Před několika dny společnost NVIDIA vydala ovladače, které jako první podporu tohoto API přinesly, jenže samotné OpenGL 3.0 je jedno velké rozčarování ...
Po vydání OpenGL 3.0, do kterého mnoho vývojářů vkládalo díky velkým slibům jeho tvůrců velké naděje, se zvedla taková vlna kritiky, že mnozí otevřeně hovoří o tom, že samotné OpenGL je jako API v podstatě mrtvá záležitost. OpenGL 3.0 totiž nepřineslo zhola nic nového, co by zmenšilo technologický rozestup proti DirectX, a mnozí vývojáři, kteří až doposud za OpenGL s nadějemi stáli, se nechali slyšet, že nad ním definitivně lámou hůl a přecházejí k DirectX.
OpenGL 3.0 totiž nepřineslo nic z toho, co podle slibů mělo a dnes už ve stávající podobě není schopno vyhovět současným standardům. Jeho tempo vývoje je nesrovnatelně pomalejší než tempo vývoje DirectX. Mnozí vývojáři naprosto otevřeně a nutno říci že oprávněně říkají, že OpenGL 3.0 si tohle označení absolutně nezaslouží a jedná se podle všeho jen o jakési OpenGL 2.2, které dnes proti DirectX nemá v podstatě co dále nabídnout. OpenGL 3.0 totiž nepřineslo toužebně očekávaný zcela nový objektový engine a řadu dalších inovací, které z něj měly udělat moderní použitelný API konkurenceschopný k modernímu DirectX. Místo toho přinesl jen minimum vylepšení a pár nástaveb verze OpenGL 2.1. S tím však dnes už málokdo vystačí a mnozí se tak oprávněně ptají, zda má vůbec OpenGL v této podobě a s touto rychlostí vývoje nějakou budoucnost ...
Společnost NVIDIA přesto jako první z výrobců grafických karet dává softwarovou podporu OpenGL 3.0, takže pokud chcete, můžete si jej na své NVIDIA grafice s ovladači 177.89 vyzkoušet. Samozřejmě pro běžného uživatele nepřináší podpora OpenGL 3.0 zhola nic a vzhledem ke značné kritice tohoto standardu je i otázkou, jak to s ním bude do budoucna, zda se tímto API budou ostatní výrobci grafik i samotná NVIDIA vůbec dále zabývat. Vypadá to vypadá, že DirectX vezme na milost už i zbytek vývojářů a v tom případě do zejména s DirectX10.1-11 vypadá opravdu dobře a mohli bychom se dočkat celkem rychlého vývoje. Samozřejmě mnozí argumentují tím, že kdyby bylo DX10 i pod Windows XP, jeho vývoj by byl rychlejší, to je zajisté svým způsobem pravda, jenže důvod proč není DX10 a dnes už DX10.1 pod XP je zcela prozaický. Je funkčně a strukturou výrazně rozdílný proti DX9 a to by vyžadovalo nemalé úpravy jádra XP, což navíc v situaci, kdy bylo jasné, že prodej XP bude ukončen a že Vista je do moderního počítače jednoznačně lepší volba (samozřejmě nemluvě pro Microsoft i kvůli příjmům), prostě nemělo a nemá smysl - navíc je otázka, zda by to bez množství funkčních kompromisů vůbec fungovalo. Dnes už navíc vše směřuje zdárně k vývoji DirectX11, který opět přinese technologicky mnoho změn, včetně implementace fyzikálních instrukcí přes GPU a s nímž se pod Vista na 101% počítá. Každopádně srovnáme-li vývoj DirectX a vývoj OpenGL, pak je jasné, proč se dnes otevřeně i ti kdo s OpenGL doteď pracovali, hovoří o tom, že to pro toto API vypadá do budoucna opravdu bledě.
Zdroj: NVIDIA.com, opengl.org
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|