NVIDIA RTX 4090 v testech a recenzích: Výkonná ale divná karta, která mohla být mnohem lepší! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Úterý, 11 říjen 2022
altNový TOP model není 2 až 4 výkonnější, ale je hodně výkonný. Ovšem také zbytečně velký a žravý.

 

 

 

 

NVIDIA udělala oddělené datum pro vydání recenzí své vlastí vymazlené FE edice a teprve o den později se budou moci zveřejnit recenze v obchodech následně běžně dostupných modelů od výrobců. To asi aby všichni pochopili, o čem že to mluvila EVGA, dosavadní největší výrobce nereferenčních NV karet, když s okamžitou platností ukončila spolupráci s NV a výrobu karet. EVGA RTX 4000 grafiky tak nevzniknou. Jedním z důvodů byl prostě fakt, že dělat nereferenční karty se přestává jakkoliv vyplácet, když NV sama výrobcům přímo konkuruje svými FE modely, které dokáže prodávat levněji a s vyšší marží, než výrobci své základní nereference. Není tedy divu, že EVGA z toho vycouvala, protože v tuto chvíli děláte NVIDIA jen blbce za téměř nic, ostatně tento graf říká vše:

 

FE model také ukazuje RTX 4090 v nejlepším možném světle, zejména pokud jde o efektivitu, protože karta dodržuje ten 450W limit, který ale při stejném výkonu nereferenční modely obvykle překračují a dosahují spotřeba až 500W. Nicméně tady to začíná být zajímavé. Recenze a testy ukazují, že NVIDIA žene RTX 4090 z nějakého důvodu na limit. Nejen že by karty mohly mít mnohem nižší spotřebu, třeba jen 300 až 350W, ale mohly by být tím pádem i mnohem menší, s mnohem menšími chladiči a tedy i levnější! Jinými slovy neexistuje logický rozumný důvod, proč jsou RTX 4090 tak přerostlé a mají 450W spotřebu. Asi nejzajímavějším zjištěním z recenzí je totiž fakt, že ve 4K je RTX 4090 na těch základních 450W jen o 3% výkonnější než s omezením na 350W! Rozdíl výkonu mezi 450 a 300W režimem je pak pouhých 9%. To je 130 vs 118FPS pro představu. V nižších rozlišeních je pak rozdíl často žádný, protože karta se omezuje sama, jelikož to, jak hry využívají (čti nevyužívají) výkon současných CPU, víceméně brzdí už současnou generace karet. Natož RTX 4090.

Dalším zjištěním je pak nepřekvapivě fakt, že NVIDIA lhala. Na což jsme již upozorňovali. Zavádějícím způsobem představovala kartu tak, že je prý 2 až 4x výkonnější než současná generace, což evidentně není pravda. A je jedno kolik omluv NVIIDA vymyslíte, běžný člověk když slyší od výrobce, že produkt je 2 až 4x výkonnější, očekává, že ten produkt také všude 2 až 4x výkonnější bude. Reálný nárůst výkonu není zdaleka ani dvojnásobek. A NV to musela vědět. Tento zavádějící marketing je prostě naprosto zbytečný, protože i tak je samozřejmě výkon RTX 4090 působivý, byť nejde o úplně největší generační posun.

Tedy pravda, zda je výkon dobrý nebo ne, nemáme v tuto chvíli s čím srovnat. Jen se stávající generací karet, proti kterým je technologicky i specifikacemi novinka NV prostě výrazně dál. Na posouzení, jak výkonná, a tedy jak dobrá RTX 4090 vlastně je, si budeme muset počkat necelý měsíc, kdy AMD již 3.11.2022 odhalí konkurenční Radeon RX 7000 řadu s RDNA 3 architekturou. V čele tedy s revolučním 5nm NAVI 31. Nicméně s ohledem na to, jak malý výkonový zisk je mezi 350W a 450W režimem nové RTX 4090, NVIDIA zjevně hnala věci hodně na limit a snažila se být na trhu za každou cenu první. A asi ví něco, co mi zatím nevíme …

  • RTX 4090 FE v testech a recenzích

Každopádně novinka je o pořádný kus výkonnější, ale ne tak výkonná, jak NV slibovala. 2 až 4x prostě ve hrách normálně není. Samozřejmě srovnání má smysl dělat jen ve 4K rozlišení, protože v nižších prostě není nárůst výkonu velký.  

