NVIDIA zbrojí v profesionálním segmentu – GPU akcelerace v Matlabu, ray tracing 3DSmax atd. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Wednesday, 22 September 2010
altVýpočetní nasazení a ray tracing, to je to, kam NVIDIA jasně míří …

 

 

 

NVIDIA dělá vše proto, abychom grafickou kartu přestaly vnímat jako nástroj pro hry. V článku vedle máte vysvětleno, kam NVIDIA vývojem svých GPU směřuje a proč. Nebudu to tedy celé znovu vysvětlovat, ale je více než jasné, že NVIDIA se stávajícím šéfem vývoje a spolu s tím, jak vypadá situace a kam se ubírá v segmentu klasických spotřebních grafik, hledá své nové pole působnosti. Není divu, že využívá toho, kde má dnes nejsilnější pozici a staví a posiluje opevnění.

Tím, kde má NVIDIA v současnosti jasně navrch je využití GPU pro akceleraci a výpočty všeho druhu v různých profesionálních aplikacích. Nutno říci, že je to z velké části proto, protože NVIDIA se v poslední době označuje a také se tak chová, spíše jako softwarová společnost. Jedinou konkurencí na poli výkonných GPU je pak AMD. To je ale zase jen a pouze vývojář čipů a nových technologií kolem čipů. Až na výjimky si nevytváří vlastní software a zkrátka dělá jen ty čipy podle nejnovějších standardů a dává tím nástroje skutečným softwarovým vývojářům. NVIDIA ale dělá SW vývojáře a má v tom tak před AMD v mnoha aplikacích jasný náskok. Nutno říci, že dost velký a pokud vývojáři nezačnou rychle používat nové standardy (OpenCL) a podle nich tvořit aplikace (bude většina SW udělána pro GPGPU NVIDIA).

NVIDIA se na GTC pochlubila ale opravdu zajímavými novinkami. Hodně se mluvilo o ray tracingu a třeba jeho využití v 3DSmax. Poměrně působivé byly ukázky v porovnání s výkonným CPU. Ale to, že GPU má pro podobné věci jasně lepší předpoklady než CPU, je poměrně stará informace. Nicméně NVIDIA už má real time ray tracing nástroj. Samozřejmě i tak k němu potřebujete hodně výkonný stroj a několik grafik, takže pro běžné uživatele nic zajímavého.

Pro některé by ale mohlo být zajímavé nasazení GPU akcelerace do Matlabu a aAmber, které jistě budou znát vysokoškoláci, zejména z technických škol. Právě v oblasti simulací a tedy výpočtů je další velká šance pro GPU. Zejména ve velkém měřítku, kdy na složité simulace potřebujete stovky procesorových jader, vám postačí jen několik pořádných GPU.

A své využití bude mít síla GPU i pro práci s fotkami. Ostatně v softwaru Adobe už je akcelerace GPU poměrně běžná. NVIDIA představila novinku Adobe Plenoptic 2.0, který upravuje obrazovou kvalitu v reálném čase, jinými slovy s PC připojeným ke kameře nebo foťáku můžete mít vždy dokonalé obrázky bez čekání a složitých následných úprav. Bohužel tato technologie zatím není k dispozici a ještě si na ní počkáme.

Ostatně bohužel téměř vše, o čem NVIDIA na GTC mluvila, je ve stádiu „bude v budoucnu“. Samozřejmě něco lze využít už dnes, ale je to opravdu vysoce specializovaná záležitost pro GPU farmy. Ale rozhodně musíme uznat, že NVIDIA se na tomto poli nefláká. Bohužel je to na úkor klasického herního segmentu a bojím se, že lepší už to nebude. Je otázka, co na to konkurence, i když tak to bere trochu z jiného úhlu. Intel a zejména AMD se snaží spojit to nejlepší z CPU a GPU do jediného čipu. NVIDIA ale nemá možnost spojovat GPU s CPU, takže to tlačí přes CPU a doufá, že se k tomu využití GPU v podstatě jako CPU, nějak dopracuje. O tom svědčí i překladač Cuda X86, který NVIDIA chystá ve spolupráci s PGI, a který představila pro superpočítače právě na GTC.    

Uvidíme, jaká bude budoucnost GPU. Nemyslím si, že by klasické herní grafiky vymřely, ale pravděpodobně zůstanou jako klasické grafiky poslední. I pokud jde o využití síly GPU, myslím si, že budoucností je APU, tedy čipy, který spojuje to nejlepší z CPU a GPU. NVIDIA se snaží dát svým GPU smysl a jde na to z hlediska businessu dobře. Otázka je, jestli je to dobře i pro uživatele a z hlediska technologií. Minimálně je to dobře z hlediska toho, že se alespoň něco děje. Stejně si ale myslím, že NVIDIA by se stejně jako AMD mělo jako vývojář čipů věnovat vývoji čipů s co nejlepší a nejefektivnější podporou standardů a na jejich využití a softwaru nechat dělat softwarové firmy. Podle mě tím trochu brzdí a klade překážky využití GPGPU standardů a dělá za SW vývojáře jejich práci, čímž je rozhodně nemotivuje k větší píli a větší a rychlejší snaze nové standardy využívat. Na druhou stranu, lenost části SW vývojářů používat a využívat nových technologií a nových čipů je věc obecně známá a rozhodně to není jen případ GPGPU pole …

