Společnost NVIDIA oznámila finanční výsledky a slibuje povedené 28nm grafiky.
Nedávno jsme tu uváděli výsledky podílu na grafickém trhu jednotlivých výrobců. Tam NVIDIA zaznamenala 30% nárůst na poli mobilních grafických karet, takže jsme se zvědavostí očekávali hospodářské výsledky a jak se to v nich odrazí. A ty jsou tady:
Společnost NVIDIA má hospodaření posunuté a to o měsíc. Jenže díky tomu, že jí tedy účetní rok končí až na konci ledna 2012, už vystavuje výsledky za účetní období Q2 2012. Pro všechny ostatní to v překladu znamená období květen, červen, červenec letošního roku. Ale to je celkem jedno. Každopádně NVIDIA následuje příkladu dobrých hospodářských výsledků firem AMD a Intelu. Konečně se jí podařilo opět se dostat na hodnotu 1 miliardy dolarů obratu, pomohly jí k tomu ale jen segmenty profesionálních řešení a TEGRA.
Naopak segment tradičních GPU zcela stagnuje a to i přes onen 30% růst podílu na mobilním grafickém trhu a nárůst podílu vůči AMD v desktopu. Jak to, že je z toho tedy jen stagnace příjmů, když navíc NVIDIA mírně navýšila celkovou výši hrubé marže? Inu celkový grafický podíl totiž pro NVIDIA moc dobře nedopadá a propadla se už na 17% proti 21% podílu AMD a 61% podílu Intelu. NVIDIA totiž přichází o důležitý segment integrovaných grafických řešení a aby zvýšila podíl v ostatních segmentech, snížila ceny svých GPU, čímž samozřejmě snížila příjmy z nich. Takže i tak vysoký nárůst podílu stačí jen na pokrytí výpadku integrovaného segmentu. Ačkoliv číslo 638,5 milionů dolarů je ze všech oblastí podnikání NVIDIA příjmem jasně nejvyšší a tedy GPU jsou stále hlavním zdrojem příjmů NVIDIA, čistý zisk plyne z největší části ze segmentu profesionálních řešení. Jak už řekla NVIDIA dříve, klasické grafiky sice přinášejí ¾ příjmů z grafického podnikání, ale profesionální grafiky dělají ¾ zisku. Proti Q1 posílil profesionální segment na příjmech v Q2 o 4,2%. Klasický segment GPU navíc v ziskovosti převýšil i segment TEGRA (SoC), díky kterému se zvýšila průměrná hrubá prodejní marže na 51%.
Rychle se ale blíží doba, kdy podle plánu měla TEGRA tvořit 50% příjmů společnosti. No jak vidíme, od tohoto cíle je NVIDIA ještě daleko. Přesto je jistě nezanedbatelné, že TEGRA narostla na příjmech o 36,8% na 168 milionů dolarů. Růst TEGRA zpomaluje zejména prozatímní neúspěch a zpoždění tabletové Android 3.x platformy a také velmi slušná konkurence na poli SoC. Celkově tedy Q2 dopadlo pro NVIDIA finančně pozitivně, když na příjmech trhla 151 milionů dolarů, což je o něco více než 135 milionů z Q1 a určitě více než -141 milionů před rokem.
Aby NVIDIA potěšila analytiky ještě více, oznámila, že ohledně připravované 28nm produkce jde všechno skvěle. NVIDIA přiznala, že u 40nm výroby udělal chyby, ale na 28nm se jí prý daří. Upřímně řečeno, úplně stejná prohlášení a sliby jsme slyšeli v roce 2009 také, i když už hodně věcí naznačovalo, že se FERMi (GTX 400) zrovna nedaří. Takže určitě neuděláme chybu, když tomu nebudeme příliš věřit. Už jen pro vlastní dobro doufáme, že se 28nm generace povede NV lépe. Na druhou stranu směřování NV v oblasti GPU směrem do profesionálního a výpočetního užití je více než zřejmé. Navíc je tu ta záležitost se ztrátou významných segmentů spotřebního grafického trhu proti AMD a Intelu, dominance AMD u nové generace herních konzolí, a také fakt, že i přes nejvyšší příjmy ze všech tří divizí je oblast spotřebních GPU pro NV v podstatě nejméně zisková, a tak máme jisté obavy, kam se grafické čipy NVIDIA budou dále ubírat. Zvlášť když NVIDIA jasně naznačuje, že její budoucnost leží v oblasti profesionálních GPU řešení a ARM SoC TEGRA. Doufáme ale v to lepší. Nevím co bychom dělali bez soubojů NVIDIA a AMD ...
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|