Ve 4K bez RT je karta běžně o 60% výkonnější než RTX 3090 Ti, a o 70% výkonnější než RTX 3090 a RX 6950 XT. Což je trochu horší, než jsme čekali a než napovídaly úniky, které hovořily o běžně dvojnásobném výkonu. Karta ale ukazuje potenciál v testech s RayTracingem, kde dokáže být o 70% výkonnější než 3090Ti a o 80% než 3090. A zhruba o dvojnásobek proti RX 6900 sérii, které je v RT oblasti o něco slabší. To je velký praktický rozdíl, protože RTX 4090 se přibližuje hratelným FPS ve 4K i bez DLSS, s DLSS je to pak použitelné všude na rozdíl od současné generace, které ne každou hru ve 4K s RT naplno dá. Ale kdo by používal DLSS u takhle drahé karty?

Pokud máte monitor s nižším rozlišením jako 1440p nebo 1080p, tak RTX 4090 je se současnými CPU poněkud zbytečná. Jednoduše i RYZEN 9 7950X nebo RYZEN 7 7800X3D, tedy dva vůbec nejvýkonnější herní CPU současnosti, limitují výkon grafik. Tedy oni ne. Není pravda, že by samy o sobě byly slabé a limitovali výkon GPU. Ostatně 16jádrový 7950X je výrazně výkonnější než 8jádrový 7800X3D, ale ve hrách to není často vidět, protože to ve skutečnosti není výkon procesorů, co by brzdilo grafické karty, je to výkon samotné hry/aplikace a její nevyužívání skutečného výkonu procesorů. Každopádně v řadě her v nižších rozlišeních není rozdíl mezi RTX 4090 a dosavadními TOP modely téměř žádný. V průměru to vychází na zhruba 25 – 30% navýšení výkonu v 1080p a 40% ve 1440p. Ale v některých titulech nemusíte vidět vůbec žádný posun, speciálně pokud nebudete mít opravdu výkonný systém s jedním z výše jmenovaných CPU.

Stojí také za pozornost, že řada těch recenzí RTX 4090 ukazuje velmi dobrý výkon AMD RX 6900XT/6950XT karet. Výkon, který naše recenze ukazují už delší dobu a některým to přišlo divné, či snad dokonce že jsme pro AMD nějak zaujatí. Je to proto, že na rozdíl od jiných DDWorld.cz testuje karty znovu a znovu, což mnozí nedělají. Ale hlavní důvod byl v tom, že používáme AMD sestavu s aktivním SAM, což svědčí AMD Radeon kartám. No a protože skoro všichni pro RTX 4090 recenzi použili novou AMD sestavu a tedy museli otestovat i Radeon karty znovu, najednou je skoro všude RX 6900 XT výkonnější než RTX 3090 a RX 6950 XT má výkon jako RTX 3090 Ti? Zvláštní co? Že by DDWorld.cz měřil dobře a byl na rozdíl od jiných objektivní celou dobu? Ale zpět k RTX 4090 ….

  • Spotřeba je hrozná … ale nemusela by být!

Nereferenční RTX 4090 mají až 500W (limit je až 600W) ale FE edice jako nej-vymazlenější a nejvyladěnější přísně dodržuje 450W limit. Takže má stejnou spotřebu jako RTX 3090 Ti, což znamená samozřejmě dle očekávání i mnohem lepší efektivitu díky znatelně vyššímu výkonu. Pořád ovšem platí, že 450W je prostě šíleně moc. Není to příjemné z hlediska generovaného tepla v běžně velké místnosti. Co však je mnohem zajímavější zjištění, že je to zbytečné.

Část recenzentů udělala měření výkonu se sníženou spotřebou. S 350W, tedy o necelých 30% nižší spotřebou má karta jen o 3% nižší výkon v průměru! Snížení na 300W tedy snížení spotřeby o třetinu sníží výkon o celkově 9%! Je zkrátka evidentní nesmysl, aby ty RTX 4090 byla tak neuvěřitelně přerostlé a musely žrát 450W. Těch několik jednotek % výkonu je za naprosto nesmyslnou daň extrémní spotřeby a zahřívání. RTX 4090 na 300W má pořád o více jak 50% lepší výkon ve 4K než má RTX 3090Ti na 450W!

