Podle plánů společnosti ASRock prý nemáme očekávat nové AMD RADEON grafiky dříve jak v Q1? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Tuesday, 10 July 2018
altASRocku, který je nejnovějším výrobcem grafických karet na trhu (Radeon), unikla roadmapa.

 

 

 

 

Extrémní nedostatek informací, dlouhá absence novinek to vše nenechává fandy technologií v klidu. Zejména pokud jde o nové grafické karty, hlavně s ohledem na špatné konkurenční prostředí, které nyní máme, k čemuž však značná část zákazníků, která nyní brečí po konkurenci, svým chováním v minulosti znatelně přispěla. Do značné míry tak přispěla tomu, že v současnosti minimálně z hlediska finančních možností a věcí s tím spojených, nelze AMD Radeon divizi a NVIDIA považovat za vyrovnané konkurenty finančně je rozdíl asi (3 – 5 násobek financí ve prospěch NV). Je tak dost zvláštní, že někteří přesto očekávají, že AMD za této situace bude s NVIDIA soupeřit ve všech segmentech a nejlépe nabídne lepší výkon a samozřejmě za nižší cenu než NVIDIA. Jak takovým lidem říkat?

Objektivně je tak nutné říci, že vzhledem k nevyrovnaným podmínkám obou společností, je zázrak, že AMD dokáže nabídnout v některých ohledech už dnes lepší grafiky než NVIDIA a minimálně konkurenceschopné ve všech klíčových částech trhu. Samozřejmě bychom si přáli, aby dokázalo nabídnout ještě víc a nutno dodat, že nás AMD trochu rozmazlilo tím, jak nyní válcuje Intel na prcesorovém trhu. Mnozí tak považují za samozřejmé, když firma s mnohonásobně menším rozpočtem produktově překonává výrazně většího a silnějšího konkurenta. Mnozí si tak myslí, že je zcela v pořádku a normální, jak AMD doručuje zázraky na počkání a v podstatě je vyžadují, nejlépe několikrát do roka. A očekávají jej i nyní :).

Je pravda, že AMD ty zázraky dokáže. RYZEN je zázrak, o tom není sporu. Otázkou je, zda nějaký „RYZEN“ dokáže AMD nabídnout i na grafickém trhu. VEGA je sice extrémně schopný produkt s obrovským potenciálem, bohužel stavěný pro budoucnost ne současnost (DX11 hry vážně DX12 architekturu využít nedokáží). S výjimkou výpočetního segmentu, kde je VEGA nejzajímavějším řešením z hlediska výkonu a cenové dostupnosti. Hlavně hráči se tak upírají k 7nm NAVI architektuře, která by se měla přestavit příští rok. Bohužel to je tak vše, co víme. Nedostatek informací je ubíjející, a tak vzniká prostor pro různé výklady a fámy. A dnes tu máme nejnovější z nich …

  • Podle roadmapy ASRocku nevyjdou

                                    nové RADEON karty dříve jak na konci Q1 2019

Roadmapy výrobců grafik nejsou úplně nejspolehlivějším zdrojem informací, nemusí totiž vůbec zachycovat všechny chystané produkty, jako spíše mají ukazovat stávající produktovou nabídku a její trvanlivost s ohledem na zásobování distribuce. To je případ i na veřejnost uniklé roadmapy společnosti ASRock.

Ta ukazuje celou nabídku grafik Radeon RX GAMING od tohoto výrobce, kterou rozšíří o nové nereferenční modely s tím, že stávající nabídka má být na trhu minimálně do Q1 2019. Tento graf samozřejmě přímo vybízí k mnoha spekulacím a závěrům. Tedy žádné nové Radeon grafiky tento rok (12nm POLARIS 30) a nové karty až v závěru Q1 2019?

