Tak nakonec to bude veřejně (před) představení, i když na karty si ještě chvíli počkáte.
Nedávno jsme vás jako první v ČR informovali o tom, kdy přesně NVIDIA nové GTX 1080/1070 grafiky představí. Že to bude na akci, kam sezvala své vybrané příznivce z řad novinářů. Akce sice měla být za zavřenými dveřmi, ale protože se její utajení NVIDIA nepodařilo (a rozhodně nebyla nadšena, že jsme mnozí o akci informovali), tak nakonec to tajné (před)představení nebude. NVIDIA se rozhodla pro malou veřejnou ukázku a grafiky tak pravděpodobně předvede, protože ohlásila stream na 6PM PST 6.5.2016, což pro nás znamená 3 hodiny Sobota ráno a recitovat básničky tam asi nebude :).
NVIDIA také ukázala část chladiče nové karty, kdy design prozrazuje, že onen řadu týdnů starý únik fotografií nových chladičů z výroby, byl pravděpodobně 100% pravý. A tedy skutečně ukazuje až poněkud přeplácaný „transformers“ design karty, stejně jako že se opravdu budou jmenovat GTX 1080/1070.
Protože karty už jsou u partnerů, tak unikají i první reálné výsledky měření. Aktuálně to vypadá, že tyhle 16nm novinky pořádně popoženou běžně nataktování čipů. Bavíme se o referenčních kartách s obyčejným chlazením a vypadá to, že takt jádra GTX 1080 bude někde kolem 1,6GHz v základu a Boost až přes 1,8GHz! Tedy zhruba + 45% proti současné úrovni taktů GTX 970/980! Stejně tak to vypadá, že GTX 1080 opravdu ponese GDDR5X paměti (8GB) a to s taktem 10GHz. GTX 1070 si bude muset vystačit s GDDR5. Sběrnice karet bude 256-bit a jádro má kolem 330mm2.
Výkonové úniky naznačují, že v současných hrách a běžných FullHD/2K rozlišeních by měla být výkonnější než GTX 980Ti. Karta prý dosáhla 8 959 v 3DMark FireStrike Extreme (2560x1440), což je o malinko více než běžné OC edice GTX 980Ti (cca 8700 bodů). Osobně bych tedy řekl, že referenční rozdíl bude tedy kolem 10-12% výkonu, což je slušné. Nicméně na stejném taktu je GTX 1080 pomalejší než GTX 980Ti, což je dáno jednoduše menším počtem výpočetních jednotek v jádře. O kolik bude karta úspornější, je otázka (můj odhad je, že TDP bude kolem 180W). Stejně tak je otázka, zda v náročnějších 4K/VR rozlišeních nebude ten rozdíl výkonu ještě menší. NVIDIA chystá i GTX 1070 jako druhý referenční model. Ta bude mít méně jednotek a jen GDDR5 a rozdíl výkonu tedy bude větší než mezi GTX 970 – 980 dnes. Její výkon se delší čas odhaduje někam na úroveň přetaktovaných GTX 980, tedy někam mezi GTX 980 a GTX 980Ti, asi tedy někde poblíž modelu AMD Radeon R9 NANO či R9 FURY bez X.
Nicméně ceny tomu mají odpovídat. NVIDIA prý zatím plánuje obě karty jako cenový high end. U GTX 1080 je to i kvůli zatím nedostatkovým GDDR5X celkem očekáváné a cena prý bude pravděpodobně kopírovat (nebo jen o málo nižší) ceny současných GTX 980Ti. Vzhledem k tomu, že ze strany AMD jí bude konkurovat maximálně stále jen AMD Radeon R9 FURY X, může si to NV asi dovolit. S cenou GTX 1070 už bude muset (i moci) být opatrnější.
Nové grafiky NVIDIA ještě nejsou na trhu a už to vypadá, že budou mít problém. Zatím totiž vše nasvědčuje tomu, že PASCAL architektura GTX grafik není příliš odlišná od MAXWELL a prý tedy nemá vyřešenu podporu DirectX12 v oblasti Asynchronních shaderů apod. Není tedy stále tak univerzální jako GCN u AMD grafik a je to opravdu věc základní konstrukce architektury, tedy není to něco, co se dá jen tak snadno opravit. Pokud NVIDIA u GXT 1080/1070 opravdu výrazně nezměnila některé aspekty architektury (což se moc nečeká), tak u mnoha nových chystaných her s DirecX12 a u několika stávajících, bude výkon grafik podstatně níže ve srovnání s konkurencí, než jak jej prezentují 3Dmarky. V některých hrách totiž stačí na překonání modelu GTX 980Ti jen Radeon R9 390X, takže pokud nový mainstreamový Radeon R9 480X (POLARIS 10) bude mít výkon jako R9 390X až FURY bez X, bude s ním mít asi i GTX 1080 dost co dělat. Jenže Radeon R9 480X má stát pod 10 tisíc a je ohlášený a prezentovaný jako mainstream. Asynchronní shadery sice nebudou u všech her, ale u mnoha nových DX12 hrách ano, je to součást standardu (DX12 i VULKAN) a jeho špatná podpora je rozhodně znatelné negativum bez šance s tím něco udělat později. Přínosy této technologie lépe využívající výkonové možností moderních GPU, jsou doložené, jsou znatelné a měřitelné a to se s ní tvůrci teprve učí. Ke smůle NVIDIA navíc skoro všechny nové hry a jejich engine jsou tvořeny hlavně na HW konzolí a tam jsou AMD Radeon grafiky, které DX12 včetně AS umí a dokonce to vypadá, že se chystají nastoupit vylepšené verze konzolí s právě AMD Radeon POLARIS R9 480 grafikou, takže AMD bude těžit z nativní optimalizace her, což už dnes asi stěží někdo bude popírat. Uvidíme, zda se tedy potvrdí, že i nové GTX 1070/1080 mají stejný problém jako současné GTX 900 grafiky, které tak začínají výrazně ztrácet a zastarávají tak mnohem rychleji, než Radeony.
NVIDIA v sobotu ráno našeho času asi kartu fyzicky ukáže, a minimálně se pochlubí její efektivitou. O moc víc zatím nečekám. Jedná se o papírové „vydání“ a představení, karty zatím dostanou jen vybraní fandové z řad novinářů a první recenze se mají objevit v druhé polovině května kolem 18-19.5. Koncem května také dorazí prvních pár kousků referenčních karet do obchodů. Následně na Computexu výrobci grafik představí své nereferenční modely GTX 1080/1070. Až ty budou tvořit běžné prodejní modely této řady (výrobci nechtějí prodávat reference) a na trh mají dorazit v první polovině června. Uvidíme, zda se potvrdí i třetí model, tedy hodně ořezaná verze GTX 1060(Ti), asi jo, protože jinak by NVIDIA neměla nic pro nižší cenovou hladinu, neb na další 16nm grafiky GTX 1000 si ještě pár měsíců počkáme. Každopádně budeme informovat o všem a také již řešíme karty na recenze, i když se asi neprocpeme do první vlny recenzí, na to bychom prý museli vychvalovat NVIDIA grafiky minimálně od rána do večera a někdy i přes noc ;). No uvidíme, co GTX 1080/1070 předvedou, zda bude za co chválit …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|