Potvrzeno? AMD vydá Radeon RX 7600 bez „XT“ označení – konečně cenově rozumná nová karta? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Středa, 03 květen 2023
altSpekulované se naplňuje. Tento měsíc vyjde desktopová Radeon RX 7600 a nebude mít XT v názvu.

 

 

 

 

Proč je absence „XT“ označení v názvu nové RX 7600 zásadní a zajímavé? Hlavně kvůli potenciální oficiálně ceně, na kterou AMD může jít, kdy je prakticky jisté, že Radeon RX 7600 bude nejlevnější z nové aktuální generace grafických karet. A to tak že výrazně. Vydání této karty je dnes už jen veřejné tajemství. AMD představilo čip NAVI 33 už začátkem roku, ale jen v rámci mobilních RX 7600M XT a v ořezané verzi jako RX 7500M XT atd. Obvykle ovšem bývá jako první představená desktopová verze karet, což se tedy nyní nestalo. Na tu dojde řada až nyní.

 

  • NAVI 33 je jen malý generační update …

Ačkoliv je NAVI 33 čip využívající novou RDNA 3 architekturu, tam jeho přínos jako nové generace fakticky také končí. Na rozdíl od ostatních RDNA 3 řešení, tedy NAVI 31 a NAVI 32, jde o klasický monolit (i když velmi malý) a navíc nikoliv na 5nm/4nm výrobě TSMC, ale starší 6nm produkci.

Ve srovnání s NAVI 23 předchůdcem na Radeon RX 6600 sérii karet, je zde velmi málo parametrových generačních zlepšení (tedy alespoň na papíře). To největší je ten 6nm výrobní proces, který je jen malým vylepšením původního 7nm, které používá NAVI 23. S ním má 237mm2 velikost a 11 miliard tranzistorů (46,7 milionu tranzistorů na 1 mm2). Nové NAVI 33 je 6nm čip, ale ke změnám zjevně došlo, když má 13,3 miliardy tranzistorů (20% navýšení), které asi souvisí s tou novou RDNA 3 architekturou, je menší s pouze 204mm2 (65,2 milionu tranzistorů na 1mm2). Tedy 14% redukce plochy a současně 40% nárůst hustoty! Tohle není zanedbatelné, pokud by si tedy někdo myslel že NAVI 33 je jen přeznačené NAVI 23, je úplně mimo. Novinka má tedy teoreticky lepší nebo maximálně podobnou výtěžnost a měla by být výrobně potenciálně stejně drahá nebo dokonce levnější z hlediska výrobních nákladů.

Bohužel pokud jde o „silové“ parametry, není zde moc papírových rozdílů. NAVI 33 i NAVI 22 mají 2048 SP, 128TMU a 64ROPS tedy 32 výpočetních jednotek. Rozdíl je jen v jejich architektuře, kdy RDNA 3 je víceméně robustnější a vybavenější verze RDNA 2, kde mimochodem došlo ke zdvojnásobení kapacity některých cache. Jak velký bude ale výkonový přínos RDNA 3 vůči RDNA 2 při srovnatelném počtu výpočetních jednotek, je otázkou. Teoreticky by 6nm čip měl být schopen dosahovat vyšších taktů. V praxi to ale na nějaké rapidní zvýšení nevypadá, což je možná důsledek potíží RDNA 3 s vysokými takty. Kdy je sice schopno běhat klidně ke 4GHz, ale už kolem 3GHz to vyžaduje masivní nárůst voltáže a spotřeby, takže efektivita jde do kýblu. 7nm NAVI 23 na Radeon RX 6650 XT má 2,635GHz, 6nm NAVI 33 na RX 7600 by mělo mít 2,615 GHz. Snad jen nová karta by měla mít základních 18GHz místo „jen“ 17,5GHz (RX 6650XT) či dokonce 14GHz (RX 6600) 8GB GDDR6 pamětí. Sběrnice však zůstala stejná, tedy 128-bit. Stejné má být i TDP, tedy kolem 180W.

