NVIDIA uvádí RTX 4080 Super, RTX 4070 Ti Super, RTX 4070 SUPER – „zlevnění“ ve stylu NV. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pondělí, 08 leden 2024
altMísto zlevnění stávajících karet, NVIDIA uvede upravené stejné produkty s novou cenou.

 

 

 

 

Společnost NVIDIA nemá zájem o cenově dostupné grafické karty. Sama také přestala být grafickou společností a označuje se za AI firmu. Při pohledu na desítky miliard dolarů, které jí přináší výroba a prodej AI GPU, se tomu nelze divit. NV obětuje i produkci klasických GPU, pro výrobu AI produktů. A pokud tedy čekáte, že firma nějak výrazně zlepší ceny nezajímavých dosavadních RX 4000 karet, tak vás zklamu. NVIDIA se dál bude všechny snažit přesvědčit, že grafický herní mainstream je dnes na 500 – 700 dolarech. Právě tam totiž míří s většinou svých refresh modelů RTX 4000 SUPER série.

Abychom ale byli fér, k nějakému zlepšení přeci jen dochází, kdy z absurdně nesmyslných přehnaných cen se novinky dostávají už „jen“ na absurdně přehnané ceny. Po HW stránce toho ale firma moc nemění. Vlastně používá stejné věci a stejná GPU a řešení jako doposud, jen v trochu jiných specifikacích.

RTX 4080 SUPER 16GB je nejmenší změnou proti končícímu RTX 4080 16GB. Je to totiž stejná karta, dostala jen plně aktivní jinak fyzicky stejné AD103 GPU a z 9728 se dostává na 10240 jednotek. Lehce byly zvýšeny takty GPU z 2505MHz na 2550MHz a takt paměti stoupl z 22,4 na 23GHz. To by tedy mělo nahnat těch +5 až 7% výkonu. Jedním z největších problémů dosavadní 4080 byla cena. Nedávala prostě smysl. Parametrově i výkonem šlo o grafiku za 699 dolarů, tedy nástupce podobných modelů z minulosti, NV ji ale prodávala za 1199 dolarů, tedy za cenu ULTRA TOP high endu. Jenže na trhu je RX 7900 XT 24GB za 999 dolarů, která je výkonnější a lépe vybavenou kartou a dokáže konkurovat i sem tam porážet RTX 4090, což samozřejmě 4080 nikdy nedokáže. NV tak podle všeho tu absurditu situace nakonec vzalo v potaz a RTX 4080 SUPER 16GB míří na cenovou hladinu 999 dolarů (28 tisíc korun vč. DPH). Což je stále nesmysl za jen 256-bit 16GB grafiku dnes, ale je to technicky vzato tedy „zlepšení“ nabídky NV.

RTX 4070 Ti SUPER 16GB bude největším skutečným zlepšením v rámci novinek. Předchůdce RTX 4070 Ti 12GB je totiž extrémně předražený kus HW. S menším jádrem AD104, tedy technicky nástupcem RTX 3070, si za něj NV účtovala neskutečných 799 dolarů. Tedy 192-bit 12GB karta dnes stojí více než po všech stránkách lepší RX 7900 XT 320-bit 20GB. Nová RTX 4070 Ti SUPER tedy bude znatelnějším vylepšením. Fakticky je to fyzicky 256-bit RTX 4080 s lehkým osekáním. Používá tedy větší AD103 jádro, ale místo 9728 má v něm aktivních jen 8448 jednotek. Dostává také ale těch 16GB místo 12GB, díky 256-bit sběrnici místo dosavadní 192-bit. Samozřejmě aby NV udělala prostor mezi 4080S a 4070TiS, jsou tu nižší takty hlavně pamětí, jen 21GHz. I tak se prý výkon blíží dosavadní RTX 4080, což je dobře, když bohužel cena stále zůstává těch značných 799 dolarů (22 tisíc korun). Ale aspoň vedle RX 7900 XT 20GB nebude vypadat tak hloupě.

