Sezónu hospodářských výsledků uzavírá tradičně NVIDIA. A překvapila.
AMD a Intel potvrzují skvělou formu PC platformy, kdy obě společnosti oznámily rekordní kvartály a nejúspěšnější roky ve své historii. Očekávalo se tedy něco podobného od NVIDIA, ale nestalo se tak. Naopak, uplynulý rok byl pro NVIDIA horší než rok před tím. A to ne o málo.
NVIDIA celkově vydělala o 7% méně (10,9 vs 11,7 miliardy), přitom výrazně více investovala a utratila (o 16%) a pokles i celkový čistý příjem o výrazných 32% (2,8 vs 4,1 miliardy), klesly tedy i výnosy na akcii atd. Jediné, co narostlo, jsou marže, která stoupla ze 61,2% na 62%, což je více než má Intel a mnohem více než má AMD (45%). A hodně tedy vypovídá o cenách produktů NVIDIA. Protože celý PC trh roste, nejsou tedy výsledky NVIDIA tak povzbudivé. Ale pokud čtete DDWorld.cz pravidelně, víte, že se dal podobný vývoj očekávat. NVIDIA totiž ztrácí pozici, kterou měla a užívala si v uplynulých letech díky problémům AMD, které prakticky zcela vyklidilo pole (nedobrovolně). AMD ale posiluje a konkurence se tak na trh postupně vrací.
NVIDIA ale ohlásila rozhodně solidní celý poslední kvartál, který zachránil alespoň trochu situaci, jinak by celý rok býval ještě horší. Ale i tady schovává některá negativní překvapení. Hlavním zdrojem příjmů pro NVIDIA jsou herní grafiky. Očekával se příjem z nich někde mezi 1,6 – 1,75 miliardami dolarů. Jenže NVIDIA za listopad, prosinec a leden, tedy své nejsilnější měsíce, dosáhla "jen" na 1,49 miliardy, čímž tedy zdaleka nesplnila očekávání. Což je i mezikvartální pokles. Naštěstí příjmy naopak stouply u výpočetních a profesionálních karet, takže celkově zaznamenala grafická divize velmi solidní výsledek. Oslabuje nebo maximálně stagnují ale jiné oblasti, jako TEGRA, OEM a automobilový business NVIDIA. Výsledek za poslední kvartál je ale mnohem lepší než před rokem, kdy ale byl kvartál silně ovlivněný post-krypto kocovinou.
NVIDIA se snaží v současnosti udržovat hlavně velmi vysokou marži, takže bych rozhodně nepočítal s nějakými slevami a nižšími cenami nových karet. Tahle vyšší marže totiž schovává fakt, že NVIDIA prodává znatelně méně karet, než prodávala v minulosti. Klesá jí totiž odbyt jak ze strany OEM, kdy mnoho PC už prostě díky integrovaným grafikám Intel/AMD nepotřebují grafiku NV. S návratem AMD na trh s klasickými grafikami a konkurenceschopnou novou generací, NVIDIA prostě přichází i o část trhu, který měla jen proto, že AMD nebylo. Výhled firmy je zatím stabilní, ale existují obavy jednak ze situace kolem Koronaviru, která zatím neodhadnutelně ovlivní všechny, tak z dalšího posilování konkurence.
Zejména pokles příjmů z klíčových herních grafik je pro mnohé nečekaný a evidentně se tedy časy mění. Ale osobně jsem tento vývoj předpovídal. NVIDIA neměla svůj stávající tržní podíl, příjmy z něj a pozici na trhu danou tím, že by byla nutně nejlepší, ale tím, že byla prostě jedinou nabídkou v situaci, kdy Intel nemá žádné schopné grafiky, a AMD řešilo existenční potíže. NVIDIA je ve zranitelné pozici tím, že AMD a Intel tvoří vlastní kompletní platformy, kdy hlavně AMD je nyní na vzestupu. A zejména Intel a jeho GPU budou pro NV značnou komplikací, protože drtivou většinu GPU dosud dodává právě do počítačů s Intelem a je na této platformě existenčně závislá. NV má tedy už jen několik dalších kvartálů aby něco vymyslela, protože Intel své GPU nabízet bude a nemusí být ani konkurenceschopné aby se prostě prodávaly v rámci platformy Intel a tedy vytlačily NVIDIA řešení ...
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|