišeních. Proč si myslíte, že NVIDIA začala s tou hloupou kampaní na 8K hraní u RTX 3090, na což ta karta zjevně nemá dostatečný výkon? No protože v takto vysokém rozlišení má AMPERE největší přínos proti TURING a uplatní se zde i těch 24GB paměti, které 3090 model má.
Ale ani v těch vyšších to není ideální, protože bohužel hry využívají více než jen FP32 jednotky, takže jejich samotným zdvojnásobením se výrazného zvýšení výkonu prostě nedočkáme.
- Podobnost AMPERE a VEGA je značná, v jednom se liší!
Takže stejně jako VEGA jde AMPERE cestou zvýšení výpočetního výkonu i za cenu zdaleka ne odpovídajícího zvýšení herního výkonu a výbavy tomu potřebné, kdy ovšem to značné zvýšení počtu tranzistorů, aby toho výpočetního výkonu dosáhla, sebou nese velmi vysokou spotřebu. U AMPERE je větší hlavně proto, že samotné GPU je mnohem větší než VEGA. NVIDIA tak AMPERE jasně orientuje na výpočetní oblast a nasazení, což tedy byla podobná strategie jako AMD s VEGA. Jenže tady podobnost končí.
AMD VEGA vznikala v nejhorších podmínkách v celé historii Radeon. Doslova na koleni jako nouzové řešení, které muselo být univerzální. AMD bylo zadlužené, v problémech, nemělo slušné procesory, a finance na vývoj byly značně limitované, do toho problémy s lidmi, vedením atd. Je bez přehánění zázrak, že VEGA 56/64 byly tak dobré karty, jaké byly s ohledem v jak nuzných podmínkách vznikly. Speciálně 7nm VEGA 20 byla bez přehánění technický zázrak, kdy AMD o téměř dva roky předběhlo NVIDIA ve vývoji 7nm. To všechno přitom dokázalo se zlomkem lidí (jen Radeon divize vs NVIDIA) a hlavně zlomkem financí proti NVIDIA. VEGA bylo univerzální, protože být takové muselo a bylo kompromisním řešením.
AMPERE naopak vznikalo v historicky nejlepších podmínkách, ve kterých NVIDIA kdy byla a stále je. Žádné kompromisy dělat nemusí. Klid na práci, obrovské, prakticky neomezené množství peněz násobně větší než Radeon divize. A výsledkem je, že NVIDIA u AMPERE zvolila stejný přístup a strategii, jakou AMD u VEGA? Zajímavé! Přitom se zdálo, že NVIDIA oddělí vývoj herní a výpočetní architektury. VOLTA a TURING byly docela rozdílné, ale AMPERE je zase jedna architektura pro všechno. AMD na druhou stranu pokračuje ve VEGA a jejím nástupcem bude CDNA architektura. Ale už čistě pro výpočetní nasazení. Pro herní vznikla zcela nová RDNA, jež dokonce ve své druhé verzi, která se představí brzy, byla poprvé vyvinuta přímo na míru hrám a herním tvůrcům ve spolupráci s herními tvůrci.
NVIDIA AMPERE i AMD VEGA a všichni jejich předchůdci, byli dělaní stylem, že vznikly architektury a na nich čipy a grafiky, a teprve potom se s nimi vývojáři učili pracovat a využívat je technologicky, což se většinou nestalo zdaleka tak, jak to bylo navrženo. AMD RDNA2 ale vzniklo na základě požadavků SONY a Microsoft, což jsou nejen tvůrci konzolí, ale také herní vývojáři. RDNA 2 je první klasická GPU architektura, která vzniká přesně na míru hrám a herním technologiím, které ji budou reálně používat. A AMD tak má jasně oddělené linie vývoje GPU, což NVIDIA s AMPERE zjevně v této generaci neudělala, a pro čistě herní nasazení tak proto hodně připomíná univerzální ale více na výpočty zaměřenou VEGA sérii … zatím tedy teoreticky, protože nemáme generační konkurenční srovnání s RDNA2 …
- Je RTX 3080 (a další) vůbec tak dobrá, jak vypadá?
A to je ta potíž. V tuto chvíli vlastně nevíme, jestli jsou RTX 3080 a další karty AMPERE série, tak dobré, jak proti předraženým předchozím RTX 2000 vypadají. Speciálně u RTX 3080 nás klame hodně věcí. Fakt že nahrazuje cenově předraženou RTX 2080 Ti na stejné hladině jako mizernou RTX 2080, kdy řada lidí neměla ani důvod upgradovat z GTX 1080Ti, a to více než 4 roky, je jeden z nich. Tím nejzásadnějším je ale absence jakéhokoliv, byť jen přibližného třeba i teoretického srovnání s konkurencí.