S ohledem na tohle všechno se tedy nepředpokládá nějak drasticky vyšší generační výkon, protože tu prostě není generační posun v parametry a vlastně ani v té výrobě. Dá se očekávat zhruba 15% posun výkonu proti RX 6650 XT, což by znamenalo výkon zhruba v úrovni RX 6700 XT a RTX 3060 Ti. Rozhodující tak bude cena. A zde přichází na řadu důležitost faktu, že novinka nevyjde jako RX 7600 XT, ale „jen“ jako RX 7600 bez XT označení …

 

  • Cena a označení „RX 7600“ jsou zásadní …

O tom, že AMD se rozhodlo vydat plně aktivní NAVI 33 v 8GB verzi pro desktop jako „RX 7600“, a nikoliv jako „RX 7600 XT“, se už nějakou dobu spekulovalo. Nyní to můžeme brát jako fakt, protože už od dvou výrobců unikly detailní oficiální názvy nových karet, které jsou nyní na cestě do distribuce:

 

  • ASRock Radeon RX 7600 8GB Challenger OC (RX 7600 CL 8GO)
  • ASRock Radeon RX 7600 8GB Phantom Gaming OC  (RX 7600 PG 8GO)
  • ASRock Radeon RX 7600 8GB Steel Legend OC (RX 7600 SL 8GO)
  • Gigabyte Radeon RX 7600 8GB Gaming (GV-R76GAMING-8GD)
  • Gigabyte Radeon RX 7600 8GB Gaming OC (GV-R76GAMING OC-8GD)

AMD se tedy zjevně rozhodlo pro označení bez XT, což mu umožní marketingově cílit na nižší cenu a současně ukázat plně aktivní NAVI 33 kartu v lepším mezigeneračním světle, když se fakticky bude srovnávat s verzí „RX 6600 bez XT“, která je i o více jak 15% slabší než 6650 XT. Ve výsledku by tak RX 7600 mohla být o třetinu výkonnější než RX 6600, což rozhodně není nezajímavé (na druhou stranu bude mít určitě vyšší spotřebu, kvůli taktům apod.) …

Radeon RX 6600 bez XT vyšel na konci roku 2021, tedy na vrcholu kryptoměnové horečky, za 329 dolarů. To bylo hodně, ale v kontextu toho, co stály mainstreamové karty v té době normálně, to bylo velmi levné a šlo o zdaleka nejzajímavější kartu široko daleko. Krypto časy jsou naštěstí (pro nás) dávno pryč. V tuto chvíli se běžně Radeon RX 6600 8GB karty prodávají za 220 – 230 dolarů. V ČR ji bez problémů koupíte za méně jak 6 tisíc vč. DPH. A ze strany NVIDIA nemá výkonovou konkurenci, protože za podobnou cenu prodávaná RTX 3050 8GB je běžně o třetinu slabší. Výkonnější plně aktivní NAVI 23 verze RX 6650 XT (což je RX 6600 XT s 18GHz místo 16GHz GDDR6 paměťmi) jsou dražší, obvykle dnes ale kolem 279 dolarů (před rokem vycházela za 399 dolarů, což tehdy bylo zajímavé). Osobně si tedy myslím, že AMD rozhodně novou RX 7600 8GB bude mířit na méně jak 300 dolarů, kdy těch 299 je podle mě strop, jaký nyní zvažují.

Současně si ovšem stojím za tím, co jsem řekl dříve. Tedy pokud AMD chce trochu rozhýbat prodeje a udělat novinku zajímavou, tak strop je podle mě 249 dolarů. Za to by i tahle 8GB grafika s tím výkonem byla v dnešní situaci zajímavá. Stále si myslím, že AMD by mohlo být i agresivnější, ale i těch 249 budu považovat za dobrý tah a snahu, ale tak 229 bych pak považoval za skutečnou cenovou válku a snahu se situací na trhu pravdu něco dělat. A současně bych takovou cenu považoval za návrat k tomu, co by klasické karty nižšího mainstreamu měly být, což 60tková série od AMD vždy historicky byla a měla být. Takže uvidíme, jak odvážné AMD nakonec bude. Osobně si myslím, že 249 – 299 je objektivně rozpětí, kde se AMD nyní v konečném rozhodování pohybuje. Těch 299 nebo dokonce více bych však považoval za špatné rozhodnutí, ale s ohledem na to, že AMD zvolilo ten název bez XT a současné ceny RX 6600 a RX 6650 XT karet se zhruba stejným výrobními náklady, si myslím že to bude méně.

