Stará věc opět na scéně. Aktuálně je terčem údajná snížená kvalita obrazu na AMD grafikách …
Před pár dny se na blogu společnosti NVIDIA objevilo obvinění, že AMD prý výrazně manipuluje s ovladači tak, aby dosáhla vyššího výkonu výměnou za nižší kvalitu obrazu, zejména pokud jde o kvalitu AF. NVIDIA své obvinění doplnila o stanoviska a srovnání některých magazínů, který o nižší kvalitě AF u AMD hovoří.
AMD na to konto reagovalo, že bere celou věc velmi vážně a snaží se o maximální kvalitu obrazu vzhledem k výkonu a je si jisté, že současné ovladače nabízejí obojí, maximální kvalitu obrazu při maximálním výkonu a tedy nejlepší možnou funkčnost a ideální rozložení mezi kvalitou obrazu a výkonem. Není si vědomo toho, že by v současnosti byla kvalita obrazu na grafikách AMD nějak viditelně nižší než na konkurenčních grafikách a je si jisté, že dnes nabízí grafické karty AMD Radeo nejlepší herní zážitky.
- Komentář by DDWorld.cz - Kvalita obrazu, aneb kde leží pravda
Srovnávání kvality obrazu grafik s čipy dvou různých výrobců je věc stará jako grafiky samotné. Jak AMD, tak NVIDIA nemůžou popřít jednu základní věc. A to fakt, že obraz musí a bude vždy rozdílný, protože porovnáváme grafiky se dvěma různými čipy, postavené na různých architekturách s různými mechanismy a funkcemi, jak se dobrat požadovaného stejného výsledku. I proto je pozoruhodné, že jak AMD, tak NVIDIA se ve své podstatě výsledným obrazem vlastně nijak moc neliší.
Pokud jde o ovlivňování výkonu nastavením obrazové kvality, je to zase něco, co je normální běžné a provází herní i profesionální grafické karty od počátku jejich existence. Zkrátka jde o to, že někdy (třeba u profi grafik) je kvalita obrazu nadřazena výkonu a u spotřebních grafik se hledá kompromis mezi kvalitou a výkonem. A to dělají oba výrobci, jak NVIDIA, tak AMD. Záleží ale na tom, zda je to ubrání na kvalitě vidět, a kde je ta hranice, kdy už vlastně srovnání obou po stránce výkonu není možné, protože obě grafiky nedosahují vizuálně srovnatelné kvality obrazu.
To však v současnosti neplatí a nikde se neděje. Je poměrně prokázáno při podrobném pitvání statických zvětšených obrazů, že AF technika na grafikách Radeon HD 5000/6000 není v defaultu tak kvalitní, jako na NVIDIA GTX 400/500, ale rozdílů si všimnete jen při extrémně podrobném zkoumání zvětšených statických míst a kromě toho je to také různé u různých her s různou verzí API DirectX. Pravdou ale je, že ty rozdíly jsou tak nicotné, že je při hraní té hry neuvidíte! Navíc operace typu AF jsou dnes z hlediska výkonové zátěže pro grafiky zanedbatelnou záležitostí, a tak tvrdit, že AMD z toho nějak těží, je opravdový nesmysl. Jinými slovy vizuální kvalita her a AF/AA na grafikách AMD a NVIDIA je v současnosti při běžném hraní naprosto stejná a NVIDIA jen čeří vodu, protože se jí dnes na grafickém poli nedaří. Musím souhlasit s některými dalšími redaktory, kteří tvrdí, že NVIDIA je jen velmi frustrovaná z toho, že na DX11 poli drtivě a hlavně pro sebe nečekaně prohrává, její pozice zejména na nejdůležitějším diskrétním mobilním trhu jsou v troskách, a se že AMD daří s mnohem jednoduššími, levnějšími grafikami s jádry mnohem menšími konkurovat jejím grafikám, a tak se dnes chytá každého stébla v konkurenčním boji. Nic více, nic méně za tím není.
