NVIDIA RTX 4090 hlásí první vážná selhání – 16-pin konektory hoří. Potenciál selhání je velký. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Monday, 24 October 2022
altPremiéra nového napájecího konektoru „Gen5“ budí otázky. Potenciální vážné ohrožení.

 

 

 

 

RTX 4090 od NVIDIA jsou první grafické karty na trhu, které mají nové standardizované 16-pin napájecí konektory, které mají nahradit dosavadní 8-piny. Novinka je kompaktnější a přenese mnohem více energie. 12 pinů se stará o napájení a 4 menší jsou řídící/signální. Správně ale fungují jen a pouze v kombinaci s novými zdroji zcela nového ATX 3.0 standardu. Pokud to připojujete přes redukce k ATX 2.x standardu, tedy dosavadním zdrojům, tak to řízení napájení nefunguje, protože prostě současné zdroje nemají onu logiku, což není dobré a není vhodné. I když samo o sobě by tohle neměl být důvod selhání.

Nicméně od počátků mnozí vyjadřují hlavně obavy o ten nový design konektoru, který je prostě jemnější a mnohem menší než dosavadní řešení. Přitom přes ty drobnější piny má proudit mnohem větší porce energie, a tedy i proudy. Až 650W! Obavy panují hlavně čistě s ohledem na malé rozměry těch pinů, kdy se mnozí oprávněně ptají, zda se to nezačne při vyšším zatížení prostě tavit. A bohužel, už se stalo:

Na světě se opakují první zaznamenané případy selhání RTX 4090 grafik v oblasti právě toho nového konektoru. Není zatím jasné, zda selhal samotný konektor, nebo to bylo způsobené použití nekvalitního nedostatečného zdroje starší ATX 2.x platformy, či výrobní vadou kabelu. Jedno je ale jisté, děje se to, čeho se mnozí obávali.

Nutno říci, že někteří uživatelé i novináři vyjadřují nespokojenost z umístění nového konektoru na nových RTX 4090 od samého počátku. Karty totiž vyžadují většinou připojení přes redukce k dosavadním zdrojům (protože ATX 3.0 zatím stále nejsou běžně na trhu). Nicméně protože RTX 4090 jsou fyzicky obrovské karty, a konektor je u nich naboku, znamená to že ten mnohem jemnější konektor výrazně namáháte, protože kabel od něj se v mnoha skříních prostě doslova lepí a láme o bočnici, a vše je tak nevhodně mechanicky namáháno. Od počátku na to upozorňuje jeden známý youtuber:

Navíc vyšlo najevo, že kvůli jemnosti nových pinů v konektoru, výrobci upozorňují, že redukce budou mít jen velmi omezený počet cyklů odpojení/připojení, než dojde k narušení struktury buď uvnitř konektoru na grafice nebo v konektoru redukce.

Další problém je onen zlom/ohnutí kabelů hned za konektory. To je a bude podle mě nejpravděpodobnější důvod selhávání nových RTX 4090 a dost možná i důvod onoho selhání na fotografiích. Prostě to mechanické namáhání, kdy ohnutí kabelů tlačí a fakticky vytrhává konektor z grafiky a narušuje i ty konektory uvnitř. A prostě vše způsobí zkrat a hoření. S ohledem na fakt že RTX 4090 mají špičky až těch 650W a odpovídající proudy, je to více než velmi nebezpečné. Existují tak přímo doporučení tvůrce konektoru, kde a jak se mohou/nesmí kabely v jaké vzdálenosti ohýbat:

Někteří se to snaží u adaptérů zajistit tím, že pevněji zaizolují oblepí určitou vzdálenost od konektoru. Nicméně v případě, že ty obří RTX 4090 karty cpete do skříně, která prostě není tak široká a tlačí vše na bočnici, ta nevhodná síla na ten konektor grafiky tam prostě je a jde o časovanou bombu, kdy je prakticky jisté, že k fatálnímu selhání dříve, či později prostě dojde. Kdyby ty karty byly menší, asi by to takový problém nebyl, ale stejně ty redukce jsou hodně těžké samy o sobě a prostě není to ideální. CableMod přišel s možným řešením a snaží se udělat 90° konektor, což by mohlo být celkem slušné řešení:

