NVIDIA SMP (Simultaneous Multi-Projection) v prvním testu – potenciál tady je! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Wednesday, 07 September 2016
altPro tři a více monitorů a také pro VR by mělo SMP nabídnout obrovský boost výkonu.

 

 

 

Pokud si pamatujete z uvedení GTX 1080/1070, NVIDIA tam hodně mluvila a ukazovala grafik s aktivní SMP technologií, kterou osobně považuji za vůbec nejzajímavější novinku od uvedení Eyefinity/Suround a VR. Bohužel SMP bylo jen na papíře :(. Tedy až doposud …

  • SMP v akci!

Simultaneous Multi-Projection (dále jen SMP) technologie v podstatě zpracovává scénu s menšími nároky, než bylo nutné pro 3 monitory a VR doposud. Do dnes jste museli zpracovávat obraz pro každé oko (u VR) zvlášť, díky SMP by měl stačit jeden obraz. Podobné je to u zobrazení na třech monitorech, kdy kromě snížení nároků na výkon přichází i odstraněné zkreslení zobrazení na bočních monitorech a „narovnání“ obrazu. Jde o zpracování geometrie, kterou GPU vypočítá pouze jednou a pak ji projektuje z pohledu obou očí, čímž ušetří práci na teselaci a vertex shadingu, což dnes musí dělat pro všechny pohledy zvlášť (na třech monitorech). Bohužel praktické uplatnění SMP má jedno velké „ALE“. Vyžaduje totiž specifické programování a musí být součástí samotné hry či aplikace, díky tomu nebude fungovat nativně a tak jednoduše jako třeba Eyefinity/Surround v současnosti.

NVIDIA se před pár měsíci při představení této technologii nechala slyšet, že uplatnění v praxi přijde brzy. No tak brzy to zjevně nebude. Nicméně také tvrdila, že jako první dorazí SMP pro zobrazení právě na třech monitorech a to se potvrzuje. Existuje první hra, které ranou verzi SMP opravdu reálně využívá. Hra iRACING jako závodní simulátor, má nově ve vícemonitorovém zobrazení, podporu právě SMP a nárůst výkonu rozhodně není zanedbatelný:

(zdroj: ComputerBase.de)

Pohybuje se kolem 20%, což není vůbec špatné, i když zrovna iRacing to zjevně nepotřebuje. Nicméně SMP se prý dočká dalších vylepšení, takže by výkonový nárůst měl být ještě lepší. Doufáme, že bude, zejména s ohledem na to, že bychom mnozí rádi používali 3x 4K monitory. Ještě větší přínos by SMP mělo mít na VR (v podstatě poloviční nároky na výkon proti současnosti), ale to iRacing zatím nepodporuje. Zdá se, že praktické nasazení SMP bude běh na velmi dlouhou trať. Tím spíše, že hry jsou dnes vyvíjeny multiplatformně s ohledem na konzole, kde jsou čipy a HW AMD.

Naštěstí AMD má podobou technologii jako SMP, takže se snad dočkáme nějaké standardizace v tomto ohledu. Rozhodně SMP v současném stavu nutné implementace pro každou hru zvlášť fungující ve výsledku jen na NV grafikách není příliš atraktivní a smysluplná cesta pro vývojáře i hráče. Uvidíme, jak se k tomu vývojáři her a hlavně AMD s NV postaví, zda najdou nějakou shodu jak využít přínosů této technologie pro všechny. Obávám se ale zatím, že na nějaké větší rozšíření této zjevně užitečné optimalizace, si počkáme ještě hodně dlouho, natož na nějaké opravdu praktické nasazení. Potenciál je ale neoddiskutovatelný …

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-09-08 17:21:29
avatar
...anebo se na celý obskurní multimonitorový setup vykašleme a pořídíme místo toho jediný 40" 4K 16:9 a nemusíme řešit žádný z uvedených problémů a jsme v pohodě i ve hrách, které si s jiným poměrem stran než 16:9 neumí poradit . Jen aby bylo jasno, proti lidem trpícím masochismem (eyefinity) nic nemám, jen jim nerozumím
Shadow R.O.G. [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-09-08 17:48:01
avatar
Citace:
Doufáme, že bude, zejména s ohledem na to, že bychom mnozí rádi používali 3x 4K monitory.


Mnohí? Mám jedno QHDčko + GTX980Ti a považujem to za ideálnu kombináciu. 3x 4K (UHD), je tak pre SLI TitanX Pascal a to aj s prípadným SMP. Samozrejme, záleží od hry a daného nastavenia.

//aby som niekoho neurazil, myslel som čisto herné využitie, na prácu 3x 4K môže byť veľmi prospešné, pracovnej plochy nie je nikdy dosť...
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-09-09 06:33:35

Nechápeš ked si sadnes za 4K 40" zakriveni monitor cca do jedného metra tak ti to pokrie uhol 150 proste celé zorné pole.
ladislaFcz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-09-08 21:34:20
avatar
Tři monitory jsem pořídil kulivá hraní rF2 a Assetto Corsa a nemůžu si vynachválit. Zkoušel jsem na tom hrát i jiné hry (Tomb Rider, Zaklínače,...) ale tam je to zhola zbytečná věc a pro ty, kdo nehrají simulátory je prostě daleko lepší jeden pořádný monitor. U VR to ale smysl má a na to se podle mě bude nVidia a AMD zaměřovat především. Nějakou zpětnou implementaci do starších her neočekávám. Právě proto, že to má smysl leda tak právě pro ten iRacing a možná se dočkáme i v rF2 a AC, protože tam se tři monitory používají dost často a už i u nás začínají kluci jezdit s Oculusem.
Trpaslik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-09-09 02:16:15

Tak konečně nějaká praktická ukázka této technologie.
Ani jsem nevěděl, že něco podobného má i AMD. S tou domluvou a standarizací to vidím dost černě. Obě firmy se asi moc zrovna nemusí.
Shadow R.O.G. [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-09-09 10:47:24
avatar
stačí sa pozrieť na G-sync vs Free-sync a môžeme na základe toho usúdiť, ako NV s AMD vytvorí štandard, možno vytvorí štandard AMD, ale NV si asi pôjde svoje...
suchanr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-09-09 22:24:49
avatar
AMD umi renderovat vice projekcnich bodu simultane ale zrejme nema nejakou Hw acceleraci jako nvidia, nebo se tim jeste nepochlubila. Nvidia nicmene nabizi jednoduchou implementaci a funkci system.
Problem u nvidia je zase proprietarnost a pokud se ukaze, ze se tenhle pristup chytne, pochybuju, ze by AMD nepouzila obdobnou technologii a neprotlacila ji treba do DX a na konzole jako standard.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 479x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 318x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 874x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1163x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1482x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1323x
Komentářů: 6