Pro tři a více monitorů a také pro VR by mělo SMP nabídnout obrovský boost výkonu.
Pokud si pamatujete z uvedení GTX 1080/1070, NVIDIA tam hodně mluvila a ukazovala grafik s aktivní SMP technologií, kterou osobně považuji za vůbec nejzajímavější novinku od uvedení Eyefinity/Suround a VR. Bohužel SMP bylo jen na papíře :(. Tedy až doposud …
Simultaneous Multi-Projection (dále jen SMP) technologie v podstatě zpracovává scénu s menšími nároky, než bylo nutné pro 3 monitory a VR doposud. Do dnes jste museli zpracovávat obraz pro každé oko (u VR) zvlášť, díky SMP by měl stačit jeden obraz. Podobné je to u zobrazení na třech monitorech, kdy kromě snížení nároků na výkon přichází i odstraněné zkreslení zobrazení na bočních monitorech a „narovnání“ obrazu. Jde o zpracování geometrie, kterou GPU vypočítá pouze jednou a pak ji projektuje z pohledu obou očí, čímž ušetří práci na teselaci a vertex shadingu, což dnes musí dělat pro všechny pohledy zvlášť (na třech monitorech). Bohužel praktické uplatnění SMP má jedno velké „ALE“. Vyžaduje totiž specifické programování a musí být součástí samotné hry či aplikace, díky tomu nebude fungovat nativně a tak jednoduše jako třeba Eyefinity/Surround v současnosti.
NVIDIA se před pár měsíci při představení této technologii nechala slyšet, že uplatnění v praxi přijde brzy. No tak brzy to zjevně nebude. Nicméně také tvrdila, že jako první dorazí SMP pro zobrazení právě na třech monitorech a to se potvrzuje. Existuje první hra, které ranou verzi SMP opravdu reálně využívá. Hra iRACING jako závodní simulátor, má nově ve vícemonitorovém zobrazení, podporu právě SMP a nárůst výkonu rozhodně není zanedbatelný:
(zdroj: ComputerBase.de)
Pohybuje se kolem 20%, což není vůbec špatné, i když zrovna iRacing to zjevně nepotřebuje. Nicméně SMP se prý dočká dalších vylepšení, takže by výkonový nárůst měl být ještě lepší. Doufáme, že bude, zejména s ohledem na to, že bychom mnozí rádi používali 3x 4K monitory. Ještě větší přínos by SMP mělo mít na VR (v podstatě poloviční nároky na výkon proti současnosti), ale to iRacing zatím nepodporuje. Zdá se, že praktické nasazení SMP bude běh na velmi dlouhou trať. Tím spíše, že hry jsou dnes vyvíjeny multiplatformně s ohledem na konzole, kde jsou čipy a HW AMD.
Naštěstí AMD má podobou technologii jako SMP, takže se snad dočkáme nějaké standardizace v tomto ohledu. Rozhodně SMP v současném stavu nutné implementace pro každou hru zvlášť fungující ve výsledku jen na NV grafikách není příliš atraktivní a smysluplná cesta pro vývojáře i hráče. Uvidíme, jak se k tomu vývojáři her a hlavně AMD s NV postaví, zda najdou nějakou shodu jak využít přínosů této technologie pro všechny. Obávám se ale zatím, že na nějaké větší rozšíření této zjevně užitečné optimalizace, si počkáme ještě hodně dlouho, natož na nějaké opravdu praktické nasazení. Potenciál je ale neoddiskutovatelný …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|