Nicméně zatím se vše jen testuje, na trhu to není. RTX 4090 je naštěstí hodně okrajový produkt, počet uživatelů v současnosti je naprosto minimální, takže problém nebude zatím výrazně rozšířen. Navíc NV výrazně omezila výrobu a karet bude málo. Ale s nástupem RTX 4080 a dalších karet, pokud by měly i ony tento nový konektor, by se problém mohl výrazně rozšířit. Nevíme v tuto chvíli, zda má nový 16-pin i AMD RX 7900 série grafik. Dosavadní úniky ukazovaly PCB karty s dvojicí klasických 8-pin. Svou roli může hrát i fakt, že podle spekulací má 7900XT jen kolem 350W TDP v základu a karty budou dělány na maximálně 450W, zatímco NVIDIA má základ 450W a karty jsou dělány na 650W. To je z pohledu napájení, chlazení a fyzických rozměrů obrovský praktický rozdíl. Zkrátka nový 16-pin napájecí PCIe konektor je sice kompaktnější a schopnější, ale ty menší rozměry nemusí být zase tak dobrý nápad. Osobně bych raději používal dál ty současné masivnější 8-pin, než se ten 16-pin vyladí. A co by člověk s elektro-strojním vzděláním si myslím, že by ten nový 16-pin měl být tak o třetinu větší, protože ty jeho kompaktnější rozměry nemají žádný přínos v desktopu, speciálně pokud je to za cenu menší mechanicko-elektrické odolnosti.

Uvidíme, jak to celé dopadne, ovšem ani trochu mě nepřekvapí, pokud uslyšíme o více a více RTX 4090 s vyhořelým napájecím konektorem, i když tady je to podle mě prostě do značné míry způsobeno zbytečně přerostlou spotřebou, a tedy i rozměry chlazení této karty, kdy prostor mezi kartou a bočnicí ve většině běžných skříní je tak malý, že ty nové konektory v současnosti většinou vyžadující redukce, prostě fyzicky namáhají ten konektor a piny, což je dobře zdokumentovaná obava i tvůrců celého nového standardu. Prostě chce to hodně širokou skříň, nebo ATX 3.0 zdroj, který ty kabely bude mít v základu a redukci nepotřebuje, prostě v každém případě na to dávat velký pozor. Nesmí se to lámat a nesmí to nijak mechanicky tlačit na ten konektor a piny uvnitř.

Pokud patříte mezi těch pár šťastlivců/šílenců, co si RTX 4090 pořídili a už ji mají, věnujte tomu zvýšenou pozornost! A když přesto všechno nakonec uvidíte plamínky a dým vycházející z vašeho PC, tak alespoň víte, co za to na 99% může. Troufám si říci, že pokud začne případů přibývat, což se s ohledem na omezenou dostupnost a teprve začínající dodávky RTX 4090 karet klidně ještě může stát, bude se to muset řešit důrazněji. Chyba NVIDIA je to jen pokud jde o zbytečně přerostlou RTX 4090, která rozhodně 450W mít nemusela a tedy ani ty rozměry, nicméně hlavní vinna padá samozřejmě na konstruktéry toho 16-pin ale i NVIDIA a Intel kteří ve spolupráci se SIG PCIe tvůrci na nasazení tohoto nového typu konektoru tlačili. Vážně musí být až tak malý a jemný? Neexistuje dobrý důvod proč by to tak mělo být ... uvidíme, zda AMD použije tyto konektory také, pokud ne, bude to zajímavý signál ....

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
FabledWarrior [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - hmmm 2022-10-25 05:57:17

Debilita nVidie spočívá i v tom, kam ten konektor na té kartě umístili... Jako jak čekají že to lidi budou připojovat když je to uprostřed karty a takto natočené a přitom má karta takové rozměry?

