Vypadá to, že NVIDIA poté, co HAVOK jde pod OpenCL, zvažuje stejný krok, aby se udržela ve hře.
NVIDIA PhysX vs HAVOK - další vývoj. V tomto týdnu AMD-ATI ve spolupráci s Havok oficiálně prezentovalo, kam se HAVOK na GPU vydá. Pod OpenCL, čímž bude vlastně dostupný na všech platformách včetně na NVIDIA grafik. To ale trochu dělá čáru přes rozpočet společnosti NVIDIA a jejímu PhysX. Nedávno jsem nastínil, že pokud bude Havok přítomný pod OpenGL na všech platformách, má to v podstatně NVIDIA PhysX s omezenou rozšířeností navíc nefungující pod OpenCL, poměrně nahnuté, co se budoucnosti týká. Všichni si tedy kladou otázku, jak se NVIDIA nastalé situaci postaví.
Je jasné, že původní plán prosadit PhysX spolu s NVIDIA CUDA, naprosto ztroskotal. O NVIDIA CUDA nikdo nemá zájem. AMD-ATI odmítlo přijmout PhysX právě pro to, že je NVIDIA podmínila i převzetím CUDA – samotným PhysX se ale nikdy nebránilo. AMD je totiž víceméně jedno, který fyzikální engine vyhraje, klidně bude podporovat oba, když o to bude mezi vývojáři zájem. Jediné o co nemá AMD zájem je vývoj nějakého vlastního fyzikálního engine. Je zajímavé, že ale na konzolích to bez CUDA jde ;). Nicméně OpenCL má všeobecnou podporu a je to standard, kterým CUDA není a její rozšíření mimo NVIDIA GF už není moc pravděpodobné. Zástupci společnosti NVIDIA se již nechali slyšet, že proti myšlence PhyX pod OpenCL jako takové, vlastně nic nemají a uvažují o tom. Taktéž potvrdili, že teoreticky by to znamenalo, že by NVIDIA PhysX mohlo pod OpenCL fungovat i na ATI, zde si ovšem neodpustili poznámku o tom, že prý ATI grafiky jsou výpočetním výkonem za NVIDIA, což je ale zjevný nesmysl. Jako příklad použili výkon v projektu Folding @ home. Málokdo totiž ví, že AMD-ATI a NVIDIA v tomto projektu počítají poněkud jiné věci. ATI o dost složitější úlohy díky pokročilejší 5D konstrukci výpočetních jednotek a NVIDIA ty jednodušší. Vzájemně se to tedy vlastně nedá porovnat, ale marketing je marketing. Samozřejmě každý dnes ví, že parametrově výpočetní výkon je u současných grafických karet ATI Radeon HD 4800 o dost vyšší než u NVIDIA GTX200. To ale samozřejmě NVIDIA narovinu přiznávat nebude, protože by tím automaticky říkala, že pokud by byly stejné podmínky, teoreticky by pod OpenCL šlapal, díky vyššímu výkonu, PhysX lépe na ATI. Rovných podmínek se ale NVIDIA docela bojí. Pokud by PhysX běhaly na všem stejně bez zvýhodnění na určité značce grafik, v podstatě by přišla o to, že PhysX jsou na NVIDIA grafikách nějaká výhoda. A protože PhysX licencuje zadarmo, v podstatě by z toho, že PhysX koupila, nic neměla. Teoreticky totiž opravdu neexistuje důvod, proč by PhysX měly někde chodit líp a někde hůř, tedy samozřejmě v závislosti na výpočetním výkonu, či záměrné optimalizaci (ať tak nebo tak).
NVIDIA se také nechala slyšet, že si není 100% jista přechodem s PhysX pod OpenCL, protože by prý mohl být problém s „kontrolou kvality“ a že CUDA je lepší a funguje. Inu je jasné, že NVIDIA samozřejmě nebude nahlas vytrubovat, že CUDA je v podstatě s příchodem OpenCL zcela podružná záležitost, protože OpenCL jako standard poběží pod vším stejně a mělo by tedy být jedno, co běží pod ní, jestli CUDA, ATI Stream nebo cokoliv jiného.
Ať tak jako tak, NVIDIA musí o PhysX pod OpenCL uvažovat a musí uvažovat rychle, protože se právě láme chleba. Pokud začnou hromadně dávat vývojáři přednost OpenGL a fyzice HAVOK fungující všude, musí NVIDIA přijít s PhysX nabízejícím totéž a to, pokud zůstane na CUDA, rozhodně nejde. Je tedy velmi reálné, že PhysX pod OpenCL přijde. Jedině tak, že bude fungovat na tomto standardu a všude, včetně grafik AMD-ATI, má PhysX šanci dlouhodobě HAVOKu konkurovat. Pak by se totiž o vyrovnanou konkurenci jednalo a možná by si nechalo říci i AMD-ATI. Na druhou stranu Intel stojící za Havokem, by pravděpodobně zasáhl a HAVOK nějak protlačil. Pořád nesmíme zapomenout, že za HAVOKEM stojí kromě AMD-ATI jako výrobce CPU i GPU a hlavně Intel jako největší výrobce CPU a GPU a na jejich straně samozřejmě řada velkých studií. Na straně PhysX jen NVIDIA a to jen jako menší výrobce grafických karet, což samozřejmě zcela vyrovnanou situaci neznačí. Věřím ale, že pokud by HAVOK i PhysX byly pod OpenCL a vývojáři si mohli vybrat, že by PhysX mohl mít do budoucna nějakou šanci. Tedy za předpokladu, že by nabízel dlouhodobě více než HAVOK. V současnosti toho PhysX umí přes GPU více, je to ale jen otázka času a vývoje. Havok přes GPU teprve začíná.
Bude zajímavé, jak se NVIDIA k OpenGL postaví. Myslíte, že PhysX poběží na ATI stejně jako na NVIDIA, nebo budou nějak penalizovány nonGeforce grafiky? Každopádně PhysX vs HAVOK stále pokračuje.
Zdroj: Bit-tech.net
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|