NVIDIA se nechce nechat zaskočit AMD? Už chystá VOLTA TITAN Xv a GTX 2070/2080. Pořád málo! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Tuesday, 23 May 2017
altNový AMD Radeon RX VEGA vypadá velmi schopně, zejména ve výpočetní oblasti.

 

 

 

 

NVIDIA se rozhodně nechce nechat zaskočit společností AMD, jako se nechal nachytat se staženými kalhotami Intel na CPU trhu. Ten rozhodně s konkurenceschopností RYZEN procesorů nepočítal, natož že na něj AMD vytáhne 16jádro. To NVIDIA rozhodně vypadá připraveněji na potenciální další velké překvapení od AMD v letošním roce, tentokrát v oblasti GPU. Osobně myslím, že 815mm2 velkému GPU „VOLTA“ V100, rozhodně můžeme říkat „slušná příprava“ ;). AMD jinak stále překvapivě dobře tají reálný herní výkon nových Radeon RX VEGA a přestože benchmarky a testy karty existují, pořád se v žádném úniku neobjevily :). Neuvěřitelné. Nicméně AMD prozradilo, a hlavně demonstrovalo už ten výpočetní výkon. A ať už si myslíte o tom, jaký může být herní výkon RX VEGA cokoliv, ten výpočetní je velmi velmi vysoký. Tak vysoký, že AMD dokáže překonat i současnou výpočetně nejvýkonnější TESLA P100, což je také důvod, proč NVIDIA už představila novou TESLA V100 s obřím jádrem volta, ačkoliv se na trh dostane až později v letošním roce:

Nicméně jak TESLA P100, tak speciálně TESLA V100 je produkt vyloženě úzce zaměřený na výpočetní oblast, speciálně na deeplearning a AI apod. AMD a její již představená VEGA ve verzi Frontier Edition, je už vyloženě univerzální grafická i výpočetní karta, něco podobného jako je NVIDIA TITAN série. Výpočetní výkon 12,5 – 13TFLOPS je extrémně působivý na kartu s čipem jen kolem 530mm2, kdy nová VOLTA P100 s 15TFLOPS má 815mm2! Reálně však bude konkurencí právě TITAN X sérii, tedy i nejnovějšímu TITAN Xp (PASCAL), ale ten má výkon nižší (12 TFLOPS).

Ten byl představen ve velké tichosti teprve nedávno. V tichosti proto, že je to v pořadí už druhá facka pro skalní fandy NVIDIA a ta o tom samozřejmě ví. Těm totiž firma prodávala za značně přehnanou a prémiovou cenu 1200 dolarů, původní TITAN X (Pascal). Obecně se čekalo, že nový GTX 1080Ti, která bude vycházet ze stejného jádra, bude samozřejmě o něco slabší a o něco levnější, tak aby si TITAN udržel pozici prémiového nadstandardního modelu. Jenže realita je, že už v referenci je GTX 1080Ti i výkonnější, protože NVIDIA využila téměř všeho potenciálu, a navíc místo 1200 dolarů stojí „jen“ 699 dolarů, takže co je super pro všechny nás ostatní, majitelé TITAN X kteří za ni vysolili tak příšerné peníze, nadšeni určitě moc nejsou. NVIDIA se je ale snažila rozveselit, stačí když jí donesou dalších 1200 dolarů ;). Protože existence původní TITAN X nedávala vedle GTX 1080Ti už samozřejmě smysl, NV uvedla již plně aktivní verzi (nejkvalitnější a také nejvzácnější čipy) TITAN Xp, která je o několik % výkonnější a stojí stále těch 1200 dolarů. Právě toto je vůbec nejvýkonnější grafická karta, kterou NVIDIA v současnosti má na trhu, protože P100 i V100 jsou produkty poněkud jiného charakteru. Ale vypadá to, že Radeon RX VEGA je o něco výkonnější, alespoň v některých oblastech hlavně výpočtů, než TITAN Xp.

NVIDIA už nejspíše také tuší, jaká je RX VEGA i v ostatních ohledech. Fakt, že AMD stále mlží o herním výkonu RX VEGA, ačkoliv karta je v podstatě za dveřmi, potažmo i efektivitě karty a dalších věcech, může napovídat, že je to buď nic moc (kdy nic moc znamená level výkonu kolem úrovně GTX 1080) anebo vážně něco, tedy level TITAN Xp a víc. Každopádně je zde prostě šance, že TITAN Xp nemusí NVIDIA stačit na udržení prvenství, pokud jde o výkon v oblasti grafických karet a šéf NV slibuje, že uvedení RX VEGA výrazně nezmění konkurenceschopnost grafik firmy. Že by proto, že NVIDIA už pracuje na VOLTA grafikách?