Měli to nacpat na pravý okraj karty (prostě směrem dozadu) a mohl být pokoj. Já vím, že až tam PCB nesahá, jen chladič, nicméně to tam mohli natáhnout na prodlužce nebo tak něco.

A už by jste si tu mohli opravit to, že když chci přidat příspěvek, tak se musím přihlásit asi na 4x
shipo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-25 22:43:56

Debilita nVidie je že do jejich 12-pinů pouštějí 500+ Wattů, dosud měli dva 8-piny(6 napájecích) = 300W. Zdroj ani nemůže tušit co je potřeba napájet.
HoCh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-27 09:36:44

Debilita nVidie to možná je, možná není. Nový konektor by měl být (podle ATX standardu) schopen přenést 600W. Ale bude to asi "až 600W" a nejspíš v návrhu nejsou žádné velké rezervy. Takže, jestli přes ten nový konektor nVidia chce tlačit trvale 600W, tak s tím bude dřív, nebo později problém.

Nový konektor má ze svých 16 pinů 4 signalizační, kterými zdroj hlásí kartě svůj stav (2 piny jako v osmipinu) a výkonovou třídu (150W, 300W, 450W, 600W). Energie tedy jde přes 2x6 pinů (6x kladné napájecí napětí 12V a 6x země=0V). U starších osmipinů jsou na 600W potřeba 4 konektory a přenáší se tedy přes 2x víc pinů (osmipin = 2x3 napájení + 2 signalizace).

Navíc u osmipinů jsou kontakty mnohem masivnější a tedy schopné přenést větší proudy i rozptýlit více tepla. Už samotný návrh tedy zjevně počítal s většími rezervami na horší podmínky i méně kvalitní konektory.

Nový konektor byl navržen nejspíš proto, aby se omezil počet kabelů i konektorů a tím náklady. Ale má-li každý kontakt nového konektoru přenést 2x větší proud a ještě být menší, musí být nejspis zlacený a vyrobený z velmi kvalitního materiálu. Největší problém bývá většinou s přítlakem pružných kontaktů v zásuvkách. Ty se časem unaví, menší přítlak způsobí větší přechodové odpory a tedy větší ztráty i tepelné namáhání.

Případy vyhoření ukazují, jak to může dopadnout s novými konektory za pár let. Jen tady místo času zafungovalo nejspíš ohnutí přívodních kabelů blízko konektoru. Tím vznikne boční tlak na piny, kontaktní plíšky v zásuvce se pootevřou, zmenší se styčné plochy a stoupne proudová hustota i přechodový odpor v místě kontaktu. Na přechodových odporech vzniká víc tepla, které situaci dál zhoršuje a je na průser zaděláno.

Odlehčit konektorům tím, že se jich zapojí víc, jako se to dělalo u osmipinů, ale možná nebude jednoduché, protože se používají piny identifikující výkon zdroje. Nevím, zda a jak řeší více napájecích kabelů příslušný ATX standard, ale předpokládám, že by zdroj i karta musely mít 2 nebo víc nezávislých napájecích přívodů, každý se svou vlastní signalizací, a že by karta musela řešit rozložení zátěže mezi ně. To by zdroj i kartu nepochybně prodražilo. A to jde proti smyslu zmenšení počtu napájecích konektorů.

Nejlepším řešením by bylo vyprdnout se na nesmyslné poměřování pindíků honěním zbytečných FPS za cenu brutálních příkonů a dělat radši karty s rozumným příkonem.
shipo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-26 19:47:21

Fyzikální vlastnosti se nezměnili, na dva 12V*4A kabely to v roce 2003 nenastavili bezdůvodně (změna na jeden 100W kabel je čistá debilita).
HoCh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-27 06:42:13

To nove reseni neni vymyslene spatne. Misto 3x2 ma 6x2 piny a 4 minipiny pro lepsi signalizaci stavu a dostupneho vykonu zdroje. Jeden pin signalizuje propojeni konektoru (bylo uz drive), druhy, ze zdroj nabehl a napeti je uz stabilni a 0V­/12V na zbyvajicich 2 pinech dostupny vykon ­(150w, 300w, 450w a 600w­). Pro pripojeni zdroju a karet s ruznymy vykony tedy staci jen jeden konektor.

