Další zajímavé novinky nejen o grafických karetách NVIDIA TURING RTX 2070/2080/2080Ti.
Ačkoliv se RTX karty vesele prodávají (předprodávají), NVIDIA stále tají zásadní informace. I technologické informace jsou stále pod NDA, ale naštěstí pár podstatných informací uniklo s předstihem, takže máme nějaké novinky.
- TURING je vylepšená VOLTA
Co jsme si mnozí mysleli, se potvrdilo. Po stránce architektury jednotek je TURING modifikovaná a vylepšená VOLTA, nenavazuje tedy přímo na PASCAL, ale na výpočetní VOLTA architekturu, což vzhledem k zaměření na výpočetní AI a RT jednotky, dává smysl. NVIDIA tak sice mluví o spoustě novinek a úprav uvnitř jádra, ale to opravdu platí jen ve srovnání s PASCAL GPU. Proti VOLTA tolik změn a úplných novinek není.
Proti PASCAL ale samozřejmě ano. Asi nejzásadnějším vylepšením, které jako hráči skutečně poznáme u současných nových her, je konečně plná podpora Asynchronních shaderů, FP16 a dalších věcí co se týká plné podpory DirectX12/VULKAN, což doposud měla jen AMD Radeon RX VEGA. NVIDIA tedy konečně napravuje situaci a s RTX grafikami. Už tak nebude docházet k tomu, že zatímco u AMD grafik s přepnutím na DX12/VULKAN vzroste výkon proti DX11, u NVIDIA klesne, kdy NVIDIA tak měla zájem nástup DX12/VULKAN u her brzdit. Nyní tedy nové NVIDIA RTX budou konečně z DX12/VULKAN a technologiemi s tím spojenými, také těžit a NV má konečně důvod tlačit na vývoj a používání DX12/VULKAN u her stejně jako AMD. Hurá! Stejně tak by u RTX karet nemělo docházet k poklesům výkonu po zapnutí HDR, jako je tomu u GTX 1000 grafik. NVIDIA vyřešila problém s komprimacemi textur, a především vybavila RXT 2070/2080/2080Ti výkonnějšími GDDR6 paměťmi.
Z technologického hlediska je tedy TURING řekněme více na hráče orientovaná upravená VOLTA. Nicméně Ray tracing a AI jednotky v čipech zase jasně míří hlavně na tvůrce obsahu, protože z pohledu praktického využití v současných hrách nelze zatím čekat nic moc zajímavého.
- TURING čipy - tři pro tři karty
NVIDIA zatím oficiálně představila dva čipy. TU102 pro RTX 2080 Ti a TU104 pro RTX 2080. Předpokládalo se, že RTX 2070 jede na očesaném TU104, ale není tomu tak. Má vlastní čip, který se jmenuje TU106.
Výroba obřích 12nm TURING čipů u TSMC je příšerně drahá. Nové čipy jsou totiž velmi velmi velké a to znamená i výrobně velmi velmi drahé. TU102 má neuvěřitelných 754mm2. Menší TU104 na RTX 2080 má pak 545mm2. To je ultra high end velikost a NVIDIA si jednoduše nemohla dovolit, tento čip dát i na ještě levnější kartu. Jak TU102 tak TU104 na RTX modely nejsou používány v plné specifikaci, jednoduše výtěžnost plně funkčních čipů není tak dobrá, aby to bylo možné. Použít tedy už ořezaný TU104 i na ještě více ořezanou RTX 2070 by mohlo být velmi obtížné. NVIDIA se tedy rozhodla vyrobit třetí čip.
12nm TU106 pro RTX 2070, který má plochu 445mm2, což je pořád hodně. Je to podobná velikost, jakou má třeba 14nm VEGA 10 na RX VEGA 56/64 (pro srovnání 16nm GP104 pro GTX 1070/1080 má 314mm2). V tomto případě ale čip jede v plné specifikaci, takže s jeho výtěžností to určitě bude lepší. Je tedy možné, že se později objeví ještě levnější RTX edice. Ovšem opravdu si nemyslím, že by tenhle čip s tou velikostí bylo možné použít na mainstreamového nástupce GTX 1060. Zde stále platí, že je téměř jisté, že mainstreamové TURING karty, pokud vůbec budou, tak nebudou umět Ray Tracing a půjde stále o GTX modely. Nahlas se v zákulisí mluví o tom, že NVIDIA už vlastně další nový 12nm čip ani nechystá a použije současné PASCAL čipy, takže třeba GP104 z GTX 1070 by mohl jít na „novou“ GTX 2060. V minulosti se to tak dělalo celkem běžně a současná situace by tento krok umožňovala.