  • VOLTA grafiky v přípravě

Na internet se dostala fotografie neznámé NVIDIA TITAN grafiky, kterou ale není žádný ze současných ani minulých modelů. Má charakteristické konstrukční znaky nových NVLink konektorů místo SLI, nicméně model založený na současné TESLA P100 verzi to není, protože ten je má jinde. Barevnou koncepcí také spíše odpovídá právě nově představené barevné koncepci výpočetních karet s TESLA V100.

Fotografie prošla zkoumáním a není to nijak upravované a photoshopované, takže se pokládá ze reálnou. Fotografie pochází od člověka, který byl v NVIDIA „na praxi“. Za nejpravděpodobnější se bere verze, že se prostě díváme na nový „TITAN Xv“, tedy grafiku založenou na 12nm VOLTA, potenciálně V102 jádru. Osobně bych se vůbec nedivil, kdyby NVIDIA už měla tento model hotov a připraven, přeci jen čas na to měla – tím spíše že „nový“ TITAN Xp vlastně není žádnou novinkou letošního roku, ale model z loňského roku, který NV jen s plně aktivním GPU neprodávala, protože jich neměla dost, nebo si je šetřila pro mnohem dražší Quadro. A když už dokázala s 12nm vyrobit 815mm velké GPU (V100), tak o třetinu menší herní 12nm GPU nemůže být zase až takový problém. Otázkou jsou použité paměti.

Pokud karta má GDDR6, tak se na trhu objeví nejdříve začátkem příštího roku, protože tyto paměti se zatím hromadně nevyrábí (prototypy ale jsou). Pokud nese HBM2, což já osobně pokládám za mnohem pravděpodobnější, klidně by mohla dorazit už během tohoto léta v Q3, jako rychlá odpověď na AMD a její Radeon VEGA. Tím spíše, pokud už jednojádrová verze VEGA překoná či jen vyrovná současné modely NVIDIA a nebude tedy pozice na trůnu zdaleka tak jednoznačná. Navíc se očekává agresivní cenová politika ze strany AMD, které nepočítá ani neplánuje velké marže a chce podíl na trhu. Navíc jednojádrová VEGA nebude nejvýkonnější v řadě. Na co NVIDIA odpověď najít asi nedokáže ani s VOLTA sérii, je chystaná duální VEGA. To se totiž bavíme o výkonu jedné karty do jednoho slotu někde kolem neuvěřitelných 24-26TFLOPS. Připomínám, že nová superobří VOLTA V100 GPU, která se nejspíše na běžnou GTX herní grafiku nepodívá, má 15TFLOPS a nejvýkonnější herní verze tedy budou mít podobně.

  • Bude veselo, ale pořád to nestačí :(

AMD bude oficiálně demonstrovat herní Radeon RX VEGA grafiky na Computexu, s dostupností pak počítáme v dalších týdnech, kdy šéf GPU divize řekl, že v rámci představení na Computexu nebude grafika ještě dostupná ten týden v obchodech. To by mohlo znamenat tedy dostupnost v dalších týdnech – nejčerstvější oficiální vyjádření je: „velmi brzy po Frontier Edici“ a ta jde na trh v červnu. AMD ale plánuje i další VEGA karty. Největším problémem, který ale AMD není schopno ovlivnit, je bohužel dostupnost potřebných HBM2 pamětí, kdy AMD skoupilo velkou část produkce HYNIX a stále to nestačí :(, i když je to prý lepší než v době uvádění FURY série s HBM1 – každopádně AMD má karty připravené, referenční designy všech modelů jsou hotové a karty ve výrobě. Čekání je na houby, to se asi shodneme, nicméně čím dál více to vypadá, že RX VEGA je spíše konkurencí pro VOLTA než současné modely, takže to zase takový problém není. A pokud čekáte na VEGA … můžete čekat i na VOLTA, protože ty nemusí být tak daleko.

NVIDIA už delší čas pracuje i na GTX 2070/2080 „VOLTA“ grafikách, kdy by tedy odpovídalo, že už má přichystaný i „TITAN Xv“, protože GTX 2080 by mohla nabídnout výkon na úrovni GTX 1080Ti, tedy TITAN Xp, jež by tedy také přestal dávat smysl. Nicméně je otázka, pokud je bude chtít NV uvést nižší VOLTA grafiky už letos, tak by nemohly nést spekulované GDDR6, protože ty se ještě hromadně nevyrábí. Jestli s nimi ale NVIDIA spěchá už letos i za cenu, že by měly jen GDDR5X, nejspíše k tomu má asi nějaký důvod. Že by RX VEGA? :).  