Prostě ta 450W – 500W spotřeba je nesmysl. A může být samozřejmě ještě vyšší. RTX 4090 jde taktovat. FE verze se v reálném provozu pohybuje kolem 2750MHz, lze to ale vyhnat na téměř 3000MHz! Což vypadá hezky na papíře, ale je to jen o 9% více. Daní za to je zvýšení spotřeby na 500 až 530W. A to u extra vyladěné FE. Kolik to bude u nereferencí nevíme. Nárůst výkonu je cca 6% ve 4K.

  • Závěr

Testy a recenze nereferenčních RTX 4090 budou uvedeny o den později a vstoupí hned do prodeje. U nás samozřejmě běžně v obchodech FE edice nebude. Ale RTX 4090 bych zatím nekupoval. Za tu cenu nestojí. 1600 dolarů, tedy bezmála 50 tisíc korun, ač jsou výkon a efektivita úžasný, tak prostě nemáme srovnání, jestli je nebo není vlastně dobrá nabídka. Samozřejmě že proti současné generaci vypadá RTX 4090 jako neporazitelné monstrum. Ale je jím? AMD s Radeon RX 7900 modely může hodně překvapit, protože jestli je pravda co se povídá, existuje možná důvod, proč NVIDIA zjevně hnala RTX 4090 za každou cenu bez ohledu na spotřebu tak vysoko a chtěla z ní vymačkat každé malé % výkonu. AMD má opravdu velkou příležitost a jak na tom tedy RTX 4090 je nebo není ve srovnání se svou skutečnou soudobou konkurencí, se dozvíme 3.11.2022, tedy za 3 týdny.

Osobně musím říci, že RTX 4090 je divná. Ale to se dá říci i o RYZEN 9 7950X, který také vyšel v podivném stavu, kdy AMD honí věci na absolutní maximum, ačkoliv procesor dokáže být o desítky W úspornější, a tedy chladnější a efektivnější, jen výměnou za několik jednotek % výkonu. Pravda, 170 vs 142W není takový praktický rozdíl, jako 450W vs 350W. Nejde prostě o tu spotřebu, ale o to generované teplo, kdy 300+W grafiky jsou přímotopy a velmi nepříjemné v běžně velké místnosti. RTX 4090 hnaná na 450W, je prostě nesmysl. Ano ten výkon je vysoký, ale to je na těch 350W nebo dokonce „jen“ 300W také! A karty by pak nemusely mít rozměry malého PC a plýtvat materiálem na přerostlé chladiče, jako plýtvají! Na rovinu, RTX 4090 by na mě udělala mnohem větší dojem, pokud by měla klasické rozměry 2 až 2,5 slotů a 300 – 350W s tím výkonem, který v tomhle režimu má. Ta 450W verze mě přímo odrazuje. Těch několik dalších jednotek % s ohledem na 450W spotřebu a teplo, které metá do místnosti? Ne, děkuji. Doufám, že AMD bude mít více rozumu a udrží to v základu níže. A něco mě říká, že přesně to má v plánu. Ukázat, že dokáže nabídnout výkon RTX 4090 s podstatně rozumnější spotřebou i rozměry samotných karet. Ale to se tedy dozvíme 3.11.2022.

Jakkoliv tedy RTX 4090 vypadá impozantně, zase tak impozantní to není. Vezmeme-li v potaz fakta, že NV skočila o 2 generace výrobních procesů z 8nm SAMSUNG na 5nm TSMC, je ten nárůst efektivity pochopitelný. A pokud jde o výkon, 8nm GA102 jádro na 3090Ti má 10 752 jednotek a takt 1860MHz. 5nm AD102 na RTX 4090 má 16 384 jednotek na 2520MHz. To znamená nárůst 53% výpočetních jednotek a 35% nárůst taktů. Sběrnice a paměti jsou mimochodem stejné, obě karty mají 384-bit a 21GHz GDDR6X. Takže finální nárůst výkonu o těch 60 až 70% v běžných situacích i s RT ve 4K? Upřímně s těmi parametry GPU bych čekal i víc. Co NVIDIA ale nezvládla vysvětlit, je absence PCIe 5.0 (karta má pořád jen Gen4), což to by ještě tak nevadilo. Mnohem závažnější je absence DisplayPort 2.0, které má dnes jak Intel ARC, tak dokonce i integrovaná grafika v RYZEN 7000X a bude je mít i RDNA 3 (ta bude mít i PCIe 5.0). NVIDIA RTX 4090, tedy zbrusu nová karta za téměř 50 tisíc, umí jen DP1.4, což je a bude stále větší omezení u nových monitorů s se stále rychlejších monitorů v kombinaci s vyšším rozlišením. Tohle bude po blížícím se nástupu 8K, značná limitace pro použitelnost NVIDIA RTX 4000 karet v budoucnu. A nedává smysl, proč ten DP2.0 nemá, když to zvládne i integrovaná grafika v procesorech.   