Chtěl bych varovat, před podobnými závěry na základě podobných roadmap. Nezřídka mám možnost se na podobné roadmapy u výrobců a partnerů podívat (i když samozřejmě nesmím informace šířit dále) a často existuje několik verzí těchto výhledů na produktovou nabídku. Jedna pro distributory, což bude i případ této roadmapy ASRocku, a další verze jako interní v rámci společnosti, kde jsou zaneseny i novinky na kterých se pracuje a které se mohou (ale nemusí) na trhu v daném období objevit. Tím chci říci, že výše uvedená roadmapa vůbec nemusí korespondovat se všemi plánovanými novinkami.

Samozřejmě tím neříkám, že nemůže odpovídat realitě (určitě bude odpovídat realitě produktů, které prezentuje). Víceméně se počítá s tím, že nové 7nm grafiky AMD Radeon NAVI, se na trhu objeví právě až nejdříve na konci Q1 2019. Vzhledem ke stavu 7nm výroby je v podstatě bližší termín nemožný. Takže březen 2019 jako měsíc uvedení nových Radeon grafik považuji za první reálný (už delší čas). Do toho nám ale nedávno přibyly spekulace (byť z poměrně dobře informovaného zdroje), ohledně možného vydání 12nm POLARIS 30 tento rok. Tuto možnost nelze zavrhnout z mnoha důvodů a proč dává smysl, na to jsem odpovídal v minulém článku:

Je ale dost dobře reálné, že AMD sice má POLARIS 30 jádro, ale k jeho vydání na trh nemusí vůbec dojít, v případě že firma zjistí, že by prostě nemělo v současné situaci smysl. I to se běžně stává. POLARIS 30 tedy může klidně existovat, ale vydání se nemusí dočkat, zejména pokud by AMD dokázalo dostat na trh zajímavější podobný produkt jen o třeba 3 měsíce později. Celkově vzato tak roadmapa ASRocku jen přiživuje spekulace, ale víceméně neříká nic, co bychom vlastně dávno nevěděli. Tedy že zbrusu nových 7nm NAVI se dočkáme nejdříve na konci Q1 2019. Takže pokud vás baví divoké spekulování ohledně nových grafik, roadmapa ASRocku jen oživuje diskuse, ale nic nového neprozrazuje a v podstatě ani nevylučuje, že by se případně 12nm POLARIS grafiky mohly letos objevit.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
mojzisl [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-11 12:24:09

"Zejména pokud jde o nové grafické karty, hlavně s ohledem na špatné konkurenční prostředí, které nyní máme, k čemuž však značná část zákazníků, která nyní brečí po konkurenci, svým chováním v minulosti znatelně přispěla."

Takže lidi, kteří chtěli výkonnou grafiku a AMD neměla přes rok alternativu ke GTX1070 a GTX1080, měli kupovat co? Nic? Nebo ještě lépe pomalejší grafiku, kterou nechtěli, jen aby podpořili AMD?

AMD si za současnou situaci může samo, nedokázala nabídnout patřičné produkty, nedokázala výrobcům PC a NB své existující produkty prodat, nedokázala své produkty prodat ani běžným zákazníkům, fakticky NV nechala volné pole působnosti a nechala ji dělat, co se jí zlíbí.

Udivuje mě neustálá změna rétoriky autora. Ještě pár měsíců zpátky autor uznával, že celou situaci zavinilo vedení AMD špatnými rozhodnutími, podfinancováním GPU divize, atd. Najednou je Červenec 2018 a za vše můžou zákaznici.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-11 14:02:58
avatar
je vidět že absolutně nechápete o čem je řeč a navíc hodně vytrhujete z kontextu a navíc situace s GTX 1070/1080 není žádná minulost, ale současnost ... když mluvím o minulosti mluvím o posledních 3-5 generacích GPU a 10 letech, které utvářely současnou situaci, kdy prodeje grafik a poměry prodejů ani náhodou neodpovídaly schopnostem a výhodnosti jednotlivých modelů a zákazníci tak svým nakupováním rozhodovali, že o konkurenční prostředí a výběr na trhu většinově nestojí ...