Slabe misto je proudova zatizitelnost kontaktu, ktera se drive neresila, protoze byly velke rezervy. Sestipin ma prenest 75W, standard pozaduje zatizitelnost pinu 8A a k dispozici jsou teoreticky 2, realne 3 pary kontaktu. Pri maximalnim proudu se tedy da teoreticky prenest vykon 2x8x12=192W, realne 288W. Teoreticka rezerva pro prenos vykonu je 156%, prakticka 284%.

To je hodne a tak se u osmipinu zmensovala. Vykon se zdvojnasobil na 150W. Pocet kontaktu pro 12V se nezvetsil, pridala se jen 1 zem a 1 signalizacni kontakt pripojeny taky na zem. Ma tedy 3 pary napajecich kontaktu, ale poradavek na preneseny proud se snizil na 7A na pin. Maximalni prenaseny vykon tedy klesl na 3x7x12=252W a vykonova rezerva na 56%.

Novy 16 pin ma prenaset 4x vetsi vykon (600w), ale pocet napajecich pinu se jen zdvojnasobil. Pozadavek na maximalni proud na pin se zvysil na 9.2A, ale materialove pozadavky na kontakty se ­(pro mne prekvapive) nezmenily. Neni vyzadovano zlaceni, staci jako drive pocinovana slitina medi. Pri maximalnim proudu se tedy da prenest az 6x9.2x12=662w a vykonova rezerva je pouhych 10%.

Kdyz je tak mala rezerva a pouziva se nenazrana grafika, ktera se jeste pretaktuje, muze snadno dojit k pretizeni konektoru. Situaci muze jeste zhorsit nevhodne namahani pinu konektoru ohybem kabelu, ktere zhorsi kontakt a zvysi prechodove odpory. Deklarovana maximalni proudova zatizitelnost plati jen za optimalnich podminek a vyrobci konektoru proto urcuji, kde a jak se smeji privodni kabely ohybat (viz obrazek v clanku). Problem s prenasenim nevhodnych sil z kabelu do konektoru je navic vetsi nez driv, protoze specifikace vyzaduje kvuli vyssim proudum tlustsi a tedy mene ohebne vodice. Misto 18AWG = prumer 1.02mm je nove 16AWG = prumer 1.29 mm.

Kdyz nVidia udelala obrovske chladice a napajeci konektor umistila tak nestastne, ze se jejich redukce z osmipinu do bezne skrine neda bez ohnuti kabelu nainstalovat muze byt realna zatizitelnost konektoru snizena tak, ze je nedostatecna. A tezko se zlobit na uzivatele, ze tyhle problemy netusi. A nelze si nepolozit otazku, jestli za tim, ze skutecny prikon karet je nizsi, nez puvodne tvrdily uniky, nebylo zpusobeno treba i problemy s pretizenim napaheciho konektoru.
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-25 08:08:01

Chudák Jay, má poslendí dobou furt těžkou hlavu. Nejdřív mu EVGA přestala vyrábět grafiky, pak řešil chobotnici u 4090 a teď tohle... a to ještě chudák bude muset předělat právě dokončený osobní build na x670 platformu

Jinak kdybych byl CableMod, tak od nějakého adaptéru dám ruce pryč a nechám to na aliexpressu aebayi
Podle mě se vystavují riziku, že když se něco posere na straně konektoru nebo kabelu, tak to budou svádět na ně s čímž si číňan hlavu neláme.