 

  • Může přijít RX 7600 XT?

Vydání plně aktivní verze NAVI čipu jako non XT modelu, ačkoliv je AMD obvykle vydává jako XT edice, samo o sobě nevylučuje, že se později XT verze objeví. Byť podle mě jedinou variantou by bylo, že „RX 7600 XT“ edice ponesou 16GB paměti. Nevidím moc reálné, že by AMD ořezávalo čipletové NAVI 32, což vzhledem k parametrům tohoto řešení to bude spíše RX 7800 série (plná specifikace NAVI 32) a RX 7700 série (ořezaná verze NAVI 32). Takže pokud by AMD chtělo mít na trhu dražší RX 7600 model jako XT verzi, dávaly by smysl nějaké super OC edice a karty vybavené 16GB místo jen 8GB paměti, což by cenu zvýšilo zhruba o 15 až 25 dolarů. Nicméně v současnosti nemám žádné indicie o nějakém RX 7600 XT nebo 16GB variantách.

Mimochodem v zákulisí se mluví také o Radeon RX 7500 XT, která tedy ponese ořezané NAVI 33. Můžeme očekávat, že 7500 XT bude mít polovinu aktivních jednotek a 96-bit sběrnici a 6GB paměti (to jsou parametry již představené mobilní RX 7500M XT), a bude tedy tvořit absolutní základ a low end v rámci současné generace. AMD totiž neplánuje výrobu menšího než 200mm2 NAVI 33 čipu v RDNA 3 generaci, kdy tak miniaturní NAVI 24 (6nm 107mm2 RDNA 2) na RX 6500/6400 sérii, přímého nástupce nedostane. Důvod je prostý, výkon integrovaných grafik v nových procesorech (které AMD chystá) je tak vysoký, že slabší než NAVI 33 řešení už nedává výkonem a také cenově z hlediska výrobních nákladů na kartu prostě žádný smysl. Zatím ale nevíme, kdy se RX 7500 XT s osekaným NAVI 33 objeví, očekávám že až v Q3.

Jinak Radeon RX 7600 vyjde s 8GB v nereferencích koncem května, tedy brzy. A platí vše, co jsem napsal výše, kdy vlastně jedinou věcí a zbraní, která rozhodne o jeho zajímavosti a o tom jak bude vnímán, je prostě ta cena. Pokud to bude 279 – 299 dolarů = Meh. 249 dolarů? = Zajímavé. 229 dolarů? = Pecka a cenová válka může začít!

BTW: Docela mě překvapilo, jak hodně mimo realitu jsou někteří a označují tuhle 8GB grafiku za propadák apod. Pokud se AMD rozhodne pro tu 279 dolarovou cenovku (= 7299 korun vč. DPH), což je v případě RX 7600 8GB docela pravděpodobné, tak to rozhodně nebude propadák a nezajímavé. Nebute to sice pecka, jak bychom si přáli, ale .... Rád bych aby se někteří vrátili zpět na zem. Za stejné peníze je dnes nabízena mizerná RTX 3050 nebo stará GTX 1660 Ti 6GB, která je také opět nejrozšířenější kartou na STEAMu (jakkoliv statistiky Steamu jsou hodně na vodě a sběr a identifikace mnoha HW nefunguje dobře). Radeon RX 7600 8GB by byl běžně až 2x herně výkonnější než za stejnou cenu běžně prodávaná GTX 1660 Ti, takže pro velkou část dnešních PC hráčů je RX 7600 hodně zajímavá nová karta … stále si ale stojím za tím, že těch 279 dolarů (7 299 korun vč. DPH) je „líná“ cena ze strany AMD, která sice nedělá RX 7600 nezajímavou, ale současně by to nebyl ten skutečný impuls k rozhýbání prodejů a zájmu, který nejen AMD nutně potřebuje. Myslím si, že 249 dolarů (=6 499 korun vč. DPH), by bylo mnohem vhodnější a zajímavější, to by impuls byl. Pokud by to AMD dokázalo stáhnout ještě níže, na těch 229 dolarů (5 990 korun vč. DPH), to by byl skutečný výstřel v cenové válce, ale jsem trochu skeptický k tomu, že na to AMD tzv. "bude mít koule".

