Finanční výsledky NVIDIA za Q4 překonaly všechny dříve oznámené černé prognózy.
Ještě ke konci minulého roku společnost NVIDIA hlásila, že se jí krize dotkne jen minimálně s poklesem nějakých 5-15%. V lednu však společnost nečekaně oznámila předběžně pokles o hrozivých 40-50%. Realita je nakonec ovšem ještě horší. NVIDIA vykázala neuvěřitelný pokles příjmů o 60%! To je zcela mimo veškerá očekávání včetně nejčernějších prognóz.Příjmy se propadly z 1,2 miliardy dolarů v Q4 2007, na pouhých 481 milionů dolarů. I tak společnost NVIDIA ještě navíc vykázala kvartální ztrátu téměř 150 milionů dolarů.
Celý rok skončil pro společnost NVIDIA ještě relativně slušně - 16% pokles celkových příjmů proti 2007 na 3,4 miliardy dolarů, ovšem při 96% poklesu zisku. NVIDIA ale může být ještě relativně spokojena, protože se jí podařilo uzavřít fiskální rok celkovým ziskem ve výši 30 milionů dolarů. NVIDIA patří mezi jednu z mála firem v IT, která vykázala alespoň nějaký zisk. Jenže výhledy jsou velice pesimistické, pokles příjmů je hrozivý a výhledy na zlepšení za současné situace jsou vlastně žádné ...
Společnost také oznámila, že chystá řadu opatření. Jako varovný signál je vnímána ve společnosti zejména ta skutečnost, že při poklesu příjmů ve výši 16%, zisk společnosti padl o neakcpetovatelných 96% a finančně téměř na nulu. To znamená velmi špatnou situaci ohledně hospodřaření a výdělečnosti. Společnost NVIDIA se tak bude výrazně soustředit na snížení nákladů. To se zcela určitě výrazně dotkne investic do zejména dnes marketingově významně propagovaných technologií jako je CUDA a TESLA GPU technologie, PhysX a 3D vision, či ION a TEGRA. Již na některých posledních krocích je patrné, že společnost NVIDIA přehodnocuje svou dosavadní strategii. Přistoupení na podporu OpenCL prostředí, která se tak stane společným jazykem pro GPGPU systémy NVIDIA i AMD a dalších, je jedním z nich. Stejně tak se hovoří o jistém uvolnění podmínek PhysX a podobně.
Za poklesem příjmů stojí výrazné snížení prodejů NVIDIA grafik. NVIDIA je totiž výrazně modelově orientována na vyšší grafický segment, kdy do GT200 řady víceméně investovala veškeré finance i čas a pozornost v posledním roce. Bohužel právě segment dražších grafických karet je všeobecným poklesem poptávky zastižen zdaleka nejvíce a to mluvíme o poklesech prodejů ve výši 40%-70% i více. Pokles je zdůvodněn i tím, že NVIDIA ztratila věhem roku většinu svých dříve exkluzivních partnerů z řad výrobců grafik. Je jasné, že když se najednou 4 větší výrobci rozhodnou dělat i grafické karty s čipy konkurence, a grafický trh se celkově nezvětší, zákonitě se společnosti NVIDIA snížil odbyt.
Problém GT200 grafik je hlavně v tom, že jsou výrobně dražší než jejich konkurence, protože GT200 grafiky nikdy neměly být mainstream a konkurovat maisntreamovým HD 4870 modelům konkurence a takrozhodně situaci NVIDIA nepomohly. Za 60% snížením příjmů stojí také úpadek čipových sad NVIDIA, kdy zlaté časy nadvlády na platformě AMD a slušné prodeje dražších čipových sad NVIDIA na platformě Intel, jsou ty tam. Situaci zachraňuje jen čipová sada GF9300/9400, která je ale poměrně drahá, ale našla místo v Apple mobilních počítačích. Ale ani tak poptávka po ní neláme kvůli vysoké ceně rekordy. Výpadek příjmů ze ztracených pozic z běžných čipových sad Nforce pro AMD a Intel CPU na desktopech, rozhodně nedokáže nahradit.