Nová RTX 4070 Super 12GB pak bude fakticky tím, co byla parametrově dosavadní RTX 4070 Ti. Dojde k lehkému osekání čipu AD104 ze 7680 na 7168SP a snížení taktů tak, aby karta místo vysokých 285W měla „jen“ 220W TDP. takže výkon bude stále níže než dosavadní 4070 Ti, měl by se tak přiblížit v praxi více k výkonu Radeonu RX 7800 XT 16GB, který se ovšem prodává za 499 dolarů. Bohužel, tak nízko NV nepůjde. RTX 4070 Super nahradí ale RTX 4070 na její 599 dolarové cenovce.

Jedině u RTX 4070 NV poruší tu svou politiku nezlevňování, a místo dosavadních 599 dolarů se bude oficiálně prodávat za nižších 549 dolarů, za což už je ale nabízena, protože už delší dobu proti 499 dolarové RX 7800 XT 16GB prostě neobstojí. Je slabší a méně vybavená než konkurenční Radeon. NVIDIA na tom ale zjevně nehodlá moc měnit a těch 549 dolarů je tedy to „nejlevnější“ z novinek a refresh modelů. A to považuji za problém. Parametrově je totiž 192-bit RTX 4070 jasný nástupce 192-bit RTX 3060, tedy středného mainstreamu. NV se ale stále všechny snaží přesvědčit, že dnes má cenu 549 dolarů+. Vyšší střední mainstream, tedy nástupce RTX 3060Ti/3070 servíruje jako RTX 4070 SUPER/4070 TI SUPER mody a to rovnou za ceny high endu. Jenže to nedává smysl. Nežijeme v době nedostatku GPU. Mainstream za 250 – 350 dolarů běžně existuje a je velmi dobrý. Stejně tak vyšší mainstream nové generace za 300 – 500 dolarů na trhu máme, výborný a stále se zlepšuje.

Nechápu, komu chce NV prodávat mainstream za 600 dolarů. Pro mnoho lidí je grafická karta za 10 tisíc opravdu drahá karta. Pro většinu je grafika za 15 tisíc skutečný luxus. Poměrně malá skupina lidí tedy takhle drahé karty kupuje. NVIDIA ovšem servíruje hned několik modelů od středního po vyšší mainstream do cenově vysokého segmentu od 15 po 25 tisíc. Přitom ten, kdo má na grafiku za 15 tisíc, už nemá většinou na tu za 20 tisíc. A naopak kdo má na grafiku za 20 tisíc, má i za těch 30 tisíc či více. Z mého pohledu tak celá nabídka NVIDIA nedává prostě smysl, speciálně když se podívám na ty parametry těch karet a čipů za ty ceny. Stále ve formě RTX 4070/4070S/4070Ti S nabízí NVIDIA karty s parametry, které absolutně neodpovídají těm požadovaným high end cenám. Jakkoliv jsou nové cenovky jednoznačně alespoň nějakým zlepšením, stále se bavíme prostě o předražených kartách. NV ovšem zjevně nemá zájem s tím něco skutečně dělat.

Dokonce bude nadále omezovat distribuci a výrobu těch karet tak, aby jich nebylo nějak hodně a netlačilo to tedy jejich ceny dolů. A pokud jich bude málo, také se zlobit nebude. Nejsou prostě pro ni prioritou. Maximum kapacit a úsilí dnes věnuje AI produktům, protože je AI nikoliv grafickou společností. Zatím jí to finančně ale více než velmi vychází a nemá prostě důvod nabízet klasické grafické karty za rozumných podmínek. Současně je tak ovšem otázkou, zda máme jako uživatelé a zákazníci nějaký důvod se o NVIDIA nabídku za těchto podmínek zajímat …

