Potvrzeno: GTX 970 je fakticky 224-bit s 3,5GB, NV o parametrech lhala?! Dopady na výkon? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Tuesday, 27 January 2015
altNV se omlouvá za špatné parametry. Výkon karty zůstává stejný, s problémy v náročnějších scénách.

 

 

 

To, co jsme v uplynulých dnech řešili kolem GTX 970 grafické karty, kde se u nových náročnějších her objevily problémy s využitím pamětí a následnými propady výkonu a trháním obrazu, se ukázalo jako reálná věc.

  • NVIDIA z nějakého důvodu lhala o parametrech GTX 970

Ačkoliv to na výkonu karty z recenzí nic nemění, NV nyní přiznává, že GTX 970 nemá ty parametry, které byly oficiálně uváděny - tvrdí, že to byla prostá komunikační chyba a přehlédnutí (tomu nikdo nevěří). Při "ořezání čipu" se sice vědělo, že karta používá méně výpočetních jednotek, což je správný údaj i nadále, jenže ta vypnutá část deaktivovala i část L2 cache a také větší část ROP jednotek. A to už NVIDIA neprozradila. Jádro na GTX 970 má tedy jen 56 ROP a menší kapacitu L2 a tedy i omezený přístup k paměti přes sběrnici. Fakticky je tedy GTX 970 224-bit grafika s 3,5GB paměti, zatímco ten zbytek těch 32-bit a 0,5GB je takříkajíc navíc a to je celý problém.

NV z nějakého důvodu lhala o parametrech, a snažila se tu odpojenou část "využít" určitým bypassem, kdy karta využívá i zbylou 0,5GB pamětí přes těch 32-bit, ovšem separátně a s podstatně nižším výkonem. Přišlo se na to ale až s nástupem těch nových, náročných her, které už využívají 4+GB paměti a ten systém, jak se snažil využití i těch 0,5GB, výkon grafiky snižuje. Ačkoliv v průměrných FPS to není o moc méně (kolem 5% ztráty výkonu celé karty), na chodu hry se to občas (ne vždy a všude) projeví "microstutteringem", protože ta poslední část paměti je prostě na pomalém přístupu. Ukazuje se tedy, že by bylo lepší ji vypnout a pak by tedy karta byla to, co má být, tedy 224-bit s 3,5GB, i když fyzicky má 256-bit sběrnici a 4GB, ale nefunguje tak a nikdy nebude, ovšem taková je od začátku - jen se o tom nevědělo (proč?!).  

 Proč NVIDIA lhala o parametrech GTX 970? Proč všechny detekční programy (jako GPU-z a podobně), kartu identifikovaly s nesprávným počtem ROP, sběrnicí a vším na to navázaným? Rozhodně to není a nebyla nějaká tisková chyba a přehlédnutí, to je zase další lež NVIDIA. Aktuálně už existují první nové BIOSy, které ukazují ty parametry správně. Nutno dodat, že NVIDIA lže u parametrů svých grafik stále častěji a je pro nás těžké pochopit, proč tak hloupě. Například oficiálně uváděné TDP u GTX 970/980 je také naprostá lež, a reálné TDP je o cca 20W vyšší, což už se zjistilo v prvních recenzích. NV tedy vykresluje na papíře karty úspornější, než jsou, což je trochu hloupé, když o úspornosti GTX 970/980 nikdo moc nepochybuje - ale asi má pocit, že to musí lží vylepšovat (ví, že to na některé uživatele funguje). U GTX 960 si zase NVIDIA vymyslela tzv. "efektivní propustnost" a snaží se nás přesvědčit, že obešla fyzikální zákony a že její 128-bit sběrnice v kombinaci s určitou rychlostí pamětí má o 30% vyšší propustnost, než jí fyzikálně náleží. Samosebou na to mnozí uživatelé skočili a tak si myslí, že 128-bit se skutečně vyrovná 256-bit, ačkoliv realita jasně dokazuje, že tomu tak není. Neexistuje SW způsob, jak z fyzicky 128-bit sběrnice udělat 256-bit. Je to věc na úrovni povídačky o tom, jak povolením šroubků na těle HDD zvětšíte jeho kapacitu. A spousta lidí na to skočila.