Současná situace je jen vyústěním toho všeho, jak chováním zákazníků, tak samozřejmě situace, kdy bývalé vedení AMD v podstatě zlikvidovalo grafickou divizi škrty ... připomínám, že vývoj produktů do jeho uvedení na trh zabere 3-4 roky, takže problémy, které AMD před těmi 3-4 roky mělo, vyústily v současnou omezenou nabídku a i když je AMD poslední rok v lepší kondici a staví grafickou divizi na nohy a do bývalého stavu věcí vývoje atd., neprojeví se to zásadní měrou dříve jak na produktech pro rok 2020 a dál ... to je fakt. Otázka je, zda si zákazníci zaslouží konkurenční prostředí na grafickém trhu. V minulosti mělo AMD lepší grafiky za lepší peníze a stejně zákazníci více kupovali méně výhodné a slabší modely NVIDIA, nechceš snad tvrdit, že zákazníci jsou nesvéprávní idioti a za nic nemohou. Jsou to oni, kteří utváří prostředí na trhu a pokud nenakupují nejlepší produkt za své peníze ale nakupují podle toho co jim říká marketing, nemohou se pak divit, že po čase mít výběr už nebudou ... to je celé. Já rozhodně nijak nesnižuji vinu AMD za špatná rozhodnutí a psal jsem o tom v minulosti mnohokrát a stojím si za tím, současně se ale nebudu tvářit, že zákazníci nenesou za stav a situaci na trhu téměř stejný díl odpovědnosti, ne-li větší. Svými penězi a chováním rozhodují o tom, zda nějaká konkurence a tedy výběr bude, nebo nebude. Prozatím se spoustu minulých let většina chovala, že o konkurenci nestojí. Mezi nejprodávanějšími grafikami posledních let rozhodně nejsou modely, které skutečně byly těmi nejvýhodnějšími a nejlepšími v jednotlivých kategoriích ...

Já jen konstatuji objektivní realitu. Jako někdo, kdo má všechny karta produkty otestované a ví jaká je jejich skutečná kvalita, výkon a výhodnost, prostě vím, jak moc situace na trhu neodpovídá realitě produktů a jak moc nám to ubližuje jako zákazníků pokud jde o další roky a výběr během nich ...
mojzisl [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-11 15:18:07

Nesouhlasím. Zákaznicí určitě nejsou ti, kteří utváří trh. Zákaznici kupují to, co jim je nabídnuto.

V letech 2009 - 2014 byl podíl AMD a NV téměř konstantní, když AMD oscilovalo kolem 35% trhu a NV kolem 65% trhu. Teprve od roku 2015 začala NV velmi růst na úkor AMD.

Zde sice můžete argumentovat tím, že to neodpovídalo nabídce, ale musíte brát v potaz, kolik který výrobce GPU vyrobil a dodal na trh, dále který výrobce jak úspěšně přesvědčil velké výrobce PC a NB, aby jejich produkty používali a dále, o jaké produkty se vlastně jednalo.

Kolikráte se v minulosti stalo, že se AMD vykašlala na úplný low-end, protože měla APU, zato NV spokojeně vyráběla ty nejpomalejší GPU, jaké mohla, aby je potom u výrobců PC a NB protlačila do hotových počítačů, i když to GPU mělo výkon jako GPU integrované v CPU (nejčastěji Intel). Taková samotná grafika byla samozřejmě naprosto zbytečná, ale zvedala NV podíl a byla to chyba AMD, že se na výrobu takových GPU vykašlala a že je nedokázala do sestav protlačit (byť uznávám, že vůči zákazníkům to bylo od AMD férovější, ale to není předmětem této diskuze).

Trh byl z drtivé většiny utvářen tím, co nabízeli výrobci finálních produktů (čili celé PC sestavy a notebooky), tedy tím, co nabízeli zákazníkům a co si zákaznici vůbec mohli koupit.

NV vždy měla obrovskou výhodu v marketingu, dokázala přesvědčit hlavně výrobce, aby montovali do sestav jejich grafiky, které se potom dostali k zákazníkovi.