Jedním ze stébel je právě nižší kvalita defaultního nastavení AF u AMD grafik ve srovnání s NVIDIA, což je ale vidět pouze při extrémním statickém pohledu z blízka a hlavně, když víte, na co se přesně máte dívat a co hledat. Z výkonového hlediska a potencionálního zisku je to ale AF zanedbatelná záležitost. Upřímně řečeno je to naprosto směšné už jen proto, že mnohem větší vizuální rozdíl uvidíte při srovnání DX10 a DX11 režimu hry. A nejvíce směšné je to celé, když si uvědomíme, jak stejná hra vypadá na moderním PC a na herní konzoli, které v prodejích PC minimálně zdatně konkurují, či jej dokonce předbíhají. Stejná hra vypadá na konzoli proti PC naprosto děsivě a tak skutečně nemohu obdivovat to nadšení některých, kteří mají čas se dohadovat o nepostřehnutelném rozdílu v kvalitě AF, když značná část lidí dnes hraje v grafické úrovni low end v nastavení s ultralow texturami bez AF/AA a pokročilých efektů. Promiňte, ale v tomto stavu věcí, může zveličovat význam zanedbatelného rozdílu v AF kvalitě mezi AMD a NVIDIA jen naprostý idiot. A pro člověka, který tvrdí, že díky tomu má AMD horší výslednou kvalitu obrazu ve hrách, nemám žádný slušný výraz, kterým bych popsal co je. Důrazně bych doporučoval některým lidem se věnovat skutečným a viditelným problémům, které ovlivňují vizuální kvality a vůbec herní vývoj …
Samozřejmě manipulace s kvalitativním nastavením pro dosažení vyššího výkonu prostřednictvím grafických ovladačů dobře známe. V minulosti se tím proslavila naposledy před lety ale právě NVIDIA u prvního Crysis, kde záměrně vynechávala ve zpracování AA určité části scény, aby dosáhla vyššího výkonu. To ale není dnešní případ, kdy prostě k AF přistupují oba grafické čipy dvou různých výrobců jinak a stejně tak oba ladí své ovladače jinak. Faktem ale je, že ano, AF má standardně u AMD Radeon HD 5000/6000 nižší vizuální kvalitu, ale výkonový zisk je u AF operací naprosto zanedbatelný a hlavně to ani při běžném pohledu na obrazovku, i kdybyste je měly vedle sebe, v běžném hraní té hry, vůbec poznat a o to jde především! To už je mnohem větší rozdíl v kvalitě videa, kdy AMD dosahuje jednoduše vyšší obrazové kvality, a na první pohled poznáte (díky nativnímu HDR), kdy máte v PC grafiku NV a kdy AMD, a přesto se ani z toho nedělá nějaká velká aféra. Prostě různé čipy, různé technologie, různé naladění ovladačů.
V současnosti se ale žádná záměrná manipulace s nevykreslováním některých částí obrazu nebo viditelném horším vizuálním zpracování neděje ani u AMD ani u NVIDIA.
Jsem tedy toho názoru, že NVIDIA zkouší jeden ze svých triků svého agresivního marketingu a zkouší tvrdit s překroucením a záměrným zveličeným některých faktů, že AMD nedosahuje stejné kvality obrazu při hraní, čímž láká důvěřivce na své grafiky, které zkrátka vzhledem ke svým parametrům, velikosti jádrům a výrobním nákladům nestačí v efektivitě na jednodušší karty konkurence. Škoda jen, že k tomu nedodává, že právě NVIDIA grafiky nedosahují stejně vysoké obrazové kvality při videu a HD videu ve srovnání s AMD grafikami, což také mnohé magazíny dokazují srovnáními. Už jen to dokazuje, jak se skutečně věci mají a co NVIDIA další kapitolou ukazování prstem na konkurenci, sleduje. Doporučuji vám důsledně současnou „kauzu“ ignorovat. Samozřejmě protože nám projde rukama neuvěřitelné množství různých typů grafik, tak samozřejmě známe obrazové rozdíly a pokud bychom narazili na případ, kde je rozdíl kvality nějak vidět a ovlivňuje tím pádem měření výkonu, budeme o tom samozřejmě informovat a zdaleka nebudeme sami a něco takového se prostě nedá utajit, což je další důkaz, že se nic podobného v současnosti neděje. V současnosti prostě žádný v běžné praxi viditelný kvalitativní rozdíl mezi AMD a NV při běžném hraní ve stejném nastavení hry vidět není a neexistuje důkaz, že by to bylo nějak jinak.
Místo toho aby se NVIDIA nebo AMD a někteří „novináři“ věnovali podobným kravinám jako je nepostřehnutelný rozdíl v kvalitě technologie AF při hraní, měli by svůj čas věnovat větší podpoře v boji za vývoj kvalitních her a technologicky pokročilého hraní a hlavně věnovat se tomu, proč tak velké množství lidí zaplatí za stejnou verzi hry pro konzolu více, než co stojí PC verze a hraje ji pak v extrémně nízké obrazové kvalitě a to maximálně 720p rozlišení bez AA/AF, když i velmi průměrný, nebo podprůměrný levný herní PC zvládne dnes stejně nebo mnohem více. Tam je zjevně nějaký problém k řešení …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|