Každopádně RTX 4070 SUPER dorazí reálně na trh 17.1.2024, 4070 Ti SUPER pak 24.1.2024 a RTX 4080 SUPER na konci měsíce, tedy 31.1.2024. Stávající modely RTX 4080, 4070 Ti budou ukončeny, jediná RTX 4070 zůstává lehce se posouvá. NV současně neoznámila žádné změny v nabídce RTX 4060 Ti/4060 a jejich cenách. Ty jsou ostatně až na úplném konci seznamu současných zájmů společnosti.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Romi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-01-08 17:21:20

Keď pozerám testy, napríklad tu : Odkaz
Tak 4080 v rozlíšení 2560x1440 je výkonnejšia od RX 7900XT o 6% a na RX7900XTX stráca len 6%.
Keď pozerám rozlíšenie 4K, tak je už 4080 výkonnejšia od RX 7900XT o 12% a na RX7900XTX stráca len 3% a to tu píšem o benchmarkoch bez RT! Keď sa zapne RT, tak samozrejme, že 4080 bude výkonnejšia než RX7900XTX. Čiže napísať, že RX 7900XT je podobná výkonu 4080, tak rozhodne nesúhlasím.
A ak 4080S získa čo i len 5% výkonu naviac, tak automaticky priemerný výkon v rozlíšení 2560x1440 bude na úrovni RX7900XTX a v rozlíšení 4K dokonca bude výkonnejšia než RX7900XTX a to stále myslím priemerný výkon bez RT!
A pokiaľ bude mať podobnú cenu za akú sa teraz predáva RX7900XTX, tak 4080S bude lepšia kúpa než RX7900XTX.
Jediné plus RX7900XTX je 24 GB RAM, čo sa môžu v budúcnosti hodiť, hlavne ak hráte v rozlíšení 4K, ale pokiaľ preferujete hranie v 2560x1440, alebo aj 3440x1440 tak 16 GB RAM bude dostatočných. Navyše získate lepši výkon v RT, čo sa v budúcnosti bude len viac a viac implementovať a kartu ktorá menej žerie, ako RX7900XTX. A pokiaľ sa ukáže, že 4080S bude reálne za 999 dolárov, tak RX7900XTX čaká určite dodatočné zlacnenie ako reakcia na 4800S.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-01-09 06:45:26

Podiely hovoria za všetko NV 74% AMD 16% a Intel 10% ovlada GPU trhu.
NV ma velmi dobry marketing a Intel tlači na OE trh aby tam davali ich GPU.
AMD skuša konkurovať hlavne pomerom vykon/cena, ked ťa cena nezaujima tak NV nieje zla volba, ale ked maš obmedzeny rozpočet a nechceš miňať viac ako musiš...
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-01-10 10:44:03
avatar
na 2560x1440 bych zvolil 7800XT 16GB ta bohate na tohle rozliseni staci..
Mave [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-01-11 10:33:20

Nechápu jak může mít příspěvek od Romi tolik thumbs down, když basically popsal to, co se píše v 90 % recenzích na hardware webech/YT kanálech.

To je tak těžký unést pravdu? nebo mi tu někdo vysvětlete prosím, proč by si někdo raděj koupil 7900xtx místo 4080S za stejnou cenu? V rasterizaci je to +- nastejno.

AMD je better jen ve více vram, takže chápu pokud by si jej koupil někdo, kdo kupuje grafiku na 5 a více let (ale otázka, jestli za 5 let ta gpu bude stačit moderním hrám a tu vram využije).

Naopak 4080 je o dost lepší v RT, může využít jak FSR tak DLSS kdyby bylo třeba a nehledně na různé CUDA aplikace a programy.