Jinak 90stupnový adapter k ATX 24pinu, nebo 180 ke grafikam ci ruzne 90ky k USB3 a 3.1 jsem na Ali kupoval už hodněkrát a vždy bez problémů. Jen to che vzít něco dražšího a ne variantu s odhalenými vodiči za padesát korun. Takže tam se dočkáme určitě, jen to asi bude větší adrenalin než obvykle.
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-25 20:14:49
avatar
Problém u tohoto řešení je ten, že jde o další spoj, tedy další přechodový odpor. A to při těchto proudech a pidikonektůrcích prostě bude zdroj dalších velkých potíží.

Stačí se podívat, jak hnijí USB-C konektory.
Bajkal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - menší nie je lepší 2022-10-25 11:29:39

Celé zle od NVidie... väčšie zaťaženie a menší konektor, jeho umiestnenie nanič. Ten konektor mal byť väčší, masívnejšie kontaktné pole a umiestniť ho rozumnejšie a nie na bok. A tá spotreba grafík kam až pôjde? Som zvedavý, kam to potiahne AMD...
Milkman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-25 10:15:12
avatar
Nvidia si za to může sama.. Zbytečně se zaměřuje jen na obavy a paradoxně své jméno. Jít do extrému a hlavně nemít horší kartu, než konkurence za cenu naprosté obludy.. Škoda.

S atx 3.0 zdrojem už to vypadá mnohem lépe, ale to už jsou upgrady, které atakují hranici nákladů 2000$ společně s kartou..

Jsem zvědavý, jak to bude mít pořešené AMD, speciálně u 7950 XT.
shasler [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Nešťastná konstrukce konektoru 2022-10-25 12:41:42
avatar
Naprosto souhlasím s tím, že nový konektor je chybně řešený. Přesně jak bylo řečeno, lidé kabely různě ohýbají kvůli kabelovému managementu, ale také třeba jen prostě z nedbalosti. Pokud s tímto nový konektor nepočítá, pak je to chyba konstrukce. V každém případě je jasné, že slabší a menší piny budou mít menší toleranci k chybám a opět souhlasím s tím, že konektor vůbec nemusel být menší. Vždyť jeho velikost je vůči kartě zanedbatelná a kdyby byl v provedení velikosti pinů stávajících, tak by již z principu bylo případů zahoření násobně méně.

Mělo by být ovšem také řečeno, že i stávající konektory hoří, stačí si to vyhledat na Google např. "molex connector burn" nebo "molex connector fire". Zde do problému vstupují další faktory jako materiál, kvalita výrobku (konektorů) atd...

Poslední věcí, která se mi nelíbí je přístup výrobců. "My jsme to mockrát testovali a problém se neobjevil, takže je vše OK...". To myšlení úrovně zvířátka (např. psa), kdy se v případě problému postaví čelem do kouta s tím, že když já nevidím zlobícího se páníčka, tak on nevidí mě a všechny problém, které jsou za mými zády neexistují...
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-25 19:57:38
avatar
Bude ddworld dělat taky přehled vhodných sestav v různých cenových třídách jako jeden cz konkurenční web? Už dlouho tady nic takovýho nebylo.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-25 20:00:18
avatar
pracujeme na tom, právě proto že jsme to dlouho nedělali, musíme to udělat od začátku a DDWorld.cz ty sestavy skutečně staví a zkouší, alespoň většinu komponent, které doporučujeme, se snažíme mít opravdu otestované, což je teď trochu problém ... současně mě vytěžují právě ty recenze těch HW novinek, takže nestíhám ... ale mám to tady červeně na tabuli, že prostě sestavy v listopadu vyjdou ...

je to prostě nevýhoda, když neděláte doporučení jen podle papíru/ceníku, ale snažíte se ty produkty opravdu mít, vyzkoušet a ty kombinace zkusit ;)
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-25 20:03:13

No zrovna na takový konektor se dá nakydat hodně špatného. Hlavně v tom smyslu, že jde o "mechanickou" část, která se dá ohýbat tak jak se zrovna hodí. V tom smyslu, že ne každý musí mít dobrý úmysl, zveřejnit opravdu palčivý problém s konektorem. Vždyť víme, dezinformátory se to dnes jen hemží.
Tím neříkám, že problém neexistuje, ale fans z druhé strany taky dokážou udělat neplechu (...)
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-25 23:10:14