Pro mě osobně je RTX 4090 zajímavá jen na ten 300 max 350W režim, protože je velmi pravděpodobně, že kolem 350W se bude pohybovat nový Radeon RX 7900XT, který se co by konkurence představí za tři týdny. A RTX 4090 tak rozhodně nemá svou pozici „trhače asfaltu“ jistou, tím spíše, že AMD téměř určitě bude cenově zajímavější. 1600 dolarů v současné situaci za RTX 4090 je nesmysl, myslím že 1000 maximálně 1200 dolarů, by bylo v současném stavu věcí mnohem více odpovídající. Navíc RTX 4090 nepředstavuje celkově nijak výjimečný výkonový herní mezigenerační posun, takže už asi chápeme potřebu NV lhát při prezentaci o tom, že má 2 až 4x vyšší výkon a atd. Prostě NV malovala věci hodně na růžovo a žene některé aspekty naplno a asi se AMD a jeho RDNA 3 hodně bojí. Má důvod, pokud AMD udělá větší než normální posun jako NV, tedy pokud skutečně zdvojnásobí výkon, RTX 4090 bude fail … ale jen spekulujeme, AMD nemusí hnát věci na limit.

Stačí jí třeba jen 70-80% posun k tomu, aby byla plně konkurenceschopná a třeba s výrazně nižší spotřebou a hlavně cenou. Jak říkám, nemůžeme v tuto chvíli prostě objektivně RTX 4090 posoudit, protože nemáme srovnání s konkurencí. Ale za necelý měsíc jej mít budeme …

Zdroj: Computerbase.de a Hardware Unboxed

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-12 02:34:14
avatar
Nejsem rozhodně kvalifikován k hodnocení čipů jako jsou CPU a nebo GPU. Ale už jsem zaznamenal komentáře že ta GK má menší výkon než by mít měla a spekuluje se, že to vypadá na jedno anebo dokonce více hrdel někde v návrhu GPU. Jak kvalifikované jsou ty komentáře nevím. Sám jsem také čekal výkon o 10%-15% výš, na navýšení výkonu o 100% jsem nevěřil. Ale to čistě jen z toho jaký je to GPU macek a na jaké frekvenci to jede.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-12 07:07:12

Ako navyšenie vypočetneho vykonu je cez 100% RTX3090Ti 40TFlops a RTX4090 86TFlops to by si využil pri težbe, lenže Nvidia zabudla na hračov tu je to len cca 60% (proste zabudla na hračov a dorovnava to unscalingom)
AMD vypočetny vykon navyšila tiež RX6900 23TFlops RX7950 75TFlops uvidime či je to len narast vypočetny či aj herny ale myslim si že AMD nezabudla na to že je to herna GPU
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-12 08:51:01
avatar
Výpočetní výkon je vysoko a neodpovídá nárůstu herního, ale to bylo i u RTX 3000 série, žádné překvapení. NV staví architektury na výpočty ne na hraní her
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-12 05:46:05
avatar
Ehm, DD, 7800X3D ještě nevyšel. Neprokecl jsi nějaké NDA? ;-)
MartinCZ80 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-12 06:58:30
avatar
Spíš měl na mysli R7 5800X3D
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-12 07:00:56

Tomu sa hovori undervolting na ktory skoro všetci recenzenti hadzu bobek, len strčia do zasuvky, pustia zopar behmarkov a je vymalovano, ale skutočne sa pohrať s hardwarom a otestovať jeho limity a schopnosti to robia len maloktory...
Tu je aj pekne vidieť driveri, ked napriklad RX6900 otestovali v 2020 a už len vysledok Ctrl+c a Ctrl+V a potom take prekvapko AMD je zname tym že dozrieva ako vino a až časom vyladi ovladače do dokonalosti.
Pred 4 rokmi ked som strčil svoje PC do zasuvky tak ukazovalo spotrebu 86W-243W ked som sa s tym pohral s minimalnou stratou vykonu som dosiahol 42W-146W.