128-bit GTX 960 se v méně náročných hrách a situacích vyrovná 256-bit konkurenční R9 285 ne proto, že by měla efektivnější "něco", ale jednoduše proto, že GTX 960 běhá na podstatně vyšších taktech 1,25GHz u jádra a 7GHz u pamětí, zatímco R9 285 má jen 918MHz na jádru a 5,5GHz na pamětech! Takže žádný božský zázrak se nekoná, navíc přijde-li na řadu náročnější hra, větší textury, vyšší vyhlazování, větší rozlišení, GTX 960 zaostává za R9 285 o 10-15% zcela běžně, a to i když má o třetinu(!) vyšší takty. NVIDIA dobře ví, že prostě 128-bit je pro mainstreamovou grafiku proti 256-bit konkurenci málo, takže si proto vymyslela tu "efektivní propustnost" a balamutí nás o 30% vyšší hodnotou, než jakou reálně karta má i v nejlepším možném případě. Opět dost hloupá a zbytečná lež, protože na 128-bit grafiku má GTX 960 výkon více než slušný a všichni dobře víme, že 128-bit je prostě 128-bit, a je, a vždy to bude, brzda, obzvlášť v mainstreamu.     

Pochopitelně lhaní o parametrech GTX 970 je podle mnohých nový level lhaní. A v mnoha zemích se to bude řešit pravděpodobně i žalobami uživatelů atd. přitom fakticky opět NVIDIA přikrášlila parametry a grafiku jen na "papíře", výkon a vlastnosti jsou stejné teď po odhalení, jako byly před odhalením. Je to to samé, jako s tím z prstu vycucaným TDP nebo s tou "efektivní propustností" na GTX 960. Jsou to je papírové lži. Výkon těch produktů a vlastnosti jsou, jaké jsou a nemění se od uvedení s tím, že se to lhaní provalilo. Každopádně v tomto případě ještě více nechápeme, proč se NVIDIA k takovému lhaní o parametrech uchýlila. Možná proto, že moc dobře sama ví, že GTX 970 za ty prachy co stojí, prostě nestojí a ten výkon je takový kompromisní a pokud přijde na náročnější hry a vyšší rozlišení, ta karta za ty peníze opravdu není dobrá, tak ji chtěla těmi parametry "trochu vylepšit". Mnozí zákazníci se právem mohou cítit poškozeni - lhát se prostě nemá.

Ovšem že NVIDIA lže často, připouštějí i její věrnější fandové (mimo těch, co se na tom přímo podílejí). Oni tomu říkají agresivní marketing, a když to třeba, nejen já, označím za lež, jsem já označen za fanATIka a zaujatého a toho špatného :). V tomto případě ta lež je vyloženě hloupá, zákazníka vlastně přímo nepoškozuje (karta má výkon a vlastnosti stejné jako vždy měla) a NVIDIA touhle lží jen ztrácí, nic nezískává. Byly už mnohem "nebezpečnější" lži, například o tom, že má kvalitní čipy (když vědomě vyráběla zmetky a ty zejména v mobilních počítačích selhávaly), nebo o tom jak podporuje nějakou technologii, či standard, když to nebyla pravda a tak dále a tak dále. V tomto případě ta lež je prostě pitomá, ale asi GTX 970 není dost dobrá, tak ji musela NV takhle hloupě "na papíře" parametry vylepšovat. Samozřejmě zakrývat tuhle lež omluvou ve stylu další lži, že to byla tisková chyba a tak dále, to jako vážně si někdo myslí, že jsme tak hloupí?!  

  • Co bude?