Každopádně vypadá to, že v high endu bude letos ještě veselo a nudit se nebudeme. Připravte si peněženky, protože letošní rok, a hlavně léto bude pořádně drahé. Letos žádná dovolená, bude se upgradovat na 12-16 procesorových jader a pořádná GPU k tomu :). Já si nestěžuji, alespoň bude co testovat a o čem psát … nemluvě o tom, že současný TITAN Xp je pořád slabý čajíček. Hrát se na něm na mých 3x 4K LCD pořád nedá a tak pořád nemůžu používat své už rok staré „Eyefinity“ 11520 x 2160 pořádně :(. Bohužel si myslím, že i chystaný TITAN Xv bude pořád slabý a jediné, co to trochu použitelně rozběhá, bude až duální VEGA (jenže ta nejspíše zase zůstane jen u „DUAL PRO“ verze). Prostě grafického výkonu je pořád zoufale málo. Uvedení RX VEGA a GTX 2080, tedy grafik pro 4K/60FPS za přijatelné peníze, už je docela nutnost. 4K monitory už jsou cenově téměř mainstream, ale současná GTX 1080 na to moc nestačí (ale používat se dá), GTX 1080Ti je solidnější, ale cena a spotřeba jsou prostě nemainstreamové, takže snahu AMD i NV o 4K/60Hz za přijatelnou cenu dost chápu a včera už bylo pozdě.

Jenže 8K monitory se představí již letos, takže počítám s 3x 8K LCD do akce brzy. A AMD ani NV na to nemají použitelnou grafiku, i když jak to tak vypadá, tak spíše chrápou výrobci pamětí, protože HBM2 i GDDR6 tady dávno měly být a samozřejmě že na 4K, 8K a více těchto monitorů současných 8-16GB GDDR5 nestačí. Ten vývoj nějak vázne, takže RX VEGA a GTX 2080 či TITAN Xv sice hezké že jsou na cestě, ale je to pořád málo. Pravda, přiznám se, že FullHD rozlišení už mám jen na telefonu, všechny ostatní obrazovky jsem už vyměnil za 4K. V redakci máme všichni 4K monitory a tak FullHD a 2K testujeme vlastně jen abyste neřekli, tedy přesně proto, abychom nemuseli říkat, že na trhu neexistuje jediná slušná grafika za rozumnou cenu pro naše běžné 4K potřeby :).

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
caduto [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-24 02:22:40

Je to škoda no monitory sou tak 2-3 generace napřed a Vega je fajn to jo ale prostě dokud se jednojadrova nedostane na 30Tflops tak bude furt slabá protože jak DD píše až tak kolem 30 stačí na 3x4k ale co pak 3x8k že a nedej bože 6x8k prostě bude potřeba asi tak 4 jádrová grafika s cca 100Tflops aby se dalo mluvit o tom že srovnaly krok protože já se bojím že jedno jádro prostě nemají až tak moc kam tlačit co velikost kolem 600 je poslední rozumná a takt no max kolem 3ghz to je ale tak nějak jen 30 na jádro to je ale málo
slabam [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-25 15:06:13

A komu tim jako prospejete, CO??

Docela by mě zajímalo co máte za oči. 4k monitor chápu, ale co reálně vidíte na 3x4K? O vyšších kombinacích ani nemluvě.
(pardon za citát ;-))
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-24 07:31:02
avatar
Mají dost času. 4K monitory jsou od mainstreamu daleko. Řekl bych, že fullHD monitory se stanou dlouhověkými jako Windows XP. Když doteď nezmizely ani křápy s 1366x768...
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-24 07:49:44

Ani nie, taky 40" 4K zakriveny s HDMI 2 a stoji 500€ - 14000 Kč ja si na extra fps nepotrpim pre mna všetko nad 30fps je plinule a rozdiel medzi fps 30-144Hz nedokažem postrehnuť.
Smrtihlav [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-24 08:22:25