Každopádně i za těch podle mě nejpravděpodobnějších 279 dolarů to bude rozhodně zajímavější karta, než cokoliv co za ty peníze běžně na trhu nyní je a speciálně pro ty, kteří nakupovali v této cenové hladině v minulosti a mají třeba právě GTX 1660 Ti, tak jde o masivní upgrade za rozumnou cenu bez nutnosti měnit zdroj apod. Rozhodně tak RX 7600 8GB není nezajímavá karta pro běžné hráče, protože obrovská skupina současných PC hráčů hraje na podstatně horších kartách, které jsou dokonce stále prodávány za podobné ceny, za jaké nejspíše vyjde tahle novinka. Je rozdíl kritizovat 8GB grafiku nové generace za 10+ tisíc, a za 7 tisíc.

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Davamir [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-06 10:02:38

Jestli tyhle Rx 7600 půjdou za vyšší cenu jako aktuálně stojí Rx 6650xt (tedy víc než 7tis) tak to bude propadák jelikož krom toho možná 10% nárůstu výkonu nepřináší vůbec nic nového.
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-07 14:51:42
avatar
AMD vzdy umelo svy grafiky nacenit celkem rozumne, toho bych se nebal. Oni nejsou takovy idioti jako u Nvidie kde mezigenerace zdrazuji i o 70%
Davamir [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-07 22:32:43

Očividně u nVidie nejsou idioti když i tak se jejich grafiky prodávají relativně normálně na to že je teď regrese PC trhu a oni na tom rejžují spousty peněz.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-06 10:29:35
avatar
V dnešní době je to do desktopu zbytečná GK. Na hraní už brzo bude i na 1080p 8GB VRAM málo a kdo nehodlá moc hrát, tak je lepší jít do nějakého APU. Kdo chce hrát, tak na bazaru je hodně GK které mají přece jen větší budoucnost ať už jde o výkon, tak VRAM. Přitom nebudou zase tak o moc dražší.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-06 10:52:34
avatar
Souhlasím, že 8GB je málo pro drahé a hlavně výkonné karty, které mají ambice pro hraní v Ultra detailech se zapnutými nesmysly typu RT. Ale pro mainstream kartu, od které člověk očekává naprosto plynulé hraní (60FPS+) při rozumné úrovni detailů (cca High), bude 8GB ještě pár let stačit. Více je samozřejmě vždy lépe, ale taky to navyšuje cenu...
clovicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - lol 2023-05-06 11:09:16

Nechci rejpat)Ale podle mě jak bude stát více jak 7+ tak je OMG.Sry, plynule hraní na 60fps pár let, nevím kde žiješ ale pár let fakt ne,tahle karta na hraní jako sry, jo na monitoru max 21 a fullhd a modlit se.Ne fakt pokud někdo chce hrát hry tak si tohle nekoupí Bavíme se o nových hrách a doporučení protože hrát hry a jooo minimál splňuji, omg.Chápu že né každý má penize na lepší grafiku ale jediné co mě napada ,tak nehrej,je to blbe ale je to tak--na grafice šetřit--FAKT NE-bavím se o tehle ,připlatím si radši víc ale tohle je na hraní,haha, pardon!!!
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-06 11:18:36
avatar
A mezitím v reálném světě ....