Vůbec bych se nedivil, ale to je asi nedohledatelné, kdyby v minulých letech měla u lidí montující si PC sami, větší podíl AMD na úkor NV. Protože, a zde souhlasím, AMD měla lepší, nebo minimálně stejně dobré GPU. Takže kdo "tomu rozumněl" a měl možnost výběru, tak si vybíral objektivně.

Kdo ale kupoval hotové PC, nebo hotové herní PC, tak byl spíše odkázán na to, co mu bylo doporučeno/prodáno prodejcem.

Vinit ale zákazníka z toho, že "tomu nerozumí" a kupuje to, co mu doporučí prodejce, je sice velmi snadné, ale dost pokrytecké. Ne každý má čas/schopnosti si nastudovat celou problematiku herních grafických karet a na základě toho přijít do obchodu a dožadovat se sestavy s určitou grafickou kartou.

Pokud tvrdíte, že vy před koupí čehokoliv, i mimo IT, vždy dané problematice perfektně rozumíte a jste schopen vybrat objektivně, tak vám gratuluji, sice vám to moc nevěřím, ale pokud je to opravdu tak, tak jste spíše unikátní zákazník, než běžný.
MiroP [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-11 15:31:19

V kolkych hernych tituloch (percentualne) ma napriklad 580 navrch nad 1060? Vascina hovori v prospech 1060, preco by si mal kupovat zakaznik 580? Karta do buducnosti. Tazko.. Nez DX12 bude v prevahe, vacsina kariet uz bude po zarucnej dobe nefunkcnych, pretoze nejake studenaky atd. , bude nova generacia grafik... A pritom stacilo, aby sa AMD zameralo viac na sucasne hry, kde DX11 jednoznacne dominuje a predaje by boli inde. Nie, za to skutocne nemoze zakaznik, ale len neschopnost AMD ponukat produkt, ktory je schopny konkurencie v prevaznej vacsine a nie par tituloch. Naozaj skoro nikoho nepresvedci argument, ze nejaka hra je zle optimalizovana, tak preto sa tam 580 ke nedari.Take GTA V je uz dost stara hra a stale chodia zakaznici, ktory tuto hru hraju... O tom, ze AMD nepostavilo nic proti 1080/Ti tu uz bolo pisane x krat.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-11 16:25:35
avatar
RX 580 je a vždy byla lepší karta než 1060 je univerzálnější, má mnohem vyšší výpočetní výkon i výkonový potenciál jako takový. Má 8GB ne jen 6GB paměti má vyšší propustnost atd. To že starší hry neumí RX 580 plně využít za to karta nemůže, nicméně stejně jako v minulosti třeba GTX 960 vs R9 285 apod. nakonec se stejně ty parametry projeví ... stojím si za tím, že GTX 1060 byla a je horší grafika než 580 zejména při podobných cenách. Pak je tady FreeSync/Gsync atd.

Obě karty máme, testujeme, používáme a objektivně si stojím za tím, že RX 580 je lepší grafika a výkonový rozdíl mezi GTX 1060 a RX 580 se bude zvětšovat tak jak hry budou stále náročnější a modernější a značný rozdíl v prametrech a potenciálu obou karet se naplno projeví. Objektivně prostě nemohu GTX 1060 proti RX 580 doporučit jako lepší volbu (nebýt tedy případně extrémního rozdílu v ceně při té minerské horečce).