Tomuto sa mi len ťažko verí. Vlastním už tri roky 144Hz monitor a je to veľký rozdiel oproti klasickému 60Hz monitoru. Nemám pocit, že by som mal nejako extra vytrénované oči, ale plynulosť pohybu v 30fps, 60fps, 100-144fps je vážne markantná. Posledný rok uvažujem o 4K monitore, ale kým nevyrobia IPS 4K s odozvou pod 5ms a s aspoň 120Hz do 400€, tak žiaľ nemám čo kupovať. Nechápem, ako môžu predávať napr. taký ASUS Predator s popisom 4K 120Hz, keď sa človek dozvie po prečítaní špecifikácii, že vlastne tých 120Hz je len pre 2K a 4K ide len na 60Hz.
Boris_the_BLADE [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - DP 1.4 2017-05-24 08:26:53

Na 4K nad 60Hz musí mít monitor Display port v1.4. A i ten s tím má problémy. Takže problém není v panelu jako takovém, ale možnosti připojení a datovém toku.
Miki_79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-24 09:40:32
avatar
Asi nemáš klasický lidský zrak, ale tak včelí. Ty vnímají frekvenci do 200Hz Samozřejmě, že rozdíl mezi 30FPS vs 60FPS lze lidským okem rozeznat, ale rozdíl mezi 60FPS a 144 FPS už oko prakticky nerozná. Ono totiž nejde jen o oko, ale i o lidský mozek, který obraz z oka zpracuje a člověku předá obraz tak, že cca nad 60Hz už vnímá jako plynulý. Takže monitor 60Hz je pro zbytek lidí co nemají včelí zrak s "normálním zrakem" maximálně dostačující
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-24 12:00:08
avatar
To já ještě rozeznávám rozdíl do 75Hz, kdy mi na starých CRT monitorech vcelku hodně vadilo, když na mě monitor blikal 60 Hz. 75 Hz pro mě bylo minimum, jinak jsem se na to dlouhodobě nemohl dívat. Ale mezi 75Hz a 85Hz už jsem rozdíl neviděl. Ale jinak v plynulosti her pozoruji rozdíl ještě tak do 120 fps, výše už ani ne.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-24 12:27:39
avatar
Svatá pravda. Proto mám 75Hz monitor a úplně to stačí. Upgrade 60->75 je totiž ještě znatelný, ale 100->144 je minimální. Dále tu máme kompromis mezi rozlišením, velikostí, Hz, potřebným výkonem GPU a cenou. V současné době z toho nejlépe vychází proto 75Hz 32" 2560x1440 monitory nebo širokoúhlé 34" 3440x1440, jelikož se to dá ještě utáhnout rozumnou grafikou a má to více jak 60Hz plus freesync/gsync. 4K je mimo ne z důvodu grafik, ale kvůli nedostupnosti více než 60Hz 4K monitorů. S tím pak souvisí i nepodpora gsync/freesyncu a absence LFC, jinými slovy nevhodné na hry.

Stále nechápu tu propagaci redakce 3x4K 60Hz. Rastr jemný, ale to je tak vše. Dojem při hraní musí být naprosto zkažený nízkými fps, latencemi, tearingem a rámečky. Taková 1x 38" zahnutá LG 38UC99 s 3840x1600 s 75Hz a freesyncem je mnohem lepší za předpokladu že na ni zdržíte těch 75 stabilně, 60 s propady, protože bohužel nemá LFC. Pořád lepší ale než obskurní eyefinity
Boris_the_BLADE [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-24 14:10:22

Eyefinity je slepá cesta. Sám používám 2 až 3 monitory na práci, ale hrát na nich jsem zkusil jednou a to bylo naposled ty rámečky jsou strašný a ve finále stejně zjistí, že se zaměřuje hlavně na středový hlavní monitor takže ty 2 po stranách jen žerou proud a výkon.
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-24 14:16:10

Každý kdo hraje Eyefinity (Surround) potvrdí, že rámečky nevnímá.
Postranní panely nejsou pro rozšíření informací, ale pro FOC. Ne, nemáš na monitoru vpravo odečítat počet střeliva ve zbrani, má ti vyplnit zorné pole
Boris_the_BLADE [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-24 14:36:02

To přece vím, ale vliv těch 2 panelů na zážitek je tak minimální, že mi to nemůže přebít ty rámečky, mě tam teda vadily hodně.