GTX 1660 Ti 6GB která je stále prodávána jako nová karta za 7500 korun běžně, je nejrozšířenější herní grafikou na steamu, takže až 2x výkonnější RX 7600 by za stejnou cenu byla naprostá pecka ;)
shipo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-07 15:44:49

RX 7600 má mít jenom 8x PCIE linek(v kombinaci s 8GB VRAM)
Mnohem větší smysl má RTX3060 s x16 linkami(a 12GB VRAM).
Aktuálně je šílenost kupovat něco s 8GB a poloviční sběrnicí.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-07 16:37:17
avatar
??? U karty této výkonové úrovně nemá 8 vs 16 linek žádný zásadní vliv na výkon, speciálně u karet s 8GB ;) ... RTX 3060 rozhodně větší smysl nemá, je a bude výrazně slabší
EuGenio [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-08 11:22:47

Tak pokud to někdo strčí do desky s PCIe Gen3, tak o trochu výkonu přijde - měření se dělaly na RX6600 8GB, ale není to nijak dramatické. Je to gamesa od gamesy, především v FullHD (ve vyšších rozlišeních je bottleneck už samotný výkon karty), někde není rozdíl měřitelný, veštinou je to pár jednotek fps dolů. Co jsem viděl grafy, tak propad je 0-5% výkonu, v ojedinělých případech je to 10%.

Je otázka, kdo dneska bude kupovat do sestavy bez PCIE Gen4.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-06 11:22:44
avatar
Jsem rád, že jsem tak pobavil. Ale ne každý nutně potřebuje hrát na Ultra detaily ve 4K se 100FPS+ aby tomu mohl říkat hraní.

Oni ty nároky her totiž neškálují ani zdaleka lineárně. Na 1080p High 60FPS je potřeba několikanásobně méně výkonu i paměti než na 4K Ultra. Natož pak nějaké zapínání blbostí typu RT.

Ta karta bude mít výrazně vyšší výkon než současné konzole, které nedostanou ještě pár let upgrade, takže hry budou ještě pár let počítat s ještě nižší úrovní výkonu GPU pro plynulé hraní alespoň v 1080p.

Chápu, že pro tebe to může být směšně málo, ale je spousta lidí, kteří už nějakou dobu vyhlíží jak levně udělat upgrade své sestavy s GTX1060/RX580 = bez nákupu nového monitoru. Nejpravděpodobněji mají na stole 23-24“ 1080p, který jim stačí a jen už je nebaví stahovat detaily na Low, aby si zahráli nejnovější hry. Ti z nich, kteří ještě nekoupili RX 6600 budou mít z RX 7600 pravděpodobně radost, pokud to AMD nezabije cenou.
Davamir [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-06 13:10:51

Kdo chce levný upgrade z gtx 1060/rx580 tak tu má rx 6600 nebo rx6650xt.
Jaký smysl bude mít teoretická karta s možná o 10% lepším výkonem ale jinak identická s rx6650xt pokud bude dražší než těch 7tis?

Kdyby výrobu 6650xt ukončili a nahradili to tímhle za identickou cenu tak je to pochopitelné, ale výroba rx 6650xt se ještě dlouho ukončovat nebude.

Kdyby měla alespoň třeba o 50W nižší spotřebu nebo víc vram, takhle prostě nenabízí nic nového.
clovicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-06 13:33:38

Asi tak jak píšeš 6650xt za 6500---AMD-7600---7000+.....tak si koupím ?
Jinak ve 4k nehraji a ani nehoním fps a dokonce rx 580 mám.
Ale určitě kdo takové má si nekoupí 7600,za tu dobu si našetřil na kartu ke hraní(aspoň si myslím že času měl dost) a ani netvrdím že je to špatná karta ale :o)).
duron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-06 14:23:04
avatar
Mas hrozne detinsky pohled na svet. Ja mam treba notebook, kde jsem obcas hraval. Mam i stolni PC, kde si chci neco zahrat, tak jdu a koupim. Nesetrim, prachy mam. Mam i na ty nejlepsi karty na trhu, ale proc bych to daval? Zahraju si jednou za mesic a tahle karta mi treba bude stacit. Nevim, proc bych mel setrit nekolik let, obcasni hraci uz vetsinou nejsou decka, co si musi odkladat kapesne.
Davamir [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-06 15:36:53