Mě nezajímají subjektivní dojmy, ani ze souvislostí a kontextu vytržené jednotlivé výsledky testů. Já se na produkt koukám jako na celek vždy. Ano chápu že někoho zajímá jen to že to tak je a ignoruje souvislosti, ale já musím být objektivní a musím ty souvislosti a vše zdůrazňovat. Takže u mě nerozhoduje výkon v jedné oblasti, ale v souhrnu oblastí + další věci k tomu kolem výbavy, standardů atd.

o tom že AMD nepostavilo konkurenta určitým grafikám jsem na tomto webu psal asi jen 1000x ... baví mě, že mě neustále vyčítáte že některé věci pořád píši dokola, ale současně ignorujete ty věci.

pokud mě neustále budete podsouvat něco, co jsem nenapsal, či napsal úplně jinak, já budu zas a znovu opisovat a psát věci správně a objektivně. Až tu budou jen objektivní čtenáři, pak samozřejmě nebude důvod pořád všechno opakovat ...
MiroP [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-11 17:03:45

"
Mě nezajímají subjektivní dojmy, ani ze souvislostí a kontextu vytržené jednotlivé výsledky testů." To zakaznika tiez nie a preto ho nezaujima nejaky vypoctovy vykon, ale strci kartu do PC, zapne si neoptimalizovane hry, pretoze je ich stale prevazna vacsina a chce vykon. On tiez nemoze za to, ze je hra zle optimalizovana, ale chce si ju zahrat. Ma si preto kupit 580 s tym, ze ma hrat len optimalizovane a ze bude mat vypoctovy vykon ako bonus, ked ani nevie, k comu mu to bude dobre? Tazko ho teda vypoctovy vykon presvedci, ked ho nepotrebuje.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-11 20:35:29
avatar
má si koupit objektivně lepší, modernější a lépe vybavenou grafiku v dané cenové hladině ... objektivně lze přesně mezi GTX 1060 a RX 580 rozhodnout. To že mají podobný výkon v méně optimalizovaných hrách a jedna je výkonnější v modernějších optimalizovanějších hrách je velmi dobré a objektivní vodítko k výběru nejlepšího produktu za dané peníze ...
MiroP [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-12 12:55:20

"To že mají podobný výkon v méně optimalizovaných hrách a jedna je výkonnější v modernějších optimalizovanějších hrách". Pekne napisane Lenze ono to plati aj opacne, ze. Cize mozme napisat aj to, ze maju podobny vykon v DX12 a " objektivne" voditko je ta tam. Lebo ak naskok v 1060 v DX 11 budeme ignorovat, mozme aj naskok 580 v DX12. Ostatne som uz napisal vyssie.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-12 14:53:31
avatar
co je podstatnější pro současnost a další rok dva tři na které si kartu kupujeme? Výkon a technologie zaostalého DX11 nebo modernějšího DX12/VULKAN?! Navíc proč se zabývat neoptimalizovaným a rozbitým DX11 když DX12 je o mnoho lepší má prokazatelně výrazně lepší výkon při stejné úrovni detailů a grafické karty jsou na jeho využívání připraveny a postaveny ...?
MiroP [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-12 17:18:39

Uz som to pisal,a nie len tu, takze znovu. DX12/Vulkan ma dnes minimum titulov. Dajme tomu, ze tri roky bude prevazovat DX12, ale koho bude zaujimat nejaka 1060/580? 1060 je od zaciatku v tej vacsine DX11 lepsia, to je proste fakt, preto ju voli vacsina hracov. Nespochybnujem nijak to, ze 580 je modernejsia, ale v sucasnej situacii ma ten naskok v minime titulov. Nvidia skratka vsadila na sucasnost, AMD prilis skoro na buducnost. Tot vse k tomu, nech sa kazdy rozhoduje ako uzna za vhodne.
mittar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-07-12 19:11:29
avatar
Ja ti nevim, ale treba lidi co jedou na starych grafikach ala 7970 porad muzou hrat aktualni hry bez takovyho osekani jako Nvidia 680 ... jsem sel do Vegy 64 proto aby mi chvili vydrzela, ne ze vezmu 1080 a budu cekat na dalsi generaci ktera zase chvili vydrzi, urcite nekdo kupuje co generaci novou grafarnu, ale takovej parmen teda nejsem abych daval rok co rok 20k, ted spis cekam a pokukuju nad Freesync2 monitorem s HDR600 , ale zatim nikde nic
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 439x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 283x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 851x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1157x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1473x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1318x
Komentářů: 6