Zdroj: Fudzilla.com, DDWorld.cz

 

   

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
kapa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-09-22 07:32:37
avatar
Vsetko je to pekne, no je tam viac slov ako skutkov...., co bude v buducnosti je velka otazka, firmy ako Intel, AMD nebudu len tak cakat kym nvidia vymysli uplne vsetko.... Hlavne Intel je velky hrac a vecsinou on urcuje kam sa ma buducnost uberat, ostatne firmy sa uz len prisposobia.... Ale snaha sa ceni....
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-09-22 07:40:56

To sa mi na NV paci. Ze sa snazi prinasat nieco nove aj mimo hracskeho segmentu.
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-09-22 08:18:00

Citace:
Otázka je, jestli je to dobře i pro uživatele a z hlediska technologií.


Podla mna uz len z toho co si napisal vo vacsine clanku je jasne, ze to dobre je. Uzivatelia nie su iba hraci.

Citace:
Podle mě tím trochu brzdí a klade překážky využití GPGPU standardů a dělá za SW vývojáře jejich práci, čímž je rozhodně nemotivuje k větší píli a větší a rychlejší snaze nové standardy využívat.


OpenCL moze ako standard kludne skoncit ako OpenGL. A CUDA v tomto pripade moze byt kludne ako DX11(tym nehovorim ze ide o to iste). NVIDIA kludne moze zo svojich technologii urobit standardy. Hlavne ked pojdu spustit na CPU a vlastnictvo NV GPU bude iba vyhoda a nie potreba. Co sa tyka prace za vyvojarov tak NV nerobi pracu za nich. Dava im do ruk nastroje, ktore zaobaluju kopec veci okolo, ktore sa ich prace netykaju a tym padom sa mozu zameriavat iba na to co potrebuju. Preco by si mali vytvarat kompletne rozhranie pod OpenCL ked maju hotove na CUDe? Ide o efektivnost prace. Rovnake je to aj v hernom segmente. Je proste lacnejsie kupit hotovy herny alebo fyzikalny engine, ktorych vyvoj by bol ovela drahsi.

PS: Trochu OT:

Mozno by bolo dobre v ramci objektivity napisat posledne udalosti okolo PhysX po tom ako sa tu pisalo o jeho przneni hlavne z hladiska nepouzivania instrukcii SSE2. Totiz uz oficialne vyslo nove PhsyX SDK 2.8.4.4, ktore podporuje kompilaciu prave s tymito instrukciami a uz su na nete prve testy. Vykon na CPU stupol podla noveho FluidMarku 1.2.2 o 14%. Takze ziadny 2nasobok ako bolo proklamovane. Dalej v ramci tejto istej temy zasa iny clovek urobil podobny test s Bulet enginom a vykon stupol o 8%. A to stale neznamena taky pokrok aj u FPS kedze procesor pocita aj nieco ine ako fyzikalny engine. Samozrejme treba dodat, ze efektivnost na CPU este vzrastie ked bude pridana a optimalizovana nativna podpora multithreadingu vo PhsyX SDK 3.0, ktory vide buduci rok a kde bude core funkcionalita znacne prekopana. Aj tak ale nejake extra navysenie v nasobkoch nevidim. Skor maximalne v par desiatkach percent optimisticky. Viac info spolu s testami vid na Odkaz
DDR0 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-09-22 14:49:44
avatar
tak přece hned na tom PhysX nepustí plný výkon, to by bylo přiznání že ti co tvrdí že je to blokováno a pustí to 2x větší výkon, mají pravdu Odemknou ten výkon pěkně po kapkách aby to nebylo tolik nápadné
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-09-23 09:17:40

Ano da sa na to pozerat aj takto a ak je to naozaj az tak brzdene tak by som to tiez tak urobil na ich mieste. Lenze tu to pritvrdzuje aj test s Bullet enginom kde rozdiel medzi pouzitymi a nepouzitymi SSE2 bol 8%. Tak to nebude nahoda. Ale pre objektivitu cital som aj to, ze na vyssi vykon by ten kod museli rucne prepisat na SSE2 ale to asi nikto neurobi.

EDIT: Nove info hovori o tom, ze Cloth simulation na CPU bolo zoptimalizovane a v novom SDK to vyzera az na 4 nasobne zrychlenie. Vid: Odkaz.
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-09-22 12:09:44
avatar
Tak snad nekde se ji bude darit trochu lepe nez u fermi (vyjma 460)
MIKRON [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-09-23 07:49:13
avatar
Jo at se prosadi,porad bude lepsi kdyz nekde,nez aby spadla na dno a pak ji koupil Intel.To bych opravdu neprezil.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 569x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 380x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 893x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1171x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1493x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1332x
Komentářů: 6