Výpočetní nasazení a ray tracing, to je to, kam NVIDIA jasně míří …
NVIDIA dělá vše proto, abychom grafickou kartu přestaly vnímat jako nástroj pro hry. V článku vedle máte vysvětleno, kam NVIDIA vývojem svých GPU směřuje a proč. Nebudu to tedy celé znovu vysvětlovat, ale je více než jasné, že NVIDIA se stávajícím šéfem vývoje a spolu s tím, jak vypadá situace a kam se ubírá v segmentu klasických spotřebních grafik, hledá své nové pole působnosti. Není divu, že využívá toho, kde má dnes nejsilnější pozici a staví a posiluje opevnění.
Tím, kde má NVIDIA v současnosti jasně navrch je využití GPU pro akceleraci a výpočty všeho druhu v různých profesionálních aplikacích. Nutno říci, že je to z velké části proto, protože NVIDIA se v poslední době označuje a také se tak chová, spíše jako softwarová společnost. Jedinou konkurencí na poli výkonných GPU je pak AMD. To je ale zase jen a pouze vývojář čipů a nových technologií kolem čipů. Až na výjimky si nevytváří vlastní software a zkrátka dělá jen ty čipy podle nejnovějších standardů a dává tím nástroje skutečným softwarovým vývojářům. NVIDIA ale dělá SW vývojáře a má v tom tak před AMD v mnoha aplikacích jasný náskok. Nutno říci, že dost velký a pokud vývojáři nezačnou rychle používat nové standardy (OpenCL) a podle nich tvořit aplikace (bude většina SW udělána pro GPGPU NVIDIA).
NVIDIA se na GTC pochlubila ale opravdu zajímavými novinkami. Hodně se mluvilo o ray tracingu a třeba jeho využití v 3DSmax. Poměrně působivé byly ukázky v porovnání s výkonným CPU. Ale to, že GPU má pro podobné věci jasně lepší předpoklady než CPU, je poměrně stará informace. Nicméně NVIDIA už má real time ray tracing nástroj. Samozřejmě i tak k němu potřebujete hodně výkonný stroj a několik grafik, takže pro běžné uživatele nic zajímavého.
Pro některé by ale mohlo být zajímavé nasazení GPU akcelerace do Matlabu a aAmber, které jistě budou znát vysokoškoláci, zejména z technických škol. Právě v oblasti simulací a tedy výpočtů je další velká šance pro GPU. Zejména ve velkém měřítku, kdy na složité simulace potřebujete stovky procesorových jader, vám postačí jen několik pořádných GPU.
A své využití bude mít síla GPU i pro práci s fotkami. Ostatně v softwaru Adobe už je akcelerace GPU poměrně běžná. NVIDIA představila novinku Adobe Plenoptic 2.0, který upravuje obrazovou kvalitu v reálném čase, jinými slovy s PC připojeným ke kameře nebo foťáku můžete mít vždy dokonalé obrázky bez čekání a složitých následných úprav. Bohužel tato technologie zatím není k dispozici a ještě si na ní počkáme.
Ostatně bohužel téměř vše, o čem NVIDIA na GTC mluvila, je ve stádiu „bude v budoucnu“. Samozřejmě něco lze využít už dnes, ale je to opravdu vysoce specializovaná záležitost pro GPU farmy. Ale rozhodně musíme uznat, že NVIDIA se na tomto poli nefláká. Bohužel je to na úkor klasického herního segmentu a bojím se, že lepší už to nebude. Je otázka, co na to konkurence, i když tak to bere trochu z jiného úhlu. Intel a zejména AMD se snaží spojit to nejlepší z CPU a GPU do jediného čipu. NVIDIA ale nemá možnost spojovat GPU s CPU, takže to tlačí přes CPU a doufá, že se k tomu využití GPU v podstatě jako CPU, nějak dopracuje. O tom svědčí i překladač Cuda X86, který NVIDIA chystá ve spolupráci s PGI, a který představila pro superpočítače právě na GTC.
Uvidíme, jaká bude budoucnost GPU. Nemyslím si, že by klasické herní grafiky vymřely, ale pravděpodobně zůstanou jako klasické grafiky poslední. I pokud jde o využití síly GPU, myslím si, že budoucností je APU, tedy čipy, který spojuje to nejlepší z CPU a GPU. NVIDIA se snaží dát svým GPU smysl a jde na to z hlediska businessu dobře. Otázka je, jestli je to dobře i pro uživatele a z hlediska technologií. Minimálně je to dobře z hlediska toho, že se alespoň něco děje. Stejně si ale myslím, že NVIDIA by se stejně jako AMD mělo jako vývojář čipů věnovat vývoji čipů s co nejlepší a nejefektivnější podporou standardů a na jejich využití a softwaru nechat dělat softwarové firmy. Podle mě tím trochu brzdí a klade překážky využití GPGPU standardů a dělá za SW vývojáře jejich práci, čímž je rozhodně nemotivuje k větší píli a větší a rychlejší snaze nové standardy využívat. Na druhou stranu, lenost části SW vývojářů používat a využívat nových technologií a nových čipů je věc obecně známá a rozhodně to není jen případ GPGPU pole …
Zdroj: Fudzilla.com, DDWorld.cz
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|