PS: Na spotrebu 450W čo ma Nvidia by som velmi nenadaval, lebo ani AMD so svojimi 420W velmi neodskakuje. Tam tiez dopriali GPU
Radeon RX 7950 XT (TDP 420 W)
Radeon RX 7900 XT (TDP 330 W)
Radeon RX 7800 XT (TDP 300 W)
Radeon RX 7700 XT (TDP 200 W)

žeby tie undervoltingove testy RTX4090 kvoli RX 7900 330W? priamemu konkurentovi?
GiGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-12 07:26:01

"Jinými slovy neexistuje logický rozumný důvod, proč jsou RTX 4090 tak přerostlé a mají 450W spotřebu."

Ano, abychom byli objektivni, tak to same plati take o R7000. Nebi si take muzeme rict, ze Rtx4000 se proste snazi dostat na tuto spotrebu,protoze to je jejich cilova hodnota.
Merme stejnym metrem. To, co u nvidie povazujes za divne, obhajujes u amd. To neni fer.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-12 08:49:44
avatar
Neobhajuji, jasně říkám to samé, že ten CPU je lepší na tom sníženém limitu ...

nicméně on je dost rozdíl pokud se bavíme o roduktu se 170W TDP nebo se 450W!!!!!
GiGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-12 09:29:19

Ton, kterym to rikas, je diametralne odlisny.
Ano, je rozdil mezi spotrebou CPU a GPU. Ale to je jako srovnavat hrisky s jablkama....
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-12 09:37:15
avatar
TÓN?!?!?! si děláš srandu ....

tón je leda v tvé hlavě!

já to říkám s úplně stejným stylem s úplně stejným významem. Nerozumíš psanému textu?

Pro mě osobně je RTX 4090 zajímavá jen na ten 300 max 350W režim. To samé říkám o RX 7950X používám ho na 105W ne na 170W! Tón kterým to říkám a myslím je úplně stejný ....

Objektivně je navíc sakra rozdíl, když se bavíme o komponentě se 105W místo 170W nebo 300W místo 450W. Fyzika toho tepla ti nic neříká?


problém je zcela na tvé straně v tvém subjektivním pocitování. Tvůj tón ne "můj tón" je problém, protože obojí si vytváříš ty ve své hlavě ...
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-12 11:04:24

My už jsme na to zvyklí
Ziik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-12 07:44:05

Už jsou zalistovaný desky s B650 chipsetem, tak můžete přestat brečet jak jsou desky drahý ;)
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-12 11:11:59

No furt jsou, kolem 5-6 tisíc nejlevnější zatím a to jen B650...B650E za 7-9 tisíc

Moje představa je 4,5 tisíc za B650E...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-12 11:13:33
avatar
to se v dohledné době nedočkáš, za stávající ekonomické reality nemožné
hor410 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-12 12:53:48

Bohužel, taky jsem doufal, ale to se asi nestane. Buď prostě vzít AM4, kde dobrou kombinací lze mít o 25% nižší výkon, ale o 40-50% nižší cenu a nebo prostě počkat, jestli příští rok uvedou i levnější desky, B650 non-E by mohly být i kolem 3,5k (snad).
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-12 18:44:47
avatar
Ja si to taky tak myslim. Nejvetsi konkurent am5 je jednoznacne am4...podle meho skromneho nazoru si dnes 95% beznych, domacich uzivatelu, vice nez bohate vystaci se zen3 - a jeste nejakou dobu tomu tak bude. Ten pomer naklady/prinos z mnoha ruznych duvodu (ktere vlastne AMD ani nemuze nijak moc ovlivnit) u nove architektury neni tak dobry, jako architektura sama Te se daji vytknout leda ty zvysene napajeci profily - a prave ty jsou v techto casech samy o sobe taky slusny handicap (byt si je zkusenejsi uzivatel nebude mit problem doladit). Opravdu se tem dosavadnim slabsim prodejum vubec nedivim, AMD si je nezaslouzi, jen je to dnes proste pitoma doba
mittar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-12 08:30:30
avatar
Ale vzdyt to je paradni, ja treba od karty vyzaduju co nejvetsi chladic aby byla ticha, to kdyz v kompu grafika neni skoro slyset je proste k nezaplaceni a jestli ma vykon pri 300W jen o par procent nizsi z ni dela oproti 3090 konecne smysluplnou grafiku, urcite bude dobre pockat si na porovnani s RDNA3, ta cena je hroziva, ale kdo si ji vybere urcite neolituje, hlavne kdyz si ji prepne na "silent".
Misko82 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-12 08:49:27