Když jdeš a koupíš tak jdeš a koupíš rx 6650xt protože je dostupná a relativně levná
clovicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-06 17:45:38

Dětinský haha.Ale jinak máš pravdu jak si zahraješ 1.za měsíc tak ta ti stačit bude Věř že ja mám i na ty za 50 bez šetření ale nejsem (padlej na hlavu),nepotřebuji ji a nehraji taky každý den ale chci si zahrát a ne tam něco nastavovat a říkat si stačí to na tu hru nebo ne a to budeš s touhle kartou dělat!!
Jinak pro normálního hráče který si aspon 1 týdně zahraje ten si počká aspon na 7700 :o)Pro ostatní teda jo
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-10 20:43:07
avatar
Vždyť píšu "pokud to AMD nezabije cenou" :-O

Pokud RX 7600 nahradí cenově RX 6600 nebo RX 6650XT, tak nevidím důvod kupovat RX 6650XT.

Samozřejmě, že dokud se ty staré karty nevyprodají, tak bude RX 7600 dražší, ale pokud bude mít stejný nebo lepší poměr cena/výkon, tak to může dávat smysl hned při uvedení a pokud ne, tak ještě chvíli počkáš, než se dovyprodá RDNA 2 a pak cena o ten kousek spadne.

Nechme spekulací a počkejme za kolik bude karta v obchodech a jaký nakonec podá výkon. Pak se tu můžeme zhádat znovu :-D
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-07 00:22:25
avatar
Operuješ tu s 4K s kterým tu nikdo v souvislosti s touto GK nedává dohromady. Vím o lidech co hrají v 1080p z důvodu že chtějí 100FPS+ při plných detailech. Pro takové hraní totiž ty monitory nejsou tak drahé, jako ve vyšších rozlišeních. Mám hodně velké výhrady k argumentům, kdy se s lehkým srdcem řekne, "tak se sníží detaily, případně se půjde na menší textury atd". Já se na to dívám tak, že člověk co má hardware na takové výkonové úrovni že hru kterou si koupí, tak jí využije na 100%. Pokud člověk takový hardware nemá, při koupi stejné hry už dopředu ví, že se bude muset některých nastaveních vzdát. Oba zaplatí za hru stejnou částku, ale každý dostane jinou kvalitu, což ale není vina výrobce hry. Tady asi platí heslo nejsem tak bohatý abych si mohl dovolit kupovat levné věci. Já dodávám že to ale neznamená kupovat to nejdražší.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-10 20:57:15
avatar
Ano, zmiňoval jsem 4K a RT, protože na nic jiného víc než 8GB VRAM nepotřebuješ.
Může se to sice změnit, ale vzhledem k parametrům konzolí o tom pochybuju.

A taky si nemyslím, že zrovna těch 8GB je něco, co by tě omezovalo od 100FPS+ hraní v 1080p. Tam tě budou spíš brzdit jiné parametry jak karty, tak zbytku PC.
Navíc pokud na to máš, tak není co řešit.

Karty úrovně nižšího mainstreamu jsou tu ale primárně pro lidi co mají hluboko do kapsy.
Naposledy jsem je kupoval jako student, od té doby si taky radši připlatím. To ale neznamená, že ty karty nemají smysl, nebo že se na nich nedá dobře hrát...
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-06 16:30:47
avatar
S RX5600XT (6GB) hraju úplně běžně ve WUXGA (1920x1200).
Davamir [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-06 19:55:28