Jakože pokud AMD nesníží cenu tak je to prostě nobrainer. Pokud sníží cenu, tak to rozhodování může být těžší. Ale pak zas nechápu to nadávání na předraženou Nvidii, když teď actually zlepšila poměr cena/výkon a navíc vám dost pravděpodobně sníží cenu top amd karty

Takže vlastně na tom nejvíce vyhrajeme my zákazníci, ať už ti, co si koupí NV nebo AMD.
dido [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-01-16 09:10:30

ja sa pozeram na to rovnako. popravde ja som predal 7900XT hned ako bolo jasne, ze pride 4070tiS. dovod ?
- Hram 4k@60hz na telke
- iba SP hry
- chcem pouzivat RT
- DLSS balanced > FSR quality
a podla vsetkeho bude stat ako sa hovorilo - 900e s dph, takze cca 50e doplatok oproti XT ...
chobotnicka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-01-08 20:53:32
avatar
Tak to uz je tvuj problem, jestli chces platit za 1200$ za cca 10% vykonu oproti 999$.
Pokud mas na takové rozhazovani, hlasim se do fronty na dolary navic...setrvacnost trhu je strasna. I kdyz nektere karty kvuli konektorum hori. Zato urcite muze ten americky brouk, co zere brambory, nebo mysi. Ale nekvalitni konektory od karty "Bohu" urcite ne... Ale jen rozhazujte, ale pak si nestezujte, ze kvuli inflaci nemate peníze
CZviper [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-01-09 10:29:00

Proč tu pláčeš nad cenami? To už je folklór tohoto webu, že v každém článku o grafických kartách jedno jaké značky, musí být minimálně odstavec o tom, jak zlá Nvidia má vysoké ceny, ale hodné a lidové AMD je tu pro lidi. Tento upgrade přináší zlepšení poměru cena/výkon, který je tu mantrou, přesto je zhodnocen jednou větou s milostivým tónem, aby se jako neřeklo, a pak je tu zase elaborát na téma předražené karty. A přitom by stačilo také jednou větou poznamenat, že karty Nvidia mají horší poměr cena/výkon, že.
Každopádně řešení je jednoduché, prostě karty od Nvidie ignoruj a kupu pouze karty od AMD. Na výběr máš, není třeba pláče.
Romi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-01-09 08:14:03

Neviem, že či to má byť reakcia na môj príspevok, ale ak áno, tak si asi úplne nepochopil, že čo som napísal, nakoľko autor článku píše, že RX 7900XTX za 999 dolárov je výkonnejšia a lepšie vybavená karta ako 4080S za 999 dolárov, čo mi nedáva moc zmysel, nakoľko ako som už napísal, tak RX 7900XTX vs 4080S ich priemerný výkon bude cca rovnaký, raz vyhrá RX 7900XTX a inokedy 4080S, ale cca to bude na rovnako, ale akonáhle začneme brať do úvahy výkon v hrách s RT, tak sa už situácia mení a 4080S je priemerne o 20% výkonnejšia ako RX 7900XTX, čiže výhodnejšia je skôr 4080S. A o tomto som písal, ak niekto má staršiu GPU a by sa teraz rozhodoval, že akú GPU kúpiť, okolo 1100€, tak je 4080S lepšia voľba ako RX 7900XTX.
Vôbec neviem, že čo myslíš za 1200$ za 10% výkonu.
Spacekd [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-01-09 08:54:15

Přesně, teď je na řadě AMD.NV udělala krok ,aby neztrácela zákazníky a to se jí povedlo. Je to humus co všechno zkoušejí,aby měli větší marže,ale ty karty za to nemůžou a ty jsou objektivně dobré.
Dreip [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-01-10 16:39:38

Ano, v tomto kontextu je nyní lepší vzít 4080s Rtx, ale myslím že nebude dlouho trvat a Amd půjde s cenou níže, pak už to rozhodování zase bude těžší.
dido [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-01-16 09:12:26

no tak to AMD by muselo ist dole s cenou aspon o 10% - kedze rozdiel v RT je 20%. co ale sledujem, tak u nas je XTX troska drahsie ako v US - menej sa oplati.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 728x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 499x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 971x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1202x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1527x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1348x
Komentářů: 6