OpenGL 3.0 – velké zklamání a soumrak API OpenGL? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Neděle, 17 srpen 2008
ikonka-clanky   Před několika dny společnost NVIDIA vydala ovladače, které jako první podporu tohoto API přinesly, jenže samotné OpenGL 3.0 je jedno velké rozčarování ...

 

 

   Po vydání OpenGL 3.0, do kterého mnoho vývojářů vkládalo díky velkým slibům jeho tvůrců velké naděje, se zvedla taková vlna kritiky, že mnozí otevřeně hovoří o tom, že samotné OpenGL je jako API v podstatě mrtvá záležitost. OpenGL 3.0 totiž nepřineslo zhola nic nového, co by zmenšilo technologický rozestup proti DirectX, a mnozí vývojáři, kteří až doposud za OpenGL s nadějemi stáli, se nechali slyšet, že nad ním definitivně lámou hůl a přecházejí k DirectX.

    OpenGL 3.0 totiž nepřineslo nic z toho, co podle slibů mělo a dnes už ve stávající podobě není schopno vyhovět současným standardům. Jeho tempo vývoje je nesrovnatelně pomalejší než tempo vývoje DirectX. Mnozí vývojáři naprosto otevřeně a nutno říci že oprávněně říkají, že OpenGL 3.0 si tohle označení absolutně nezaslouží a jedná se podle všeho jen o jakési OpenGL 2.2, které dnes proti DirectX nemá v podstatě co dále nabídnout. OpenGL 3.0 totiž nepřineslo toužebně očekávaný zcela nový objektový engine a řadu dalších inovací, které z něj měly udělat moderní použitelný API konkurenceschopný k modernímu DirectX. Místo toho přinesl jen minimum vylepšení a pár nástaveb verze OpenGL 2.1. S tím však dnes už málokdo vystačí a mnozí se tak oprávněně ptají, zda má vůbec OpenGL v této podobě a s touto rychlostí vývoje nějakou budoucnost ...

oepnGL

   Společnost NVIDIA přesto jako první z výrobců grafických karet dává softwarovou podporu OpenGL 3.0, takže pokud chcete, můžete si jej na své NVIDIA grafice s ovladači 177.89 vyzkoušet. Samozřejmě pro běžného uživatele nepřináší podpora OpenGL 3.0 zhola nic a vzhledem ke značné kritice tohoto standardu je i otázkou, jak to s ním bude do budoucna, zda se tímto API budou ostatní výrobci grafik i samotná NVIDIA vůbec dále zabývat. Vypadá to vypadá, že DirectX vezme na milost už i zbytek vývojářů a v tom případě do zejména s DirectX10.1-11 vypadá opravdu dobře a mohli bychom se dočkat celkem rychlého vývoje. Samozřejmě mnozí argumentují tím, že kdyby bylo DX10 i pod Windows XP, jeho vývoj by byl rychlejší, to je zajisté svým způsobem pravda, jenže důvod proč není DX10 a dnes už DX10.1 pod XP je zcela prozaický. Je funkčně a strukturou výrazně rozdílný proti DX9 a to by vyžadovalo nemalé úpravy jádra XP, což navíc v situaci, kdy bylo jasné, že prodej XP bude ukončen a že Vista je do moderního počítače jednoznačně lepší volba (samozřejmě nemluvě pro Microsoft i kvůli příjmům), prostě nemělo a nemá smysl - navíc je otázka, zda by to bez množství funkčních kompromisů vůbec fungovalo. Dnes už navíc vše směřuje zdárně k vývoji DirectX11, který opět přinese technologicky mnoho změn, včetně implementace fyzikálních instrukcí přes GPU a s nímž se pod Vista na 101% počítá. Každopádně srovnáme-li vývoj DirectX a vývoj OpenGL, pak je jasné, proč se dnes otevřeně i ti kdo s OpenGL doteď pracovali, hovoří o tom, že to pro toto API vypadá do budoucna opravdu bledě. 

Zdroj: NVIDIA.com, opengl.org

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Dhatz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - GL nechci 2008-08-18 13:16:14
avatar
Taky bych radši viděl další díl Aquadelicu na DX,protože ten GL design vody je trošec( ) nerealistický. Na lodích dokonce chybí bumpmapy a má tojenom volumetrické stíny které ani neblokují odlesk slunce,což z téhle gamesy dělá o trošec kratší záležitost(chápej, kochání se grafikou moc nehrozí) než by si zasloužila.
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-18 14:42:02
avatar
Vzdyt i Doom3 engine byl na starem OpenGL a bumpmaping tam byl vsude, nerikej ze ho novejsi verze nema...