RTX 2080/2080Ti neměly žádnou přímou konkurenci, protože Radeon RX 5700 série s VEGA10, tedy to nejlepší na nové generaci herních architektur RDNA, byl jen malý 250mm2 čip. Takže reálně stál proti RTX 2060 sérii (kterou technicky i výkonem převálcoval, bohužel na trhu to tak nedopadlo, což je už dáno prostě marketingem). Logicky tak v tuto chvíli nemáme ani konkurenci proti RTX 3080 a s čím ji porovnat. Přirovnal bych to k situaci Intel procesorů, kdy před vydáním RYZEN 1000/2000 a 3000 jsme si mysleli, že Intel má nejlepší procesory a AMD se jim výkonem a efektivitou v dohledné době nemůže vyrovnat. Klasickou herní high endovou grafiku od AMD, jsme už hodně dlouho neviděli, nevznikla ani v RDNA 1 (RX 5000) sérii. Takže prostě objektivně nevíme, jak dobrá RTX 3080 vlastně je, chybí nám ta perspektiva srovnání. A ve srovnání s předchůdcem vypadá dobře vlastně jen proto, že RTX 2080Ti byla nesmyslně předražena. Ale asi se více dozvíme brzy, protože v rámci RDNA 2 už zcela evidentně high end Radeon existovat bude.
A fakt, že AMD tak úspěšně novou RX 6000 sérii tají, by vás neměl vést k dojmu, že se chystá další „VEGA“. Pokud mohu o RDNA 2 něco prozradit (a vím se 100% jistotou), tak že je pravým opakem VEGA v mnoha ohledech. AMD navíc stejně úpěnlivě tají i ZEN 3 procesory, a pokud si stejně jako v případě důsledného utajování RDNA 2 někdo myslí, že je to proto, že nejsou moc dobré, tak bude ze svého velkého omylu vyveden už 8.10. 2020. A pokud jde o Radeon RX 6000 (RDNA 2), existuje opravdu důvod, proč NVIDIA tak strašně spěchá s RTX 3000 sérií na trh. I když věděla, že nemá a nedokáže vyrobit dostatek grafik, aby to nebylo jen o trochu lepší než prosté papírové uvedení. A když se podíváte na to, jaké ty AMPERE grafiky jsou, tak velmi pravděpodobně je AMD RDNA2 nedokáže porazit výpočetním výkonem. Ale ani nemusí, z hlediska herního výkonu FP32 výkon bohužel není tím zásadním. Na to bude mít AMD svůj „ARCTURUS“ tedy obrovské výpočetní „GPU“ architektury CDNA, které se brzy představí a odpoví na otázku, proč hned do několika nových nejvýkonnějších superpočítačů světa, nemíří překvapivě NVIDIA grafiky, ale právě AMD RADEON GPU …
Pokud jde ale o herní výkon a efektivitu, RDNA 2 vzniklé ve spolupráci se SONY a Microsoft pro Sony a Microsoft, a tedy hrám na míru, to bude úplně jiný souboj. Já osobně bych se ani nedivil tomu, kdyby Radeon RX 6000 byly v pozici jako byla herně orientovaná GTX 1000 série (PASCAL) a NVIDIA AMPERE RTX 3000 série byly jako výpočetně zaměřené RX VEGA. V čem je situace rozdílná je samozřejmě marketing, kdy NVIDII snadno projdou věci, které by AMD nikdy neprošly a výchozí postavení firem na trhu je také jiné.
V tuto chvíli už i v naší redakci zkoumáme podrobně detaily RTX 3080, ale platí, že objektivně nemůžeme zhodnotit jaká ta karta vlastně je, když nemáme relevantní generační srovnání s kartami, které budou proti ní v nabídce. Ale vypadá to, že se ho s oznámením Radeon RX 6900, dočkáme už 28.10.2020. A vzhledem k situaci s reálnou dostupností karet a jejich výrobou teď, tak opravdu není důvod spěchat s nákupem nové grafiky. Listopad se jeví mnohem lepe na nákup. I pokud by nové Radeon nebyly takové, jaké vypadají že budou, minimálně bude větší výběr a lepší podmínky mezi RTX 3000 kartami samotnými …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|