Skvělé hospodářské výsledky, které jsou hnané prodeji GPU, hlásí NVIDIA. Zejména datacentra.
Společnost NVIDIA ohlásila výsledky svého hospodaření za uplynulý kvartál a je na novém rekordu. 1,428 miliardy dolarů na příjmu a 253 milionů čistého zisku bylo mnohem lepší, než se čekalo. Ačkoliv fakticky nerostly prodeje klasických grafik, příjmy a zisk jsou hnané maržemi, kdy se NVIDIA snaží soustředit svou pozornost právě na segmenty, kde je opravdu velký výdělek. Ostatně už před časem se NVIDIA nechala slyšet, že klasické zejména levnější grafiky sice přinášejí 3/4 příjmů společnosti, ale jsou to hlavně profesionální grafiky, které společnosti přinášejí 3/4 zisku. Jinými slovy zdaleka největší marži a zisk má NVIDIA z profesionálních grafik, datacenter a tak podobně. Není tedy divu, že právě datacentra a výkonná výpočetní řešení GPU jsou to, na co se dnes soustředí především, stejně tak speciální řešení (hlavně založené na TEGRA) pro automobilový průmysl, který je ochoten za to také pořádně zaplatit. Výsledkem je, že meziročně hlásí právě tyto divize rekordní růst a to 110% v případě datacenter a 68% v případě automobilového průmyslu.
NVIDIA se ale daří i v oblasti herních grafik (GTX řešení), kdy využívá svého téměř monopolního podílu přes 70% proti AMD na poli neintegrovanou grafik (Nejde na to nějak zvýšenými prodeji, což se v situaci kdy bohužel prodej samostatných grafik obecně spíše klesá (maximálně stagnuje, což je dáno tím, že klasické levnější neintegrované grafiky už nejsou často třeba a nahrazují je integrovaná řešení v procesorech), ale hlavně zvýšením marží. Soustředí se na vyšší segmenty a tak prodává třeba nové GTX 1070/1080 v podstatě s mainstreamovými náklady na výrobu, za cenu high endu (449-649 dolarů). Podobně je na tom i GTX 1060, kterou co by mainstream sama NVIDIA prodává za cenu vyššího segmentu (299 dolarů). Nejnověji pak uvedla nový NVIDIA TITAN X s cenovkou rekordních 1200 dolarů (a ten se ve výsledcích za minulý kvartál projevit nemohl). Asi netřeba dodávat, že za těchto cenových podmínek se dobře vydělává. Bohužel pro nás zákazníky, se konkurenční AMD rozhodlo soustředit se na opačný konec nabídky grafik, takže pokud chcete dnes výkonnější grafiku aktuálně, nemáte vůbec na výběr a musíte si připlatit na NVIDIA, takže se dá očekávat, že žně a příjmy společnosti dále porostou i aktuální kvartál, protože AMD počítá s vyšším segmentem až v Q4/2016.
NVIDIA nemá moc zájem o své působení v oblastech s nízkou marží, i proto nemají grafické karty nižšího segmentu takovou prioritu a NVIDIA se ani nemá proč pouštět do nějakého cenového souboje s AMD, i když ceny GTX 1060 by možná snížení snesly. NVIDIA se také rozhodla vycouvat z některých trhů. Celkem podle očekávání NVIDIA ruší další vývoj mobilních verzí TEGRA ARM a hlavně vlastní tablety či SHIELD konzole, které přinášely jen malé příjmy, ale obnášely velké náklady. Pro NVIDIA tedy definitivně končí TEGRA mobilní budoucnost, od které si před časem slibovala, že už v těchto letech bude přinášet ¾ příjmy společnosti a nahradí tak GPU business. Inu vývoj šel jiným směrem, ale asi nemají proč věšet hlavu. TEGRA navíc jako taková nekončí, proslýchá se, že NVIDIA se dohodla s NINTENDO a nový herní „SHIELD“ tak vznikne vlastně pod taktovkou NINTENDA jako jeho nová konzole, ale zatím to nebylo 100% potvrzeno. TEGRA jako taková v tabletech a mobilních telefonech ale už nebude, což je potvrzené. Místo toho NVIDIA vyvíjí a prodává specializovaná TEGRA řešení pro automobilový průmysl na této platformě, která bude pohánět multimediální i bezpečnostní systémy aut (doufejme, že uprostřed jízdy po dálnici na „autopilota“ se nerestartuje ovladač ;) ). V této oblasti jsou totiž marže mnohem vyšší, než v klasické mobilní oblasti, kde jsou marže na minimum a z mobilní oblasti se letos stahuje proto i třeba Intel.
Plány NVIDIA soustředit se na oblasti s vysokými maržemi jsou pochopitelné a zjevně funkční a v dohledné době budou sypat opravdu hodně. Právem NVIDIA očekává zdaleka nejvíce od datacenter, kde roste poptávka po výkonných výpočetních řešení pro různé oblasti včetně CLOUD, poskytování vzdáleného výkonu nebo vývoje AI – pro ně už ostatně NVIDIA představila řešení v podobě výkonné TESLA P100 s GP100 a HBM2, ale to se začne ve velkém prodávat až v Q1 2017, ale ceny jsou tam opravdu „masakrální“. NVIDIA samozřejmě nemá důvod, ani nemůže a nechce opouštět segment klasických grafik, které ji navzdory jejím vlastním očekáváním z před pár let, přinášejí rekordní příjmy, i když zdá se nehodlá bojovat poměrem cena-výkon a budeme si muset zvykat na to, že za mainstream máme platit jako za vyšší segment, za ten budeme platit jak za high end a high end se posouvá do nevídaných hladin. A to platí i v případě, že se objeví konkurence, protože u AMD si asi musí všímat, že strategie NVIDIA funguje z finančního hlediska lépe, než jejich. Navíc pokud by AMD mělo nadále "oslabovat" na trhu, situace by se z hlediska cen pro nás vyvijela ještě hůře. Tak jako tak, znamená to nejen konec „levných“ grafik?
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|