Strana 1 z 2 
- NVIDIA se snaží zneužít dominantní postavení
a zničit konkurenci na trhu s grafikami?
Společnost NVIDIA zveřejnila nová upravená pravidla pro partnery. Tzv. GeForce Partner Program není fakticky tím co nabízí nijak nový, ovšem od prvního března tohoto roku byl významně upravený a to tak, že je problémem. Oficiálně NVIDIA tvrdí, že cílem je přehlednost pro zákazníka o tom, jaký HW a SW si kupuje. NVIDIA tedy po partnerech chce, aby NVIDIA grafiky prodávali pod značkou, kterou ale nesmí použít pro konkurenční grafiky. Jinými slovy, stávající grafiky z rodiny ASUS ROG STRIX, Gigabyte AORUS nebo MSI Gaming, pokud by je výrobci stále chtěli pro své karty s čipy NV používat, by musely mít pouze čipy od NVIDIA. To samé platí pro notebooky apod. NVIDIA řešení by musela mít vlastní značku u výrobců nesdílenou s Intelem či AMD.

Pokud se výrobci grafik připojí k partnerskému programu NVIDIA, mohou očekávat maximální podporu NVIDIA, tedy přednostní právo na čipy, na technologie, na propagaci a tak dále a tak dále. Tedy stejné věci, jako doposud. Součástí programu jsou pobídky, kdy výrobci OEM počítačů nebo výrobci grafik získávají od NVIDIA různé finanční bonusy a zvýhodnění, dostávají hry, které mohou přidávat ke kartám jako bonusy a tak podobně.
Teď si asi říkáte, v čem je problém. Podobné partnerské programy mají jistě i jiní výrobci a máte pravdu. Problém je v úpravě podmínek tohoto programu, a hlavně v tom, co NVIDIA už neříká (a jen naznačuje neveřejně). NVIDIA a výrobci grafik se nějak nechtějí o nových pravidlech oficiálně bavit a rozebírat je, a to přes fakt, že by měly, podle slov NVIDIA, být ku prospěchu zákazníků. Problém je totiž v tom, že jsou reálně pravým opakem. Zákazníkům a trhu, jen ublíží, a hlavně je velmi pravděpodobné, že nová pravidla porušují zákony, zejména ty o zneužívání dominantního postavení na trhu. Oficiálně se sice výrobci karet a OEM sestav vyjadřovat nechtějí, neoficiálně však mluví a panuje vzácná shoda v tom, co si všichni o novém programu myslí!
- Pravidla NVIDIA poškozují všechny! Přínosem jen pro NVIDIA …
Společnost NVIDIA je známa svými obchodními a PR praktikami, které jsou často na hraně a občas i za hranou. Říká tomu agresivní marketing a bohužel pro nás funguje – i když to že funguje je právě vinnou zákazníků, kteří mu podléhají. V posledních dejme tomu deseti letech, NVIDIA objektivně často měla horší produkty, slabší, méně technologicky pokročilé, často dražší, a tedy méně výhodné (horší poměr cena-výkon). Přesto NVIDIA díky tomu, že místo do technologií a lepšího poměru cena-výkon, investovala do marketingu, dokázala prodávat více GPU než konkurenční AMD. V posledních letech navíc AMD dohnala špatná rozhodnutí z minulosti a konkrétně v uplynulých 2 letech jsme tak svědky toho, že NVIDIA měla v řadě segmentech monopolní postavení, jelikož jednoduše nabídka karet AMD reálně neexistovala!

Samozřejmě NVIDIA si chce své stávající postavení udržet. Asi víte, že většina firem nevidí dál, než do dalšího kvartálu. Většinu zajímá jen růst příjmů, zisků a akcionáře zisk na akcii. NVIDIA má za sebou extrémně úspěšný více než rok, kdy i výrazným vlivem okolností, na které neměla prakticky vliv natož zásluhu (tedy problémy a podfinancování jediného konkurenta v podobě AMD a z toho vycházející nabídka grafik) si užívá pohádkové příjmy a zisky, které jsou 2-3 násobné proti „normálu“. Pochopitelně s tím, jak se AMD pomalu zvedá a jak se možná situace zase trochu stabilizuje, reálně hrozí, že NVIDIA zkrátka o část těch příjmů a zisků přijde. Jinými slovy, že místo 2,5 miliardy příjmů bude mít třeba „jen“ 2 miliardy a úměrně tomu spadnou i zisky apod. Ač je to logické a očekávatelné, těžko se to bude vysvětlovat akcionářům.
NVIDIA tak pochopitelně vymýšlí vše proto, aby k tomu nedošlo. Jinými slovy se snaží, dokud má tu sílu téměř dominantního a finančně silnějšího výrobce GPU na trhu, využít (=zneužít) své postavení a naházet co nejvíce klacků pod nohy konkurence (AMD i Intelu). Problém je, že její aktuální počínání ohledně nových pravidel partnerského programu, je téměř všemi vnímáno jako přímý útok na konkurenční prostředí a ukázkové zneužití dominantní pozice na trhu. Tedy jako porušení zákonů. Počínání NVIDIA je přirovnáváno k počínání Intelu v době prvního nástupu AMD před lety, uplácení a omezování výrobců v tom, aby vůbec konkurenční produkty používali.
|