Nárůst tradičního výkonu bude „menší“, marketing spoléhá na nové DLSS 4 a AI akceleraci „FPS“.
S novou generací u NVIDIA přichází obvyklá otázka, jak chce NVIDIA přesvědčit všechny ke koupi novinek, tedy jak nechá zastarat dosavadní modely. Jinými slovy, které „nové technologie“ budou uměle čistě z marketingových důvodů podporovány jen a pouze na nových kartách, a pro majitele starších modelů budou zapovězeny, ačkoliv by je technicky zvládly také? Vypadá to, že máme odpověď.
- DLSS 4 s AI akcelerací a Neural renderingem
V zákulisí se mluví o novém DLSS 4 (Advanced DLSS Technology) spojené především s celou plejádou AI asistujících technologií včetně AI akcelerace. V marketingových materiálech se také objevuje „Neural Rendering“, který má podle NVIDIA být revolucí v tom, jak se grafika zpracovává a zobrazuje. Právě na tyhle věci se chce NVIDIA u nové generace GPU soustředit, kdy víte, že firma se už delší dobu neoznačuje za GPU společnost, ale za AI softwarovou firmu. Pravda, při pohledu na příjmy firmy je jasné, že je dnes skutečně především AI společností, a prodej klasických herních GPU je pro ni jen nepříjemná otrava, protože jí vlastně snižuje marže a příjmy. A prakticky nikdo jiný na světě, na AI dnes nevydělává. A asi nebude žádným překvapení, že NV chce ve větší míře nasadit AI akcelerované technologie právě i na nové generaci „spotřebním, tedy profesionálních a herních“ grafik.
Jak to přesně bude vypadat se dozvíme už na CES 2025, kde má šéf NV hlavní úvodní přednášku celého veletrhu. A AI bude nepochybně nejčastější slovo, které bude používat. Výhodou firmy je ale také to, že už se roky nezabývá jen samotnými GPU po HW stránce, ale dělá právě i na softwaru, což je hlavní rozdíl proti konkurenčnímu AMD. To až donedávna zastávalo zcela tradiční přístup, tedy že je prostě jen výrobce a designér HW a dělá jen základní SW podporu a ostatní (tedy SW využití) už si musí dodělat všichni sami. Tenhle přístup se bohužel pro AMD a celý grafický trh, ukazuje jako mnohem méně výnosný a atraktivní pro zákazníky a podíl na trhu tomu odpovídá. Šéfka AMD už před časem ohlásila, že i AMD se začne ve větším měřítku soustředit také na vývoj na SW. V zákulisí tak již slýcháme něco o novém FSR 4 s AI HW akcelerací, tedy stejný styl a směr, jakým se už před časem vydala právě NVIDIA. Zda AMD opustí i ten otevřenější, ale zjevně méně výhodný a pro zákazníky méně atraktivní styl, a půjde cestou NV, tedy uzavřeného prostředí s potíráním otevřených standardů, jak to jen jde, není zatím jasné. NV má však generační náskok v SW ohledu, podobně jako AMD má generační náskok na poli čipletových GPU obecně.
Ovšem čistě lepším hrubým HW výkonem to dnes prostě u zákazníků nevyhrajete. A speciálně marketing se tak hlavně soustředí na DLSS apod. prvky, jakkoliv je většina uživatelů nevyužívá (buď na to nemají grafiky nebo mají raději nativní rozlišení). Ostatně jen díky DLSS aspol. může NVIDIA mluvit o tom, že nová generace grafik přinese třeba 3 – 4x více výkonu než ta předchozí, protože část těch technologií schválně podporována u předchozí generace není a nebude a nová tak má „více výkonu ve formě více FPS“. Reálný výkon (rasterizační) však stoupne třeba jen o 20 až 40% mezigeneračně. Očekávám, že něco podobného předvede NVIDIA i u RTX 5000 proti končícím RTX 4000 …
- RTX 5080 16GB na trh jako první s RTX 5090 32GB až později …
NVIDIA obvykle začíná nejvýkonnějším modelem v každé generaci. Tím by nyní tedy měla být nová RTX 5090. Ovšem ta kvůli sankcím nemůže oficiálně vyjít na vůbec nejdůležitějším trhu. Tedy v Číně. Alespoň ne v té nejvýkonnější podobě. NV pro Čínu a další trhy chystá údajně upravenou verzi RTX 5090D, ovšem očekává boj s končící i novou vládou USA, která jí to nemusí povolit. A naopak může stávající embarga ještě zpřísnit.