A co vubec novy engine Id software (id Tech5, nebo tak nejak) pouzity v Rage - Ze by i ID presel na DirectX?
ThomasBlue [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-18 17:02:25

OpenGL zvlada vsechno to co DX 10, takze nepis nesmysly. Problem je v tom, ze API OpenGL je uz 20 let stare a pro moderni postupy se absolutne nehodi. OpenGL 3 melo prinest zmenu, bohuzel nestalo se tak.
Dhatz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-18 22:20:12
avatar
jenomže není bumpmaping jako bumpmaping. ono to vůbec nevypadá jako by to lámalo světlo,tam kde by měk být minimální lom není žádná návaznost,a ta nelogičnost platí v Aquadelicu i pro odlesky. Prostě nedělá GL moc dobrou reklamu. a BTW když se teď podívám na doom3,je mi do smíchu.
ThomasBlue [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-19 09:46:13

Boze, pochop, ze v OpenGL muzes docilit NAPROSTO STEJNE efekty jako v DX, koneckoncu je to jasne i z toho, ze obe API v dusledku vyuzivaji stejne funkce na graficke karte. To ze to programatori nejakeho Aquadelicu nedokazi naprogramovat nerika o OpenGL zhola nic.
Dhatz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-19 14:05:02
avatar
a proc bych to měl vědět,když DX11 přinese postatné změny oproti 10,tak z toho nepoznám že mezi možnostma GL a DX9/10 není rozdíl.
ThomasBlue [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-19 18:17:20

Zjevne vubec nechapes to jak funguje API DX (vicemene kompletni prepsani s kazdou verzi) a jak API OpenGL (postupna rozsireni). A taky asi nechapes, ze obe API bezi na stejne graficke karte, takze neni duvod, aby se vysledne efekty jakkoliv lisily.
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-18 13:46:47
avatar
Blbý.. tim pádem půjde hrát nativně už jen na woknech.. nj. OpenGL, by potřeboval lepší programátorskou a finanční základnu.

Nechápu proč třeba ID soft nezkusí vyrobit vlastní verzi OpenGL, když na něm dělaj skoro od začátku..
Trace4x10 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-18 14:31:15
avatar
Na neco takovýho se ID Soft vykasle, poroc by se peklili s vlastním API, když tu mají hotovy DX 10.
vain [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-18 15:41:16
avatar
Protože ID Software dělá enginy multiplatformně (ne jen OS ale i konzole), proto multiplatformní API a proto OpenGL a ne čistě DirectX (Xbox nepočítaje, to je pořád MS)
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-18 14:44:47
avatar
taky se mi to moc nelibi, ale ID vyviji hry a herni enginy, na to aby jeste vyvijeli API na to tezko budou mit penize, mozna ani programatory...
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-18 14:45:23
avatar
No. Jejich poslední (myslím že ID Tech 5) už OpenGL nepodporuje.
Neznámý  2008-08-18 15:11:04

Hlavně není na DX10.
vain [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-18 15:39:45
avatar
Právě že naopak, nešiřte tady prosím bludy, ID Tech 5 je opět OpenGL based.
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-18 18:16:41
avatar
Hmm. Nezbývá než souhlasit. Wiki pomohla. Pravda. V tom případě by si v tom měl Carmack udělat pořádek a nebo informace z které jsem vycházel je asi půl roku(možná více) stará a je možné, že to bylo spíše řečeno, že to bude asi poslední engine s podporou OpenGL.(kdo si to má všechno pamatovat? ) V tom případě se těším na nějakou hru i pro Linux na tom ID Tech 5 enginu.
Tomasx [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-18 18:39:01

Je sice škoda, že openGL 3.0 nenabídne slibované funkce, avšak i tak bych ho ještě neodepisoval. Podaří-li se (Id software) Id Tech 5 prosadit nový engine, zůstane openGL ještě nějakou dobu v popředí a to nejen na PC ...
vain [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-19 08:49:34
avatar
Carmack nebude ten, co si v tom potřebuje udělat pořádek, on určitě ví, v čem své enginy píše ;-)
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-19 09:32:26
avatar
Hmm. On bude spíše problém v tom, že ten ID Tech 5 je sice OpenGL, ale nikdo zatím neví, jestli na něm nějaká hra založená, bude portovaná na Linux. Jinak já bych OpenGL taky neodepisoval. Náhodou umí vykouzlit i vcelku solidní vizuální stránku hry. A i dnes jde pořád více o to, jak je hra zábavná a ne jak vypadá, viz Crysis. Tak doufám, že se netěším na nějakou pecku i na Linux zbytečně.
vain [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-19 09:39:46
avatar
Vzhledem k historii her od ID Softwaru bych se spíše přikláněl k tomu, že vyjde i klient pro Linux (bavíme-li se o Rage nebo Doom 4), přece jen nikdy se nechvástali tím, jak vyjde Mac/Linux klient a vždy vyšel, v ID to spíše berou jako "samozřejmost" než jako bonus.
Moas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-19 07:49:55

