Po vydání Radeon HD 6990 nastalo v táboře NVIDIA hrobové ticho. Může z vydání GTX 590 ještě couvnout?
Řekněme si na rovinu, že Radeon HD 6990 vyrazil mnoha lidem dech. Každý kdo jej měl možnost vyzkoušet, tak až na poněkud vyšší hlučnost v zátěži, jej jinak nemůže vynachválit. Dorazil v plné specifikaci dvou HD 6970 2GB za nižší cenu, než za co pořídíte dvě HD 6970 2GB. Navíc AMD v poslední době mocně vylepšuje výkon nových HD 6900, které mají efektivnější architekturu 4D, se kterou se AMD teprve učí pracovat. Škálování v CrossFire je naprosto nevídané a nezřídka je prostě 100% a hlavně CF funguje v tomto případě snad v každé hře, kde je to nutné a to i v novinkách. Proti dřívějšímu stavu naprosto diametrální rozdíl, což asi potvrdí každý majitel duální grafiky AMD. Navíc nikde žádné trhání obrazu, nic. Radeon HD 6990 naprosto zdrcujícím způsobem deklasuje všechny grafické modely – plné detaily ve vysokých rozlišeních dává jako jediný model na trhu zcela bez problémů a to včetně Eyefinity, kde si v plných detailech ostatní modely ani neškrtnou. Samozřejmě i fakt, že se nakonec ani v prvním nastavení BIOSU AMD nedrželo 300W hranice, je překvapením. Zkrátka Radeon HD 6990 je tu rovnou ve 4GB provedení a špičkové kondici a pravděpodobně funguje mnohem lépe, než konkurenční NVIDIA čekala. A nebyla by sama – proti HD 5970 (a to mluvím ze zkušenosti) je HD 6990 ve všech ohledech mnohem lepší – škálování CrossFire a tedy i výkon je mnohem lepší, vyladěnost pro DX11, samozřejmě 4GB (2+2GB) v základu je lepší než 1+1GB u HD 5970 2GB. Ten chladič je lepší, v plné zátěži je možná o něco hlučnější, ale mnohem lépe chladí celou kartu i jádra. Navíc za tovární nastavení lze považovat i těch 880MHz (z 830MHz), na které stačí přepnout přepínač BIOSu. A to je to nastavení, na které musí NVIDIA cílit, pokud chce tenhle model překonat a mít nejvýkonnější grafickou kartu světa.
Hračka? No to ani náhodou. Jak vidíte v mnoha testech a recenzích, je v moderních DX11 titulech ve vysokých rozlišeních a s plnými detaily s 8AA/16AF, Radeon HD 6970 2GB v průměru stejně výkonný (někdy dokonce i výkonnější) jako podstatně dražší výkonově konkurenční model GTX 580 (částečně je důvodem i prostý fakt, že drtivá většina her, které dnes vychází jako DX11 je pod taktovkou AMD, což také ukazuje na skutečnost, že se prostě AMD na mnoha frontách změnilo, pokud jde o přístup). A protože HD 6990 je tedy bezmála (bez 500MHz na pamětech) duální HD 6970 X2, je to poněkud problém pro NV. Škálování CrossFire je pak dnes už prokazatelně lepší než u SLI (ne výrazně, ale 5-10% v průměru hraje v této situaci velkou roli).
GTX 590 by se údajně měla objevit 22.3.2011. Objevují se ale z dobře informovaných zdrojů náznaky, že z vydání může také ještě klidně sejít, protože by zkrátka tahle karta nemusela na výkon HD 6990 stačit, což by vzhledem k vyšší ceně a spotřebě nebylo příliš reprezentativní. Pokud chce NVIDIA HD 6990 jednoznačně porazit, musí být GTX 590 uvedena jako SLI 580 (780MHz na jádře) a nic méně! SLI dvou 570 (723MHz na jádře) prostě nestačí (v 5760x1200 prohrává SLI 570 docela o dost). Jenže když vezmeme v potaz, kde je spotřeba samotných modelů GTX 570/580 a jejich reálné TDP, je samozřejmě konkrétní problém evidentní. NVIDIA, stejně jako všichni ostatní, včetně mě, očekávali, že AMD vydá HD 6990 na základních referenčních taktech tak, aby se vešel do 300W TDP. Tedy někde na úrovni taktů HD 6950. Jenže takty a tím pádem i výkon je výše a to ne o málo. Těch 880MHz v druhém nastavení je tam už jen jako pojistka jistoty, že i kdyby GTX 590 překonala to nižší referenční nastavení, stále by nemohla tvrdit, že má nejvýkonnější grafickou kartu na světě, protože každá HD 6990 má ještě to druhé referenční nastavení.
K náznakům, že by z vydání GTX 590 mohlo sejít, přispívají i někteří výrobci grafik, kteří stále plánují vydat duální GTX 460/560 modely, protože v každém případě velmi vysoká cena GTX 590 a také GTX 580 jim proti HD 6990 moc nepomůže. Jádra GF100/110 pro GTX 590 jsou zkrátka příliš drahá a problém se spotřebou je příliš velký a tak není divu, že se výrobci grafik o duální GTX 560 zajímají spíše. Parametrově i velikostí jádra má totiž GTX 560 velmi blízko HD 6950/6970, velikost jader je 360mm2 vs 389mm2 a tyto modely jsou koncipovány jako mainstream s 256bit sběrnicí. I TDP karet je podobné. Takže duální GTX 560 by byla parametrově i cenově i provozně HD 6990 vyrovnanou konkurencí, problém je, že výkon GTX 560 nedosahuje ani úrovně HD 6950 2GB, což jednoduše znamená, že na HD 6990 prostě výkonově nemá, ani kdyby se rozkrájelo, pořád by ale byla výkonnější než GTX 580 (hlavně by za tu cenu uměla i tři monitory, což snad každý majitel nových high end grafik bude mít), která stojí ve srovnání s HD 6990 strašně moc a propastně výkonově ztrácí. Pokud by se tedy výrobcům grafik podařilo duální GTX 560 vyrábět a prodávat za cenu GTX 580, byla by to pro ně lepší situace než teď. GTX 590 za 20 000 pro ně nic neřeší. Nepochybuji o tom, že by GTX 590 mohla za určitých parametrů a okolností HD 6990 překonat, otázkou je, za jakou cenu a tím nemyslím jen finance.
Jsem zvědav, jak to celé dopadne, nicméně je to hlavně jen souboj o prestiž, protože reálně tyto grafiky zasahují podle posledních dat o vývoji desktopových grafik, pouhá 3% trhu. Hlavně jsou tak marketingovým nástrojem, kdy výrobce nejvýkonnější grafické karty světa toho samozřejmě může využívat i k propagaci nižších modelů. Všichni známe historii.
PS: Na testu HD 6990 pracujeme, dnes konečně dorazila redukce pro třetí monitor (na kartu se 4x miniDP a 1xDVI se tři LCD s DVI - HDMI připojují dost blbě :) ), takže se do toho pustíme. Nebudeme dělat hlouposti jako testovat v 1680x1050 a bez AA, ale otestujeme to pro jen ve vysokých rozlišeních a plných detailech s 4/8AA a to včetně 5760x1200, na které se primárně zaměříme.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|