Doporučení ceny grafiky NVIDIA jsou od počátku terčem kritiky, protože nebyly reálné.
Společnost NVIDIA se s novou RTX 3000 generací dostala pod tlak konkurenční AMD, jejíchž RX 6000 modely jsou v mnoha směrech lepší/efektivnější herní karty a po letech má AMD navíc plně konkurenceschopnou nabídku od low endu po high end nejen v desktopu, ale i mobilní oblasti. Bohužel více než rok probíhající světová krize všeho, kdy poptávka výrazně překonává kapacitu výroby, zapříčinila to, že souboj AMD a NVIDIA o zákazníka se tím pádem nekonal :(. Zákazníci naopak bojují mezi sebou o jakoukoliv kartu, takže oficiální doporučené ceny a podíly na trhu jsou do značné míry irelevantní ...
To však neznamená, že by ceny neměly být uváděny ze strany AMD a NVIDIA realisticky a férově. A to speciálně u NVIDIA od začátku nejsou. Ta je používá jako agresivní marketingový nástroj, přestože od samého počátku věděla, že jsou nerealistické. NV vysloveně podvádí zákazníky na mnoha úrovních. Ty doporučené ceny stanovila u RTX 3000 karet způsobem, kdy jich nejsou výrobci karet schopni dosáhnout ani u nejlacinějších základních modelů. Firma navíc zákazníkům často v prvních recenzích předkládá výsledky měření dosažené na RTX 3000 FE edicích, což jsou ale velmi kvalitní výběrové OC edice, tedy karty srovnatelné s výrazně dražšími OC edicemi nereferenčních modelů. A ty samozřejmě stojí vždy podstatně více než základní či FE edice, jejichž prodej NVIDIA v mnoha částech světa, zejména v Evropě, prakticky zarazila. Navíc její FE edice se mimo část USA vůbec neobjevují v běžných obchodech (na rozdíl od referencí AMD), takže o to více nedávají ty doporučené ceny smysl. Přesto s nimi mnozí stále operují, což je prostě nesmysl z hlediska srovnání s AMD, jež stanovuje ty své doporučené ceny mnohem realističtěji, speciálně proto, že část modelů dodává v referencích přímo výrobcům karet pro běžný prodej, takže ty ceny musí být reálně dosažitelné.
Další věcí je samozřejmě fakt, že část RTX 3000 modelů vyšla ještě před tím výrazným zdražením energií, výroby a dopravy, takže o to více ty stále „jako“ oficiálně platné ceny neplatí a jsou odtrženy od reality a prostě neplatí. Ani aktuální tichá korekce oficiálních evropských cen NVIDIA FE edice, na tom mnoho nemění:
- RTX 3090 zdražuje z 1549 na 1649 EUR (40 500 korun vč. DPH)
- RTX 3080 Ti jde z 1199 na 1269 EUR (31 100 korun vč. DPH)
- RTX 3080 ze 719 na 759 EUR (18 600 korun vč. DPH)
- RTX 3070 Ti pak ze 619 na 649 EUR (16 000 korun vč. DPH)
- RTX 3070 z 519 na 549 EUR (13 500 korun vč. DPH)
- RTX 3060 TI z 419 na 439 EUR (10 800 korun vč. DPH)
NVIDIA je opatrná u levnějších modelů jako RTX 3060 se zdražením, protože tam je konkurence prostě extrémně ostrá. Ale i těch 329 dolarů (8 900 korun vč. DPH) dávno neplatí a vlastně nikdy neplatilo. Já znám skutečné doporučené ceny výrobců karet. Například doporučená reálná cena u RTX 3090 je dnes kolem 54 tisíc korun, RTX 3080 Ti je za 39 500 korun vč. DPH a RTX 3080 jsou za 26 tisíc. % podobně vyšší jsou reálné doporučené ceny i u levnějších edic proti těm „doporučeným cenám NVIDIA“ které jsou stanoveny čistě z marketingových důvodů, aby to pěkně vypadlo v recenzích, které mnozí i více než rok od jejich vydání, stále berou jako neměnné a aktuální což samozřejmě není pravda. Radeon RX 6000 série u nových her, aktualizovaných her výrazně posílila proti měřením provedeným před rokem. NVIDIA si jednoduše spočítala, že se jí radši vyplatí nepokrytě lhát, než říci pravdu a poslouchat v recenzích negativní věci o sobě. A evidentně to tak funguje.
Ani tohle kosmetické zvýšení oficiální cen FE edic v Evropě neodpovídá realitě skutečných současných nákladů výrobců karet, jejichž doporučené ceny jsou výrazně vyšší, protože jsou prostě reálné a pokud by byl karet dostatek, tak za to by se skutečně v obchodech nabízely a prodávaly. Sama NVIDIA toto zvýšení ze své strany vysvětluje tak, že zohledňuje inflaci, což je samozřejmě také bohužel realita současných měsíců.
- NVIDIA v tichosti už odpískala snaho o nákup ARM
– ztratí v tom 1,25 miliardy dolarů
O čem se už nějakou dobu mluví, to už prý akceptovali definitivně i u NVIDIA a vymýšlejí způsob, jak to zaobalit a podat v rukavičkách investorům. Akvizice, tedy ovládnutí ARM společností NVIDIA, se neuskuteční. Proti se postavily všechny antimonopolní úřady ve všech částech světa, jejichž souhlas byl potřeba. Nikdo zkrátka NVIDIA nevěří její ujišťování, že prý zachová přístup konkurence atd. A nevěří jí proto, že je to prostě NVIDIA.
Tahle firma kdykoliv má jen malou příležitost potlačit tržní prostředí, ublížit na hraně i za hranou zákona konkurenčnímu prostředí a vytěžit z toho sebemenší výhodu, tak to udělá, bez ohledu na zákony atd. Občas ji při tom chytí, kdy následuje období mlčení, během kterého se NV snaží, aby se zapomnělo, a následně stejný krok zopakuje v budoucnosti. GPP je stále aktivní, potlačování konkurence, lhaní zákazníkům, pronásledování novinářů, kteří o NVIDIA píší objektivně a pravdu atd. A pak se najednou diví, že jí nikdo nevěří, jak po akvizici udělá pravý opak toho, co NVIDIA dělá a čí je známá?
Každopádně nákup ARM společnosti NVIDIA s v plánované a oznámené podobě neuskuteční, což je jasné i lidem v NVIDIA, takže firma prý plánuje oficiální vyjádření v tomto směru brzy. Podle všeho ji to na nákladech a dalších věcech celkem vyjde na 1,25 miliardy dolarů, které tedy letí do kanálu. Každopádně jakkoliv jde o velmi pozitivní věc pro celý trh a konkurenční prostředí, neřeší to fakt, že NVIDIA bez vlastních výkonných CPU bude mít už brzy velké problémy proti komplexním propojeným platformám Intelu a AMD. Stejně tak to neřeší, že Softbank jako současný majitel ARM, chce tuhle klíčovou firmu prodat …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|