Ono by stačilo, kdyby se Linuxoví nadšenci soustředili na vývoj dílčích věcí a jednotlivých otevřených standardů - třeba právě zrovna OpenGL - a nechrlili ven desítky (spíš stovky) zbytečných distribucí, po kterých za rok ani pes neštěkne.
ThomasBlue [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-19 12:54:35

Presne muj nazor. Ale vykladej to tem Linuxovym nadsencum.
ThomasBlue [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Nepresne 2008-08-18 17:05:47

Problem neni v tom, ze by DX 10 umelo neco co OpenGL neumi. To rozhodne pravda neni. Jinak ale nezbyva nez souhlasit, ze OpenGL 3 je obrovske zklamani. Holt stalo se. I presto ale zustava OpenGL jedinym multiplatformnim API, coz je jeho obrovskou vyhodou, takze o jeho osud bych se az tak nebal.
eXp10it [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - OpenGl 2008-08-19 13:25:54
avatar
OpenGl má nezastupitelnou roli především v oblasti kde není po DirectX ani vidu ani slechu. Jde o 3D modelování, vizualizace, dále na něj spoléhá velké množství CAD aplikací a to nejen ve 3D a spousta jiného software... ...DirectX je na hraní a to doslova
Piskot RPD [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - OpenGL 2008-08-20 10:00:19
avatar
Nezbývá než souhlasit. Možná že skončí OpenGL jako API pro Windows hry, ale to je tak všechno. OpenGL má tak široké využití, že jeho konce se rozhodně bát nemusíme. Možná tak pro hry a pod Windows, ale to je tak vše.
hanza [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - tak ci tak 2008-08-20 22:08:37

Teda fuj.) tento clanek je psany jenom s ohledem na PC hry, chvili sem neveril vlastnim ocim myslet si, ze OpenGL to ma spocitane no lolec. Nevim co by pak delaly ty desitky prumyslovych softwaru ktere se bez toho API neobejdou. A to ze verze 3.0 neprinasi tolik novych zmen.. velka vecina CAE softwaru se sotva prehoupla na 2.0 a pro svuj beh ho vyzaduje.. Tohle neni jako kdys si MS vykuti nove API aby byly hezci hry.. kdys vam hra rekne, ze vam 3 roky stara GK nepodporuje nove shadery at si jdete laskave poridit novou GK za par tisicovek je neco docela jineho nez kdys vas vyrobce CAE softu zacne nutit do noveho HW parku. Ono kupovat x profi karet (coz povetsinou znamena vymenit celou stanici), ktere maji podporu napr OGL 2.0 prijde na docela jine penize a ty firmy z toho opravdu nejsou nadsene.. to si pak kazdy vyrobce dvakrat rozmysli nez se pusti do nejakych experimentu. Podle me to, ze se OGL 3.0 pro hry "nepovedl" neznamena pro toto API vubec nic... Stejne jako zminka o tom ze Nvidia dava podporu.. bla bla dokud nevykuti OGL 3.0 Quadro tak toto AP nepodporuji... pokud ho NV v nabidce maji tak me opravte ja mam zato, ze zdaleka ne.. a NV samozdrejme neni jedinym a ani nejvecim hracem a "spolecnikem" na tomto poly, a stejne jako ostatni se OGL API v dohledne dobe nevzda...
ThomasBlue [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-08-21 18:03:28

Dost kratkozraky nazor. S timto pristupem by se OpenGL nehlo z mista. Nova verze klidne mohla obsahovat mnohem vice a razantnejsich zmen, pricemz CAD a podobne softwary by si mohly zustat u verze 2.1, pokud s tim maji takovy problem.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Dragon Age: The Veilguard – recenzenti jej chválí, fandy originálu zklame?
Dragon Age: The Veilguard – recenzenti jej chválí, fandy originálu zklame?Pondělí, 23 září 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1016x
Komentářů: 0
V tichosti na PC vyšlo God of War: Ragnarök – jak se port povedl?
V tichosti na PC vyšlo God of War: Ragnarök – jak se port povedl?Čtvrtek, 19 září 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1528x
Komentářů: 6
Starfield: Shattered Space rozšíření aneb Bethesda couvá?
Starfield: Shattered Space rozšíření aneb Bethesda couvá?Středa, 18 září 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1438x
Komentářů: 0
Nový Battlefield bude a vrátí se prý ke kořenům. EA se poučilo?
Nový Battlefield bude a vrátí se prý ke kořenům. EA se poučilo?Úterý, 17 září 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1191x
Komentářů: 1
UBISOFT doufá, že nový Assassin's Creed Shadows nepropadne
UBISOFT doufá, že nový Assassin's Creed Shadows nepropadneSobota, 14 září 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1784x
Komentářů: 5
Test Drive Unlimited Solar Crown – návrat se nezdařil?
Test Drive Unlimited Solar Crown – návrat se nezdařil?Čtvrtek, 12 září 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1549x
Komentářů: 0