- NVIDIA PASCAL GTX 1000 grafiky budou pokračovat …
NVIDIA vyrobila přebytek hlavně dražších PASCAL grafik pro těžaře, kteří je ale nyní nekupují, protože těžba se dávno nevyplatí. Karet jsou tedy plné sklady a výrobci, kteří museli od NVIDIA tyto nadbytečné čipy koupit, pokud chtěli vůbec nějaké dodávky nových TURING čipů, se tak musí snažit. PASCAL a TURING tedy ještě dlouho pojedou vedle sebe. Hned jak to půjde, tak první určitě skončí GP102 a tedy GTX 1080Ti, která samozřejmě nemá nadále žádný význam. S GP104 pro GTX 1070/1080 je to ale zajímavější, protože NVIDIA nemá v řadě RTX žádnou kartu a nový čip, která by je cenově nahradila. Nejlevnější RTX 2070 stojí 599 dolarů, tedy skoro 17 tisíc vč. DPH, zatímco GTX 1070 a 1080 se pohybují mezi 10 a 15 tisíci. A jak jsem řekl už dříve, výrobní náklady na RTX 2070 jsou mnohem vyšší než na GTX 1070/1080. Proto dávají smysl i spekulace, že by NVIDIA udělala z GTX 1070/1080 nové GTX 2060. Prostě použila stávající 16nm jádro, které už není pro ni tak drahé v kombinaci se stále GDDR5 paměťmi (které jsou výrazně levnější než GDDR6) a výsledkem by tak byla karta někde výkonově mezi GTX 1070/1080 za cenu třeba 9-10 tisíc.
Ale to je zatím spekulace, i když dává smysl. 12nm TURING GPU s RTX jednotkami pro mainstream ovšem prakticky určitě nebude. Protože by nemělo smysl a výkon pro Ray tracing by nebyl ani vzdáleně dostatečný. A cenově je to také nesmysl. Každopádně NVIDIA stále drží v tajnosti běžný herní výkon RTX 2080/2080Ti a NDA posunula v podstatě na poslední den, než se karty začnou fyzicky dodávat. Recenzenty si pečlivě vybírá, blokuje přístup k ovladačům pro ostatní, takže i když třeba novou RTX kartu máte ;), tak ovladače od NV nezískáte. Celé to vytváří dojem, že NVIDIA prostě něco nepěkného tají.
Jak jsem řekl v předchozím článku, podle mě se prostě snaží jednak zbavit se stávajících hlavně GTX 1080Ti aniž by je musela zlevňovat, ale také prostě schovat fakt, že přes obrovský nárůst velikosti nových čipů a značné zdražení karet s tím spojených, bude TURING v klasické rasterizaci a tedy běžném výkonu v běžných hrách bez RTX, nejmenším update za několik posledních generací. RTX 2080 by měla mít výkon zhruba o 5-10% v průměru lepší než má GTX 1080 Ti, ovšem stojí o 100 dolarů více. RTX 2080 Ti bude výrazně výkonnější než GTX 1080 Ti, ovšem stojí 34 tisíc. Ale nabídne tedy lepší herní výkon než má TITAN V za 80 tisíc, takže RTX 2080Ti je stále zdaleka nejzajímavější model. No a RTX 2070, která se prodávat a testovat bude později, až ke konci října, bude mít výkon velmi pravděpodobně v úrovni GTX 1080 OC, ovšem stojí opět výrazně víc.
Poměrem cena/výkon zkrátka TURING RTX opravdu neohromí, pokud tedy neděláte do Ray Tracingu ;). Nicméně jako hráči prostě platíte hodně křemíku, který hry nevyužívají podobně jako u AMD RX VEGA karet dnes. TURING je prostě nový přístup k RT a je možné, že to bude slepá cesta. Anebo také ne, to nelze dnes říci. Každopádně pro Ray Tracing ve hrách bych si nové RTX karty rozhodně nekupoval, využitelnost bude minimální. Obecně s nákupem dražších grafik (od GTX 1070 výše) bych ale nyní počkal na toho 19/20.září, kdy vyjdou recenze RTX 2080/2080Ti, abyste věděli, jak se věci skutečně mají a pak se rozhodl. Nejjednodušší to bude s RTX 2080Ti, ta bude s velkým náskokem nejvýkonnější herní kartou na trhu a u ní je to jen o tom, zda na ni máte nebo ne a jste ochotni dát za ni ty šílené peníze :).
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|