Společnost Intel se už rozhodla! Vycouvá z dalšího vývoje klasických herních grafických karet.
Upozorňuji, že to stále není oficiální, ale informace o aktuálním rozhodnutí společnosti Intel pocházejí z prověřených a spolehlivých zdrojů, které velmi přesně informovali doposud. Oficiálního vyjádření na téma další budoucnosti herních grafik Intel se však nejspíše dočkáme až při reportu katastrofálních (dle očekávání) hospodářských výsledků firmy Intel za Q3 2022, což bude někdy v listopadu. Neoficiálně však sám Intel už hodně naznačuje. Tedy mimo PR pracovníků samotné grafické divize, kteří si stále žijí svůj sen v alternativní realitě … tedy někteří.
Nicméně jak jsem psal již dříve ve své předchozí analýze situace, dost by mě překvapilo, kdyby Intel nezrušil alespoň část současné grafické divize a zaměření. Speciálně právě vývoj samostatných výkonných herních GPU. Jednoduše proto, že nemá naději na to, že jeho produkty budou konkurenceschopné v dohledných letech a finančně tak nedává zejména v jeho současné hospodářské situaci, vyhazovat miliardy dolarů na další vývoj produktů, které nemusí nikdy samy na sebe vydělat. Tím spíše, že Intel zaříznul výrazně nadějnější divize a projekty i v nedávné minulosti. Současná ARC generace GPU navíc nesplnila absolutně žádné z očekávání firmy. A zprávy ohledně stavu nástupce (Battlemage) jsou také různé, jenom ne pozitivní.
ARC není konkurenceschopný prostě nikdy a v ničem. To že má sice podle Intelu v lepších případech případě srovnatelný výkon s Radeon RX 6650 XT (výkon mezi RTX 3060 a 3060 Ti) je sice hezké, ale je zde spousta „ALE“. Vedle toho že to bude jen v DX12/VUKAN hrách, kdy v řad starších nemusí karta ani fungovat, to vyžaduje aktivní rBAR, bez kterého bude karta až o 30% slabší. No a pak je problém vůbec s tím srovnáním Intel ARC A770 vs RX 6650 XT.
ARC A770 má 6nm GPU o velikosti přes 400mm2, 256-bit sběrnici 16GB GDDR6 a 225W spotřebu. AMD Radeon RX 6650 XT na druhou stranu má GPU o poloviční velikosti, vlastně všechno má poloviční, kromě výkonu. Sběrnici i RAM a spotřeba je 180W, takže že má ARC A770 někde v lepších případech když funguje srovnatelný výkon jako RX 6650 XT, není žádný úspěch s ohledem na fakt, že je výrazně výrobně a nákladově dražší kartou. Jinými slovy má konkurovat minimálně výrazně starší RX 6750 XT ne-li spíše parametrově srovnatelné RX 6800 16GB. Ovšem to nedokáže. Tím spíše, že nástupci obou řešení AMD jsou již na dohled. Intel a jeho ARC je zkrátka mrtvola a není divu, že o něm výrobci grafik nechtějí ani moc mluvit. Intel jim nasliboval hory doly, vyjít měly karty už minulý rok, nejpozději pak letos v Q1 a ono končí Q3 a stále nic. A v současné situaci grafického trhu je už ani nikdo nechce.
Místo toho Intel předvádí limitovanou edici svých referencí, které budou dostupné jen v omezeném počtu, jen ve vybraných státech a jen přes Intel obchod, a to podle všeho bude tak všechno. Tím anabáze herních Intel ARC grafik prý skončí. Ale nejen jich.
- Intel zrušil další vývoj samostatných herních GPU obecně?
Nejen že ARC grafiky se tedy regulérního vydání na trh se širokou dostupností zjevně už nedočkají, údajně nebudou mít modely A550, A750 a A750 s větším DG2-512 čipem ani žádného nástupce. Vývoj nadcházející generace BattleMage má problémy. Už dnes Intel na 100% ví, že bude horší než plánoval a také později než plánoval. Takže než aby znovu, už s třetí generací svých herních GPU absolvoval stejný příběh velkých slibů a nic z toho, tak to prý vedení firmy odpískalo úplně. Alespoň pokud jde o samostatné herní grafické karty s větším GPU.
Intel samozřejmě s vývojem GPU úplně skončit nemůže. Má je ještě integrované v CPU a ty jsou tak opět jeho hlavním a jediným zájmem v případě PC produktů, tím spíše, že díky nástupu čipletů budou i ty brzy samostatnými malými GPU do určité míry. A tak vývoj grafických generací bude pokračovat, ale uvidíme pouze slabší a úspornější řešení, která jsou vhodná jako integrovaná řešení k CPU nebo malá neintegrovaná řešení do komplexních platforem notebooků. Typicky tedy low end apod. Tak aby Intel vytlačil z velké části své platformy konkurenční NVIDIA a současně prohluboval integraci a spolupráci CPU a GPU jako takových, bez čehož se v boji proti komplexní platformě AMD, prostě neobejde. Velká klasická herní GPU ale Intel údajně podle aktuálního rozhodnutí vzdává a z trhu herních grafik tedy odchází.
Vzdát GPU ovšem úplně nemůže na poli HPC, kde mu AMD s jeho komplexní platformou a nabídkou dělá značné problémy, protože vyhrává u zákazníků a v nejvýkonnějších počítačích světa. Intel a Raja Koduri tedy začíná mluvit hlavně o HPC GPU, pokud jde o další budoucnost jeho výkonných GPU řešení, která ale nebudou pro hraní her použitelná.
- Oficiální potvrzení konce herních GPU Intel brzy?
Připomínám, že všechny výše uvedené informace jsou zákulisní a zatím neoficiální. Intel v tuto chvíli nepotvrdil oficiální konec herních grafik. Ovšem ledacos už naznačuje i šéf firmy, který nedávno prohlásil, že po náhlém zaříznutí a ukončení SSD Optane divize, bude brzy následovat oznámení ukončení působení Intelu v dalších oblastech. S ohledem na katastrofální finanční realitu herní GPU divize, která je a dlouho by byla černou dírou na peníze bez šance na návratnost, je nežhavějším kandidátem na zrušení hlavně ona.
Jak ale říkám, podle mě si na poměrně suché oznámení o ukončení dalšího vývoje výkonných herních GPU Intel, počkáme až do oznámení kvartálních Q3 2022 hospodářských výsledků firmy, tedy v listopadu. Takže do té dobou jsou to zatím spekulace, byť na velmi reálných základech a od poměrně důvěryhodných zdrojů. Třetího výrobce výkonných herních grafik se podle všeho nakonec nedočkáme. Svůj již v pořadí třetí pokus o výkonná GPU vzdává společnost Intel v době, kdy má druhou generaci a herní grafiky hotové a pracuje na třetí generaci. Nicméně za pět let vývoje ani jeho druhá generace není konkurenceschopná naprosto v ničem, na čem u herních GPU záleží a to ani proti končící generaci produktů AMD a NVIDIA, které ještě tento rok vydají zcela nové série.
U Intelu tak prostě vědí, že proti AMD a NVIDIA nemají se svými produkty ještě minimálně dvě další generace, a tedy několik let, vlastně žádnou šanci. A ekonomicky nedává smysl, speciálně v současné situaci firmy, vyhazovat dále peníze. Zůstane tedy u vývoje a produkce jen integrovaných grafik, jejichž důležitost hlavně díky AMD bude narůstat, a pak se bude snažit o HPC výpočetní GPU produkty, kde má teoreticky větší šanci uspět, ale i to se teprve uvidí.
Překvapuje vás tento „zvrat“?
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|