Taky ti přijde 16:10 jako nejlepší poměr stran PC monitoru? Mě teda jo a je škoda že se moc monitorů už takhle nedělá.
zero8324 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - aspect ratio vs resolution 2023-05-07 09:15:16
avatar
Skôr ako o pomer strán ide o rozlíšenie...prechádzal som z 22" monitora s rozlíšením 1680×1050 na 27" s 3840×2160 a môžem zodpovedne prehlásiť že zmenu pomeru strán som si vôbec nevšimol...čo je ale jednoznačne patrné, v mojom prípade,priam až kozmický nárast pracovnej plochy a jemný raster na ktorý si musíš pár dní zvykať. Už vertikálny nárast o 120px (1920×1080 vs 1920×1200) je isto nápomocný v zobrazení spodnej lišty v GUI OS(win/linux).
zero8324 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - z Polaris na NAVI 33 2023-05-07 09:17:01
avatar
Tak súhlas, ja sa to ešte snažím utiahnuť na 1080p aj s RX 570 a 4GB, takže pre mňa bude RX 7600 8GB ako vysnívaný upgrade za dúfajme dobré prachy...a s pomocou "FSR2 quality" hádam použiteľné aj na 27" UHD monitore v natívnom rozlíšení. Priznávam, že hrávam sporadicky, takže výkonnejšia karta by bola zbytočná.
vsn [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-06 18:35:34

na NTB rozjedu v 1080 s RTX3060 6GB (130W) - reálně spíš 110-115W - thermal limit 86st °C úplně všechno a většinu toho na high ... úplně v pohodě i Cyberpunk ...

Jasně, doma na RX6900XT to na zahnutý 21:9 je lepší zážitek ale prostě i na tom NTB jede všechno plynule s trochou snahy.
ares_1_Boh_vojny [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-07 16:52:17
avatar
RX 6600 8GB - 8x PCIE na zbernici PCIE 2.0 /3 ma problem aj ked ma dostatocne fps v hrach tak seka plynulost ale ked vymenite kartu za 6700xt {16xPCIE} vsetko je zrazu ok. si myslim ze vhodnejsia bude rx 7600 do zostavy zo zakladnou doskou PCIE 4/5
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-07 17:03:57
avatar
PCIe 2.0? vtipné ...

Gen4 PCIe dnes mají i low end desky ...
zero8324 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - AM4 nenaplnilo sľubi na 100%, 2023-05-07 19:18:53
avatar
No ja mám na AMD trochu ťažké srdce, ako na X370 a X470 sľubovali podporu PCI-E 4.0 liniek z procesora (ak ho bude on mať) a nakoniec to zarezali, pritom mohli nechať aspoň voliteľnú možnosť to zapnúť s upozornením ako pri PBO, že sa jedná o pretaktovanie/negarantujú 100% funkčnosť.

Vôbec by som sa nehneval keby podporu PCI-E 4.0 aktivovali (ako voliteľnú položku...default ako PCI-E 3.0 a nižšie) až ku sklonku života AM4 aspoň s X370 a X470. So Zen3 to tiež nakoniec išlo aj s 300-kovou radou, a pritom to vypadalo že nieje šanca.

Napriek tomu som to s AM4 a X470 nevzdal a teraz dokúpil bazárový Ryzen 5950X (za 320€) a plánujem ešte rozšíriť o 4x32GB DDR4 RAM a NVMe SSD s IOPS cca 1.5M...teraz ponúka táto platforma najlepšiu hodnotu za peniaze (výkon/cena)
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-07 23:08:48
avatar
nevím o tom, že by někdo sliboval Gen4 pro X370 a X470, technicky to podle mě ani není možné, když základní desky s tím nepočítaly .... není to prostě věc aktivace, ale věc konstrukce celé desky ...

vzhledem k cenám AM5 už bych dnes do AM4 neinvestoval, ano, je levnější, ale AM5 vydrží roky a upgradovatelná a má Gen5
zero8324 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - prísľub tam bol 2023-05-08 08:04:35
avatar
Viem je to už dávno, ale treba si to osviežiť a na ten sľub si nepamätám iba ja Odkaz a spomína sa tam veta: "Jak bylo oficiálně přislíbeno, budou tyto procesory jako první ve sféře PC umět technologii PCI Express 4.0" a keby to nebolo od uvedenia Zen2 funkčné, tak by som nič nepovedal, ale oni to oficiálne deaktivovali (bez volitelnej možnosti) Odkaz, pritom verím, že 99% dosiek s X370 a X470 by to v pohode zvládalo, u týchto dosiek s tým výrobcovia počítali.