To jako chceš říct, že tady ten problém je fake nebo co?
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-26 11:59:00

Proč fake. Nic takového jsem nepsal. Jen že ten problém nemusí být takového rázu, že bude hořet každý druhý komp (přehnaně).
Ten konektor musel projít zátěžovými testy. To jak se k němu při manipulaci člověk chová může být u každého rozdílné a pak v tom horším scénáři může dojít k poškození. No a také se nesmí zapomínat na adekvátně velkou case.
Stapor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-29 09:31:13
avatar
@Varin "Ten konektor musel projít zátěžovými testy. To jak se k němu při manipulaci člověk chová může být u každého rozdílné".
Jen pro upřesnění. PC je stavebnice a výrobce musí počítat s tím, že se každý nebude chovat standardně, takže ten konektor by "měl" být blbuvzdorný.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-25 23:42:18
avatar
???? o těch problémech ví sám tvůrce toho konektoru, máš to v článku ukázané, takže to není překvapení že se to děje ...
enduras3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-25 23:16:32

Co se stalo, že jsi měl tak dlouhý výpadek stránek, DD? :-)
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-25 23:41:27
avatar
Nemilé, bohužel v dnešní době nic nečekaného a neobvyklého, nebyl problém u našeho webu jako takové, problém byl výše na infrastruktuře ... důsledek dalšího útoku.

Jak víte, po celé Evropě už nějakou dobu probíhá otevřená kyberválka výpadky a útoky na systémy jsou běžné, takže nic zvláštního ... řeší se to. Nedá se tomu dnes úplně zabránit není to první ani poslední útok v posledních měsících na českou i Evropskou síť ... někdy to jako uživatelé na chodu poznáte, někdy ne ... v tomto případě nedošlo k poškození infrastruktury, ale třeba před pár dny došlo k přerušení kabelů ve středozemním moři ... prostě oficiálně ve válce sice nejsme, neoficiálně mohu říci že dávno jsme ... na západě nás ale naštěstí zatím bombardují jen po síti ...
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-25 23:18:25

Podle mě dneska už nikdo nepřemýšlí hlavou a standardy vymýšlí lidé, co nemají potřebně vzdělání a předpoklady a pak vznikají takové prasárny, jako tady ten konektor nebo stupidní značení USB portů...jinak si to neumím představit...

Existují tabulky, jaké jsou potřeba průřezy vodičů podle materiálu, typu kabelu a proudového zatížení a stejně tak potřebné parametry konektorů z pohledu přechodového odporu a mechanického namáhání...

Jenže to by to museli dělat lidi, co o tom něco ví a hlavně přemýšlí hlavou...pak by nevznikl takový paskvil, který je mechanicky špatně navržený a elektricky taky....já když jsem to viděl, tak mě hned napadlo, proč ten konektor neudělali i v pravoúhlé variantě? Vyřešilo by to prakticky celý problém s namáháním...a na vyšší proudové zatížení může dát menší průřez kabelů i konektorů opravdu jen debil...
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-26 00:52:58
avatar
karta jako kráva, konektor z boku a smí se ohýbat až po 35mm. 99,9% casů na trhu není dost tlustých a oni to stejně vydají. Na druhou stranu je to karta pro 0,01% lidí. Tak když na tuhle blbost máte, máte i na extra custom case nebo si prostě použijte case, kde karta staví vodorovně k desce a připojeno je přes riser. Pak konektor čouhá nahoru a už to pak není o šířce ale výšce, která je obvykle dostatečná.