Současně je tu problém s cenou, kdy RTX 4090 rozhodně nebyla levná. Ovšem RTX 5090 bude stát nejméně 2000 dolarů od začátku, většina nereferenčních edic ještě více. A to už je mimo možnosti i mnoha náročnějších hráčů. Současně hrozí nastupující administrativa USA vysokými cly, které by cenu RTX 5090 poslaly až ke 3000 dolarům, což by počet potenciálních zákazníků ještě snížil. Obecně je ale největší problém, že karta nesmí do Číny, kam směřovala velká část produkce RTX 4090, kdy USA si chtějí došlápnout na současné obcházení sankcí. Právě RTX 4090 jsou do Číny stále různě pronajímány, nebo dodávány po částech, kde se z nich pak dělají AI HW akcelerátory. Samozřejmě by Čína měla velký zájem o novější RTX 5090, které by také sloužily hlavně v oblasti posilování AI schopností, ale je otázkou, jak moc se zpřísní sankce, zda tedy vůbec bude možné RTX 5090 nějak na tamní trh dostat, kde přitom skončila velká část produkce RTX 4090 … zkrátka bez Čínského trhu má RTX 5090 mnohem menší prodejní potenciál.
Pro hráče v USA a Evropě, kde embarga a omezení nejsou, ale bude RTX 5090 32GB v plné specifikaci bez omezení. A bude nejvýkonnějším modelem, i když sama NV jej neoznačuje za vyloženě herní produkt. Do finálních cen všude hodně promluví i potenciální americká CLA. Současně má mít karta přes 600W TDP, takže i kvůli tomu rozhodně nebude model pro velkou část z těch, kteří by jiank ty peníze na ni měli. Z mnoha důvodů výrobci herních karet kladou větší důraz na RTX 5080 16GB.
Ta má nakonec dorazit na trh jako první v druhé polovině ledna. Je také fyzicky mnohem jednodušší než RTX 5090. Mezi jinými má čip poloviční velikosti, kdy místo více jak 700mm2 u GB202 (s 21 760 aktivními jednotkami) má zhruba 350mm2 velký GB203 (s 10 752 aktivními jednotkami). Také paměťová sběrnice je poloviční, 256-bit místo 512-bit. A karta má i polovinu paměti, 16GB GDDR7 místo 32GB GDDR7. Jádro i paměti ale mají u RTX 5080 vyšší takty, takže TDP karty má být stále hodně nepříjemných 400W, o 80W více než stávající RTX 4080. Ovšem výkon bude minimálně na úrovni RTX 4090.
Pokud jde tedy o výkon, ten klasický, rasterizační nebude nějak ohromně větší. Architektura novinek je podobná jako u současné generace s důrazem na vylepšení hlavně v té AI akcelerační oblasti. Zůstává také TSMC N4 výroba čipů, ty jsou tak hlavně o něco větší a „hustější“, tedy výkon je hnaný nárůstem počtu jednotek a taktů GPU i pamětí. A tomu odpovídá nárůst spotřeby. Rasterizační běžný výkon se očekává zhruba kolem +50% u RTX 5090 vs 4090 a v případě RTX 5080 by vůči RTX 4080 měl být kolem 40%, tedy na úrovni RTX 4090 či mírně nad ní. Samozřejmě NVIDIA bude marketingově uvádět hlavně nárůsty výkonu s „DLSS 4“ apod. Pokud jde o cenu nové RTX 5080, bude podle všeho nejméně o 1000 dolarů levnější než RTX 5090. V praxi očekáváme, že bude stát cca 1000 až 1200 dolarů běžně, tedy 29 – 35 tisíc korun vč. DPH. NV vše představí na CES a do konce ledna by minimálně 5080 měla být na trhu, následovat bude RTX 5090 a poté přijdou RTX 5070 Ti a 5070 nejdříve v průběhu února, takže na CES je NV maximálně zmíní, plné představení bych nečekal. Co však čekat můžeme je hodně řečí a marketingu kolem AI, AI akcelerovaných prvků včetně Ray Tracingu a pravděpodobně tedy i nového „DLSS 4“ apod.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|