Asi to bude tym, ze TOP modely grafik nikdy nedavaju zmysel. Ani spotrebou, ani cenou, su pre nadsencou ktori chcu najvacsi vykon. Rozumne vyvazene bude nizsie modely.
AndyF1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-12 12:40:22

Hej presne to je hlavny dovod. Top model musi ist na hranu moznosti.To dava priestor vytvorit z rovnakeho chipu aj ine pomalsie menej zrave a mozno aj lacnejsie verzie.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-12 19:40:59
avatar
Kdyby byl při nárůstu spotřeby ze 300W na 450W taky odpovídající nárůst výkonu, tak bych s tebou souhlasil. Prostě bychom se bavili o kartě pro nadšence, co jim nevadí jak vysoká cena, tak vysoká spotřeba.
Ale to tahle karta není. Tohle už je rovnou z výroby karta pohybující se v teritoriu extrémního OC, kdy ani lidé, kteří se extrémnímu OC věnují, by žádnou kartu neprovozovali v takovém nastavení déle, než pro dosažení vysokého skóre v OC žebříčku.
Mrkni co k tomu říká der8auer, který v podstatě žije čistě jen extrémním OC. Dokonce i on si klepe na čelo, že se u NV zbláznili...
Mano [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-12 09:18:12
avatar
Podľa mňa super karta, snáď prvá skutočne už použiteľná na 4K. Som zvedavý čo predvedie AMD.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-12 10:07:25

Mě spíš děsí nastartovaný trend předhánět se ve výkonu ať to stojí co to stojí. Nárusty výkonu jsou sice pěkné, ale jde s tím ruku v ruce vývoj dalších let, kdy další generace přijde jen s 50% a tím bude označována jako fail? Obávám se, že technologické možnosti nejsou schopny držet krok s masivními generačními výkony tohoto typu. Je to zkrátka do budoucna neudržitelné, pokud se nebude teda upscalovat z mini rozlišení
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-12 11:14:24

Bylo to tak, když 1080Ti byla 2x výkonnější, než předešlá generace a pak 2080Ti nebyla oproti tomu nic moc...
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-12 18:56:35
avatar
Jo, to me taky. Na druhou stranu vysledne skore urci az samotne prodeje a neco mi rika, ze se sebelepsim produktem v teto dobe urcite nebudou takove, jake by si vyrobci prali. Na vyraznejsi narust prikonu si vyrobci hw opravdu nemohli vybrat horsi dobu. Jen jestli ty nizsi prodeje nebudou prcitat spise necemu jinemu
Dirtrix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-12 10:10:28

Jsem zvědavý hlavně na představení mobilních verzí GPU nové generace od AMD a nVidia. Efektivita vypadá dobře a to by se mohlo především u notebookových verzí karet projevit dost pozitivně. Pokud změnšení spotřeby z 450W na 300W u 4090 znamená jen 10% propad výkonu, pak by 150W verze karty mohla stále nabídnout 60-70% výkonu desktopové verze. Což při tom výkonu, který tady vidíme, vypadá furt na úžasné 1440p notebookové hraní.
Tom Vesely [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - za mne dle recenzi 2022-10-12 10:24:11

dosti povedena 4K karta!
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - good, bad and ugly 2022-10-12 11:13:40
avatar
good: není to tak přehnaná karta jak se strašilo, na těch 300W podává skvělý výkon. Kdyby byla takto v defaultu nastavená...
bad: totálně špatně nastavená v defaultu. Jakože totální nesmysl ta spotřeba navíc za 3, respektive 9% výkonu.
se mě tu stále lidé diví proč už několik generací dokola říkám ,že většina karet je nastavována daleko za svůj sweetspot. Tady 4090 Vám to ukazuje a příští generace bude ještě horší. Za poslední 1-2% výkonu budete dávat 300-400W a vždy se najde nějaký blb, co bude tvrdit, že se to vyplatí a je to normální. NE NENÍ
ugly: cena samozřejmě
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-12 13:33:18

to defaultni nastaveni je otazka. je dost mozne, ze takoveto efektivity pri nizsi spotrebe bude dosahovat zejmena FE edice, zvlast pokud ma nejake vyberove cipy. u nereferencnich modelu to muze byt horsi. kazdopadne tohle je top produkt a je vyhnan tak i tak na maximum..ale aspon je zde videt ze mainstream karty maji velky potencial byt mnohem efektivnejsi a amd muze mit prave v mainstreamu celkem problem kdyz proti NV nasadi monoliticke 6nm cipy.