Takže problém vyřešen. Ano je to špatný design, ale s trochou inteligence lze problémům předejít. Pokud ji uživatel co si koupil tak drahou kartu nemá, tak mu vlastně tu shořelou kartu přeji
petronias [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-26 08:28:43

12 pinů děleno 2 je 6. 600 W děleno 6 je 100 W, děleno 12 = 8,333 A. To ty drátečky jako fakt přenesou víc než 8 Ampér?
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-26 08:44:38
avatar
Bude zajímavé jak se k tom NV postaví.
Požadavky na instalaci karty a kabelu jsou jasné, takže bych se ani nedivil, kdyby se z odkazem na toto případné reklamace zamítaly.

A je jedno, jestli ty požadavky je či není reálné dodržet kvůli skříni.
HoCh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-27 10:12:02

V dratech zadny problem neni. Jsou medene a proti osmipinu byly privody posileny z 18awg (prumer 1.02 mm) na 16awg (prumer 1.29 mm). Maji prurez 1.31 mm2 a maximalni oroud pinem je 9.2A. Proudova hustota je tedy 7.1A/mm2.

Pro bezny sitovy trojzilovy kabel s prurezem dratu 1.5 mm2, kde jsou vodice chlazeny hur, je maximalni navrhovy proud 22A na zilu. To odpovida proudove hustote 14.7A/mm2 a privody ke konektoru jsou tedy navrzeny s rezervou minimalne 100%.

Problem je u konektoru, kde je podle hodnot z atx standardu vykonova rezerva jen 10% a ty nenazrane karty vyuzivaji, zvlast pri pretaktovani, ten maximalni vykon asi az na doraz.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-27 12:46:41
avatar
Co se týče kabelů, narážím na to doporučení ohýbat je až po 35 mm, čímž nebude konektor "nijak" namáhán. To je jeden z požadavků pro správnou funkci bez problémů.

Samozřejmě jak říkáš, pokud je tam malá rezerva a při přetaktování se jde na doraz a to žere konektor, tak to je věc druhá a NV by musela reklamace uznat, sáhnout po snížení max. povoleného TDP a žádat o úpravu standardu, nové verzi, atd atd.
Jsem zvědavý jak to dopadne.

Mimochodem, kolik bylo u NV a u AMD afér ohledně "hořících" karet?
Pamatuje si to někdo?
supervisor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-26 10:45:35
avatar
Ono jako co si budem na grafiku se spotřebou 600W je to hodně, ale zhlediska ostatních spotřebičů je 600W nic a ty konektory to prostě musí přenést.Prostě to lidi moc zmáčkli a menší konektor si to nenechal líbit a prostě tam byl špatný dotek a díky tomu tam vznikal přechodák jak prase a celý se to vyhřálo.
Znám lidi co měli PC za 50tis a celé to hnali na Eurocase se zdrojem 450W a když tam potom dali velkou grafiku tak ty konektory byli sakra ohnutý, aby ten case zavřeli :-D, ale velkej konektor si to prostě nechal líbit, ale jsme v době změnšování a bohužel se musí dodržovat nějaké pravidla, které dříve nebyli potřeba dodržovat.
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-26 18:26:49
avatar
Ještě, že AMD oznámilo, že nebudou používat tento nesmysl a radši zůstanou u 8pinu!
IAczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-28 19:42:58
avatar
Nebude to na věky, AMD ten konektor nevyloučilo z dalších řad GK. Je zde problém s tím, že nové zdroje ATX 3.0 ještě nejsou a ATX 2.0 jak se potvrzuje není dobré strkat do nových karet. To jen pro upřesnění.
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-28 20:18:43
avatar
Ono to je prakticky jedno, pokud ta grafika nebude žrát přes 450W. A kdo si koupí takového užrance, tak si inherentně zaslouží aby mu to vyhořelo.
pcmaker [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-26 22:00:07
avatar
Karta jako kráva a konektor o něco větší jak mikro USB. To se zase někdo jednou pěkně přepočítal, ale fyziku neošulí. A jsou ty dráty vůbec měděné?
petronias [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-27 22:25:39

Klasika je poměděnej hliník.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 524x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 355x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 883x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1168x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1487x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1326x
Komentářů: 6