Dnes bych taktéž volil spíše 21:9 monitor než 3, ale práce si žádá něco jiného hh
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-24 14:44:36

Tak si nastav v kokpitu/kabině FOV tak, aby ti sloupky lícovaly s rámečky monitorů a máš to dokonce s AR (Augment Reality)
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-24 14:53:46
avatar
To dost dobře nejde. Mému mechovi v mechwarriorovi se při chůzi a běhu celý kokpit třepe, takže by ty rámečky vždy nelícovaly :-). Navíc některé kokpity mají výztuhy třeba pod úhlem 45 stupňů. Taky neposkytují mnohdy ani 180 stupňový výhled, takže boční monitory by ukazovaly jen stěny kokpitu. Widescreen je konkrétně pro tuto hru ideál :-) - umožňuje vidět v rozumné míře více i bez rámečků :-)
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-24 15:00:11

To bylo myšleno v odlehčeném duchu;)
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-24 14:46:49
avatar
Potvrzuji - v práci 2x full HD 22 nebo 24 palců 60Hz plus vedle toho otevřený notebook, takže 3 obrazovky. Doma však na hraní 1x 75Hz 34" 3440x1440 freesync s LFC.

Eyefinity je obskurní záležitost způsobující problémy s nestandartním poměrem stran u většiny her. Na takového fallouta 4 ještě mody pro 21:9 seženete, jsou udělané natvrdo pro daný poměr a rozlišení. Tzn. s eyefinity a poměrem typicky 48:9 jste v háji u blbě napsané hry úplně
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-24 14:56:11

Tak jsou mezi námi vývojáři, kteří spinkají někde kolem začátku století. Takový Blizzard se furt nenaučil ani ten 21:9. Betheseda je vůbec technologický dinosaurus, to není zrovna dobrý příklad.
U ID Soft nebo CD RED jsme někde jinde...
Miki_79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-24 13:28:46
avatar
To je, ale trochu něco jiné poblikávání CRT monitoru a kdy lidské oko vnímá plynulý pohyb. Já měl nastavený monitor CRT na 85Hz. Jinak ten 75Hz monitor smysl má, protože lidské oko vnímá FPS okolo 60Hz. A každý člověk je jiný a má to vnímání jiné, takže 75Hz je jistota, že to člověk už nebude vnímat. Ale těch 144Hz je fakt nesmysl z hlediska fyziologie člověka
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-24 13:51:51

60/120/144Hz uživatel daného rozezná na 100%. Stačí jít na YT a kouknout na "blind" test.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-24 14:39:06
avatar
Je však rozdíl mezi tím jestli to poznám a skutečně přidanou hodnotou. Navíc těch 144 a 200 Hz znamená že máte i sestavu která to zvládne uživit na těch 200fps. CS ve full HD asi ano, ale pochybuju že máte PC co utáhne 200fps ve 4K a eyefinity, pokud zrovna nemáte k dispozici mimozemské technologie.

Stojím-li tedy před rozhodnutím jestli ke své hiendové sestavě připojím buďto 1x 24" fullHD 200Hz monitor (abych měl opravdu těch 200fps) anebo 75Hz 3840x1600 38" (na kterém mi stačí 75fps), tak pokud zrovna nejsem PRO gamer CSka, tak je volba jasná
Miki_79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-24 16:16:05
avatar
Přesně tak. Poznat to jde, ale otázkou je jestli to má praktický význam
To je jako si koupit audinu za 2 mega nebo superb za 600 tisíc. Člověk pozná rozdíl mezi oběma auty, ale rozdílný požitek z jízdy je nula nula prd. To mi řeklo už poměrně dost lidí, když měli zapůjčený jiný auťák v době servisu místo jejich auta. A zjistili i, že se auto stejně kazí díky kurvítkám úplně stejně jak autům za 2 mega či jen za půl mega, takže vyhozené peníze. Není ani lepší kvalita zpracování a ani lepší požitek z jízdy. Maximálně tím autem za 2 mega nasere více lidí. Což snad není ten nejdůležitější parametr auta
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-24 16:51:16

Jsou i názory, že svezení jako takové (ten požitek) mezi aktuální Octavií a Superbem také není příliš patrný. Takže se dostáváme k srovnání Octavia vs Audi za 2mega, to jsou věci
Miki_79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-25 08:07:57
avatar
Snažil jsem se jen o přirovnání. A šlo mi o to, že si někdo koupí něco drahého a myslí si jak to nemá kvalitní či funkčně lepší než jiný levnější výrobek. A ono to je jen marketing a oblbování zákazníků. V práci se s tím setkávám dost často a nemám iluze, že to je dnes v každém oboru. Ono papír snese všechno
PS: minulý týden nám manažer jedné firmy nabízel výrobek za 400 tisíc a pokud bych tomu nerozuměl, tak bych se i koupil, ale protože se v tom už vyznám, tak nám stačil výrobek za 40 tisíc a na naši aplikaci úplně dostačující, ale nám tvrdili, že to je jediné řešení daného problému
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-25 11:08:30

To ale nelze takhle paušalizovat.
Aduina za 2mega opravdu nepromítne své hodnoty člověku, který svou Oktávkou jezdí 2x za měsíc na chalupu. Na to musí být úplně jiné zatížení. Vylítaná Oktávia 200000km nájezd je prostě něco jiného, než Audina za 2mega. A samozřejmě, ne každý se k takovému vytížení nebo "vytěžení" kvality dostane.