i kdyz vykon neni uplne tak jak marketingove predstavovali (v grafu ale bylo videt u her bez raytracingu ze ten narust je nizsi nez 2x a DD na to tady mel clanek), nekde ve 4K a raytracingu ty narustu dvojnasobny opravdu jsou, a v kazdym pripade je to nejvetsi mezigeneracni posun od 1080 Ti. protoze jak 2080 Ti natoz 3090 meli ten mezigeneracni narust do nizsi.

cena silena, ale nedelejme si iluze ze na tom highend navi bude nejak lip
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-12 11:22:07

JayZ dost negativně komentoval ten napájecí kabel, resp. jak je na boku a trčí kolmo od karty ven, tak se sotva vejde i do těch největších skříní a opírá se o bok, do menších skříní tu kartu se zavřenou bočnicí prostě nedáte. Budete ho muset lámat dost do pravého úhlu a brzo to odnese napájecí konektor na kartě, což způsobí poškození, které vám do reklamace nevezmou...
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-12 16:26:54
avatar
Jako má pravdu. Problém je, že ta karta je tak velká, že dát ho dozadu by byl taky problém :-D
IAczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-12 13:45:53
avatar
Karta je to kvalitní o tom žádná, teď je míč na straně AMD tak uvidíme co ukáže se 7kovou řadou. Každopádně, po zakoupení této GK není problém mít ve 4K přes 120FPS.
nobloch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-12 14:37:01
avatar
Tak on ti DP1.4 víc než 4k 120FPS ani neprocpe. A přepínat na kompresi 4:2:2 není moc dobrý nápad. Toto je podle mě největší slabina této karty.
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-12 19:12:40

Blbost, nemusíš přepínat na 4:2:2, použije se DSC a jedeš normálně 4:4:4...

Já tak jedu úplně v pohodě 4K/144Hz, 4:4:4, 10bit
nobloch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-13 16:58:36
avatar
Tak či tak se nějá komprese musí aktivovat.
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-13 20:59:17

Ano, ale ta je prakticky bezeztrátová...
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-13 19:32:49
avatar
To je zajímavé.
Dle specifikace zvládne DP 1.4 4K 120Hz a to právě jen díky DSC. Bez toho jen 4K 60Hz.
Je to teda při HDR (30bit), takže je jasné, že bez HDR to zvládne víc. Otázka je o kolik. Hledal jsem a nikde nenašel.
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-14 00:01:48

Bez HDR ano. DP 1.4 dává 4K 120Hz 4:4:4, 8bit nativně (25.82 Gbit/s) bez problému, ale je to už nadoraz maximální reálné přenosové rychlosti DP 1.4 pro data (25.92 Gbit/s).

S použitím DSC komprese se data komprimují až 3x, takže se to rovná teoretické přenosové rychlosti (77,76 Gbit/s) a je tam spousta prostoru i pro vyšší rozlišení a frekvence, HDR, 10,12,16bit barvy...

Hlavně 4K 144Hz 4:4:4, 8bit potřebuje jen 31.35 Gbit/s, takže se zvolí DSC kompresní profil s nejnižší kompresí, což nemá absolutně na kvalitu obrazu vliv...

https://en.wikipedia.org/wiki/ DisplayPort#Refresh_frequency_limits_for_standard_ video
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-13 21:08:25

Takhle, já bych DisplayPort používat nemusel, můžu použít i HDMI 2.1 a tam to jede úplně v pohodě bez DSC, ale nějak mi monitor zlobí při probuzení. Pokud se mi po nastaveném čase ve Windows vypne obrazovka, tak po probuzení mám blbě rozlišení a nemůžu ani nastavit jiné, než 1080p. Jakoby se monitor blbě identifikoval s grafikou nebo Windows a musím monitor vypnout a zase zapnout, aby se to spravilo a dělá to jen, když mám na monitoru zaplej FreeSync. Když ho vypnu, tak v pohodě.

Na DisplayPortu to nedělá, tak používám ten, protože se mi to nechce pořád vypínat a zapínat...