Nic nebude. GTX 970 je stejná, jako byla, jen teď víme, že to ořezání čipu pro nižší model, které je běžné řadu let v rámci všech grafických generací všech firem, si v tomto případě vybralo větší daň, protože GM204 čip už je jako takový navršený hodně "efektivně". Výkon GTX 970 zůstává stejný, jako byl od uvedení, i když mnoho recenzí a redakcí kartu velmi zavádějícím způsobem otestovalo a zanechalo tak dojem, že GTX 970 je lepší, než ve skutečnosti je. Mnoho redakcí totiž používalo staré hry, a nejsou výjimkou ani 3-5 let staré tituly, zatímco ty nové, technologicky i herně aktuální, pro které je grafika pořizována, byly úplně ignorovány a vůbec netestovány! Mnoho redakcí teď ale začalo ty nové hry používat a okamžitě výkonová úroveň GTX 970/980 poklesla. V těch nových náročných hrách se totiž opravdu využívá výkon a paměť a tak GTX 970 je v mnoha případech výkonově na úrovni R9 290, zatímco GTX 980 je jen těsně nad R9 290X. Ano, je to pořád dobré vzhledem k parametrům a spotřebě, ale když se podíváme na obrovský rozdíl taktů, data vydání karet a další parametry včetně celkového herního+výpočetního výkonu, už to není zázrak.

Podobný problém je i u GTX 960, kdy existují redakce, kteří opravdu bez sebemenšího tvůrčího zaváhání a upozornění, tuhle novou kartu pro následující herní roky neotestovali ani v jedné skutečně technicky aktuální a náročné hře, ale použili téměř výhradně hry i několik let staré! Jakou váhu má pak taková recenze a ukazování, že GTX 960 se v nenáročných neaktuálních hrách krásně vyrovnává R9 285, když v nových hrách, které jsou podstatně náročnější a které budeme hrách v následujících letech, a pro které si nové grafiky pořizujeme, ukazují docela znatelně jiný obrázek?!

Pokud jde o GTX 970, problém s tím, že je to jen 3,5GB grafika zůstane. Výkon u náročnějších her a situací bude samozřejmě tím limitovaný a poznáte to stále více, i pokud hrajete jen v 1920x1080. Prostě nároky na výpočetní výkon a parametry grafik rostou, takže v rámci stejné výrobní generace a stejné výkonnostní třídy, bude při zvýšených nárocích 256-bit s 2GB lepší než 128-bit s 2GB a podobně bude lepší 512-bit se 4GB než 256-bit se 4GB. A to nemluvíme o tom, že brzy bude místo 2GB standardem 4GB a místo 4GB to bude 8GB. Dočkáme se toho totiž již letos.

Myslíte, že se NVIDIA stydí za lhaní a že už to nikdy neudělá? Rádi bychom. Je agresivní marketing a lhaní, já osobně tyhle dvě věci rozlišuji a to je bohužel pro NV důvod, proč u mnoha slušných lidí a redaktorů, má prostě problém a naopak, proč ji určití jedinci mají rádi a brání zuby nehty. Její jediné štěstí je, že to u nás na DDWorld.cz nepřenášíme na její produkty, ale jen na její činy. Produkty jsou, jaké jsou, bez ohledu co o nich marketing říká a tak je i posuzujeme, hodnotíme a doporučujeme a všechny značky u nás mají stejný přístup! GTX 970 je pro nás pořád stejný produkt jako byl. Samotné konání firmy je smutné, ale ne překvapivé ani nové ... jsme z toho jen smutní, že lhaní někdo bere tak moc a tak často za férovou praktiku a snaží se často udělat špatnými všechny, kdo na to upozorní ...

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaWednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 504x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Wednesday, 20 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 338x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Monday, 18 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 877x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Tuesday, 12 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1163x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Monday, 11 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1484x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Friday, 08 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1324x
Komentářů: 6