Úplně stejně to máš u telefonů. Ano, iPhone za 20k většině lidí bude hrát mp3 a facebookovat v podstatě stejně jako telefon za 5k. Ale jak zvýšíš nároky (např. zvýšena odolnost proti potu, vysoký jas displeje ven,....) zjistíš, že co požadavek, to tisícovky nahoru a hle, jsi u 20k.....
Miki_79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-25 11:53:55
avatar
Bavil jsem se o aktivních podnikatelích a ne důchodcích s buřinkou na hlavě, který s tím jezdí denně a ne 2x za měsíc na chalupu
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-24 10:12:57
avatar
Vsichni rikaji IPS je to jedine, co funguje atd. Muzete mi rici, co od monitoru cekate? Dulezita je kvalita a celkovy dojem. Dobre pozorovaci uhly, rychla odezva (slabost TV), minimalni GLOW (sviceni monitoru/vyblitost obrazu) a hlavne uhlopricka.
Kdyz to vezmu v realu a srovnam to s monitory, ktere jsem zkousel, tak jsem zavrhl standardni IPS monitory (profi ne, ale to jsem zavrhl kvuli cene). GLOW a odezva jsou strasne a kazi to celkovy dojem.
Co me ale naopak mile prekvapilo byl stav soucasnych TN monitoru, ktere si zachovali vsechny vyhody (odezva, spotreba, nizky GLOW a prizniva cena) a prakticky odstranili historicke nevyhody (pozorovaci uhly).
Z toho duvodu jsem si nakonec UHD dopral a to 28" od DELLu a cena byla 10k. IPS bylo za 14k a byla horsi odezva, byl tam GLOW a vyssi spotreba. Jedine, ceho lituju, je to, ze jsem nevzal jsem vetsi monitor. Ta 32" je asi ideal.
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-24 13:58:44

Od té doby, co jsem přešel na 21:9 čekám od monitoru min. tuto šíři. Od té doby, co provozuji AdaptiveSync, očekávám od monitoru tuto funkci. A dále očekávám mně vyhovující úhlopříčku.
Glow efekt je u kvalitního monitoru tak jako tak minoritní, resp. prostě nekoukám na jednolitou tmavou statickou obrazovku, nejsem editor ničeho. Pozorovací úhly vyjma TN panelů je také minorita.
Odezvu jsem zatím nikdy neřešil, jedu v klasice 64/75Hz monitorech a nehraji soutěžně, a jak u eIPS, tak u IPS jsem na problém nenarazil.
32" je na nic, pro konzole malé, pro PC velké.
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-26 15:15:00
avatar
glow efekt jsem videl zatim na vsech IPS pod 25 000 Kc. Muzu dostat doporuceni na IPS monitor, ktery ho nema?
Pomer stran je individualni. Me vice vyhovuje 16:10 pripadne jeste snesu 16:9, ale plne respektuji, ze nekdo jiny si zada neco jineho.
Odezva je takovy detajl. Dalo by se to hodit do stejne kategorie s input lagem. Pokd to cele je moc velke (100 ms+), tak uz je to velice rusive i u MS office natoz u hrani. IPS ma realne desitky milisekund pokud nekdo neresi jen prechody seda-seda. To uz v celkovem souctu rusive byt muze a ja ho subjektivne vnimam. Taky nejsem zadny profi ani casty hrac her... to spis vyjimecny. Mozna jsem na to jen vic citlivy.

Vse az doted bylo individualni, ale na jednu vec dopustit nedam a to je uhlopricka. Poridil jsem 28" a rikal si, jestli to neni uz moc a muzu rict, ze neni. 10 cm navic by bodlo (32"). Sneslo by se mozna i vic. Jedine, kde by to mohlo vadit je to, ze se to uz nevleze na stul, ale to bych nazval problemem maleho stolu .
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-24 15:27:36
avatar
Přidám taky svůj názor na svůj 34" IPS Acer BX340

Odezva: jsem casual gamer, nehraju závodně fps. Odezva je perfektní. Díky 75Hz a freesyncu nepotřebuju Vsync, fps zastropované na 75 v ovladačích (tam kde dám víc šetřím proud a teplo) a synchronizovaný snímek má nejnižší možnou odezvu. 200Hz TN to asi není ale kolik lidí ho skutečně potřebuje

Glow: Přiznám se, že mě štve, je to důvod proč pár lidí co znám IPS zavrhlo úplně. Můj Acer s cenou přes 22 tisíc však disponuje lepším panelem, který jsem si vytunil hlavně razantním snížením jasu, takže je to nyní řekněme na "OK" úrovni. Na mé předchozí profi TN Fujitsu to však stále nemá
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-26 15:24:57
avatar
Viz. ma odpoved Kojotovi1.
Prakticky souhlasim.