Bál jsem se toho, že mi to ta DSC komprese bude kurvit, ale udělal jsem porovnávací testy kvality jak statického obrazu, tak v pohybu a prostě nevidím rozdíl...
ripper6 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-13 21:05:52

To je paradni, jen k tomu mit adekvatni procesor. Stale je tam brzda, prave i procesor AMD 7950X nema az takovej vykon aby kartu zdimal!
Takze jedine pockat na 7950X3D?
Jinak 4K skutecne 2160p a 120fps staci. Stejne monitory jsou zastarale a 100Hz TV LED to neda vic. Tusim ze u 100Hz TV je snad 120fps strop.
Imhotep [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-12 15:09:32

50k a tady se resi spotreba. Fps me ani nezajimaji za takovou cenu. Akceptovatelne pro komercni vyuziti.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-12 15:59:00
avatar
o té ceně jsem taky napsal, za současné peníze bych to rozhodně nekupoval ... 1000 - 1200 dolarů max by podle mě bylo mnohem odpovídající
Alienware [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-12 20:43:28

Mě ta karta přijde naprosto famózní.
Koukal jsem na kluky z Indianu, kde ji testovali na Cyberpunk a Flight Simulátoru a díky DLSS 3.0 je výkon více jak 2x vyšší a na kvalitě to nejde poznat.

Mít v cyberpunku na max nastavení ve 4K s RT přes 100FPS? Jsem zvědav, s čím přijde AMD.
Tommy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-12 21:29:45

Tiež som to pozeral vyzerá to zaujímavo, ale chcelo by to vidieť na vlastné oči ako sa to hýbe s dlss3.
Mňa prekvapili tie teploty to bol luxus na takú kartu, plus hlučnosť skoro žiadna, až na tú cenu super.
Spacekd [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-13 07:31:44

Jako herní grafika za 50 nedává vůbec žádný smysl, to je zvěrstvo. Pro tvůrce to je jiná, tam to zapadá.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-13 07:43:23

AMD už s niečim prišlo ma tiež svoj upscaling, len s tym rozdielom že ten od AMD funguje vo väčšine hier a ten od Nvidie len v par.
Upscaling sa využiva cez 10 rokov proste prišli 4K TV a nebolo nič s čim by sa dali nakrmiť, v lepšom pripade bol len FullHD signal slaby graficky čip a potrebovali s toho urobiť 4K 60Hz
Upscaling ma zmysel pre RTX3050 RX6500 ak chceš na nej hrať na 4K monitore s 100Hz to beriem, tam taky vykon niet jedina možnosť Upscaling, ale od GPU za 50 000Kč čakam plnohodnotny graficky vykon a nie UPSCALING!
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-15 17:22:57
avatar
No testy DLSS 3.0 ukazují, že to je velmi úzce zaměřená funkce, kterou ocení tak maximálně majitelé 240Hz+ monitorů, kteří ale hrají simulátory a podobné hry, kde není důležitá odezva.
Dle očekávání totiž to generování snímků odezvu zhoršuje, takže ač to třeba zvedne počet snímků na dvojnásobek, tak odezva se nejen nezlepší, ale někdy i zhorší.
Takže bude člověk hrát při 120FPS s odezvou jako má běžně 60FPS a obrazovou kvalitou na úrovni s bídou DLSS 2.0 Performance režimu. No já nevím. Mě to žádné terno nepřijde.

Fakt to dává smysl jen pokud ti grafika zvládne 120-140FPS a ty máš 240Hz monitor a chceš ho nakrmit 240+ snímky, aby měl co nejlepší obraz. Sice budeš mít odezvu jako 100-120FPS, ale to je v pohodě a i ta kvalita obrazu a viditelnost artefaktů se s tou snímkovou frekvencí zlepšují (páč ty vymyšlené snímky s artefakty nejsou zobrazené tak dlouho).
ripper6 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-13 21:02:01

Dekuji za upozorneni, stara karta s PCIe 4 za ty penize, to fakt cekas Takze i kdyz budu chtit koupit, zvazim ze jeste pockam a snad budou i karty s PCIe 5.0. Chapu ze to hrat bude, ale kdyz uz ty penize clovek da, tak chce opravdu za to tohle a ne tyto ruzne nedodelky, kteri vyrobci posledni dobou predvadi.
ripper6 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-13 21:12:27

A muj dotaz je, jakej ma smysl zase DLSS 3? Ja nechci upscale, to je zase cesta ala dopocitavame neco co tam neni. Ja chci hrat 4K nativne. Takze i kdyby mene tak staci 4K a 100fps.
Pokud to ta karta neda a musi se tomu dopomahat, tak tolik vykonna neni. To je pak jak konzole PS5 a 8K kdy pisou play has no limit...
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 160x
Komentářů: 0
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 127x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 808x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1144x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1462x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1311x
Komentářů: 6