Vzhľadom k cenám "DDR5 6000" a možnosti kúpiť Ryzen 5950X za 320€ som túto možnosť zavrhol...bol som ochotný dať cca 250-300€ za kvalitnú dosku, ale AM5 musí ešte dozrieť (viď malý problém s 3D procesormi), no taký Zen5 alebo Zen6 bude pre mňa o 2-3 roky lákadlom uznávam.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-11 21:16:21
avatar
Nevím, jestli to slibovali, ale existovaly i veřejně dostupné beta verze BIOSů, pro B450/X470 kde PCI-E 4.0 z CPU fungovalo.
AMD ale v té době už vědělo, že chce prodat co nejvíce nových desek s X570 a tak to výrobcům zatrhli a odložili i uvedení B550.
Prostě ani AMD není charita a náš kamarád. I oni chtějí primárně vydělat...
ares_1_Boh_vojny [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-08 09:12:24
avatar
no kamarade.poniektori si upgraduju svoj pc len grafickou kartou nepotrebuju riesit procesor 32/64 jadrovy alebo 128gb ram ked su momentalne k nicomu ak ich hra nevie vyuzi naplno. preto to PCIE 2.0 /3 aj na 10 rocnych pc zostav ktorych je este pomerne vela.
zero8324 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - PCI-E nemusí byť barierou 2023-05-07 18:47:11
avatar
Pokiaľ je zapnutý Resizable BAR, tak by som sa ani 8xPCI-Express 3.0 nebál...nastať môže iba ak nebude stačiť 8GB pamäte. Ak by táto situácia mala nastať, riešiť sa to dá tým, že nebudem nastavovať Ultra detaily (prípadne stiahnem na detailoch parameter, ktorý je najviac náročný na pamäť), treba si uvedomiť, že je to karta na rozmedzí low-end a mainstream a bude možno vyžadovať nejaký kompromis, ktorý ale nemusí ohroziť vizuálnu stránku hry.

Test rýchlostí na RX6600XT a RX5500XT už boli spravené a nebolo to nič strašné

Odkaz

Odkaz
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-07 23:09:30
avatar
BTW: RTX 4060 Ti 8GB má také jen PCIe x8
zero8324 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - kde je vôľa, tam je cesta 2023-05-08 08:21:19
avatar
Áno, je to ale logický trend ako ušetriť plochu čipu (a tým aj cenu) na PCI-E linkách. A výrobcom sa ani nečudujem, že to robia, lebo to vo väčšine prípadov nemá vplyv na výkon.

Ale takej AMD budem vždy vyhadzovať na oči fakt, že keď už znížili počet liniek, tak mali dovoliť výrobcom dosiek voliteľnú aktiváciu PCI-E 4.0 na doskách s 300 a 400 čipsetom, teda aspoň tie, ktoré by to zvládli. Takto sa ako zákazník spokojný s AMD s vysokou pravdepodobnosťou budem najskôr obzerať po konkurencii nVidia a Intel (také modely sa nájdu), následne aj na bazárovom trhu a až nakoniec zvažovať možnosť nákupu novej karty AMD s 8 linkami.

Pýtam sa prečo to chce AMD riskovať, pritom podobnú vec už AMD umožnila...potrebovala dopredať Zen3 procesory a urobiť s AM4 cenovo najzaujímavejšiu platformu, tak dovolila výrobcom podporu Zen3 na všetkých čipsetoch.
Davamir [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-05-08 10:58:33

Jaké konkurenci? Máš tam Rx 6700xt která není o moc dražší ale zato 16 linek a 12gb paměti.
zero8324 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - dobrá voľba, ale nie pre mňa 2023-05-09 09:15:54
avatar
To máš pravdu, že by to pre čisto hráča bola asi najlepšia voľba, ale ja som príležitostný hráč a tak uprednostním karty s podpodporou AV1 encoding a to bohužiaľ RDNA2 nemá, čiže jedine niečo z generácii RX 7000, RTX 3000/4000, alebo ARC 700.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaStředa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 861x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Středa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 582x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Pondělí, 18 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1032x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Úterý, 12 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1221x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Pondělí, 11 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1556x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Pátek, 08 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1375x
Komentářů: 7