Q4 pro společnost NVIDIA skončil teprve nedávno 25.ledna 2009, výhledy obecně pro celý trh s IT nejsou pro Q1 obecně příliš dobré a lze tak očekávat, že na dno si v Q4 NVIDIA, stejně jako řada dalších firem, rozhodně nesáhla. NVIDIA v rámci omezení a snížení provozních nákladů sáhne pravděpodobně jak k propouštění, tak omezení investic, tak do výdajů na marketing či na podporu herních vývojářů. Při příjmech menších než 500 milionů a s nejistými výhledy na zlepšení si zkrátka nemůžete moc vyskakovat.
Těžko lze očekávat v Q1 nějaké zlepšení situace i při úsporných opatřeních, protože i ty budou stát společnost další peníze. Rok 2007 byl pro NVIDIA tím nejúspěšnějším v historii a sebevědomí stoupalo do závratných výšin. NVIDIA ještě v první polovině roku 2008, se pustila marketingově dokonce do samotného Intelu s prezentacemi a prohlášením, že procesory jako Intel Core 2 Quad, jsou vlastně mrtvou záležitostí a GPU je budoucnost. Intel v Q4 vykázal příjem 8,2 miliardy dolarů, což ve srovnání s příjmy NVIDIA ve výši 0,48 miliardy dolarů mluví samo za sebe. Nezdravé sebevědomí a pocit toho, že NVIDIA je něco extra, společnosti v roce 2008 rozhodně neprospělo a rádoby soupeření s Intelem a podcenění problémy zmítaného AMD-ATI, je toho důkazem. AMD ani NVIDIA nejsou pro Intel vyrovnaným soupeřem a kdyby tady nebyly antimonopolní regulace a zájem všech na tom zde mít alespoň produktovou konkurenci a nějaký výběr, tak AMD ani NVIDIA tu už dávno nejsou.
Omezení výdajů na marketing by tak mohlo společnosti jen prospět - odsekání některých nezdravých zvyků a odstranění až přehnané jistoty, agresivity přerůstající v demagogii a ve ztracený smysl pro realitu, a zkrátka trochu korekce směrem k tomu, že stačí udělat dobrý produkt, který nepotřebuje agresivní nákladnou reklamu ...
Uvidíme, jak se konkrétně oznámené snížení nákladů u společnosti NVIDIA projeví. Snad to nebude na úkor kvality, se kterou se čipy NVIDIA valnou část roku 2008 také potýkaly a problém chybného návrhu výroby pouzder čipů rozhodně pro NVIDIA ještě neskončil. A neskončil ani pro majitele, protože problém s nekvalitními čipy NVIDIA se projevuje až po čase, kdy materiál spoje pouzdra čipu degraduje postupně - problém se týká jak desktopových grafik NVIDIA (typicky 8800GT modelů, které neměly moc účinné chlazení) tak mobilních grafik v mnoha noteboocích, kvůli čemuž společnosti naštěstí rozšířily záruky. Ve vlastním zájmu věříme, že tento nevídaný exces, který se ale bohužel společnosti NVIDIA podařilo před širokou veřejností teměř ututlat a výrazně zamlžit, se už nebude opakovat. Jako zákazníci doufáme, že NVIDIA nám v roce 2009 nabídne také něco jiného než 3x přeznačené staré produkty a ukáže i něco nového, třeba ve stylu prvních grafik G80 a podobně, i když víme, že rok 2009 není pro společnost NVIDIA, ani pro ostatní firmy v oboru nijak zvlášť jednoduchý ... je to ale také příležitost změnit se a změnit svůj přístup a připravit se zase na lepší časy ...
zdroj: NVIDIA, DDWorld.cz
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|