Velkou cast spozdeni smaze Fresync. Takze to co IPS prida zase Freesync ubere na spozdeni. Jeste navic se 75Hz.

A ten Glow tam proste je.

Jak uz jsem psal vys, tak preference jsou urcite subjektivni a nic jako universalni pravda neexistuje. Prijde mi, ale ze se pomerne potkavame v tom co od monitoru chceme (pripadne nam vadi), jen na to jdeme ruznou cestou.
martyst111 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-24 21:19:06

snajprik rozdil mezi 30 - 60 fps je zasadni a na prvni pohled viditelny natoz 30 - 144 Bud vubec nevite co to fps a plynulost obrazu je a nebo vam uplne schazi vnimani plynuleho obrazu.
digitalis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-24 08:46:01
avatar
Ja si myslim, ze FHD a 2K tu budu s nami este nejaky ten cas, nez sa 4K stane mainstream-om. A 8K ... to bude este dlho len technologicka ukazka.
Boris_the_BLADE [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Pro koho je určená? 2017-05-24 08:19:02

No mě by teda zajímala jedna věc a to je:

Na kterou část uživatelů chce AMD s tou Vegou zacílit? Protože v segmentu poloprofesionální tvorby grafiky (Max,DAz 3D,Blender) kde se Titan XP a Titan už od první verze co kdy vyšla používá nejvíce Je AMD jednoduše nevhodná volba, takže po kroho ty Tflops chce teda AMD prodat? Pro těžaře ETH měn a nebo stříhače na Macu ? (A to tehdy i jablečňáci držkovali, že Apple začal svoje profi strojee osazovat AMD kartama).Protože reálně má v těchto všech segmentech nVidia lepší podporu a pokud ne tak přinejmenším stejnou. A od příchodu iRay je to 80% pro nvidii.

Když to zhrnu tak lidi co ten výpočetní výkon potřebují si tu AMD kartu stejně nekoupí protože nemá podporu těch SW, které ty Tflops použijí. Je to jako mít čerpací stanici tam kde nejezdí žádný auta.

Dle mě má za stávající situace Vega šanci prorazit jen v herním segmentu a tam se na výpočetní výkon vůbec nehraje takže je to nerelevantní údaj a potom nějaká profi derivace Vegy v tom nejvyším profi segmentu.
freakyfriday [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-24 09:47:20

Pre ludí čo tažia cryptomeny je to tiež k ničomu , tam si radšej priplatia za špecializované čipy ktoré podajú niekolkonásobne viac výkonu ....v profi sfére neviem no CUDA vládne , v hernej sfére ju prevalcuje aj obyčajný 1080ti a jediná šanca ktorá bola v podobe lepšej (aj ked už len mierne) optimalizácie pre DX12 sa pri volta pravdepodobne stratí, takže na CPU trhu prerazili (zatial) a na gpu sa pochovali zaživa ...
Boris_the_BLADE [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-24 10:05:35

Na těžbu ETH je to dobrá volba .-) Aktuálně často používané čipy jsou RX 470 a GTX 1050Ti. Při aktuální ceně ETH 185 Usd/ kus se to opravdu vyplatí. Cca se 7x rx470 uděláš 1 ETH denně. Takže cca 4400 Kč. Ale to je asi opravdu jedinné kde je OpenCL využitelné na 100%.

Jo potom tu jsou programy jako Solidworks nebo Catia viz screen v článku ovšem tohle je jednak jednoduše manipulovatelné a zadruhé na GPU se tam dá použít tak 30% funkcí zbytek dělá stejně CPU.
jfb [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-24 13:35:10

12TFLOPS za 1/3 cenu, co 15TFLOPS od nVidie je dost zajímavých. Navíc AMD chce právě do té podpory dost šlápnout.
To jako kdyby jsi psal, proč se AMD zabývá vývojem nějakého Ryzenu..
Boris_the_BLADE [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-24 14:18:52

No jako promiň, ale udělat podporu není jako udělat ovladače do hry. Taková podpora znamená velkej zásah přímo do toho podporovaného programu kdy musí někdo naprogramovat celej vykresslovací engine pro openCL. A to se nestane přes noc. A mimoto pokud na takový segment chceš cílit tak už toto musíš mít hotové dříve než daný produkt. Kdo by si koupil kartu s tím, že mu na ni možná za pár měsíců/ let udělají podporu? (což často u AMD skončilo dříve jen u těch slibů/linux).

Ono třeba funguje Vray pro Smax, který umí použít openCL, ale jsou s tím problémy a rychlost není taková jako konkurenční IRay nebo Vray jedoucí přes CUDA.

Chci tím jen říct, že pokud koupím kartu od nvidie tak mám 100% záruku, že pojede v každém SW, zatímco u AMD tohle v žádném případě neplatí. A to je velká nevýhoda v mimoherním segmentu a hrubý výkon to nezachrání.

Ryzen to je věc jiná. Tam je ti jedno jestli použiješ Intel nebo AMD, pojede to na obou.

kuk:
https://www.youtube.com/watch?v=yPJaWvxnYrg
rtrebor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-24 14:21:04

Ty chceš povedať že AMD zmaže dlhoročný náskok NV v podpore lusknutím prsta?
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-24 14:04:35

Vega je určena na VR a 4K hraní. Tedy HEDT PC.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-24 14:14:23
avatar
nikdo nepopírá, že NV má velkou část trh, jenže to také znamená, že neexistuje výběr a ceny podle toho vypadají a ne všichni jsou tím nadšeni. AMD má na profi GPU přes 10% podílu a poměrně zajímavě roste, takže to někdo zjevně kupuje ... největší podporu má u filmových studií, kde jsou RADEON GPU hodně používány, velké podpoře se také těší v oblasti kryptoměn, vývoje cryptování obecně, kde má největší výkon a nejlepší optimalizace ...

takže ano, NV má jednoznačně větší ekosystém, ale to neznamená, že je nejlepší volba na všechno a už vůbec ne, že je nejvýhodnější. Na rozdíl od AMD má také NV na tomto poli co ztratit, AMD může jen získávat ...
Boris_the_BLADE [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-05-24 14:28:40

Jo v Crypto je AMD opravdu silný hráč. Ve stříhání se moc neorientuju proto jsem tento segment vynechal, ale měl jsem tušení, že to je asi jediný segment kde by AMD aktuálněopravdu zaťalo dráp.

S tím samozřejmě souhlasím. Ale dodávám, že AMD musí jednoznačně začít hodně pracovat na onom ekosystému aby ten výkon mělo kde prodat, bez toho mohou dělat sebelpší karty, ale velký zájem to nevzbudí. Ten profi trh totiž není nafukovací a lidi se neradi učí něčemu jinému pokud to není podstatně lepší. Viz třeba to video co jsem zde dal. Deep rendering bude teď velikou zbraní a pokud nvidia udělá pro tohle adony do Blenderu a jiných programů, tak na to lidi samozřejmě s Titan,Quadro a GTX kartama přejdou protože to ušetří třeba 5tinu nebo 4tinu renderovacího času.

A i taková věc jako PhysX , kterou tu většina zatracuje ma v profi scéně využití ve Vray dokonce umí zpracovat časticové efekty.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Mafia: The Old Country dorazí v létě 2025
Mafia: The Old Country dorazí v létě 2025Friday, 13 December 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 761x
Komentářů: 0
Cyberpunk 2077 dostává další aktualizace, i když už neměl!
Cyberpunk 2077 dostává další aktualizace, i když už neměl!Wednesday, 11 December 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 985x
Komentářů: 0
AMD chce zatlačit na NVIDIA - Šéfka AMD je CEO roku 2024
AMD chce zatlačit na NVIDIA - Šéfka AMD je CEO roku 2024Tuesday, 10 December 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1067x
Komentářů: 3
Indiana Jones and the Great Circle je překvapivě dobrá hra!
Indiana Jones and the Great Circle je překvapivě dobrá hra!Monday, 09 December 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1587x
Komentářů: 7
Path of Exile 2 sbírá nadšené ohlasy a boří servery
Path of Exile 2 sbírá nadšené ohlasy a boří serveryFriday, 06 December 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1332x
Komentářů: 5
XDefiant končí – Ubisoft a live service mají další průšvih
XDefiant končí – Ubisoft a live service mají další průšvihThursday, 05 December 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1452x
Komentářů: 3